Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4   Omlaag

Auteur Topic: 12V water voorziening  (gelezen 18840 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 437
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: 12V water voorziening
« Reactie #45 Gepost op: april 13, 2012, 07:03:31 pm »

vergis je er niet in, ook met een klein omvormerje komen er grote, mogenlijk tot de genoemde 20 amp voor, is wel zeer kortstondig maar zijn er toch echt wel tenzij er een speciale stoombeveiliging in de voeding zit... :J
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: 12V water voorziening
« Reactie #46 Gepost op: april 14, 2012, 02:33:55 am »

vergis je er niet in, ook met een klein omvormerje komen er grote, mogenlijk tot de genoemde 20 amp voor, is wel zeer kortstondig maar zijn er toch echt wel tenzij er een speciale stoombeveiliging in de voeding zit... :J
Volgens mij is het zo dat als en zodra die grote stroom zou moeten gaan lopen, bij een voeding met een beperkt vermogen de spanning tijdelijk compleet inklapt. Of een grote stroom bij een spanning die dicht bij 0 ligt, de schakelaar kan aantasten vraaag ik me af...
Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 437
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: 12V water voorziening
« Reactie #47 Gepost op: april 14, 2012, 09:52:56 am »

de meeste omvormers bestaan uit een transformator met er achter een gelijkrichtcircuit met een redelijk grote condensator voor de afvlakking. juist deze condensator zorgt voor de (zeer korte, je praat over millieseconden) hoge stroompiek.
met je universeelmeter kan je dit echt niet meten.
als je een gestabiliseerde voeding hebt is dit als een stuk minder omdat de electronica om te stabiliseren de inschakelstroom dan beperkt
is een beetje techneutenverhaal maar ik hoop dat je het een beetje begrijpt. I:

                                     Peter
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 12V water voorziening
« Reactie #48 Gepost op: april 14, 2012, 11:46:27 am »

is een beetje techneutenverhaal maar ik hoop dat je het een beetje begrijpt. I:
Nou, met 2 jaar HTS-e en een lange reeks Dirksen en PBNA cursussen moet dat lukken.  :P

Mijn stelling is dat als je het over een omvormer hebt, je het per definitie niet over een transformator hebt en er dus ook niet (per definitie) sprake is van afvlakking na dubbelzijdige gelijkrichting. In het geval van Bensi is er gezien de vorm van het ding echter naar alle waarschijnlijkheid wel sprake van een trafo (waarmee omvormer eigenlijk een foutieve benaming wordt).

Maar voor niet-electronische apparaten zoals zo'n pompje of (led-)verlichting is nauwelijks afvlakking nodig, omdat er geen enkele reden is om de rimpelspanning weg te werken. Ik ga er dan ook niet vanuit dat er bij dergelijke kampeerspullen fors afgevlakt wordt.

Daarnaast -en dat is bepalender- is de grootte van de toegepaste afvlakcondensator nou juist afgestemd op de door de voeding te leveren stroom. Hoe groter de te leveren nominale stroom, des te groter de condensator moet zijn, omdat er in het dal van de pulserende gelijkspanning door de condensator meer stroom geleverd moet worden.

De imperfectie van de condensator zorgt voor iets wat je een inwendige weestand zou kunnen noemen (ESR) die bij kwalitatief minder goede condensatoren (en waarom zou je als fabrikant bij campingspullen topkwaliteit condensatoren gebruiken) zomaar op kan lopen tot een paar Ohm. En dan is het die ESR die de stroom in feite effectief begrenst tot een paar ampere ( Imax = Uklem/Ri)

Het is een beetje een technisch verhaal, maar ik hoop dat je het een beetje begrijpt.  :#  :H :H  ;)
« Laatst bewerkt op: april 14, 2012, 11:57:14 am door Frankie »
Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 437
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: 12V water voorziening
« Reactie #49 Gepost op: april 14, 2012, 11:56:46 am »

 :# wat je zegt klopt helemaal hoor, alleen de praktijk wijst uit dat de schakelaartjes toch veel defect raken doordat piekstroompje......
is net als de elco zo goedkoop mogenlijk, dus een oplossing zoals geboden werkt.. :? I:

leuke "hobby" toch, electronica........... ;)
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: 12V water voorziening
« Reactie #50 Gepost op: april 14, 2012, 01:02:09 pm »

Ik snap geen bal van bovenstaande expert discussie  :H
Maar feit is dat m'n electrokraanjerrycan perfect werkt  :**
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 12V water voorziening
« Reactie #51 Gepost op: april 14, 2012, 01:09:50 pm »

Maar feit is dat m'n electrokraanjerrycan perfect werkt  :**

En daar gaat het maar om.  :)

:off Tip: Je kunt hem ook in een koelkastje schuiven en 'm vullen met witte wijn of rosé ten behoeve van het klapweekeind.  :P
« Laatst bewerkt op: april 14, 2012, 01:12:22 pm door Frankie »
Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re: 12V water voorziening
« Reactie #52 Gepost op: april 19, 2012, 04:38:35 pm »

Op het vouwwagenweekend wil ik graag bij Bensi en eventueel anderen even komen spieken hoe wij zoiets aan de praat kunnen krijgen. . :J

Je komt maar kijken hoor! Gezellig. Wij hebben ook een kraantje, maar dan op 2 6v batterijtjes. Ben wel benieuwd hoe lang die mee gaan... maar voorlopig werkt het  :J
Gelogd

hermanusb

  • Gast
Re: 12V water voorziening
« Reactie #53 Gepost op: april 19, 2012, 05:24:26 pm »

PP en PE zijn een aantal stoffen met totaal verschillende eigenschappen.
PP is in de regel minder koude bestendig, PE daarentegen is juist uitermate koude bestendig.

Beide producten vereisen verschillende verwerkingstechnieken, en ook verschillende temperaturen om te verwerken.

PP en PE zijn een verzamelwoord voor een heel assortiment verschillende producten..

Je broodzak is hoogstwaarschijnlijk grotendeels PP maar daar zit wat PE in verwerkt zodat hij in de vriezer niet uit elkaar valt.

PP is redelijk kwetsbaar waar PE weer een boel kan hebben.
Zou je een vuilniszak van PP hebben dan valt alles er bijkans dwars door.
Idemdito met een zak diepgevroren frites, dat is dus weer PE omdat die bevroren frieten scherp zijn.

Om PE te maken gooien we diverse soorten PE door elkaar, het ene deel is misschien om er een kleurtje aan te geven terwijl het andere deel hem wat sterker maakt.

Zo heb je toevoegingen die migreren, dat betekend grofweg dat je de stof in het midden van het product doet maar dat hij naar de buitenkant gaat. Zou dat in een watertank gebeuren dan zou je in theorie die stof in je water kunnen krijgen.

Echter migratie van stoffen is niet onbeperkt, is de temperatuur te laag dan migreert hij niet en als migratie gestopt is gaat deze niet opnieuw verder.

Persoonlijk zou ik er weinig moeite mee hebben om water in een nieuwe jerrycan te doen, wit zwart of rood boeit me niks.
Elke kleur die een bak heeft is een toevoeging.

Gezien de sterkte problematiek zal elke jerrycan zo goed als zeker van grotendeels PE zijn.

Ik zou kiezen voor een jerrycan zonder kleurtje omdat je makkelijk kunt zien hoeveel erin zit.

Maar zou me never en nooit niet zorgen maken om "weekmakers" juist omdat migratie zich maar in een beperkte tijd zal voordoen.

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal