Het verbruik van een PHEV wil ik toch nuanceren. Ja, de auto is een stuk zwaarder van al die extra techniek. Laad (indien mogelijk) altijd netjes op (lekker stil rijden!). Nu de temperaturen weer wat hoger zijn, is mijn elektrisch verbruik rond de 15kWh/100 km (veel snelweg, cruisecontrol op ca.105 km/h op de teller). Verbruik met een lege batterij varieert nogal, vooral afhankelijk van de gemiddelde snelheid (na 1900 wat dorstiger
).
Heb nu 51850 km gereden, waarvan 33160 elektrisch. Gemiddeld elektrisch verbruik 10 kWh/100 km. Op benzine 41,7 km/l.
Onpopulaire mening voor de reden van de vaak inefficiënte PHEV auto’s: het zijn bijna allemaal hoge cross-overs, suv’s etc.Uit zichzelf al zwaar, en groot frontaal oppervlak. Dan kan een fabrikant schermen met goede cw-waardes, maar de luchtweerstand is het product van de cw waarde en het frontaal oppervlak van de auto. En die is van dit soort auto types, ehm, tamelijk rampzalig. En inefficiëntie komt net iets beter aan het licht in een elektrisch aangedreven auto… Het zal nu waarschijnlijk geen verrassing zijn, dat ik geen hoge auto rijd (maar lekkere klassieke vormgeving, een sedan).
En dat merk je ook met het rijden met de klapper. Ik merk dat het elektrisch bereik ook flink te leiden heeft als de klapper er achter hangt. Ik heb nog geen zomervakantie met de klapper er achter gereden, maar wat ik tot nu toe gereden heb, lijkt het bereik ca. 40% kleiner te worden. E.e.a. zal ook afhankelijk zijn van de stroomlijn van de klapper (was flink beladen Aart Kok Livingstone River Lodge GD, met fietsen). Al eerder genoemd: plus van het rijden van een PHEV met de klapper: veel vermogen/koppel beschikbaar bij ieder toerental.