Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »   Omlaag

Auteur Topic: Onderhoudsbeurt vouwwagen  (gelezen 54731 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Gepost op: september 18, 2010, 03:32:32 pm »

Dat het bij caravans gedaan word is mij wel bekent.
Maar zijn er hier leden die dit ook doen?
Waar zullen ze dan eigenlijk naar kijken? :?

Vind de prijzen eigenlijk wel hoog.
Meer dan 100 euro.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: september 18, 2010, 03:52:47 pm »

Hoi Alex,

Bedoel je het nazien van: wiellagers, veren, staat v/d banden, verlichting en indien aanwezig de remmen + kabels?

Daar is een monteur al snel een half uur zoet mee...ja, dan is 100 euro wel veel..

Ergens op het forum heb ik eens gelezen dat er iemand is die dit in z,n vrijetijd doet..K,dacht dat het met wiellagers te maken had..

Ik wil dat ook wel doen, maar zit nogal krap in vrijetijd..

Mocht je niemand vinden stuur dan effe een prive mail, dan kan ik je ook het een en ander vertellen waarom ik dat kan.


Gr. Marcel
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: september 18, 2010, 04:00:30 pm »

Kijk de staat van de banden is zo gedaan.
Zijn volgend jaar 6 jaar oud en dus bijna aan vervanging toe.
De gasslang is ook bijna 6 jaar dus die zal er ook af moeten.

De oploop rem dat weet ik niet zeker.
Als ik geremd heb en kom op gang dan voel je dat de vouwwagen nog heel even op de rem zit.
maar de kop komt wel heel langzaam weer terug als ik hem indruk op de parkeerplaats.

Tja de lagers zijn wel goed neem ik aan want de wagen is van 2005.
De smeernippels krijgen elk jaar een paar slagen vet.

De verlichting is in orde moet alleen de stekker op mijn auto vervangen zodat de mistlamp gaat werken.


Ben ik nog iets vergeten. :?
 

Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: september 18, 2010, 04:01:39 pm »

Mijn Montana heeft vorig jaar een Bovag onderhoudsbeurt (of eigenlijk een onderstelbeurt) gehad.

Er wordt een Bovag onderhoudsrapport (zie bijlage) ingevuld met controle op de volgende punten:

Onderstel (oplooprem, chassisbouten, reservewiel, remkabels, remmentest, etc.)
Banden (spanning, leeftijd, profieldiepte en draagvermogen)
Verlichting (richtingaanwijzers, remlichten, stekker, lengtedriehoeken, etc.)
Gas (afpersen gasleiding, gasslang, drukregelaar, etc.)

Kosten voor deze keuring EUR 125,-.

Tesamen met banden, gasslang en toebehoren was ik in totaal EUR 282,- kwijt...
« Laatst bewerkt op: september 18, 2010, 04:07:25 pm door Jos Montana »
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: september 18, 2010, 04:40:48 pm »

He vrienden,

toevallig dit topic.
Heb net vandaag de Roadmaster Family S weg gebracht naar Goirle...de Roadmaster Hoofdkantoor/werkplaats voor een onderhoudsbeurt en wat kleine reparaties.
Weer een leuk gesprek gehad met Ad...
En we mogen hem begroeten op de caravan jaarbeurs in Utrecht...

Groetjes van de enige echte Mr.Roadmaster   I: en  euh van mij ook dan maar... :#
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: september 18, 2010, 05:07:04 pm »

Wat zijn de kosten ongeveer??
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Richard

  • Gast
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: september 18, 2010, 05:24:48 pm »

197 euro
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: september 18, 2010, 09:03:38 pm »

Zo dat vind ik nog best prijzig, worden daarbij dezelfde dingen nagelopen als eerder genoemd?

Nout was tijdens het klapweekend toch bij een aanhanger'boer' beland voor die kapjes van de verlichting die kapot waren gevallen, die zei dat hij dit soort 'onderstel'keuringen ook deed, vraag me af of dat dan nog voordeliger is dan bij een kampeerzaak ofzo?

Iemand daar ervaring mee?
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

Bosje

  • Gast
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: september 18, 2010, 10:22:02 pm »

Onderhoud kost geld, ik laat het niet elk jaar doen, maar uiteraard de BOVAG onderstel keuring, liever veilig op weg, en misschien iets te veel betaald, dan achteraf moeten zeggen ....... Had ik maar.......... :? ;(

Tenslotte moet vakantie plezier opleveren, en geen onveilige situaties. :**

tenslotte, mijn laatste keuring kost 172 Euries

was incl vervangen gasslang en drukregelaar.

Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: september 18, 2010, 11:35:49 pm »

Waar ik mijn vouwwagen stal, doen ze ook onderhoud. Dat scheelt je gelijk al 'geld', omdat je niet heen en weer hoeft te rijden om je aanhanger af te leveren.
Ze lopen dan het Focwa-rapport langs en doen dat voor EUR 125,-.  Als ik de overige prijzen zo zie, dan valt dat best mee, al weet je natuurlijk wat wat er exact voor gedaan wordt.

Zo'n beurt 1x per 2-3 jaar lijkt mij voldoende. Nooit een beurt lijkt mij niet fijn, aangezien lagers en andere bewegende onderdelen altijd onderhoud vergen als smeren, kleine defecten vervangen etc.

Als mijn aanhanger terug is van de fabrikant, krijgt ie bij de stalling ook een onderhoudsbeurt. De wagen hebben we dan vanaf nieuw aangeschaft 3,5 jaar. Vanaf nu krijgt de wagen om de zomer een beurt.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Alpe

  • Gast
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: september 19, 2010, 12:25:26 am »

Bekijk profiel Persoonlijk bericht (Offline)
   
   
Re:Onderhoud vouwwagen??
? Antwoord #3 Gepost op: April 19, 2010, 05:24:14 ?
   Antwoord met citaatCitaat
Bijna alles kun je zelf doen.
In het voorjaar even de vetspuit op de nippels (laten) zetten is zowat het belangrijkste
(en ook het enige wat ze bij dat NEPonderhoud doen Sad
Om de 3 á 4 jaar de zijkanten even opkrikken zodat het wiel vrij hangt.
Draai het eens rond en luister...draait het mooi stil rond of komen er geluiden uit, duidelijk geruis en gerommel zijn een teken van een gaar gedraaid wiellager.
Die zijn vrij simpel zelf te vervangen trouwens alhoewel de meeste mensen denken dat dit raketwetenschap is.

Oke, we gaan even een serieuze APK zelf doen. (nee de oplichter die uw onderhoudsbeurt uitvoert doet dat echt niet)
Tik de vetdop los en haal de splitpen uit de kroonmoer, draai de moer er af.
Doe een adembeschermkapje op en trek de remtrommel er af.
Een vrij stoffige rem komt nu vrij (oude remmen van vóór zo 1990 is ASBEST dus ja, echt dat mondkapje ff opdoen)
Kijk of er voldoende voering op de remschoenen zit (minstens 3mm)
Kijk of de veren vastzitten en niet gebroken zijn.
Alles oke dan een kwak lagervet op de lagers en de trommel er weer op en de moer even stevig aandraaien....
Dan de moer heel iets terugdraaien, ruk en trek aan de trommel, er moet  nu een minime speling voelbaar zijn.
Splitpen weer terug (of als je die gemold hebt een spijker) krombuigen en kapje er weer op.
Wiel terugplaatsen en klaar.

We al eens eerder hierover gesproken,...door Coinoperator,... ook de oplooprem behandeld hij hierin uitvoerig,...
Was zeer leerzaam,.. hele kundige man lijkt me!
Groet Alp
« Laatst bewerkt op: september 19, 2010, 12:27:39 am door Alpe »
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: september 19, 2010, 11:53:40 am »

Ik heb de vouwwagen dus naar roadmaster zelf gebracht, hier wordt natuurlijk het het hele onderstel nagekeken.
Alles wordt gecontrolleerd en vervangen indien nodig..plus dat er ook aan de tent e.e.a. nageken en gemaakt s.q vervangen..
doe dit een keer per 3 jaar dus onderhoud is dan 65 euro p/j en dat is niet veel voor veiligheid..en plezier/gemak op de camping dat alles het doet...en werkt zo als het moet...

Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: september 19, 2010, 11:56:36 am »

Op zich vind ik het wel jammer dat er geen echte Jamet bouwers/reparateurs zijn.

Denk dat ik maar eens naar een caravan onderhoud station hier in de buurt ga kijken.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: september 19, 2010, 11:57:06 am »

Bedoelde het niet negatief hoor Richard, kan het me bij een nieuwe wagen prima voorstellen, was meer op zoek naar wellicht een meer betaalbare optie voor onze eigen (toch stuk oudere) wagen!

Zag inderdaad dat ze het soort onderstelkeuring wat ik bedoelde ook bij Stet doen hier in HHW, dus daar gaan we ff informeren. Wij hebben deze wagen nu ruim 2 jaar en er is niets aan gedaan nog in dat opzicht, dus dat moet gewoon volgende voorjaar. Hij staat nu alweer in de stalling, en die is niet meteen om de hoek, dus volgend jaar maar voor de eerste klapactie dan!
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

Richard

  • Gast
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: september 19, 2010, 12:02:23 pm »

Bedoelde het niet negatief hoor Richard, kan het me bij een nieuwe wagen prima voorstellen, was meer op zoek naar wellicht een meer betaalbare optie voor onze eigen (toch stuk oudere) wagen!

Zag inderdaad dat ze het soort onderstelkeuring wat ik bedoelde ook bij Stet doen hier in HHW, dus daar gaan we ff informeren. Wij hebben deze wagen nu ruim 2 jaar en er is niets aan gedaan nog in dat opzicht, dus dat moet gewoon volgende voorjaar. Hij staat nu alweer in de stalling, en die is niet meteen om de hoek, dus volgend jaar maar voor de eerste klapactie dan!
Had het ook niet als negatief gelezen :# :zw alleen nog eens gemeld....en voor Alex, je kunt jouw jamet ook naar Ad brengen voor onderhoud....dat zal allemaal het zelfde zijn qwa onderhoud dan.... I:
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal