Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: 13-polige kabel  (gelezen 7763 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ishirra

  • Gast
13-polige kabel
« Gepost op: juli 17, 2011, 07:16:31 pm »

Ik ga beginnen met m'n klapcaravan aan te passen/restaureren.  Ik heb 13-polige kabel gehaald, een stekker en een verdeeldoos.  11 kabeltjes van 0,75 en 2 van 1,5 zitten er in.
nu is m'n vraag: welke kleur word voor wat gebruikt?  Ik weet dat de 1,5 kabeltjes voor het opladen van de accu (die er nog in komt) en als permanente stroomdraad gebruikt moeten worden, maar welke kleur word nou voor wat gebruikt?  Of kan ik gewoon zeggen van kijk die kleur gebruik ik voor dat en zorg wel dat het achteraan op het juiste lichtje word aangesloten....

En bij nader inzien, welke kleur zijn de 1,5mm?
Hoera, een vrouw die zich bezighoud met techniek en electro, zal al maar gelijk een brandverzekering afsluiten  :H
Gelogd

Van_looney

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 213
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re:13-polige kabel
« Reactie #1 Gepost op: juli 17, 2011, 08:13:48 pm »

Hier vind je alle kleuren van de kabels, waarvoor ze dienen en hoe je ze moet aansluiten. Voor de 1.5mm^2 kabels geldt dat rood wordt gebruikt voor de plus (+) en zwart voor de massa (-)

Gelogd

a.teselink

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #2 Gepost op: juli 17, 2011, 08:41:02 pm »

De 1,5[qmm] aders dienen voor zover ik weet voor de massa.
Heb gisteren zelf een 7-polige steker door een 13-polige (Jager) steker vervangen.
Bij dit type steker is 1 massa op klem 3 aangesloten en bedoeld voor verbruikers 1 t/m 8 en 1 massa is op klem 13 aangesloten en bedoeld voor verbruikers 9 t/m 12.
Bij onze CampLet is de massa ader wit en 2,5[qmm] de rest is 0,5[qmm].

Gelogd

ishirra

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #3 Gepost op: juli 17, 2011, 08:56:17 pm »

voor zover ik kan zijn zijn de 2 1,5mm draden wit en zwart... dus die voor de massa gebruiken?
om een accu op te laden tijdens het rijden, en eventueel een koelkast op aan te sluiten tijdens het rijden, is dan 0,75mm dan wel genoeg?
Gelogd

STF

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #4 Gepost op: juli 17, 2011, 10:43:16 pm »

De dikste twee gebruiken voor de koelkast, dat is de zwaarste verbruiker.
Gelogd

ishirra

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #5 Gepost op: juli 18, 2011, 06:59:52 pm »

STF, dat is ook wat ik dacht.  Accu laden tijdens het rijden en ingebouwde koelkast zijn de twee grootste gebruikers dus ik dacht om voor die twee, de twee dikste draden te gebruiken.  Maakt het wat uit dat ik voor de massa de 0,75 draden gebruik?
Gelogd

a.teselink

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #6 Gepost op: juli 18, 2011, 09:17:40 pm »

Ik zou toch echt de 2 dikste aders als massa gebruiken omdat dit immers de "retour" is van je "gebruikers", dus de som van de stromen.
Hoewel de kabel van onze CampLet 1 x 2,5[qmm] en 7 x 0,5[qmm] is uitgevoerd adviseert o.a. Hella de beide massa's en de constant spanning uit te voeren als 2,5[qmm] en de overige verbruikers uit te voeren als 1,5[qmm]... wordt wel een dikke kabel...
Een ader 1,5[qmm] is geschikt voor 20[A] (uitgaande van vinyl isolatie bij AC spanning). Een dunnere ader kan een hogere stroomdichtheid aan en volgens mij kan in dit geval een 0,75[qmm] wel een 10[A] trekken. Weet niet wat een koelkastje doet maar volgens mij houdt het wel op met een 8[A], vind meer dan 100[W] al aardig wat.

Heb sinds zaterdag voor onze CampLet ook weer de mogelijkheid om het koelkastje tijdens de rit ook weer te laten koelen.
kwam er ook meteen achter dat je het kraantje ook moet controleren of deze uitstaat anders loopt het pompje ook mee tijdens de rit, althans bij onze CampLet.
Misschien een tip maar ik ga deze winter een "noodstop" voor het kraantje/pompje plaatsen.
Gelogd

STF

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #7 Gepost op: juli 18, 2011, 09:48:47 pm »

De koelkast voedingsdraad moet net zo dik zijn als de massa, tenslotte loopt er evenveel stroom heen als retour. De verkeersverlichting loopt retour over een andere (dunne) massadraad (pool 3) i.p.v. 11 of 13 waar de koelkast massa op zit.
Gelogd

ishirra

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #8 Gepost op: juli 19, 2011, 08:07:57 pm »

Dus als ik STF goed begrijp moet de massa van de pin waarop ik de koelkast aansluit even dik zijn als de draad naar de koelkast., dus die twee 1,5mm
De andere massa daar mag ik een 0,75mm voor gebruiken dan? of is de kabel die ik gekocht heb al gelijk waardeloos....

En voor een accu die oplaad tijdens het rijden, is daar een 0,75mm draad wel goed voor?
Gelogd

STF

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #9 Gepost op: juli 19, 2011, 09:50:27 pm »

De gekochte kabel is inderdaad niet echt optimaal, een koelkast werkt met wat pijn en moeite nog wel met 1,5 mm2 maar een accu laden moet minimaal met bedrading van 2,5 mm2 of 4 mm2 gebeuren anders zijn de verliezen zo groot dat de accu niet tot nauwelijks bijlaadt.

Draden van 0,75 mm2 zijn leuk voor verkeersverlichting, draden van 1,5 mm2 voor interieurverlichting (caravan) maar echt zware verbruikers zoals koelkast en acculader hebben zo dik mogelijk draad nodig. Dus als je de kabel nog kunt ruilen zou ik voor een 8x 0,75 mm2 + 4x 2,5 mm2 kabel gaan, die gebruiken caravanbouwers ook altijd.
« Laatst bewerkt op: juli 19, 2011, 09:52:39 pm door STF »
Gelogd

ishirra

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #10 Gepost op: juli 19, 2011, 10:26:49 pm »

Kan de draad spijtig genoeg niet meer ruilen, aangezien ik deze al gestript heb op het einde om aan de stekker te koppelen....
Zal uitkijken voor andere draad, zucht....   Ach ja, al doende leert men  :)
Gelogd

ishirra

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #11 Gepost op: juli 23, 2011, 10:40:06 pm »

Ik heb draad gevonden, 9x1,5MM+4x2,5MM.  voor dat ik deze koop, zou deze wel gaan dan om een accu op te laden en een ijskast op aan te sluiten?  Of moet ik nog dikkere draad vinden?
Gelogd

STF

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #12 Gepost op: juli 24, 2011, 12:10:17 am »

Deze kabel is prima, mits onder de auto ook minimaal 2,5 of 4 mm2 bedrading hangt (vanaf de accu naar de stekkerdoos)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:13-polige kabel
« Reactie #13 Gepost op: juli 24, 2011, 06:48:58 am »

Kan de draad spijtig genoeg niet meer ruilen, aangezien ik deze al gestript heb op het einde om aan de stekker te koppelen....
Zal uitkijken voor andere draad, zucht....   Ach ja, al doende leert men  :)
FF  :off , maar nog een leerpuntje. Geldt overigens voor iedereen die dit leest. Open verpakkingen voorzichtig, indien mogelijk. Dan kun je het spul weer inpakken en terugbrengen/ruilen als de verpakking heel blijft. Nietjes bijv. haal je voorzichtig los en niet je later weer nieuwe in.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

ishirra

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #14 Gepost op: juli 24, 2011, 03:02:27 pm »

FF  :off , maar nog een leerpuntje. Geldt overigens voor iedereen die dit leest. Open verpakkingen voorzichtig, indien mogelijk. Dan kun je het spul weer inpakken en terugbrengen/ruilen als de verpakking heel blijft. Nietjes bijv. haal je voorzichtig los en niet je later weer nieuwe in.

Normaal gezien doe ik dat hoor, maar ik dacht dat deze kabel goed was dus was al begonnen met de stekker erop te zetten. Resultaat: kabel langs 1 kant al gestript (om de draadjes kunnen aan te sluiten op de stekker) dus ik twijfel eraan dat ze die gaan terug nemen.

STF: hoe kan ik dit controleren? Of moet ik hiervoor even bellen naar de garage en vragen welke draad ze gebruikt hebben?
En dan de 4 van 2,5mm gebruiken voor accu, koelkast en als massa, en de kleinere voor de achterlichten en de zijlichten. Klopt dat?
Wil zeker zijn dat ik geen draden ga doorbranden of zo
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal