Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Inbouwen kraan in bermkeuken  (gelezen 11844 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Inbouwen kraan in bermkeuken
« Gepost op: februari 23, 2011, 07:39:33 pm »

Hierbij enkele plaatjes voor het inbouwen van een elektrische kraan in een bermkeuken.

Gebruikt zijn:
- een kraan; 
- een dompelpompje; (kosten niets, dus tip; leg er 1 op reserve in je vw. Dit voor het geval het pompje doorbrand bij drooglopen)
- een omvormer /transformator 230 >12v.
- stukje slang van pomp naar kraan.
Alle benodigdheden zijn bij de campingspeciaalzaak te krijgen.

Hieronder zijn de foto's te zien voor:

- het maken van het gat: eerst boren, daarna de dremel..
- montage van de kraan.
- de dompelpomp, op deze plek staat ook je jerrycan. Alles is nadien netjes met tie-rips vast gezet en weggewerkt zodat het geheel geen ruimte   kost. 
- de omvormer, gemonteerd in de keuken; sterke zelfklevende tape..
- het resultaat.

Niet te zien is dat ik een stekkerblok in de keuken heb gemaakt waar de stekker van de omvormer ingaat. Hiernaast nog 3 stroomaansluitingen over voor overige apparatuur als waterkoker en opladen telefoons e.d. De keuken gaat dan met 1 snoer aan de stroom.

De afbeeldingen:
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2022, 05:29:29 pm door muis »
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.281
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Inbouwen kraan in bermkeuken
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2011, 08:02:17 pm »

Even de foto's op de vouwwageclub server zodat ze altijd te zien zullen zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2011, 08:03:48 pm door Alex »
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 437
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re:Inbouwen kraan in bermkeuken
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2011, 08:22:34 pm »

hou er wel even rekening mee dat je in rvs materiaal boort/dremelt en dus met een laag toerental moet werken, anders "verbrand" je het rvs en word dit erg hard en dus bijna niet meer te bewerken...... I:
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

dorus_jolan

  • Gast
Re:Inbouwen kraan in bermkeuken
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2011, 08:27:34 pm »

Ziet er strak uit!!
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re:Inbouwen kraan in bermkeuken
« Reactie #4 Gepost op: februari 23, 2011, 09:49:45 pm »

ik wil niet klagen is erg mooi maar zag een stuk slang opgerold achter in je kast deze zou ik niet zo lang laten want als er water in blijft na je vacantie heb je kans op alggroei en dat is niet best voor je darmen
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Inbouwen kraan in bermkeuken
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2011, 10:05:55 pm »

Aan de foto's te zien heb je dit type ook gebruikt maar misschien nog even handig te melden:

Bepaalde omvormers om de spanning van 230V wisselspanning naar 12V gelijkspanning te brengen hebben ook de mogelijkheid een accu (of twee 6v blokbatterijen bijvoorbeeld)  aan te sluiten. Zolang er lichtnetspanning aanwezig is zal deze gebruikt worden, bij gebrek daaraan wordt automatisch overgeschakeld naar de accu. Zo heb je ook op een stroomloze camping of onderweg stromend water.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re:Inbouwen kraan in bermkeuken
« Reactie #6 Gepost op: februari 24, 2011, 07:12:06 pm »

ik wil niet klagen is erg mooi maar zag een stuk slang opgerold achter in je kast deze zou ik niet zo lang laten want als er water in blijft na je vacantie heb je kans op alggroei en dat is niet best voor je darmen

De slang is ingekort tot de benodigde lengte nadien. Terechte opmerking.

Tp: Na gebruik: stroom eraf en de kraam openen. Het water wat nog in de krang en slang staat loopt zo via de pomp terug naar buiten.

@peter123456: klopt. Rustig boren, slijpen is aan te raden!

@NielsP: klopt deze omvormers zijn dubbel te gebruiken. Naar behoefte kan je dus ook stroom aansluiten vanaf een accu. Voor een kraan worden vaak twee 6 volts blokken gebruikt. 
Gelogd

akie

  • Gast
Re: Inbouwen kraan in bermkeuken
« Reactie #7 Gepost op: oktober 20, 2013, 09:58:57 am »

Goedendag
Ik zag dat er zo mooi een kraan in gemaakt was. nu wil ik dat ook in mijn vouwwagen. Ook bij mij moet die aan de zijkant komen, maar waar kan ik de kraan vinden die jullie gebruikt hebben. Ik heb overal lopen zoeken maar kan hem nergens vinden.
Gelogd

teunbrouwers

  • Gast
Re: Inbouwen kraan in bermkeuken
« Reactie #8 Gepost op: oktober 20, 2013, 07:13:05 pm »

Goedendag
Ik zag dat er zo mooi een kraan in gemaakt was. nu wil ik dat ook in mijn vouwwagen. Ook bij mij moet die aan de zijkant komen, maar waar kan ik de kraan vinden die jullie gebruikt hebben. Ik heb overal lopen zoeken maar kan hem nergens vinden.

De wit in schijndel aan de overzijde van de weg heeft een hoop verschillende kranen.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Inbouwen kraan in bermkeuken
« Reactie #9 Gepost op: oktober 20, 2013, 07:20:14 pm »

Die van mij heb ik bij Obelink gekocht. Goolge maar eens op "reich kraan". De meeste zaken hebben deze wel. Bij Obelink hebben ze in de winkel een stuk groter assortiment dan in de webshop.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Inbouwen kraan in bermkeuken
« Reactie #10 Gepost op: oktober 20, 2013, 07:41:52 pm »

Ik weet niet of de standaard diameter dezelfde is als voor gewone keukenkranen (35mm), maar als dat zo is heb ik een tip voor wie een gat voor een kraan in een roestvaststalen bak wil maken.

Ikea heeft in de serie Fixa (gereedschap) voor ?12,50 een 35mm metaalpons, waarmee je in één keer een volkomen gaaf gat maakt. Het is geen hoogwaardig gereedschap (maar voor een metaalpons is het ook geen hoge prijs) maar het ding klaart de klus. En het resultaat is 10x zo mooi en snel met slechts 1/10 van de moeite. :J :J
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2013, 07:43:31 pm door Frankie »
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Inbouwen kraan in bermkeuken
« Reactie #11 Gepost op: oktober 20, 2013, 08:33:59 pm »

Probleem is dat je dan met een 15mm te groot gat zit. Doorvoer is zo'n 20mm bij dit soort kraantjes.
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Inbouwen kraan in bermkeuken
« Reactie #12 Gepost op: oktober 20, 2013, 08:51:16 pm »

Probleem is dat je dan met een 15mm te groot gat zit. Doorvoer is zo'n 20mm bij dit soort kraantjes.
:H :H
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Inbouwen kraan in bermkeuken
« Reactie #13 Gepost op: oktober 20, 2013, 09:11:03 pm »

Probleem is dat je dan met een 15mm te groot gat zit. Doorvoer is zo'n 20mm bij dit soort kraantjes.
Beslist niet bij allemaal. Ik heb er hier een met een diameter van 33mm. Daarom vroeg ik me ook af of het een standaard maat was. Met een gat van 35mm voor een kraan in de uitvoering met 33mm schroefdraad is het gat maar 2 mm 'te groot'. Mooi ruim dus.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Inbouwen kraan in bermkeuken
« Reactie #14 Gepost op: oktober 20, 2013, 09:26:43 pm »

Beide Reich kranen die ik nu gebruikt heb zitten rond de 20mm. Ze zullen er vast groter zijn maar 35 lijkt me vrij fors voor deze toepassing. In het laatste geval is zo'n pons natuurlijk wel handig!
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2013, 09:29:42 pm door GJT »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal