Als je een 13 polige jeager stekkerdoos hebt, dan zit de stekker of de verloop naar 7 polig er met een soort bajonet sluiting in.
Tijdens het plaatsen van de stekker of verloop moet je deze als het ware verdraaid naar links in de stekkerdoos duwen en daarna een kwart slag naar rechtdraaien om hem te vergrendelen.
Dit systeem komt veel voor op auto's en VW encaravans van duitse makelij, en is op dit moment min of meer de nieuwe europese standaard na de al om bekende 7-polige
Het tweede 13 polige systeem heet WeST, lijkt wat betreft pin bezetting het meest op de oude 7-polige stekkerdoos, maar heeft een aantal extra, platte contact strips.Voor dit systeem heb je geen verloop stekker naar 7 polig nodig mits de 7 polige stekker van kinststof is (metaal maakt kortsluiting over de strip contacten!) dit is een van oorsprong amerikaans systeem en komt veel minder voor dan het Jeager systeem.
Beide systemen hebben vaak een extra hulp contact welke wordt bekrachtigd als de stekker van de VW wordt geplaatst. Over dit contact is dan het mist achterlicht geschakeld, je heb tegenwoordig ook veel 7-polge stekkerdozen die van dit extra schakel contact zijn voorzien. Is wel storing gevoelig ivm met corosie gevaar in de stekkerdoos.
Bij nieuwere auto's is de kabelboom van de stekkerdoos geintergreerd in de auto electronica en wordt op die mannier het mist achter licht mee geschakeld.
Zo een heel verhaal maar hopelijk duidelijk