Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Duur opzetten vouwwagen: jamet louisiana/arizona langer dan andere VW?  (gelezen 5204 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kimvdm

  • Gast

Hoi,
Duurt het opzetten van de jamet louisiana echt 4 tot 5 uur!?
Langer/ingewikkelder dan de meeste andere, of vergelijkbaar?

Wij hebben nog nooit een vouwwagen gehad en willen er nu 1 gaan uitproberen (als het bevalt kunnen we altijd nog anders/luxer/duurder).
Nu hebben we een jamet louisiana op het oog voor €400,-. Leuk om eens uit te proberen denken we, maar nu lees ik ergens dat het wel 4 tot 5 uur kan duren om die op te zetten.
De meeste andere zouden 1,5 uur zijn?

Wat zijn jullie ervaringen? Duurt het echt zo lang? Langer dan bij andere vouwwagens?
En misschien tips voor vouwwagens met zelfde opbouw als de Louisiana (2x2pers bed mét tussenruimte voor bagage + 2 ondertentjes; 20m2 voortent; luifel met zijwanden)?

Bedankt voor het meedenken!

Hartelijke groet, Kim
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Duur opzetten vouwwagen: jamet louisiana/arizona langer dan andere VW?
« Reactie #1 Gepost op: juni 22, 2017, 07:57:55 am »

Ik heb geen ervaring met deze vouwwagen, dus de feitelijke opzet tijd kan ik je niets over zeggen.

Uiteraard zijn er "snellere" vouwwagens. Dubbelklappers zijn nu eenmaal de langzaamste variant om op te zetten. Een enkel klapper is sneller en een snelklapper zoals een Trigano Alpha is nog sneller. Maar met elke snellere variant neemt de binnen ruimte ook af.

Als ik kijk naar onze Trigano Odyssee dan kom ik in een uur een heel eind en dat is dan incl inritsen grondzeil en opzetten luifel. Vaak ben ik echter wl langer bezig omdat ik(onnodig)  extra haringen gebruik. je ook wat aan "inrichting" wilt doen, ik heb ook nog 2 tafeltjes, kastje, stoelen om neer te zetten. De keuken moet even op zijn plek, tankje water halen etc. etc.

Het feitelijke klappen kost weinig tijd, zelfs onze superhandige luifel staat in een kwartier. Maar je bent veel tijd kwijt aan heel veel kleine dingen.
Gelogd

kimvdm

  • Gast
Re: Duur opzetten vouwwagen: jamet louisiana/arizona langer dan andere VW?
« Reactie #2 Gepost op: juni 22, 2017, 08:20:20 am »

Bedankt! De Odyssee is ook voorbij gekomen inderdaad! Maar als het gaat om het inrichten, dan vind ik het niet erg, dat hoort er gewoon bij vind ik! Als de tent in een uur staat, ben ik al blij :-).
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Duur opzetten vouwwagen: jamet louisiana/arizona langer dan andere VW?
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2017, 08:30:32 am »

Het verschil zit in de buizen van de voortent.  Bij Jamet zijn die verschillend terwijl bij bv Roadmaster de buizen allemaal gelijk zijn op 1 buis na.  Dat scheelt dus een hoop met uitzoeken of opbouwschema's, een elastiek om die ene buis is dan genoeg.  Bij de Conway zit een deel van de buizen aan elkaar waardoor je die niet uit hoeft te zoeken. 

4 tot 5 uur is wel heel lang hoor.  Het is ook wel 'Hoe handig ben je zelf '  en idd de inrichting duurt het langst meestal.
Vergeet ook niet dat je dan vakantie hebt, opzetten is daar een onderdeel van voor mij. Van die gezichten van nou wat moet dat worden en dan de verbazing, komt dat allemaal uit die wagen

400 euro is geen gek bedrag, voor dat geld raak je hem meestal ook wel weer kwijt en heb je wel een idee wat je misschien anders wilt :J
Gelogd

ReinierCo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy
Re: Duur opzetten vouwwagen: jamet louisiana/arizona langer dan andere VW?
« Reactie #4 Gepost op: juni 22, 2017, 08:32:50 am »

4-5 uur opzetteb lijkt me overdreven. De eerste keer opzetten van onze arizona kostte wel wat meer tijd, maar na een paar keer oefenen is het opzetten van wagenbak+voortent zo een 1.5 uur gok ik. Luifeltje in 15-20 min

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Duur opzetten vouwwagen: jamet louisiana/arizona langer dan andere VW?
« Reactie #5 Gepost op: juni 22, 2017, 09:26:03 am »

Onze Louisiana, twee wagens geleden, deden we totaal ong. 3 uur over. Inclusief horizontaal stellen, grondzeil, ondertentje, inrichting (bedden opmaken, kastje in elkaar zetten en vullen, keuken versjouwen, koelkast, etc etc) en luifel.

Het zuivere tent opzetten is goed te doen in 1,5 a 2 uur.

En over de stokken: wij hadden een ongemerkt frame, nooit problemen mee gehad.

Lekker gaan proberen, na een paar keer kan je uit ervaring bepalen watvjullie kampeerbehoefte is.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Duur opzetten vouwwagen: jamet louisiana/arizona langer dan andere VW?
« Reactie #6 Gepost op: juni 22, 2017, 10:17:51 am »

Mij lijkt het ook lang. Veel hangt uiteraard ook af van hoeveel haringen dat je slaagt! Ik slaag er veel en steek nog ringetjes en zo meer, dat neemt dan meteen het meeste tijd in beslag. Het opslaan van wagen met voortent zonder haringen is bij ons iets van een half uur.


Echter de eerste keren dat je het doet neemt het veel tijd in beslag. Je hebt nog geen systeem, bent nog niet op elkaar ingespeeld en zo meer. Daarom is inderdaad de gouden tip thuis een aantal keren oefenen en zien hoe je het beter en sneller kan doen. Dan kan je al gouw de tijd halveren. Onze vorige wagen raclet cortina deden we de eerste keer ook bijna twee uur over, maar na wat oefenenen en uitzoeken deden we het zonder haringen slaan op 45 minuten.
Gelogd

Wfikse

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona
Re: Duur opzetten vouwwagen: jamet louisiana/arizona langer dan andere VW?
« Reactie #7 Gepost op: juni 22, 2017, 01:56:19 pm »

Wij hebben een Arizona en de eerste keer was even mikado. Nu weet ik precies hoe het moet en gaat het best vlot. Andere wagens zijn wat minder complex maar een Arizona heeft wel een stevige stokkenstructuur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

pmponer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Merk Vouwwagen: *** TEUN TTT4 ***
Re: Duur opzetten vouwwagen: jamet louisiana/arizona langer dan andere VW?
« Reactie #8 Gepost op: juni 22, 2017, 08:04:58 pm »

Wij hebben een louisiana, het opzetten van de tent zelf duurt natuurlijk geen 4 uur.
Punt is gewoon dat het allemaal dus opzetten, afspannen en alles inrichtten best wel even duurt. Ik heb het nooit gemeten, omdat ik vaak tussendoor wat ga drinken/eten, of gewoon even relaxen.

Wat ik een nadeel vind
- zijn de enorme hoeveelheid haringen die je "moet" slaan
- keuken frame
- Stokken zijn anders (maar hebben wij opgelost door te kleur coderen, dus kan niet meer fout)
- Luifel (stokken gaan door tunnels ipv dat je de tunnels er omheen kan ritsen)
- Het afspannen voor de stokken voor de ramen komet er ook nog bij.

Als het staat, staat het als een huis en heb je een zee van ruimte, maar het is wel een klus.

Wij hebben er een over, die is waterdicht (maar heeft wel wat puntjes)
Mocht je vragen/interesse hebben laat maar horen dan vertel ik nog veel meer.
Gelogd

kimvdm

  • Gast
Re: Duur opzetten vouwwagen: jamet louisiana/arizona langer dan andere VW?
« Reactie #9 Gepost op: juni 22, 2017, 11:20:48 pm »

Thanks allemaal, het is ook een kwestie van proberen denk ik (en van kleurcoderen of een roadmaster kopen :-).
Gelogd

skidak

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: Camplet Concorde 2006
Re: Duur opzetten vouwwagen: jamet louisiana/arizona langer dan andere VW?
« Reactie #10 Gepost op: juni 22, 2017, 11:50:58 pm »

Helaas ben ik tot nu toe (ondanks kleurgecodeerde buizen) toch wel zo'n 4 uurtjes bezig om van een leeg plekje naar een volledig opgebouwde en ingerichte Louisiana te komen. :-(
Met name de enorm grote hoeveelheid haringen zorgen voor veel vertraging.
Maar ja, als hij dan eenmaal staat... Dan heb je ook wel wat.

Het is in ieder geval geen klapper voor de trekker.  ;-)
Gelogd
2016-2022 Jamet Louisiana 1997
2023-> Camplet Concorde 2006

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Duur opzetten vouwwagen: jamet louisiana/arizona langer dan andere VW?
« Reactie #11 Gepost op: juni 22, 2017, 11:56:57 pm »

Wij waren super blij met onze Louisiana! Maar het is wel echt een bouwwagen. Als het eenmaal staat heb je een zee van ruimte. Een prachtige keuken en opbergruimte. Het opzetten is het meeste werk niet. Vooral niet als het frame goed gecodeerd is. Het inrichten en afspannen van het geheel verdubbeld je tijd zeker. En.. het is natuurlijk ook maar net wat je allemaal mee neemt. In ons geval redelijk veel ivm 2 kleine kinderen.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Duur opzetten vouwwagen: jamet louisiana/arizona langer dan andere VW?
« Reactie #12 Gepost op: juni 23, 2017, 07:10:07 am »

Thanks allemaal, het is ook een kwestie van proberen denk ik (en van kleurcoderen of een roadmaster kopen :-).
Een Roadmaster is net zo ruim. Minder haringen en stokken die op elkaar passen. Behalve de stokken van de zij uitbouw maar alles staat in 1 uur met haringen er in. Verder vind ik persoonlijk het voordeel dat het een harde deksel heeft. Zo kunnen geen muizen etc aan je doek komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

kimvdm

  • Gast
Re: Duur opzetten vouwwagen: jamet louisiana/arizona langer dan andere VW?
« Reactie #13 Gepost op: juni 23, 2017, 08:35:20 am »

Thanks! Ik zal toch eens kijken of er 1 in onze prijsklasse te vinden is..
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Duur opzetten vouwwagen: jamet louisiana/arizona langer dan andere VW?
« Reactie #14 Gepost op: juni 23, 2017, 01:21:12 pm »

Ik kan je melden dat elke vouwwagen in het begin wat tijd kost, bij een roadmaster heb je het voordeel van de stokken (alles hetzelfde) maar nadeel is dat ze veel duurder zijn, en de tweedehands die ik heb mogen aanschouwen destijds allemaal het weer in het doek hadden (3 verschillende roadmasters bekeken) en bij een roadmaster ligt je matras op de deksel dus elke dag luchten..... Nee doe mij dan maar een Jamet. Nu hebben we een europacamper, die bevalt ook erg goed, staat in iets meer dan een uur, maar dat is 1 netjes opruimen en 2 ervaring.....
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal