Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Advies snel op te zetten vouwwagen  (gelezen 1084 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sannekampeert

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer
Advies snel op te zetten vouwwagen
« Gepost op: maart 31, 2024, 03:24:59 pm »

Beste medekampeerders,

Sinds een paar jaar heb ik een oud model Alpenkreuzer. Graag ga ik dit jaar voor een iets nieuwer model. Zouden jullie mij kunnen adviseren? Ik zou graag een (tweedehands) vouwwagen kopen die snel op te zetten is en liefst (grotendeels) in m’n eentje, aangezien ik alleenstaande ouder ben (van twee kinderen van 5 en 8 jaar). Tevens vind ik een luifel waar ik het keukentje onder kan zetten fijn en een afgesloten binnentent (inritsbaar grondzeil). Ik heb nu de Trigano Odyssee en Jamet Jametic (Panorama) gevonden als optie (die overigens erg op elkaar lijken, voorkeur voor een van de merken?). Zijn er nog andere opties / tips? In mijn huidige vouwwagen gebruiken de kinderen het zitje als knutselplek waar ze even tot rust kunnen komen. Dat zou wel erg fijn zijn om weer te hebben, wellicht kan dit met zo’n aanritsbaar zijtentje? We kamperen vooral in de mei- en zomervakantie, ook hoog in bergen, dus we maken ook wel koude/vochtige nachten en ochtenden mee.

Ik hoop dat jullie bruikbare tips hebben voor mij.

Hartelijke groet!
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2024, 03:28:41 pm door Sannekampeert »
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.349
Re: Advies snel op te zetten vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: maart 31, 2024, 03:38:57 pm »

https://www.caravans.nl/gerjak-tago/gerjak-tago-camper-2011-eenvoudig-op-te-zetten-945379.html

Is dit wat?

Of dit
https://www.caravans.nl/wolder/wolder-hoggar-2-921958.html

Of mss een camplet? Die zijn ook goed handelbaar..



Verstuurd vanaf mijn SM-A556B met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2024, 03:46:55 pm door poldertoerist »
Gelogd
Adventure Awaits

Sannekampeert

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer
Re: Advies snel op te zetten vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: maart 31, 2024, 03:47:22 pm »

Bedankt voor de snelle reactie. Dat is niet helemaal wat ik zoek helaas. Ik denk aan iets van 2016 of nieuwer en met meer ruimte (minimaal 3 aparte slaapplekken en een redelijk ruime binnentent.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.349
Re: Advies snel op te zetten vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: maart 31, 2024, 03:55:19 pm »

Ah zo...
Wat dacht je dan  van een Smitveld ruebist?


https://www.smitveld-vouwwagens.nl/ruebist/

Ik ben er vrij zeker van dat alle handelingen in je eentje te doen zijn. En stel dat je een paar extra handen nodig hebt dan kunnen dat ook kinderhanden zijn.

Het aantal haringen lijkt veel, maar dat val, zeker in verhouding tot een odyssee of jametic heel erg mee.

En 3 separate slaapplekken!


Verstuurd vanaf mijn SM-A556B met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2024, 04:35:31 pm door poldertoerist »
Gelogd
Adventure Awaits

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Advies snel op te zetten vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: maart 31, 2024, 04:18:01 pm »

Een camp-let met gastencabine. Het kuipzeil is wel met klittenband dus wellicht wat onhandig.

Een Combi-camp Flexi of Aart Kok Kanango/Kariba zou ook kunnen. Maar daar kunnen geen gastencabines aan waardoor er een in de ondertent moet slapen.

Een Trigano Oddyssee is mooi. Met slecht weer kan je de voorwand ook nog verplaatsen zodat de binnenruimte heel groot wordt. En er kan een gastencabine aan.
Gelogd

Ebbingnl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 164
  • Merk Vouwwagen: KeesKampeert No.13. Leef( en een Holtkamper Utopia XL)
Re: Advies snel op te zetten vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: maart 31, 2024, 06:04:14 pm »

Even bij KeesKampeert.nl kijken, de Nummero 13, ruim, kwalitatief hoogstaand, snel en alleen op te zetten en betaalbaar.
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2024, 06:46:02 pm door Ebbingnl »
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Advies snel op te zetten vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: maart 31, 2024, 07:28:58 pm »

Dan kom je op de Leef uit en dan ben je bijna 14k verder voor een behoorlijk basale wagen een nieuwe tent en frame op een oude opgeknapte wagen. Ik vind hem behoorlijk aan de prijs.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.349
Re: Advies snel op te zetten vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: maart 31, 2024, 10:49:14 pm »

Ik ben begonnen met een dubbelklapper. Die was in mijn eentje veel makkelijk uit te klappen als de vouwwagen met het 123 systeem die daarna kwam.
Maar uiteindelijk was de 123 vouwwagen wel makkelijker neer te zetten, want je tent staat meteen.

Zeker als je het alleen moet doen is dat denk ik wel van belang.

Afgaande op jouw wensen en je budget niet kennende zou ik zoeken naar een wagen waarbij je zo min mogelijk neer hoeft te zetten. Vandaar de tip voor de Smitveld. Het opzetten is eenvoudig en naast het centrale 2pers bed heb je links en rechts direct twee kinderkamers. een kuip is altijd standaard. en de wagen is echt bedacht voor een keuken onder de luifel. De voortent is relatief ruim.

Als je het niet erg vindt om toch tentjes te plaatsen kijk dan ook eens naar de AlpenKreuzer Waterfront. Dat is alleen ook goed te doen want je trekt alleen een tent naar voren. De aanbouw tentjes kunnen ook zelfstandig staan. Dat is mss toekomstbestendig?  Alleen... tweedehands schaars...

Je kampeert in de bergen schrijf je, dat is doorgaans wat verder rijden. kies je dan een tussencamping?  Dan is een vouwwagen waarbij je niet je bagage hoeft te verplaatsen denk ik ook wel prettig. Maar kies je op doorreis voor een formule1 hotel (o.i.d.) dan is dat weer minder relevant.

Ik zou de 123 wagens als de Combicamp Flexi, Teun TTT4, Jametic enz. echt niet aanraden als je alleen bent. Het bed omklappen is echt serieus zwaar. De Camplet zou nog kunnen want die is lichter, maar dan moet je weer en cabine extra neerzetten.





Gelogd
Adventure Awaits

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Advies snel op te zetten vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: maart 31, 2024, 11:18:09 pm »

Ik zou de 123 wagens als de Combicamp Flexi, Teun TTT4, Jametic enz. echt niet aanraden als je alleen bent. Het bed omklappen is echt serieus zwaar. De Camplet zou nog kunnen want die is lichter, maar dan moet je weer en cabine extra neerzetten.
Of probeer het iig eerst voor de koop.
Ik als man kon onze Campfire (ongeveer even zwaar als de hierboven genoemde modellen) openklappen, maar mijn vrouw was het nooit in haar eentje gelukt. Een Camp-let (met hulpveer, dus van 2008 of nieuwer) gaat echt veel soepeler.

Sowieso het opzetten voor aanschaf proberen. Mocht het echt nodig zijn dan is er altijd wel hulp beschikbaar op een camping, maar daar wil je vast niet van afhankelijk zijn.
Gelogd

Schuinmarcheerder

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 18
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango gamedrive 2023
Re: Advies snel op te zetten vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: april 01, 2024, 06:16:44 pm »



Ik zou de 123 wagens als de Combicamp Flexi, Teun TTT4, Jametic enz. echt niet aanraden als je alleen bent. Het bed omklappen is echt serieus zwaar. De Camplet zou nog kunnen want die is lichter, maar dan moet je weer en cabine extra neerzetten.
[/quote]

Wij hebben de AK Kavango en die klap ik zelf. Is dezelfde als de CC flexi. Ben een vrouw, niet sterk maar wel 1.80. Wellicht scheelt dat.
Gelogd

Sannekampeert

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer
Re: Advies snel op te zetten vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: april 01, 2024, 09:01:20 pm »

Hartelijk bedankt voor jullie inzichten en tips. Ik klap m’n Alpenkreuzer nu ook in m’n eentje uit. Ben niet zo groot, maar wel redelijk sterk en handig al zeg ik het zelf. 😉

Welke voors en tegens zijn er voor de Jamet Jametic en de Trigano Odyssee te bedenken?
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.349
Re: Advies snel op te zetten vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: april 02, 2024, 10:11:05 am »

Het zijn beide prima wagens en ze komen uit dezelfde fabriek. Het heeft dus veel met persoonlijke voorkeuren te maken.

Over het algemeen staat Trigano iets hoger op de ladder binnen het concern. Als je vanuit de ene tent in de andere stapt dan merk je dat wel.

Over beide wagens is best veel te lezen op dit forum.

Waar ik in ieder geval even beducht op zou zijn in jouw geval, is dat het keukentje van de Trigano soms slecht tegen regen kan. Zeker als je deze vooral onder luifel wil zetten kan dat relevant zijn..

Succes met je zoektocht!

Verstuurd vanaf mijn SM-A556B met Tapatalk
Gelogd
Adventure Awaits

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Advies snel op te zetten vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: april 02, 2024, 10:43:26 am »

Het zijn beide prima wagens en ze komen uit dezelfde fabriek. Het heeft dus veel met persoonlijke voorkeuren te maken.

Over het algemeen staat Trigano iets hoger op de ladder binnen het concern. Als je vanuit de ene tent in de andere stapt dan merk je dat wel.

Over beide wagens is best veel te lezen op dit forum.

Waar ik in ieder geval even beducht op zou zijn in jouw geval, is dat het keukentje van de Trigano soms slecht tegen regen kan. Zeker als je deze vooral onder luifel wil zetten kan dat relevant zijn..

Succes met je zoektocht!

Verstuurd vanaf mijn SM-A556B met Tapatalk
Trigano en Raclet komen uit dezelfde fabriek in Frankrijk. Jamet wordt elders gemaakt en in elkaar gezet in Frankrijk.

Dat het uit dezelfde fabriek komt zegt overigens weinig. Kunnen alsnog andere materialen, andere maatstaven, andere kwaliteitseisen van toepassing zijn. Mijn ervaring is dat qua kwaliteit Trigano boven Jamet staat. En dat zie je ook terug in de prijs. Wat overigens niet wil zeggen dat Jamet slechte kwaliteit is. Die bieden heel veel waar voor het geld. Met vaak het hele jaar doorlopende acties.

Ik zou ze gewoon beide gaan bekijken. Als je in het noorden woont is Vouwwagencentrum Noordbergum voor Jamet en Bravo vouwwagenwereld voor Trigano.
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: Advies snel op te zetten vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: april 02, 2024, 12:55:57 pm »

Wat betreft de keuken in een trigano, dat klopt. Wij hebben recent een 2 weken gebruikte Odyssee gekocht en daarvan is het keukenblad al uitgezet door vocht.

MAAR wat mij betreft is dit meer een toonbeeld van Franse slag dan een deal breaker. De spaanplaat panelen zijn makkelijk te vervangen voor iets anders als je een beetje handig bent. De basis van de wagen is wel goed. Dik katoenen doek, degelijke stokken, mooie binnententen, bedbodems etc.

Geen enkele wagen is perfect. Voor ons was uiteindelijk alleen de Holtkamper Kyte een serieus alternatief maar die is 3x zo duur. Dan neem ik de matige keukenpanelen wel voor lief.
Gelogd

hfolkers

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 102
  • Merk Vouwwagen: Jamet
Re: Advies snel op te zetten vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: april 02, 2024, 09:15:16 pm »

Wij hebben een odyssee, keuken kan prima tegen water, is waarschijnlijk een ouder model, namelijk met een stalen werkblad. Nadeel is wel dat de keuken idioot zwaar is, zonder wielen echt niet in je eentje te verplaatsen.
Verkijk je niet op de slaapplaatsen, wij hebben de jongste nog in het ondertentje, hij is nu zes. De oudste van tien (wij hebben drie jongens) slaapt in een eigen tentje wat hij (bijna) zelf op zet.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal