Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen kopen, welke??  (gelezen 5493 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bvk1983

  • Gast
Vouwwagen kopen, welke??
« Gepost op: augustus 28, 2013, 08:21:38 pm »

Wij, een jong gezin met 2 kinderen, zijn op zoek naar een vouwwagen. Onze bestemming zal veelal Zuid Frankrijk zijn waardoor we bij heen- en terugreis ergens zullen overnachten. Zodoende kwamen we al snel uit bij de opzetsystemen die Camplets en de Trigano Odyssee hebben. Het nadeel van die wagens, vooral de Camplets, is dat ze relatief weinig ruimte hebben.

Zodoende gingen we twijfelen of we onze ogen ook niet open moesten houden voor een traditionele vouwwagen. Hierbij werden we door familie gewezen op de vouwwagens van Roadmaster. Meer ruimte, maar iets meer werk om op te zetten. Voor zover ik kan beoordelen zitten Roadmasters ook in het kwalitatief wat hogere segment, maar dat kan ik mis hebben.

Wat is wijsheid? Ons budget is beperkt, we willen nu maximaal 1.300,- uitgeven.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Vouwwagen kopen, welke??
« Reactie #1 Gepost op: augustus 28, 2013, 08:38:07 pm »

Bij de odyssee heb je idd weinig binnenruimte t.o.v. een roadmaster als deze opgezet is.
Wij met 2 volwassenen en kind (toen nog) 11 jaar ging het goed.
In zuid Frankrijk is het meestal goed weer dus een dagje dat je binnen moet zitten is nog wel uit te houden hoor.
Wij hebben paar jaar terug bijna de hele vakantie binnen gezeten.
Voordeel odyssee is dat je wel weer veel bagage ruimte hebt.
En als de kindjes iets ouder zijn (zelf al bij 4jaar met broertje gedaan) slapen ze zelf in een tentje en zullen daar ook gaan vertoeven als het weer minder is.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2013, 08:44:27 pm door spikehome »
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

villeke

  • Gast
Vouwwagen kopen, welke??
« Reactie #2 Gepost op: augustus 28, 2013, 08:38:28 pm »

Dan zou ik voor de trigano odyssee gaan. Staan er genoeg op MP.
Voordelen:
Snelklapper
4 slaapplaatsen
Veel bergruimte onder bedden

Wanneer jullie voornamelijk naar zuid Frankrijk gaan heb je niet veel binnenruimte nodig want je leeft voornamelijk buiten. Daarnaast kun je in een odyssee nog steeds met 4 personen prima in de voortent dineren of een spelletje doen bij slecht weer.

Een roadmaster is groot, zeer degelijk, maar een bouwwagen, dus een snelle overnachting is een hele klus. Prima geschikt voor lang op 1 plek kamperen met af en toe slecht weer.
Complets zijn kleiner dan de odyssee en niet mijn "cup of tea".
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.269
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Vouwwagen kopen, welke??
« Reactie #3 Gepost op: augustus 28, 2013, 08:43:51 pm »

Zou ook gaan voor een odysee of zoiets.
Jammer dat het niet binnen jullie budget is anders wist ik nog wel een Jametic voor jullie. ;)

Hier hebben wij altijd genoeg ruimte voor 4 personen en gebruiken wij ook voor het overnachten.
Maar ruimte gevoel is persoonlijk wat de 1 ruim vind dat vind de ander geen doen.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

bvk1983

  • Gast
Re: Vouwwagen kopen, welke??
« Reactie #4 Gepost op: augustus 28, 2013, 08:53:18 pm »

Bedankt voor de tips.

We hebben helaas de ervaring dat het gebied waar we in Zuid Frankrijk heen gaan niet gegarandeerd zon is. Geen probleem natuurlijk maar we moeten rekening houden dat het wellicht meer dan af en toe een middagje in de vouwwagen wordt. De Camplets zijn dan in het nadeel t.o.v. Odyssee's en vooral Roadmasters. Een ander punt waar waardoor we twijfelen is de deksel. Camplets hebben een kunststof deksel, Roadmasters over het algemeen een metalen deksel volgens mij, maar Odyssee's hebben alleen een dekzeil. Wanneer we losse spullen bovenop de wagen mee zouden willen nemen wordt dat lastig, toch?

Zijn er verder merkbare kwaliteitsverschillen tussen die 3 merken/types? Dus bijvoorbeeld het onderstel, maar vooral ook het doek?

Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.269
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Vouwwagen kopen, welke??
« Reactie #5 Gepost op: augustus 28, 2013, 08:59:30 pm »

Tja ze hebben allemaal hun voor en tegens.
Maar als het om spullen vaat is de soft top wel makkelijk.
Wij hebben bij onze jametic de stoelen onder het zeil daar kun je erg veel kwijt. ;)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G510-0200 met Tapatalk 4

Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Vouwwagen kopen, welke??
« Reactie #6 Gepost op: augustus 28, 2013, 09:21:29 pm »

Onder het zeil ook bij de odyssee kan je veel kwijt.
Bij ons lag er altijd een tafel, 3 stoelen en een wasrek.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

villeke

  • Gast
Vouwwagen kopen, welke??
« Reactie #7 Gepost op: augustus 28, 2013, 09:23:56 pm »

4 stoelen en een tafel onder het dekzeil zal geen probleem zijn. Bij een camplet en RM zal dat op het deksel of elders moeten. Mijn ervaring met de RM is dat een hard deksel ook niet altijd gemakkelijk is. Het sluiten bij inpakken ging vaak moeizaam.
Gelogd

jvanderlans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 113
  • Camp-let Savanne 2007
Vouwwagen kopen, welke??
« Reactie #8 Gepost op: augustus 29, 2013, 09:25:34 pm »

Wij hebben een Camp-let. Die is inderdaad qua bagageruimte kleiner dan de Odyssee of de Jametic. Maar mijn ervaring is wel dat het kwalitatief allemaal wel goed in elkaar zit. En de keuken zit vast aan de wagen. Je hoeft deze er dus niet af te tillen en om te zetten. De vaste deksel is vooral een voordeel als je de (4) fietsen er op kwijt wil.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Vouwwagen kopen, welke??
« Reactie #9 Gepost op: augustus 29, 2013, 11:42:56 pm »

Ik wil heus geen roadmaster prediken, maar onze 4 stoelen, tafel en wasrek gaan gewoon in de wagen. (én 4 surfzeilen én 2 kratten speelgoed én 3 slaapzaken én 4 surfpakken én een grote surfmateriaaltas en de cadac. Oh ja nog een paar emmers en een krukje.)

Ik durf wel te beweren dat qua zooi meenemen een Roadmaster onovertroffen is. En qua leefruimte behoort hij ook tot de toppers.
Is dat altijd nodig? Nee. Is dat altijd handig? Nee. Maar als je denkt dat je die mogelijkheden nodig hebt, doe je een goede keuze.

Een odyssee voelde voor ons (te) krap aan qua leefruimt in de voortent toe we ons aan het orienteren waren, maar achteraf denk ik dat je er best goed mee wegkomt. Zeker met een ondertentje en/of een gastenverblijf. Zo vaak zit je toch niet in de voortent. Zelfs met slecht weer ga je toch wel op pad met de auto. Voor onze jongens van 3 en 5 is het ondertentje de favoriete speelplek. Dat kun je ook in een odyssee realiseren.

Ik vind de softtop van de odyssee (zoals bij de meeste vouwwagens) wel een nadeel, maar dat is misschien meer een gevoels en uiterlijke kwestie.
Fietsen kun je wel meenemen d.m.v. de imperiaal die over de wagen gaat. Ik weet alleen niet hoe handig dat erop en eraf gaat.
Je bent dan wel beperkt in de ruimte die je kan benutten onder je dekzeil. (tenminste dat denk ik dan)
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Vouwwagen kopen, welke??
« Reactie #10 Gepost op: augustus 30, 2013, 09:31:14 am »

Fietsen kun je wel meenemen d.m.v. de imperiaal die over de wagen gaat. Ik weet alleen niet hoe handig dat erop en eraf gaat.
Daarn kan ik wel even wat over vermelden omdat wij ook zo een rek over de wagen hadden met 3 fietsen erop (4 past ook maar wij zijn maar met zijn 3e).
Je pakt de fietsen er eerst af dat zijn snelle klik systemen van thule die wij hadden.
dan op de hoeken 4 schroeven die je met de hand kan open en dicht maken.
daarna helaas wel beter te doen met zijn 2e het rekje eraf tillen.
en klaar.
het open klappen kan beginnen.
kost je wel een 3minuutjes meer voor fietsen etc eraf te halen voor je kan klappen.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Vouwwagen kopen, welke??
« Reactie #11 Gepost op: augustus 30, 2013, 09:54:36 am »

Wij hebben een arizona (bouwwagen)
een dekzeil heeft het gemak dat je flexibeler bent in de belading dan met eenvast deksel, en 5 fietsen op het rek gaat prima.
Als je naar zuid Frankrijk gaat zou ik ook kijken naar de ventilatiemogelijkheden van de wagen en de binnenhemel (lichte tent blijft koeler maar wordt sneller vuil, goede binnenhemel zorgt voor isolatie tent wordt minder snel warm)
Wij staan meestal 2 weken aaneen op de zelfde camping en vinden een grote wagen prettig, daarnaast hebben we een luifel van 2,5 meter dus bij warm weer voldoende schaduw (als de tent de goede richting heeft natuurlijk)
Met kleine kinderen en wat minder weer is een grote voortent een uitkomst, onze kinderen spelen minder in hun hondenhok, maar doen juist spelletjes aan tafel of bouwen een kasteel op de grond....
Hoewel ze inmiddels meer de leeftijd bereiken dat ze achter hun tablet zitten (wat we tijdens de vakantie juist niet toestaan, alleen 's ochtens als we willen uitslapen.... :P)
Ga bij een aantal vouwwagendealers kijken wat je handig/mooi vindt en speur dan internet af naar een ouder model (let wel op de verschillen tussen de huidige en oudere modellen, er veranderd elk jaar weer wat aan de wagens).
Succes met de speurtocht.
p.s. net na het seizoen zijn de prijzen vaak wat lager dan willen mensen van de wagen af voor hij in de weg staat....
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Vouwwagen kopen, welke??
« Reactie #12 Gepost op: september 01, 2013, 10:08:39 pm »

Wij hebben ook een odyssee en zijn er erg tevreden over. De ruimte in de voortent is inderdaad niet echt groot maar het is een goed verkrijgbare en tamelijk probleemloze klapper (althans ik lees hier zelden iets over problemen met de odyssee). Mocht je deze overwegen nog een paar opmerkingen:
- de odyssees voor 2003 (en de vrijwel identieke jametics tot nog vrij recent) hebben in de wagenbak een zitje, die je tot bed kunt ombouwen. Voor kinderen een prachtige speelplek bij slecht weer. Om te slapen kun je de ondertent gebruiken, nog mooier is het zijtentje, deze wordt bij oudere odyssees wel maar zelden aangeboden en is nieuw duur ( en vast niet meer in de juiste kleur leverbaar). Je slaapt zelf dan op de plank, een froli systeem is dan erg fijn;
- Ik raad je aan om er een met een luifel met luifelzijwanden te kopen. Die zijwanden zijn los slecht verkrijgbaar en er handig bij regen (tot op zekere hoogte, als het echt plenst zit je onder je luifel niet meer zo lekker.
Verder zijn we erg blij met onze airbarrier, een grondzeil met opblaasrand. Alternatief voor het inritsbare kuipzeil.
Veel succes en plezier met jullie zoektocht.
Gelogd

bvk1983

  • Gast
Re: Vouwwagen kopen, welke??
« Reactie #13 Gepost op: september 02, 2013, 08:18:41 pm »

We hebben uiteindelijk gekozen voor een Roadmaster Family S, bouwjaar 1998. We gaan hem deze week nog proberen, dus hopelijk komen we er uit met de handleiding van dit forum  :).
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Vouwwagen kopen, welke??
« Reactie #14 Gepost op: september 02, 2013, 08:23:14 pm »

gefeliciteerd met de aanschaf en natuurlijk veel plezier ermee gewenst!
Gelogd
live life outdoors
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal