Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Stekker perikelen  (gelezen 5209 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Stekker perikelen
« Reactie #30 Gepost op: april 04, 2022, 10:34:02 pm »

Kan het zijn dat dergelijke perikelen makkelijker voorkomen met verloopstukken van 13 polig aanhangwagen naar 7 polig auto? Mijn wagen heeft een 13 polige stekker, de vouwwagen ondertussen ook. Eigenlijk vooral voor het gemak. Bij de vorige vouwwagen die erg oud was, heb ik de stekker niet vervangen en een verloopstuk gebruikt. Geen problemen mee gehad. Af en toe gebruik ik voor dingen te vervoeren nog de aanhangwagen van mijn vader die eveneens een 7-polige aansluiting heeft, en daar gebruik ik nog steeds hetzelfde verloopstuk. Evenmin al problemen mee gehad.
De meesten die ik hier zie melden hier van problemen lijken ook te gaan over een auto met een 7 polige stekker terwijl de aanhangwagen een 13 polige stekker heeft.
Ik zie niet direct een reden waarom dit zo zou zijn, daarvoor ben ik te weinig technisch in die dingen aangelegd, maar het lijkt er op zich wel sterk op als ik eigen ervaring en deze die ik hier lees zowat bij elkaar leg. Hoewel het de ene richting uit verloop doen naar de andere richting mij redelijk zelfde problematiek lijkt.
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Stekker perikelen
« Reactie #31 Gepost op: april 04, 2022, 10:37:19 pm »

Afgelopen zomer trok ik per ongeluk de hele 7 polige stekker van de Alpen Kreuzer uit elkaar :> Allen al daarom ga ik dus veranderen naar Jaeger. Zit mijns inziens toch wat stevig in elkaar. En na wat research over die multicon west...... Dat zijn toch hoofdzakelijk die Fransozen die ze gebruiken! Ik ben er wel uit! Alles Jaeger dus ook geen verloop. Tenzij ik een keer een aanhanger zou huren.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Stekker perikelen
« Reactie #32 Gepost op: april 05, 2022, 07:23:56 am »

ik heb op de wagen ook een multicon west. Zat een Jeager op toen ik 'm kocht, maar op de auto niet, daar zat multicon op en op de andere auto 7 polig. Dan is multicon gewoon heel handig. want 1 stekker voor alles.

Toen ik onder de volgende auto een trekhaak liet monteren kwam daar een Jeager onder. Dat vond ik eigenlijk wel jammer, en eerlijk gezegd heb ik ook wel eens ruzie met dat ding, dat zit 'm vooral in het draaien van de stekker (jeager op jeager stekker van de fietsdrager al een keer stuk gedraaid waardoor alle verlichting een eigen leven ging leiden)

ik kreeg er een verloop bij van de garage en dat werkt echt wel heel prima. is een solide verbinding niks mis mee. En van alle spookverhalen over storingen merk ik met de verloopstekker ook niks.

Op mijn fietsendrager zit dan weer standaard een Jeager. Tijdje gelden kocht ik een kampeerbusje voor erbij en daar zit een 7 polige stekker op. Verloop gekocht en ook dit werkt heel goed. Ik moet wel zeggen dat ik niet voor de allergoedkoopste verlopen heb gekozen. Feit is wel dat ik nu alle kanten op kan met de stekkers en dat met een degelijke verloop  nul,nul problemen geeft.

Zoals gezegd, de enige problemen die ik gehad heb waren met een jeager stekker op een jeager aansluiting..

Gelogd
Adventure Awaits

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Stekker perikelen
« Reactie #33 Gepost op: april 05, 2022, 08:16:21 am »

Mijn ervaring (N=3) zijn helaas wel zo zwart wit. Mijn auto waar ik tot voor kort mee reed was uit 1996. 7 polig. Met 13 polige verloop had ik de meest vreemde storingen (auto had amper electronica, zelfs geen airbags): Knipperlichten die meestal niet knipperden, maar branden (ook van de auto zelf!), één remlicht wat het niet deed, stadslichten die het wel deden, maar ook mee knipperden met de knipperlichten als die het wel deden. Dezelfde aanhanger en fietsenrek op de andere auto met 13 polig, een 7 polig fietsenrek op mijn auto, nergens een probleem. En als je de 13 polige stekker 30 graden richting ontkoppeling verdraaide in de adapter, deed de verlichting het iets minder beroerd. Laat een adapter leeg in het contact zitten en het kan bij een moderne auto de meest onverklaarbare storingen opleveren.
dat van die adapter er in laten zitten hebben we ook vaak problemen mee. Maar alleen als het wat regent. Ondanks dat het een nieuwe adapter is met klepje en afgesloten is. Maar aan de andere kant zie ik dat de buurman met Zijn Duster het verloopje er altijd in laat zitten. Maar daar is ook iets aan de hand want toen hij met kar achteruit reed hoorde ik piepjes van de detectoren  in de bumper. M.a.w. die worden kennelijk niet uitgeschakeld zoals zou horen als er een stekker in zit. Maar om aan alle gezeik een einde te maken heb ik gewoon Jaegers gemonteerd overal op.  En daar tot nu toe nooit problemen mee gehad. Alleen soms bij de eerste keer gebruik. Net of de auto even schrikt van meer gebruik of zoiets en ff signaal geeft. Daarna niet meer, weet de auto het kennelijk.  :# Klinkt raar toch?
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Stekker perikelen
« Reactie #34 Gepost op: april 05, 2022, 11:48:22 am »

De piepjes worden uitgeschakeld als de boordcomputer merkt dat er een circuit aangesloten is op de trekhaak. Een verloopstekker is geen circuit, maar slechts een verlenging van het bestaande stopcontact. Dat zou normaal gesproken niet moeten zorgen voor het uitschakelen van de piepjes.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Stekker perikelen
« Reactie #35 Gepost op: april 05, 2022, 11:51:30 am »

De piepjes worden uitgeschakeld als de boordcomputer merkt dat er een circuit aangesloten is op de trekhaak. Een verloopstekker is geen circuit, maar slechts een verlenging van het bestaande stopcontact. Dat zou normaal gesproken niet moeten zorgen voor het uitschakelen van de piepjes.

klopt.

wel grappig om te zien dat de meesten de verloop precies anders lijken te gebruiken dan ik dat doe. ik laat 'm aan de stekker van de aanhanger of drager zitten. Niet in de auto.
Gelogd
Adventure Awaits

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Stekker perikelen
« Reactie #36 Gepost op: april 05, 2022, 11:53:23 am »

klopt.

wel grappig om te zien dat de meesten de verloop precies anders lijken te gebruiken dan ik dat doe. ik laat 'm aan de stekker van de aanhanger of drager zitten. Niet in de auto.
Dat doe ik ook inderdaad, anders heb je alleen maar meer kans op vervuiling en oxidatie. Zeker als hij geen klepje heeft. Dat vergroot de kans op storingen aanzienlijk.
Gelogd

Avec

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix
Re: Stekker perikelen
« Reactie #37 Gepost op: april 05, 2022, 01:48:27 pm »

Nog een reden om de adapter nooit te laten zitten: bij de meeste stekkerdozen zit een pinnetje die zorgt voor uitschakeling van de mist-achterlamp op de auto als er een stekker in zit. (is namelijk heel irritant in de achteruitkijkspiegel als die lamp weerspiegelt in de aanhanger). Als je de adapter in de doos van de auto laat zitten blijft dat pinnetje ingedrukt en doet de mist-achterlamp het dus niet meer. Nou heb je die gelukkig niet zo vaak nodig, maar als je hem wel nodig hebt en hij doet het niet kan het best gevaarlijk zijn. (Buiten dat moet hij het wettelijk gezien gewoon doen)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Stekker perikelen
« Reactie #38 Gepost op: april 05, 2022, 02:16:10 pm »

De piepjes worden uitgeschakeld als de boordcomputer merkt dat er een circuit aangesloten is op de trekhaak. Een verloopstekker is geen circuit, maar slechts een verlenging van het bestaande stopcontact. Dat zou normaal gesproken niet moeten zorgen voor het uitschakelen van de piepjes.
Wel met een kar erachter zoals ik beschreef. Dan is er een gesloten circuit.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Stekker perikelen
« Reactie #39 Gepost op: april 05, 2022, 02:19:37 pm »

klopt.

wel grappig om te zien dat de meesten de verloop precies anders lijken te gebruiken dan ik dat doe. ik laat 'm aan de stekker van de aanhanger of drager zitten. Niet in de auto.
Bij ons ligt het verloop gewoon in de auto. Wordt het niet vuil, niet vochtig dat er wat gaat corroderen, raakt niet zoek. En altijd bij de hand, waar je ook bent om een kar te huren/lenen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Avec

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix
Re: Stekker perikelen
« Reactie #40 Gepost op: april 06, 2022, 09:53:28 am »

Bij ons ligt het verloop gewoon in de auto. Wordt het niet vuil, niet vochtig dat er wat gaat corroderen, raakt niet zoek. En altijd bij de hand, waar je ook bent om een kar te huren/lenen.
+1
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Stekker perikelen
« Reactie #41 Gepost op: april 06, 2022, 12:41:11 pm »




+1
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Stekker perikelen
« Reactie #42 Gepost op: april 06, 2022, 01:37:19 pm »

+1
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Stekker perikelen
« Reactie #43 Gepost op: april 06, 2022, 01:38:21 pm »

Ik heb het gevoel dat er een zeker knopje mist op dit forum. :#
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Stekker perikelen
« Reactie #44 Gepost op: april 06, 2022, 03:47:26 pm »

Voor elkaar hoor! Bravo zei dat er gewoon een Jaeger aan zit! Ze vertalen die folders gewoon, en houden er geen rekening mee dat er buiten Frankrijk gewoon een Jaeger aan zit :>
Druk gemaakt om niks dus!
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal