Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: 13-polige kabel  (gelezen 7764 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

STF

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #15 Gepost op: juli 24, 2011, 04:12:04 pm »

1. richtingaanwijzer links, geel, 1.5 mm2
2. mistlamp, blauw, 1.5 mm2
3. massa verkeersverlichting, wit, 1.5 mm2
4. richtingaanwijzer rechts, groen, 1.5 mm2
5. achterlicht/kentekenplaatverlichting rechts, bruin, 1.5 mm2
6. remlichten, rood, 1.5 mm2
7. achterlicht/kentekenplaatverlichting links, zwart, 1.5 mm2
8. achteruitrijlicht, grijs, 1.5 mm2
9. Constante stroomdraad voor interieurverlichting en kraantjes, 2.5 mm2
10. Contactslotgeschakelde stroomdraad voor koelkast en acculader, 2.5 mm2
11. + 13 Massa constante stroom en contactslotgeschakelde stroom, 2.5 mm2
12. geen functie

Bij draad 9, 10, 11 en 13 kan het kleurgebruik in kabels heel erg wisselen dus kijk maar even of er toevallig de kleuren in zitten wat Van_looney reeds gepost had en anders zelf maar gewoon iets uitkiezen.

Als de garage de stekkerdoos bij de trekhaak heeft gemonteerd zal het waarschijnlijk wel in orde zijn maar voor de zekerheid kun je die stekkerdoos even openschroeven (meestal drie moeren aan de achterzijde en schroeven aan de voorzijde die met elkaar in verbinding staan) en kijken of er vier dikke draden in de stekkerdoos zitten, als ze even dik zijn als die vier in je gekochte kabel zal het om 2.5 mm2 gaan en als ze er aanmerkelijk dikker uitzien gaat het om 4 mm2 wat alleen maar nog beter is.
Gelogd

ishirra

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #16 Gepost op: juli 24, 2011, 05:03:42 pm »

Een constante stroomdraad kan ik niet hebben.  Ik heb een nieuwe BMW en die is zo beveiligd dat wanneer ik het contact afzet, er geen stroom meer van m'n batterij geleverd word.  Dit om een lege batterij tegen te gaan.  Dus bij stilstand zal de binnenverlichting op de accu van de VW moeten werken..
Ik ga straks eens nakijken welke kabeltjes ze gebruikt hebben op m'n stekkerdoos.
Gelogd

STF

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #17 Gepost op: juli 24, 2011, 08:13:18 pm »

Van zo'n systeem heb ik nog nooit eerder gehoord, de constante stroom is tenslotte uitgevonden om er constant te zijn. :#
Maargoed als je het toch niet nodig hebt, is dat niet zo erg.
Gelogd

ishirra

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #18 Gepost op: juli 24, 2011, 08:16:12 pm »

Wel, ik merk dat wanneer ik het contact afzet, dat bv een gsm lader in de aansteker niet meer werkt. Of de koelkast die ook op 12v werkt, moet ik telkens weer aanzetten als ik het contact heb stil gelegd.  Ik denk dus dat dit een beveiliging is van BMW uit om de batterij van de wagen te sparen.  Ik ben dus niet zeker of een constante stroomdraad dus wel mogelijk is in mijn geval....
Gelogd

STF

  • Gast
Re:13-polige kabel
« Reactie #19 Gepost op: juli 24, 2011, 08:30:30 pm »

Dingen als autoradio, sigarettenaansteker, koelkastvoeding e.d. vallen bij vrijwel elke auto uit na het afzetten van de motor maar de constante stroom normaal gesproken niet. Vroeger hadden auto's bij de trekhaak alleen constante stroom waar zowel koelkast als interieurverlichting op zaten, dat resulteerde vaak in een lege accu omdat de koelkast aan bleef tijdens een stop bij een wegrestaurant. Daarom is halverwege jaren 90 een contactgeschakelde stroomdraad erbij bedacht voor de zware verbruikers maar zijn de kleine verbruikers op de constante stroomdraad gebleven.
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal