Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Stekker perikelen  (gelezen 5220 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Stekker perikelen
« Reactie #15 Gepost op: april 03, 2022, 12:46:11 pm »

Helaas gaan wij dat probleem ook krijgen onze auto heeft een 7 polige stekker en de Camp-Let een 13 dus even met een verloop stekker gaan werken. Want een nieuwe kabelboom zie ik niet zitten. Zal wel heel duur zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Zet je toch gewoon even een 13 polige op de auto? Je hoeft niet alle polen te bedraden. Alle auto's waar ik trekhaken onder zet, zet ik standaard 13 polig onder. Permanente en geschakelde 12v alleen als er ook een caravan achter komt. Maar de oude auto's zoals onze Skoda uit 2001 heb ik alleen de doos van vervangen. Half uurtje werk normaal gesproken. Verloopstekkers geven alleen maar storingen.
https://www.obelink.nl/pro-plus-13-polige-jaeger-stekkerdoos.html?gclid=CjwKCAjwi6WSBhA-EiwA6Niokz4UbNbv9HJ0PkeBE-4zfgzD9TvKzLIcciggZwzvg1EPlHr69Md__hoCHgYQAvD_BwE
Gelogd

hajee999

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Raclet
Re: Stekker perikelen
« Reactie #16 Gepost op: april 03, 2022, 02:40:04 pm »

Zet je toch gewoon even een 13 polige op de auto? Je hoeft niet alle polen te bedraden. Alle auto's waar ik trekhaken onder zet, zet ik standaard 13 polig onder. Permanente en geschakelde 12v alleen als er ook een caravan achter komt. Maar de oude auto's zoals onze Skoda uit 2001 heb ik alleen de doos van vervangen. Half uurtje werk normaal gesproken. Verloopstekkers geven alleen maar storingen.
https://www.obelink.nl/pro-plus-13-polige-jaeger-stekkerdoos.html?gclid=CjwKCAjwi6WSBhA-EiwA6Niokz4UbNbv9HJ0PkeBE-4zfgzD9TvKzLIcciggZwzvg1EPlHr69Md__hoCHgYQAvD_BwE

Lastig..... 
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Stekker perikelen
« Reactie #17 Gepost op: april 03, 2022, 04:08:23 pm »

Maar dat is toch standaard een 13 polige stekker, waar een verloop naar 7 polig wordt bijgeleverd voor de aanhangwagens met slechts 7 polige aansluiting? Mijn volgende wagen gaat ook zo een hebben en ik had dat eerst opgezocht in de handleiding en volgens dat zou het moeten gaan over een 13 polige met een verloopstuk naar 7 polig er bij geleverd.

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Stekker perikelen
« Reactie #18 Gepost op: april 03, 2022, 07:36:49 pm »

Lastig..... 

Als dit de trekhaak is, is het ook mogelijk maar inderdaad lastiger. Alleen hebben dergelijke moderne haken sowieso vaak al 13 polig.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Stekker perikelen
« Reactie #19 Gepost op: april 03, 2022, 07:48:44 pm »

Is de standaard afzwenkbare trekhaak van de volkswagen groep en deze is inderdaad standaard met een 13 polige jeager stekker ingebouwd en er wordt ook standaard een tussenstuk naar 7 polig bijgeleverd.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Stekker perikelen
« Reactie #20 Gepost op: april 03, 2022, 07:50:08 pm »

De 13 polige stekker is sinds 2011 verplicht, dus iedere auto na die datum zou een 13 polige stekker moeten hebben.
Dat kan dan een Jaeger of een Multicon-West zijn.
In de jaren daarna is beslist dat Jaeger de nieuwe norm is , muv uiteraard Frankrijk, een land dat altijd bijzonder blijft ( maar dat heeft dan wel weer zijn charme ).


Waarom kiezen voor een 13 polig systeem?Achteruitrijverlichting verplichtingVanaf 10 juli 2011 moeten nieuwe aanhangers zijn voorzien van achteruitrijverlichting in combinatie met een 13 polige stekker.
Aanhangwagens tot 6 meter zijn verplicht 1 achteruitrijlamp te voeren. Bij een lengte van 6 meter of meer zijn 2 achteruitrijlampen verplicht.
Daarom zijn nieuwe aanhangwagens tegenwoordig standaard uitgerust met een 13 polige stekker, aangezien er op een 7 polige stekker geen ruimte is voor achteruitrijverlichting.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Stekker perikelen
« Reactie #21 Gepost op: april 03, 2022, 07:54:37 pm »

Is de standaard afzwenkbare trekhaak van de volkswagen groep en deze is inderdaad standaard met een 13 polige jeager stekker ingebouwd en er wordt ook standaard een tussenstuk naar 7 polig bijgeleverd.

Opel, BMW, er zijn er meer met zo'n zwaaihaak met ingebouwde doos. Zijn niet makkelijk te vinden zie ik.
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Stekker perikelen
« Reactie #22 Gepost op: april 03, 2022, 08:23:47 pm »

De 13 polige stekker is sinds 2011 verplicht, dus iedere auto na die datum zou een 13 polige stekker moeten hebben.
Dat kan dan een Jaeger of een Multicon-West zijn.
In de jaren daarna is beslist dat Jaeger de nieuwe norm is , muv uiteraard Frankrijk, een land dat altijd bijzonder blijft ( maar dat heeft dan wel weer zijn charme ).


Waarom kiezen voor een 13 polig systeem?Achteruitrijverlichting verplichtingVanaf 10 juli 2011 moeten nieuwe aanhangers zijn voorzien van achteruitrijverlichting in combinatie met een 13 polige stekker.
Aanhangwagens tot 6 meter zijn verplicht 1 achteruitrijlamp te voeren. Bij een lengte van 6 meter of meer zijn 2 achteruitrijlampen verplicht.
Daarom zijn nieuwe aanhangwagens tegenwoordig standaard uitgerust met een 13 polige stekker, aangezien er op een 7 polige stekker geen ruimte is voor achteruitrijverlichting.

Dat geldt bij mijn weten alleen voor aanhangers met eigen kenteken, dus voor een vouwwagen over het algemeen niet.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Stekker perikelen
« Reactie #23 Gepost op: april 03, 2022, 08:25:57 pm »

De 13 polige stekker is sinds 2011 verplicht, dus iedere auto na die datum zou een 13 polige stekker moeten hebben.
Dat kan dan een Jaeger of een Multicon-West zijn.
In de jaren daarna is beslist dat Jaeger de nieuwe norm is , muv uiteraard Frankrijk, een land dat altijd bijzonder blijft ( maar dat heeft dan wel weer zijn charme ).


Waarom kiezen voor een 13 polig systeem?Achteruitrijverlichting verplichtingVanaf 10 juli 2011 moeten nieuwe aanhangers zijn voorzien van achteruitrijverlichting in combinatie met een 13 polige stekker.
Aanhangwagens tot 6 meter zijn verplicht 1 achteruitrijlamp te voeren. Bij een lengte van 6 meter of meer zijn 2 achteruitrijlampen verplicht.
Daarom zijn nieuwe aanhangwagens tegenwoordig standaard uitgerust met een 13 polige stekker, aangezien er op een 7 polige stekker geen ruimte is voor achteruitrijverlichting.

Herstel is niet verplicht in Nederland. Onze auto is uit 2017 nieuw in Nederland geleverd en heeft een zeven polige stekker

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.275
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Stekker perikelen
« Reactie #24 Gepost op: april 03, 2022, 08:34:50 pm »

Tja en dan heb je klanten die speciaal naar een 7 polig vragen in 2015 zoals bij onze cx5
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Stekker perikelen
« Reactie #25 Gepost op: april 03, 2022, 10:29:26 pm »

Even goed lezen: de AANHANGER moet een 13 polige stekker hebben, er wordt niets gezegd over de auto.


Maar het lijkt mij logisch dat dan de auto dan ook wordt voorzien van een 13 polige stekker, alle functies moeten wel werken.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Stekker perikelen
« Reactie #26 Gepost op: april 04, 2022, 12:02:53 am »

Met verlopen krijg je vroeg of laat alleen maar storingen, niet alleen in de aanhanger, maar ook in de auto. Het lijkt geen rocket science, maar op de één of andere manier zijn ze toch bijzonder gevoelig. Ombouwen naar 13 polig zonder de kabelboom aan te passen betekent dat alles werkt, op het achteruitrijlicht na. Iedereen mag voor zichzelf uitmaken hoe groot hij dat offer vindt. Maar de hoofdverlichting inclusief mstlicht zullen in elk geval gewoon naar behoren werken en blijven werken, en de auto zal ook storingsvrij blijven. Voor mij zijn dat belangrijkere issues. Nieuwe kabelbomen neem je natuurlijk wel altijd 13 polig, hoewel bij de meeste mensen deze hooguit 8 polig is aangesloten. Permanente en geschakelde voeding aanleggen is een relatief kostbare klus bij de meeste auto's en wordt niet vanzelsprekend gedaan.
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Stekker perikelen
« Reactie #27 Gepost op: april 04, 2022, 03:43:29 pm »

Nou ja, zo zwart/wit is het ook weer niet. Storingen in de auto zijn dan meldingen als gevolg van vreemde spanningen/signalen die de boordcomputer meet, iets wat ook met een gewone stekker kan gebeuren.
In feite is een tussenstukje niets meer dan een extra stekker en stopcontact in de keten. Dus in die zin heb meer kans dat één van de verbindingen niet goed contact maakt, versleten is of te vuil is. Omdat het simpelweg meer verbindingen zijn is de kans groter dat er één gek doet, maar erger dan dat is het ook weer niet. Ook wanneer je geen tussenstuk gebruikt moet je de boel schoon houden en goed onderhouden, want ook dat kan gewoon voor problemen gaan geven.

Los van die theorie ben ik ook voornemens om mijn 7-polige aansluiting te vervangen door een 13-polige Jaeger. Dat het de kans op storingen vermindert is mooi mee genomen, maar ik vind die 13-polige stekkers ook gewoon heel veel lekkerder werken. Gewoon draaien en vast, draaien en los. In plaats van zo'n 7-polige die je er zo ver mogelijk in moet proberen te hengsten om er dan achter te komen dat hij toch nog niet goed contact maakt. En bij het eruit trekken moet je serieus wrikken, daar wordt het vast niet beter van allemaal. :#
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Stekker perikelen
« Reactie #28 Gepost op: april 04, 2022, 08:08:44 pm »

Mijn ervaring (N=3) zijn helaas wel zo zwart wit. Mijn auto waar ik tot voor kort mee reed was uit 1996. 7 polig. Met 13 polige verloop had ik de meest vreemde storingen (auto had amper electronica, zelfs geen airbags): Knipperlichten die meestal niet knipperden, maar branden (ook van de auto zelf!), één remlicht wat het niet deed, stadslichten die het wel deden, maar ook mee knipperden met de knipperlichten als die het wel deden. Dezelfde aanhanger en fietsenrek op de andere auto met 13 polig, een 7 polig fietsenrek op mijn auto, nergens een probleem. En als je de 13 polige stekker 30 graden richting ontkoppeling verdraaide in de adapter, deed de verlichting het iets minder beroerd. Laat een adapter leeg in het contact zitten en het kan bij een moderne auto de meest onverklaarbare storingen opleveren.
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Stekker perikelen
« Reactie #29 Gepost op: april 04, 2022, 09:30:59 pm »

Dat klinkt niet best inderdaad, dan moet je een verloopstuk gehad hebben wat zelf al intern kortsluiting had of iets dergelijks, dat kan niet anders. Zo'n adapter in je auto laten zitten is niets anders dan het verlengen van je polen naar een andere vorm, plastic met pinnetjes, meer is het niet. Als dat op zichzelf al voor storing gaat zorgen heb je een heel, heel slechte te pakken. :)
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal