Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Koel de koelkast  (gelezen 1084 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Koel de koelkast
« Gepost op: juni 14, 2023, 06:50:59 pm »

Afgelopen zomer hadden we redelijk uitzonderlijke omstandigheden op de camping. Op het heetst van de dag was het 40+ en hadden we als top zelfs 45,3 graden onder de luifel. Geen schaduw. Het deksel van ingebouwde koelkast in de keuken van de Aero was gewoon heet om aan te raken, puur door de warmte en straling. De Dometic Coolfun (compressor koelbox met passieve koeling) viel onder deze omstandigheden ook uit op thermische beveiliging die er kennelijk op zit.
De koelkast zit vrij krap ingebouwd in de keuken en aan de achterkant zit vrijwel meteen bisonyl. Er zitten wel wat roosters in hierachter maar dit zorgt voor onvoldoende luchtstroom. Daarom het idee opgevat om dit eens te verbeteren.

Met 3 ventilatoren (Arctic f9 92mm), een temperatuurschakelaar (W1209) en een voltregelaar pm het toerental te regelen (LM2596) iets in elkaar geknutseld met wat aluminium profielen en een latje als achterwand. Het frame vervolgens zwart gespoten.
Het frame sluit rondom wat af zodat je geen lucht meteen aan de achterkant bovenaan aanzuigt.
Hij krijgt voeding vanaf de 12v (led) transformator die we al hebben voor de pomp van de kraan. Hiervoor een stekkeraansluiting gemaakt.
De temperatuursensor laat ik aan het draadje zakken tussen de koelribben van de koelkast. Bij een ingestelde temperatuur (bijv 35 of 40 graden) gaan de ventilatoren draaien. Dit gebeurd als hij aanspringt na enige tijd vanzelf. Bij erg warm weer kan je hem wat hoger instellen en in de nacht als hij kort draait slaan ze mogelijk niet eens aan. Ze draaien door de voltregelaar en het foam er onder vrijwel geruisloos.

In mei al getest en na het inschakelen van de ventilatoren start er een aanzienlijke luchtstroom achter de koelkast en zakt de temperatuur achter de box razendsnel. De temperatuur was toen ca 20 graden maar bij de koelribben was het ca 45 zonder ventilator.

We hopen hiermee de themische beveiliging te voorkomen en dat hij ook effectiever kan koelen als je hem vult na het boodschappen doen.
De koelunit is voorzien van beschermend foam en kan evt gewoon blijven zitten als je onderweg bent.
Genoeg woorden, foto’s..







Gelogd

Markvv

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper cocoon modulair
Re: Koel de koelkast
« Reactie #1 Gepost op: juni 14, 2023, 08:03:03 pm »

Mooi gemaakt.
Bij warm weer leggen wij ook een kleine ventilator op onze dometic 1600 om de warme lucht sneller af te voeren.
Daarmee koelt de koelkast idd veel sneller en beter.
Gelogd

Campwerk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 43
  • Merk Vouwwagen: Campwerk
Re: Koel de koelkast
« Reactie #2 Gepost op: juni 14, 2023, 09:21:49 pm »

Mooi hoor!
Ook praktisch dat je hem kunt aan en uitschakelen op de temperatuur.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.825
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Koel de koelkast
« Reactie #3 Gepost op: juni 14, 2023, 10:03:21 pm »

Inventief en mooi gemaakt!
Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Re: Koel de koelkast
« Reactie #4 Gepost op: juni 14, 2023, 10:20:06 pm »

Mooie oplossing!
Gelogd

johanvanmarion

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 43
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
Re: Koel de koelkast
« Reactie #5 Gepost op: juni 14, 2023, 10:29:45 pm »

Supermooie oplossing!

Ik was voornemens om iets soortgelijks te maken maar om dit te monteren tegen de achterkant zodat daar de lucht tegenaan geblazen word. Dan stroomt het er via het bovenrooster vanzelf weer uit.

Denk ik verkeerd?

En wat is de reden dat je voor de oplossing bovenop hebt gekozen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.643
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Koel de koelkast
« Reactie #6 Gepost op: juni 14, 2023, 10:42:45 pm »

Mooi gemaakt geheel. Technisch goed bedacht. Zit strak in elkaar.

Wel vraag ik me 1 ding af: kan dit apparaat niet aan de onderzijde van het blad gemonteerd worden, dus onder de koelribben? Zeker nu deze volledig automatisch werkt (want kamperen moet wel leuk blijven), lijkt het me niet noodzakelijk om het zichtbaar te houden. (Thuis bij de verwarming zitten de vents ook aan de onderzijde).
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Koel de koelkast
« Reactie #7 Gepost op: juni 14, 2023, 10:50:39 pm »

Tegen het achterste rooster zou ook kunnen. Je zou een frame kunnen maken die er achter past met ventilatoren. Ik had echter wat twijfel bij dat idee vanwege de ongecontroleerde luchtstroom.
Ik wou echter een optimale luchtstroom proberen te krijgen door de warme lucht af te zuigen als het ware. De natuurlijke afvoer van de warmte versterk ik hiermee. Voorwaarde is wel dat je boven geen valse lucht aanzuigt. Daarom geprobeerd het frame goed aan te laten sluiten.  Voordeel van deze oplossing is dat ik hem ook zo weer weg kan halen. Achter de koelkast bij de Aero kun je slecht blij.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Koel de koelkast
« Reactie #8 Gepost op: juni 14, 2023, 10:58:56 pm »

Mooi gemaakt geheel. Technisch goed bedacht. Zit strak in elkaar.

Wel vraag ik me 1 ding af: kan dit apparaat niet aan de onderzijde van het blad gemonteerd worden, dus onder de koelribben? Zeker nu deze volledig automatisch werkt (want kamperen moet wel leuk blijven), lijkt het me niet noodzakelijk om het zichtbaar te houden. (Thuis bij de verwarming zitten de vents ook aan de onderzijde).

Onder het rooster zou ook kunnen, maar dan moet de koelkast eruit om dat goed te kunnen monteren. Daar wou ik nog niet aan beginnen. Ook is de vraag waar dan de verse lucht vandaan komt, ik wil voorkomen dat ik warmere lucht ga circuleren. De verse lucht komt uit het rooster achter de keuken bij de Aero en moet langs de koelribben omhoog.
Mij huidige oplossing vond ik daarvoor het meest eenvoudig en is evt makkelijk te verwijderen. Om het goed onzichtbaar te doen zou ik het evt nog direct onder het bovenste rooster te plaatsen. Maar ook daarvoor moet ik hem demonteren.

Edit: even goed gekeken maar de drie fans passen er niet onder. Dan zou je plattere ventilatoren moeten gebruiken, aan de zijkanten neemt de beschikbare ruimte namelijk sterk af. Helemaal onderaan past ook niet. Achter de box monteren zou kunnen maar ik denk dat bovenop effectiever is.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2023, 09:19:17 pm door GJT »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.021
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Koel de koelkast
« Reactie #9 Gepost op: juni 14, 2023, 11:04:34 pm »

Dat thermostaatprintje heb ik er verschillende van in gebruik, onder andere om de omvormers van de zonnepanelen te koelen. Ze hebben één bugje: boven de 50 graden gaat de koeling uit en verschijnen er drie liggende streepjes op het display. De autoversterker werd er te heet voor... Even in de gaten houden of dat bij de koelkast in hoog zomer ook goed gaat
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Koel de koelkast
« Reactie #10 Gepost op: juni 15, 2023, 09:14:17 pm »

Dat thermostaatprintje heb ik er verschillende van in gebruik, onder andere om de omvormers van de zonnepanelen te koelen. Ze hebben één bugje: boven de 50 graden gaat de koeling uit en verschijnen er drie liggende streepjes op het display. De autoversterker werd er te heet voor... Even in de gaten houden of dat bij de koelkast in hoog zomer ook goed gaat

Dank voor de tip! Ik heb het even getest net en idd stopt ie ermee bij 50. 3 streepjes en klaar. Dit is echter geen bug maar een instelling. Als je in het menu van van de unit naar p07 gaat kan je deze waarde verhogen. Getest en nu gaat ie vrolijk verder.. :#
Dankzij je tip ben ik er even ingedoken en hoeft dat op de camping niet. Tnx dus nogmaals.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2023, 09:40:30 pm door GJT »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.021
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Koel de koelkast
« Reactie #11 Gepost op: juni 15, 2023, 10:34:07 pm »

Dank, dat laatste had ik dus nog niet ontdekt  WW
Gelogd

Joergarms

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 46
  • Merk Vouwwagen: Trigano Camptrail
Re: Koel de koelkast
« Reactie #12 Gepost op: juni 29, 2023, 09:27:51 pm »

Wordt bij caravans en campers ook veel toegepast. Het maakt inderdaad een gigantisch verschil in koelcapaciteit. Netjes gemaakt zo.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal