Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Flyer verhogen / maximale bandenmaat  (gelezen 648 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BasRRC

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
Flyer verhogen / maximale bandenmaat
« Gepost op: april 07, 2022, 03:04:24 pm »

Al jaren vieren wij vakantie met een Flyer, tot nu toe steeds met 'normale' auto's. Nu heb ik recent een (oude) Land Rover Discovery gekocht, die inmiddels ook nog wat verhoogd is. Het is de bedoeling om weer gewoon de flyer mee te nemen, maar die zal door de aanpassingen waarschijnlijk met zijn kont de grond gaan raken bij drempels e.d..

De 'eenvoudigste' oplossing is uiteraard de trekhaak van de Land Rover verlagen, maar daarmee creƫer ik een soort anker tijdens het terrein rijden.

Daarom vroeg ik mij af of er iemand ervaring heeft met het verhogen van de ALKO as en/of het toepassen van grotere banden. Het gaat dan om een cm of 6 denk ik.
Is een ALKO torsie as nog enigszins af te stellen of zal ik d.m.v. spacers het geheel moeten verhogen? De flyer staat op het moment nog in de stalling dus kan er even niet onder kijken, maar wellicht heeft iemand ooit met hetzelfde bijltje gehakt

Ik weet dat door verhogen de klep zal gaan 'zweven', maar daar valt wel iets op te verzinnen, de afgelopen jaren hebben we alleen de luifel gebruikt dus dat de schorten wat hoger komen te hangen is ook geen issue.

Groeten Bas
Gelogd

Jelle

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Kees Kampeert
Re: Flyer verhogen / maximale bandenmaat
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2022, 03:59:53 pm »

Hoi Bas, je kunt het beste aan de gang gaan met de dissel van de Flyer en die als het ware verhogen zodat hij op de trekhaak van je LR past. Zoals op de foto ongeveer. Zo deden ze dat in IJsland ook altijd. De Flyer hangt dan mooi vlak achter de auto en je hoeft niet van alles aan te passen aan de Flyer. Bijvoorbeeld ook de voortent etc, die zal ook met de zijwanden de grond niet meer voldoende raken. En de uitdraaisteunen zijn ook wat aan de korte kant.

Als je met de Flyer echt het terrein in wilt is hij in de 'normale' stand natuurlijk niet echt hoog op de wielen maar omdat hij vrij kort is, raak je niet per se direct de grond. En als dat wel gebeurt dan is het reservewiel je stootblok  :J.

Succes ermee!
Groet Jelle
Gelogd

BasRRC

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
Re: Flyer verhogen / maximale bandenmaat
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2022, 05:13:07 pm »

Hi Jelle,

Bedankt voor je reactie, dat is inderdaad ook een goede oplossing! De Flyer zelf zal niet in heel extreem terrein terecht komen (denk ik) maar stiekem lijkt een verhoogde Flyer op off-road bandjes me ook gewoon wel een leuk gezicht  :)

Maar dit lijkt me voor mijn 'probleem' wel een realistischer plan.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal