Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Trekhaakbol smeren  (gelezen 1297 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Trekhaakbol smeren
« Gepost op: augustus 26, 2023, 12:27:56 pm »

Misschien een vraag die veel onwetendheid verraadt, maar hoort een trekhaakdop gesmeerd te zijn? Ik meen mij te herinneren dat onze trekhaak altijd erg vettig was, en het leek mij ook altijd dat dit ook was waarom je er een dop op doet. Bij onze nieuwe auto zit er geen dop op, en het viel me ook op dat bij het rijden ik af en toe wat "gekraak" hoorde bij hobbels (op lage snelheid). Maar ik kan me ook voorstellen dat het heel erg verkeerd kan aflopen als je het smeert terwijl dat niet de bedoeling is... dus vraag ik het maar even.
Gelogd

Rob Moerkerken

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 314
Re: Trekhaakbol smeren
« Reactie #1 Gepost op: augustus 26, 2023, 01:05:14 pm »

Smeren is overdreven, maar enigszins vettig is wel prima om gekraak te voorkomen
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekhaakbol smeren
« Reactie #2 Gepost op: augustus 26, 2023, 01:28:02 pm »

Als die trekhaak ook gebruikt wordt voor aanhangwagens of caravans met antislinger koppeling, moet je vooral niet smeren. Voor sommige fietsdragers is het ook beter van niet. In alle andere gevallen kan het wel en zal het piepen en kraken daarna voorbij zijn
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Trekhaakbol smeren
« Reactie #3 Gepost op: augustus 26, 2023, 01:32:20 pm »

Afneembaar trekhaak en uitklap trekhaken niet echt smeren, wat vettigheid voor de roest aanslag te voorkomen. Stabilisatie koppeling, niets, zo droog mogelijk. Nu met trailer assist in de trekhaak software is het ook niet smeren. ALKO heeft ook een nieuw patent, hoofdzakelijk voor boven de 750 kg, die beide remmen apart aanstuurt. Instructie boekje van de trekhaak en/of koppeling zal je de duidelijkheid verschaffen waar je naar op zoek bent


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Trekhaakbol smeren
« Reactie #4 Gepost op: augustus 27, 2023, 09:58:33 am »

Ik ben vooral blij dat het in ieder geval niet 100% eenduidig is en ik het allang had moeten weten.

Volgens mij zou het voor onze trekhaak dus wel een goed idee zijn er iets op te doen. Maar wat dan?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Trekhaakbol smeren
« Reactie #5 Gepost op: augustus 27, 2023, 10:03:16 am »

Is speciale vet voor. Auto onderdelen winkel kan je daar wel advies over krijgen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

SergeR

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp
Re: Trekhaakbol smeren
« Reactie #6 Gepost op: augustus 27, 2023, 10:15:24 am »

Wij hadden met onze caravan (twee weken geleden verkocht) bij onze dealer het volgende te horen gekregen, omdat het kraken niet bepaald prettig klinkt. De dealer zei dat het kraken juist goed is, dat betekent dat de platen van de stabilisering hun werk goed doen. Hij gaf aan dat vet smeren op de kogel geen goed idee is. Een heel klein druppeltje afwasmiddel zou beter zijn. Dat hebben we gedaan, en het kraken was er niet meer.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Trekhaakbol smeren
« Reactie #7 Gepost op: augustus 27, 2023, 10:24:30 am »

En na dat druppeltje deden die platen hun werk niet meer goed?
Gelogd

SergeR

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp
Re: Trekhaakbol smeren
« Reactie #8 Gepost op: augustus 27, 2023, 10:32:39 am »

Ik heb geen verschil gemerkt hoe de caravan zich achter de auto gedroeg. Mooi stabiel. Ook in een situatie op een hoge brug over een vallei net na het inhalen van een vrachtwagen. Dat was voorheen ook een situatie waarbij we het kraken konden opmerken, naast langzaam rijden met hobbels of scherpe bochten.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekhaakbol smeren
« Reactie #9 Gepost op: augustus 27, 2023, 12:22:17 pm »

Wij hadden met onze caravan (twee weken geleden verkocht) bij onze dealer het volgende te horen gekregen, omdat het kraken niet bepaald prettig klinkt. De dealer zei dat het kraken juist goed is, dat betekent dat de platen van de stabilisering hun werk goed doen. Hij gaf aan dat vet smeren op de kogel geen goed idee is. Een heel klein druppeltje afwasmiddel zou beter zijn. Dat hebben we gedaan, en het kraken was er niet meer.

Dat is dus een antislinger koppeling. Die heeft inderdaad frictiecups en gebruikt de trekhaakbol als remschijf. Daarom mag je in dat geval niet smeren
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Trekhaakbol smeren
« Reactie #10 Gepost op: augustus 27, 2023, 04:17:01 pm »

Door gebruik slijt de koppeling van de aanhanger (en de kogel) van de auto. Dit is normaal en enkel te vertragen door de koppeling goed in te vetten zodat deze zo min mogelijk wrijving heeft.

Waar metaal op metaal contact maakt ontstaat wrijving met als gevolg slijtage en soms ook ongewenste geluiden. Een laagje olie (vet is drager met olie) voorkomt of vermindert metaal op metaal contact, smeren heeft dus een functie en is hiermee zinvol.

Bij koppelingen met frictie-cups voor slingerdemping is wrijving juist gewenst. Hier wordt de kogel ingeklemt tussen zachtere kunststof frictie cups. De cups verslijten en zijn dan ook vervangings onderdelen.
Smeren zou hier de levensduur van de cups verlengen maar is natuurlijk dodelijk voor de functie en hiermee ongewenst  :#. Een ingevette kogel moet dus goed ontvet worden voordat een koppeling met frictie-cups aangehaakt wordt.
(Met niet ingeklemde frictie-cups rijden kan maar zal, afhankelijk van het type koppeling, juist weer meer metaal op metaal contact in de hand werken met alle gevolgen van dien.)
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2023, 05:49:21 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal