Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: stekkerleed  (gelezen 23305 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: stekkerleed
« Reactie #45 Gepost op: april 25, 2012, 09:50:22 am »

Europa is met name zijn bestuurlijke hoofdstad "Brussel" is niet populair momenteel.
Maar er zou ook wat goeds uit die rcihting kunnen komen en dat is een richtlijn die een standaard afkondigd en meteen zware sancties legt op uitzonderingen.

Zo moeilijk hoeft dit niet te zijn gezien andere issues in Europa die veel groter zijn.

Vorig jaar hebben wij half Europa doorgereden met een kortsluiting waardoor de auto achteruit dacht te rijden.
Was bijzonder en hilarisch om met 130 km/uur achteruit over de peage te scheuren met een navigatie die achteruit reed en een brandende achteruitlamp, dat lampje hebben we maar losgedraaid om misverstanden te vorokomen.

Om nog erger te voorkomen hebben we onderweg een dubbele set adapters gekocht waarbij we vanuit de 13-polige autostekker via de eerste adapter naar een 7-polige gingen en via de tweede adapter van een 7-polige naar de 13-polige klapkarstekker gingen.  Al met al bijna een halve meter stekkers, adapters en stekkers....Als je dit nog kunt volgen, dan is dat knap  WW, alleen het formuleren van de zin was al een klus .

Gelukkig werkte de oplossing wel!

Thuis begon het ruziemaken tussen de auto- en de klapdealer die vooral naar elkaar keken. Inmiddels werkt alles gelukkig weer.

Advies is om alleen dan zelf te gaan klussen als je weet waar je mee bezig bent.
« Laatst bewerkt op: april 25, 2012, 09:53:18 am door Spiegelbeeld »
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #46 Gepost op: april 25, 2012, 10:08:30 am »

Dealer adviseerde juist om niet de accu af te koppelen. Anders moet je de pincode voor je radio weer ingeven en waar ligt dat ding ook alweer.
Als je contact uit is en je sleutel eruit kan er niks gebeuren. Wel even wachten tot je follow me home verlichting is uitgeschakeld. Zo heb ik het ook gedaan.

Dan minimaal de zekeringen verwijderen van de trekhaak (+ die van de constante voeding en de geschakelde constante voeding)
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #47 Gepost op: april 25, 2012, 10:15:29 am »

{Om nog erger te voorkomen hebben we onderweg een dubbele set adapters gekocht waarbij we vanuit de 13-polige autostekker via de eerste adapter naar een 7-polige gingen en via de tweede adapter van een 7-polige naar de 13-polige klapkarstekker gingen.  Al met al bijna een halve meter stekkers, adapters en stekkers....Als je dit nog kunt volgen, dan is dat knap  , alleen het formuleren van de zin was al een klus} .

Voor zowel van Jager 13 polig (vaak duitse en aanverwante merken auto) naar WeSt-con of Multic-con 13 polig (of andersom) zijn rechtstreekse adaptors verkrijgbaar ook voor alle 13 polige modellen van en naar 7 polig. Deze zijn niet meer dan een cm. of 5-6 lang. Ik heb zelf Jager onder de auto en heb standaard een verloop naar 7 polig en één 13 polig WeSt-con in de auto liggen. Kosten bijelkaar ca ?25,- (via webshop)
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: stekkerleed
« Reactie #48 Gepost op: april 25, 2012, 10:36:44 am »

{} .

Voor zowel van Jager 13 polig (vaak duitse en aanverwante merken auto) naar WeSt-con of Multic-con 13 polig (of andersom) zijn rechtstreekse adaptors verkrijgbaar ook voor alle 13 polige modellen van en naar 7 polig. Deze zijn niet meer dan een cm. of 5-6 lang. Ik heb zelf Jager onder de auto en heb standaard een verloop naar 7 polig en één 13 polig WeSt-con in de auto liggen. Kosten bijelkaar ca ?25,- (via webshop)

Ik geloof je meteen, maar ergens in Zuid Frankrijk, (de storing ontstond pas na 1.000 kilometer) waren we al blij dat we onze oplossing konden realiseren. . Die paar tientjes extra betaal je graag om achteruitrijdende navi's en brandende achteruitrijverlichting goed aan het werk te krijgen.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: stekkerleed
« Reactie #49 Gepost op: april 25, 2012, 11:12:38 am »

:off
Spiegelbeeld, jij klust zeker niet veel. Je kan niet alles van te voren weten. Voor alles geldt, eens moet de eerste keer zijn. Soms wordt je door schade en schande en veel vragen/uitzoeken wijzer, soms blijkt het veel simpeler dan gedacht. Zo heb ik het klussen geleerd en inmiddels durf ik heel wat klussen aan.


Bosi, je lijkt er veel verstand van te hebben. Misschien wil je even meedenken. Hier is nu mijn situatie
Ik heb nu dus 9 draden. 7 zitten op de 7 polen en 2 op een 3polig schakelaartje. Verder lijkt er niet nog een schakelaartje in de stekkerdoos te zitten.
Ik weet dat voorheen mijn PDC uitgeschakeld was als ik met een aanhanger ging rijden. Van mijn mistlamp weet ik het niet. (wie gebruikt dat ding nou)
De dealer weet zeker dat de kabelboom niet op de computer zit aangesloten, daar ga ik dan maar even van uit.

Het liefst zou ik een 7 polige stekkerdoos kopen met zo'n microschakelaar, zodat ik alles op dezelfde manier kan aansluiten. helaas zie ik op de oude geen merk o.i.d. en zijn die niet zo dik bezaaid.
Je ziet echter ook 7 polige met slechts 1 extra aderaansluiting. Hoe zou ik dan die 9 draden moeten verwerken?

Ik zie 2 mogelijkheden.
1: De draden die op de microschakelaar zitten schakelen zowel mijn mistlamp als mijn PDC uit.
2: De draden die op de microschakelaar zitten schakelen alleen mijn mistlamp uit en mijn mistlamp is niet geschakeld

Ik heb een Skoda Octavia Combi uit 2006. Ik neem aan dat ze toen rekening hebben gehouden met de mistlamp. Dat zou betekenen optie 1. Ik vermoed dan dat de draden die op de microschakelaar zitten alleen schakeldraden zijn. Stel ik neem een 7 polige met 1 extra aderaansluiting volgens mij kan ik dan niet zomaar 1 van de 2 op positie 2 van de 7 polen kan aansluiten en dan de draad die nu op positie 2 zit weg te laten.

De draden die op de microswitch zitten zijn waarschijnlijk de geschakelde voeding of massa van de PDC en mistlamp.
In het geval van voeding zou het wel kunnen werken, in het geval van massa niet.
Dat zou ik kunnen meten.

Pffff des te langer ik er over nadenk, des te meer ik denk dat dit niet zonder trial en error is op te lossen, tenzij ik gewoon de goede contactdoos vind.






Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: stekkerleed
« Reactie #50 Gepost op: april 25, 2012, 12:26:39 pm »

Hoeveel draadjes zitten er op die microschakelaar? is dat 2 of 3?
Verder loop ik even praktisch mee te denken, kun je misschien ook alleen het binnenwerk verwisselen en de buitenrand met microschakelaar laten zitten?
of bijvoorbeeld gaatjes boren in de huidige op de plek waar de kleine pinnetjes het plastic raken, zodat hij er dan wel in past?

En natuurlijk last but not least: misschien toch gewoon de stekker op je vouwwagen aanpassen, aangezien je toch geen extra voordeel hebt van die extra pennen omdat je toch een 7p op je auto hebt...

Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #51 Gepost op: april 25, 2012, 12:57:58 pm »

Als je een Skoda hebt, dan zou je ook even hier kunnen gaan zoeken:

http://www.skodaforum.nl/index.php

Ik weet dat dit onderwerp al verschillende malen op verschillende manieren ter sprake is gekomen, even de zoekfunctie gebruiken!
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #52 Gepost op: april 25, 2012, 01:36:32 pm »

Aaah, welkom mede skoda rijder, heb zelf een fabia combi met af fabriek een jager maar, dit maakt het al een heel stuk duidelijker.

De extra draden van de micro switch zijn dus in waarschijnlijk om de PDC  uit te schakelen en wellicht ook de mistlamp (kan als de nul, gedeelt door beide wordt onderbroken via de micro switch).

Een vraagje, als je je VW aangekoppeld hebt, en je geeft richting aan, krijg je dan een extra melding (lampje) op je dashboard? Want dit zou inhouden dat je trekhaak toch in de electronica hangt (je hebt dan ook een steekzekering op de positie voor "trekhaak" in de auto zitten in het zekering paneel rechts bij de de bestuurders kant).

Het lijkt erop dat je dus geen orgineel skoda trekhaakstekkerdoos hebt (inclusief de bijbehorende kabelboom), want standaard voor alle skoda's (al van voor 2000) is een 13 polige jager.

De link naar het skoda forum is zo wie zo een aanrader, ben zelf ook lid en heb al menig tip voor mijn trouwe fabje daar opgedaan. En ze hebben een apparte sectie voor elk model skoda
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #53 Gepost op: april 25, 2012, 01:50:51 pm »

De link naar het skoda forum is zo wie zo een aanrader, ben zelf ook lid en heb al menig tip voor mijn trouwe fabje daar opgedaan. En ze hebben een apparte sectie voor elk model skoda

En zo kom je elkaar overal weer tegen, ben zelf sinds half maart bereider van een (lease) Oktavia Combi  ;)
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: stekkerleed
« Reactie #54 Gepost op: april 25, 2012, 01:57:08 pm »

Hoeveel draadjes zitten er op die microschakelaar? is dat 2 of 3?
2

Citaat
Verder loop ik even praktisch mee te denken, kun je misschien ook alleen het binnenwerk verwisselen en de buitenrand met microschakelaar laten zitten? of bijvoorbeeld gaatjes boren in de huidige op de plek waar de kleine pinnetjes het plastic raken, zodat hij er dan wel in past?
Nee gaat helaas niet. Gaatjes boren hmmm, liever niet.

Citaat
En natuurlijk last but not least: misschien toch gewoon de stekker op je vouwwagen aanpassen, aangezien je toch geen extra voordeel hebt van die extra pennen omdat je toch een 7p op je auto hebt...
Ik laat alles graag zo origineel mogelijk, dus 13 polig op de aanhanger en 7 polig op de auto. Als ik straks weer een andere auto heb zit ik anders weer.

@ bosi: geen aanhanger signaal op het dashbord. Wel als van die aanhanger de verlichting niet goed werkt. Dit was het geval bij mijn fietsenrek.
Skodaforum zit ik ook al op onder dezelfde naam.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #55 Gepost op: april 25, 2012, 03:22:34 pm »

@ bosi: geen aanhanger signaal op het dashbord. Wel als van die aanhanger de verlichting niet goed werkt. Dit was het geval bij mijn fietsenrek.
Skodaforum zit ik ook al op onder dezelfde naam.
[/quote]

Oke duidelijk, dan hangt je trekhaak niet in de auto electronica (lees Can-bus) en wordt naar alle waarschijnlijkheid alleen je PDC via de microswitch uitgeschakeld bij aangekoppelde aanhangerstekker.

Je kunt eventueel controleren of de trekhaak via zogenaamde y-stekkers aan de achterlichten van de auto zijn gekoppeld. Als je het inspectie luikje bij één van de achterlichten (in de kofferbak) open maakt kun je zien of de stekker van de auto (kabelboom) in een een "losse stekker"  zit en dus niet direct op de achterlicht module is aangesloten , vanuit die "losse stekker" gaat een korte kabelbundel met stekker naar je achterlicht en er loopt een kabelbundel richting de trekhaakstekker. Dit zou dan bij zowel rechts als links moeten zitten.
Het kan ook zo zijn dat ze de trekhaak met losse knijpconnecters aan de induviduele draden van de kabelboom hebben gekoppeld.


Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: stekkerleed
« Reactie #56 Gepost op: april 25, 2012, 06:55:30 pm »

De link naar het skoda forum is zo wie zo een aanrader, ben zelf ook lid en heb al menig tip voor mijn trouwe fabje daar opgedaan. En ze hebben een apparte sectie voor elk model skoda
:off Ze hebben er ook een leuk winterbandentopic  :K... :#
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: stekkerleed
« Reactie #57 Gepost op: april 25, 2012, 07:43:42 pm »

Zit ook soms op het Skoda forum. Onze Roomster van 2008 gaan ook geen extra lampjes branden bij een aanhanger erachter. Bij een storing knalde wel meteen de zekering van de verlichting er uit. Wij hebben nieuw meteen een trekhaak met 7 polige stekker laten monteren door de dealer. Was noodzakelijk vanwege de fabrieksgarantie. Kennelijk kan het zelf monteren toch invloed hebben op het functioneren van de auto.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

bosi

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #58 Gepost op: april 25, 2012, 08:17:10 pm »

Zit ook soms op het Skoda forum. Onze Roomster van 2008 gaan ook geen extra lampjes branden bij een aanhanger erachter. Bij een storing knalde wel meteen de zekering van de verlichting er uit. Wij hebben nieuw meteen een trekhaak met 7 polige stekker laten monteren door de dealer. Was noodzakelijk vanwege de fabrieksgarantie. Kennelijk kan het zelf monteren toch invloed hebben op het functioneren van de auto.

Dat de zekering eruit gaat bij een storing wil alleen maaar zeggen dat de zekering zijn werk doet. De zekering voorkomt dat de auto electronica (bij skoda oa de comfortmodule) en de rest van het electrisch circuit geen schade leidt agv de kortsluiting. Dat heeft helemaal niets te maken met het al dan niet zelf vervangen van de stekkerdoos.
Zit je auto nog in de garantie dan wellicht toch naar de dealer, maar mijn fabje heeft inmiddels ruim 2 ton onder het rubber zitten en ik doe zo veel mogelijk zelf (zoals bij mijn voorgaande auto's), spaart een hele hoop euri.

Je hoeft geen volleerd automonteur te zijn om dit soort zaken zelf te doen, gewoon gezond verstand is al voldoende. Een ander verhaal wordt is als de trekhaak via can-bus of een extra aanhanger module in de auro electronica hangt, dan moeten er instellingen worden aangepast en/of ingeleerd, maar op het skoda forum zijn er genoeg mensen (met voldoende kennis) die zelf over een Vag-com beschikken en dit voor je kunnen doen (soms tegen een geringe vergoeding).

De dealer vraagd al gauw tussen de ?75,- en ?100,- voor het vervangen van een stekkerdoos van nog geen ?25,- en dan moet er niks anders zijn zoals de kabelboom of can-bus. Een nieuwe, orginele kabelboom kost al gauw tussen de ?100,- a ?150,- (afhankelijk wel of geen can-bus).
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: stekkerleed
« Reactie #59 Gepost op: april 26, 2012, 08:37:46 am »

Ik heb volgens mij wel gevonden wat ik nodig heb. http://www.ecs-electronics.nl/NL/catalogus/accessoires/contactdozen/7-polig_schroef
de SP-043-ZZ. Alleen te bestellen via een Webshop.

Desondanks  heb ik besloten er een 13polige Multicon West stekkerdoos op te zetten met microschakelaar. Die kon ik kopen bij een winkel in de buurt. Dan sluit ik alleen 7 polen aan en de schakelaar.
Op die manier weet ik vrij zeker dat ik A iets heb dat gaat werken en B dat ik het op tijd in huis heb. We moeten namelijk dinsdag met de vouwwagen rijden.
Als het vanavond droog is ga ik hem monteren. Wordt vervolgd.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal