Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Welke vouwwagen kopen  (gelezen 8421 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mel-6

  • Gast
Welke vouwwagen kopen
« Gepost op: mei 16, 2012, 07:34:04 pm »

Hallo allemaal wij zijn op zoek naar een vouwwagen maar weten niet echt welke.?
Wij zijn een gezin met 2 jongens (6 en 8) hebben geen ervaring met een vouwwagen en zullen hem m.n voor langere periode op een plek neerzetten
We zijn in schijnsel geweest en vonden de cabanon columbia en de eurocamp wel mooi vrienden van ons hebben net een jamet Arizona gekocht die leek me ook wel mooi en lekker ruim.
Wie heeft er tips voor ons?

Kort gezegd willen we een ruime vouwwagen, die niet heeeeel moeilijk op te zetten is en van goede kwaliteit is.

Alvast bedankt W:
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Welke vouwwagen kopen
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2012, 08:35:51 pm »

Tja, dat is toch een beetje een persoonlijke keuze, ik zou zeggen een Holtkamper Flyer  I:

Dit topic is speciaal geschreven om de belangrijkste punten op een rijtje te zetten
en vervolgens zul je zelf moeten bepalen welke punten het zwaarste voor jullie wegen.
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,2206.0.html

Succes met zoeken en welkom op het forum!
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Welke vouwwagen kopen
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2012, 08:45:05 pm »

Uitstekende tip, al zeg ik het zelf  ;)

Ik zou er eigenlijk een hoofdstukje bij moeten plaatsen : Wat voor soort kamperen wil je doen?

1. Kom je aan op de camping, zet je de boel op en blijf je daar 3-5 weken staan?
2. Verplaats je wat vaker, zeg om de 2-7 dagen, naar een andere staplaats?

In geval 1 is een grotere, maar vaak ook langzaam (zeg 2-3 uur) opzetbare vouwwagen een goede mogelijkheid. Deze zijn vaak ook redelijk goedkoop. Geval 2 vereist meer een 'snelklapper'. Een wagen welke zich sneller (10-60minuten) laat opzetten en inklappen.

Volgens mij zag ik je het in een ander topic hebben over een Arizona. Dat is typisch een modelletje 'bouwwagen' ... daar ben je dus een flink tijdje mee bezig. Maar je hebt daar wel lekker de ruimte.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Mel-6

  • Gast
Re: Welke vouwwagen kopen
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2012, 09:27:34 pm »

Het is de bedoeling om langere tijd op een plaats te blijven.
Geregeld zullen we ook in Nederland op de camping staan dus binnenruimte is ook wel handig.
Zit er veel verschil in kwaliteit en welk merk is het beste?
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Welke vouwwagen kopen
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2012, 09:51:38 pm »

Oei, dat is hier een tricky vraag. Wat is de beste. Mijn vermoeden is dat de Holtkamper eigenaren, Holtkamper zullen aanbevelen, de Jamet eigenaren gaan voor Jamet. Ik ben (nog) redelijk neutraal.... We zijn met onze nieuwe kar nog niet weggeweest, wel al een aantal keren met andere wagens. Ach, die waren voor een Frans product best goed  8)

Wat vind je belangrijk.

Bijvoorbeeld: onze afweging was dat we niet een vermogen wilden uitgeven voor 3-5 weken per jaar. Maar dat is persoonlijk. Ik kan (en wil) NIET in jullie portemonnee kijken. Ach, mijn advies blijf toch altijd hetzelfde: je weet pas echt wat je wilt als je het gedaan hebt. Ergo: koop een goedkoop klappertje waarvan je denkt dat die aan de meeste eisen voldoet en ga het proberen. Daarna verkopen en een goede tweedehands of nieuw kopen.

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Welke vouwwagen kopen
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2012, 09:55:35 pm »

Wat bedoel je met "geregeld in NL"? Dat jullie ook weekenden willen gaan kamperen? Want dan is een vouwwagen waar je 2-3 uur mee aan het bouwen bent gewoon niet praktisch.

"Het beste" bestaat niet ; wel "erg goed passend bij jullie"  I:

Vergeet ook je budget niet, want dat is ook bepalend voor de lijst van goede mogelijkheden.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Welke vouwwagen kopen
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2012, 10:02:36 pm »

Het is de bedoeling om langere tijd op een plaats te blijven.
Geregeld zullen we ook in Nederland op de camping staan dus binnenruimte is ook wel handig.
Zit er veel verschil in kwaliteit en welk merk is het beste?


Jamet heeft bij de Arizona en Louisiana een All Seasons uitvoering. Het voordeel is dat deze 2 modellen een binnenhemel hebben tegen de kou en/of hitte. Ideaal voor het hele seizoen. Verder over het tentdoek:

Ten Cate All Season

Informatie over tentdoeken.

Ten Cate All Season is een synthetische textielgrondstof welke eenzijdig gecoat is. Het materiaal droogt snel en is elastisch. Een andere eigenschap van Ten Cate All Season is de grote weerstand tegen uv-straling en vuil. De coating aan de buitenzijde voorkomt dat vuil in het doek trekt.

Daken van voortenten worden vaak voorzien van Ten Cate All Season, soms voorzien van een fraaie decoratieve print aan de binnenzijde. Tenten gemaakt van Ten Cate All Season, zijn geschikt voor alle seizoenen (all season). De WM kwaliteiten bevat de PVA (Polyvinylalcohol) vezel. Voordeel daarvan is dat het doek aan de binnenzijde vocht opneemt, zodat condensvorming nagenoeg uitgesloten is. In de WR kwaliteiten zit deze vezel niet.

Voordelen
-aan buitenzijde makkelijk te reinigen;
-duurzaam.

Nadelen
-relatief duur.

 

Onderhoud
Ten Cate All Season heeft nagenoeg geen onderhoud nodig. Wordt het tentdoek vuil, dan kunt u het schoonmaken met lauw water en een doek. Ook is het zaak om de tent goed op te zetten. Gebeurt dat niet, dan kunnen de krachten op het doek verkeerd worden verdeeld. Dat kan leiden tot schade. Goed ventileren is van groot belang, gebeurt dit niet dan kan het doek aan de binnenkant door schimmels worden aangetast. Het heet dan dat het weer in het doek zit en dat uit zich in kleine zwarte plekjes die moeilijk te verwijderen zijn

Levensduur
De levensduur hangt af van de omstandigheden tijdens het kamperen. Luchtvervuiling, zonnestraling (ultraviolet), natuurlijk vuil (vogelpoep, zand, zout water) en huishoudelijke verontreiniging (kookvlekken, frisdrank, wijn, zonnebrandolie) beperken in sterke mate de gebruiksduur van het doek. Ook de kwaliteit van het doek maakt uit. Ten Cate All Season gaat tussen de 60 en 150 weken mee.

Š http://www.obelink.nl/vragen-en-antwoorden-over-kamperen/ten-cate-all-season.html
Gelogd

Goolse Klapper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 115
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S.
Re: Welke vouwwagen kopen
« Reactie #7 Gepost op: mei 16, 2012, 11:47:47 pm »

Omdat je een wagen met veel binnenruimte zoekt reageer ik ook even.
Wij gaan al enkele jaren met veel plezier op pad met onze Roadmaster Family S. Deze heeft een voortent met zeer veel ruimte. Wat prettig is bij mindere dagen. Je kan makkelijk een tafel en stoelen kwijt en nog steeds heb je voldoende bewegingsruimte. De meeste modellen hebben ook een hoekbank in de wagenbak. bij ons wordt die door de kids meestal gebruikt als knutsel / spelletjeshoek.
Ook het opzetten is niet moeilijk. Alle stangen zijn gelijk dus dat kan haast niet fout gaan. Het is geen snelklapper, maar na 1,5 heb je 'm wel klaarstaan ingericht en wel.
Op sites als marktplaats staan er eigenlijk altijd wel een aantal te koop, voor verschillende prijzen.

Succes met zoeken!
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Welke vouwwagen kopen
« Reactie #8 Gepost op: mei 17, 2012, 08:30:52 am »

Probeer voor je tot aankoop overgaat zo veel mogelijk verschillende vouwwagens te bekijken. Ga langs verschillende dealer en maak een afstreeplijstje. Wagens die niet voldoen schrap je van je lijst. Als je gaat voor snel en grote binnenleefruimte dan wordt het lijstje al automatisch kleiner. Volgens mij is dat de enige juiste manier om tot een goede keuze te komen. Je gaat ook merken dat je eerste keuze daarom niet direct de juiste keuze is.

Enkele punten die je ook voor jezelf moet uitmaken:
Willen jullie een nieuwe of tweedehands?
Wat is jullie budget?

Gelogd

zippey

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi DL 2013 groen
Re: Welke vouwwagen kopen
« Reactie #9 Gepost op: mei 17, 2012, 08:45:39 am »

Ik reageer ook maar even. Een Cabanon Mercury is misschien ook wel wat voor jullie. Cabanon vw`s behoren tot de goedkopere in het segment. Verder heb je een zee aan ruimte. Nadeel is dat hij niet snel staat. Daar tegenover staat dat hij erg goed smoelt. :D Wat je natuurlijk ook kunt doen, is een vouwwagen huren. Dan kom je goed achter wat je wel en vooral wat je niet wil. Veel succes.

Verstuurd van mijn Transformer Prime TF201 met Tapatalk
Gelogd
Cabanon Malawi DL 2013 groen

nikkel1964

  • Gast
Re: Welke vouwwagen kopen
« Reactie #10 Gepost op: mei 17, 2012, 12:25:28 pm »

Probeer voor je tot aankoop overgaat zo veel mogelijk verschillende vouwwagens te bekijken. Ga langs verschillende dealer en maak een afstreeplijstje. Wagens die niet voldoen schrap je van je lijst. Als je gaat voor snel en grote binnenleefruimte dan wordt het lijstje al automatisch kleiner. Volgens mij is dat de enige juiste manier om tot een goede keuze te komen. Je gaat ook merken dat je eerste keuze daarom niet direct de juiste keuze is.

Enkele punten die je ook voor jezelf moet uitmaken:
Willen jullie een nieuwe of tweedehands?
Wat is jullie budget?

Hier sluit ik me 100% bij aan. Vraag 20 mensen een advies en je krijgt er 20... Het is een puur persoonlijk iets waarbij je keuzes maakt op basis van je eigen wensen en mogelijkheden. Wat voor de één ideaal is, zal voor de ander niet werken.
Gelogd

Mel-6

  • Gast
Re: Welke vouwwagen kopen
« Reactie #11 Gepost op: mei 17, 2012, 07:11:43 pm »

Vandaag het opzetten van een jamet Arizona gadegeslagen, ging vlotter dan ik dacht maar toch best nog een handjevol werk,ook nog even bij een dealer geweest en toch wel enigszins enthousiast geworden va de jametic 4x4 wel iets minder ruimte maar snel op te zetten.
Ervaringen?
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Welke vouwwagen kopen
« Reactie #12 Gepost op: mei 17, 2012, 07:56:42 pm »

Misschien even via de zoekfunctie hier op het forum net onder het vouwwagenlogo vierde van links te beginnen (index, forum, help en dan ZOEK.
Er zijn hier wel wat Jametic 4X4 eigenaren volgens mij.
Gelogd

hermanusb

  • Gast
Re: Welke vouwwagen kopen
« Reactie #13 Gepost op: mei 17, 2012, 08:24:04 pm »

Oei, dat is hier een tricky vraag. Wat is de beste. Mijn vermoeden is dat de Holtkamper eigenaren, Holtkamper zullen aanbevelen, de Jamet eigenaren gaan voor Jamet. Ik ben (nog) redelijk neutraal.... We zijn met onze nieuwe kar nog niet weggeweest, wel al een aantal keren met andere wagens. Ach, die waren voor een Frans product best goed  8)

Wat vind je belangrijk.

Bijvoorbeeld: onze afweging was dat we niet een vermogen wilden uitgeven voor 3-5 weken per jaar. Maar dat is persoonlijk. Ik kan (en wil) NIET in jullie portemonnee kijken. Ach, mijn advies blijf toch altijd hetzelfde: je weet pas echt wat je wilt als je het gedaan hebt. Ergo: koop een goedkoop klappertje waarvan je denkt dat die aan de meeste eisen voldoet en ga het proberen. Daarna verkopen en een goede tweedehands of nieuw kopen.

Dit soort vragen zijn amper te beantwoorden.
Zelf hebben wij een louisiana en zitten gewoon hier te kijken wat onze "volgende" kan worden.
Waar het om gaat is dat je eerst je eisen op papier hebt staan.
Dan het beschikbare budget daarnaast legt dan weet je waar je aantoe bent.

Wij hebben de HK Kyte XL bekeken en hij is helemaal geweldig.
Als "kokkie" zijnde zie ik gelijk een zalige keuken waar ik rechtop kan blijven staan en die niet in de woontent zit.
De cocoon is ook zeer mooi.
Maar in onze situatie qua budget zeker geen optie, en de cocoon is qua ruimte minder geschikt voor ons.

Wij zijn veeleisend, we willen een ruime leefruimte, ruime luifel zalige bedden.

En toen bekeken we de columbia van sannie75.

Geweldig gewoon.
2 mega grote bedden, ik meen 167 bij 210 of 220
grote leef ruimte en luifel.
Iets mindere keuken dan de Kyte van HK maar je kan tenslotte niet alles hebben.
wat je wel hebt is meer ruimte.

Qua prijs is hij ook nog eens een stuk aantrekkelijker dan de Kyte ( die weer super snel staat )

Als er bij ons een andere komt is de kans groot dat het de grootste columbia is met alle opties.

Kun je nagaan dat wij niet eens een Jamet aanraden?
Goed hé.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Welke vouwwagen kopen
« Reactie #14 Gepost op: mei 17, 2012, 08:48:17 pm »

Ergo: koop een goedkoop klappertje waarvan je denkt dat die aan de meeste eisen voldoet en ga het proberen. Daarna verkopen en een goede tweedehands of nieuw kopen.

Ik blijf wat moeite houden met dit advies... Juist het kopen van een goedkoop klappertje ergens zonder voldoende eisen te stellen kan veroorzaken dat je nooit meer wilt klappen!

Wij hebben na jarenlang De Waard gekampeerd te hebben weloverwogen de keuze gemaakt voor een bepaald type en merk vouwwagen. Die best wel een hoop geld kostte  :X Maar door voldoende 'vooronderzoek' te doen waren we redelijk overtuigd van het succes van die aankoop. OK, het succes overtrof onze stoutste verwachtingen (typte hij vanonder de luifel tijdens alweer de vijfde kampeersessie dit jaar).

Maar het had ook anders gekund. Vandaag zat ik vanonder diezelfde luifel te kijken hoe twee mensen bezig waren een wat oudere AK op te zetten. Op zich waren ze best handig maar wat een gehannes... Vooral het opzetten van de voortent leek mij een regelrechte crime toe.

Stel, ik had "om het eens te proberen", zo'n oude AK gekocht op Marktplaats. Nou, dan was de keuze echt niet op een klapper gevallen! Met alle respect voor AK (m'n ouders hadden er ook één) maar het is niet wat ?k zoek in een vouwwagen. Ga daarom niet te snel op stap met een oud bakkie om eens te kijken of het wat voor je is. Daarvoor zit er te veel verschil tussen merken en types, het zal alleen je keuze maar vertroebelen ben ik bang?
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal