Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: 12V water voorziening  (gelezen 18842 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
12V water voorziening
« Gepost op: april 11, 2012, 07:45:13 pm »

Ik ben bezig met een jerrycan te voorzien van een 12V kraantje, dit omdat Ineke met haar spierziekte de jerrycan met draaikraan in de dop niet meer kan bedienen.
Ik heb een (afvalwater) jerrycan voorzien van een 12V kraantje met een 12V dompelpompje zoals we dat allemaal kennen.
De 12V wordt geleverd door een transformatortje. Op zich allemaal niet zo moeilijk, maar het werkt niet  :I

De transformator heeft (vreemd?) een plus en min als output maar ook een plus en min als input  :?
Ik heb de beide output aansluitingen gebruikt.
1 draad naar de kraan, 1 naar de pomp en 1 van de kraan naar de pomp, zo zou het cirkeltje toch rond moeten zijn lijkt mij.
Maar helaas, het werkt dus niet, WAT DOE IK FOUT ? Of zou het pompje gewoon kapot zijn?
Ik heb gemeten dat, als ik de kraan open draai, de draad naar de pomp stroom krijgt, dus dat zou toch goed moeten zijn ?

Zie bijgaande foto's, 1 met de kraan dicht en 1 met de kraan open.





Wie kan hier iets zinnigs over zeggen ?
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

jeroen-aletta

  • Gast
Re: 12V water voorziening
« Reactie #1 Gepost op: april 11, 2012, 08:10:41 pm »

Het ziet er uit als pomp stuk.....
Heb je ook een iets duidelijker plaatje van de bovenkant en van de zijde met de aansluitingen van de trafo?
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: 12V water voorziening
« Reactie #2 Gepost op: april 11, 2012, 08:14:55 pm »

Probeer de pomp even zonder de kraan direct op de plus en min aan te sluiten.

Misschien is de schakelaar van het kraantje defect.

En misschien een domme vraag (maar je weet maar nooit) heb je de knop van de kraan heen en weer gedraaid....
« Laatst bewerkt op: april 11, 2012, 08:16:29 pm door gaan »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

dorus_jolan

  • Gast
Re: 12V water voorziening
« Reactie #3 Gepost op: april 11, 2012, 08:31:35 pm »

de pomp rechtstreeks aansluiten zou denk ik het antwoord moeten geven.
Kun je de pomp en het kraantje ook appart doormeten? dat zou iig aangeven of daar bij een van de twee een kabelbreukje zou kunnen zitten.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2012, 08:33:32 pm door dorus_jolan »
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: 12V water voorziening
« Reactie #4 Gepost op: april 11, 2012, 08:31:59 pm »

Het ziet er uit als pomp stuk.....
Heb je ook een iets duidelijker plaatje van de bovenkant en van de zijde met de aansluitingen van de trafo?
Ik denk het ook ja, nieuw pompje, naar de .........   :(



Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: 12V water voorziening
« Reactie #5 Gepost op: april 11, 2012, 08:34:08 pm »

Probeer de pomp even zonder de kraan direct op de plus en min aan te sluiten.
Misschien is de schakelaar van het kraantje defect.
En misschien een domme vraag (maar je weet maar nooit) heb je de knop van de kraan heen en weer gedraaid....
Ook de pomp rechtstreeks op de plus / min gezet, geen resultaat.
Schakelaar kraantje werkt wel, kraan dicht , geen stroom, kraan open, wel stroom. En dat geeft gelijk antwoord op je laatste vraag, ja ik heb dus aan de kraan gedraaid  :P

de pomp rechtstreeks aansluiten zou denk ik het antwoord moeten geven.
Kun je de pomp en het kraantje ook appart doormeten? dat zou iig aangeven of daar bij een van de twee een kabelbreukje zou kunnen zitten.
De kraan werkt dus wel goed als schakelaar, kraan aan geeft stroom op de draad van de pomp.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2012, 08:36:35 pm door bensi »
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 12V water voorziening
« Reactie #6 Gepost op: april 11, 2012, 08:38:43 pm »

Ik heb nog geen hands-on ervaring met dit soort electrische 12v kampeeraccessoires, maar als je het over (alleen) een trafo hebt, heb je het over wisselspanning. Als je het hebt over plussen en minnen heb je het over gelijkspanning. Ik vermoed dat daar toch bepaalde dingen niet in kloppen in deze combinatie...

Correctie. Ik zie nu de trafo. Is dat een combinatie van trafo en gelijkrichter met 12v akku-ingang  waarbij de 230v voeding de voeding door de 12v input uitschakelt?

Heb je behalve of er spanning op de pomp staat ook gemeten of er stroom loopt?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
« Laatst bewerkt op: april 11, 2012, 08:50:44 pm door Frankie »
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: 12V water voorziening
« Reactie #7 Gepost op: april 11, 2012, 08:45:34 pm »

Ik heb nog geen hands-on ervaring met dit soort electrische 12v kampeeraccessoires, maar als je het over (alleen) een trafo hebt, heb je het over wisselspanning. Als je het hebt over plussen en minnen heb je het over gelijkspanning. Ik vermoed dat daar toch bepaalde dingen niet in kloppen in deze combinatie...
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Ik noemde het een trafo, maar het is een omvormer, tja. Ik heb weinig verstand van electronica, dat blijkt wel weer  ::)
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 184
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2024 + zelfbouw tenttrailer
12V water voorziening
« Reactie #8 Gepost op: april 11, 2012, 08:46:19 pm »

Heeft de trafo wel genoeg vermogen? Anders pompje stuk. Het is goed aangesloten.


Sent from my iPad using Tapatalk
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: 12V water voorziening
« Reactie #9 Gepost op: april 11, 2012, 08:54:42 pm »

Heeft de trafo wel genoeg vermogen? Anders pompje stuk. Het is goed aangesloten.
Sent from my iPad using Tapatalk
25 watt zal toch voldoende zijn voor zo'n pompje.
Maar ik heb het toch ffff geprobeerd, ik heb het pompje rechtstreeks op de polen van de accu van mijn motor gezet (iig voldoende) en ook dan doet ie het niet.
Dus defintief het pompje DEFECT, gggrrrrrrrr. En dat net nieuw gekocht, nou ja, morgen maar even een nieuwe halen.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: 12V water voorziening
« Reactie #10 Gepost op: april 11, 2012, 08:59:58 pm »

Maar deze crusader zet om naar 12 volt WISSELspanning, het pompje heeft echter 12 volt GELIJKspanning nodig!!!

Zou je het pompje is met ee draden aan kunnen sluiten op de sigaretteaansteker van de auto, of voorzichtig met de draden tegen de accupolen, dan zie je gelijk of de boel werkt
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: 12V water voorziening
« Reactie #11 Gepost op: april 11, 2012, 09:01:09 pm »

Maar ik heb het toch ffff geprobeerd, ik heb het pompje rechtstreeks op de polen van de accu van mijn motor gezet (iig voldoende) en ook dan doet ie het niet.
Maar die omvormer zegt 12V  wisselspanning te leveren, terwijl je nu de pomp rechtstreeks op geljkspanning aansluit... Niegoe... :(

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: 12V water voorziening
« Reactie #12 Gepost op: april 11, 2012, 09:04:20 pm »

Maar deze crusader zet om naar 12 volt WISSELspanning, het pompje heeft echter 12 volt GELIJKspanning nodig!!!

Zou je het pompje is met ee draden aan kunnen sluiten op de sigaretteaansteker van de auto, of voorzichtig met de draden tegen de accupolen, dan zie je gelijk of de boel werkt
Dat heb ik net dus gedaan, op de accu van de motor, ook geen resultaat.
Nu weet ik het helemaal niet meer, zowel Frankie als jij zeggen nu dus dat de omvormer wisselspanning levert en het pompje gelijkspanning nodig heeft  :? :? :?
En de beschrijving van Obelink zegt toch dat deze omvormer wordt gebruikt voor deze pompjes ???

IKKE NIET MEER SNAPPEN  ::)
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: 12V water voorziening
« Reactie #13 Gepost op: april 11, 2012, 09:06:45 pm »

Maar deze crusader zet om naar 12 volt WISSELspanning, het pompje heeft echter 12 volt GELIJKspanning nodig!!!

Pcies.... En als het pompje gelijkspanning wil en niet pompt terwijl de spanning er wel op staat en het vermogen door dat pompje weggedissipeerd wordt, zou het wel eens ongemerkt heel snel en heel stil *poef* gedaan kunnen hebben. :(


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: 12V water voorziening
« Reactie #14 Gepost op: april 11, 2012, 09:09:40 pm »

IKKE NIET MEER SNAPPEN  ::)

Ik ook niet, maar kun je de weerstand van het pompje eens meten of is die meter alleen een A en V meter?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal