Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Vaste elektrische installatie in Kyte  (gelezen 6289 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Vaste elektrische installatie in Kyte
« Gepost op: september 06, 2015, 08:17:34 am »

Een vaste elektrische installatie in de vouwwagen lijkt een terugkerend thema te zijn op het forum en daarom wat foto's van mijn project ter inspiratie. Zelf heb ik het grootste deel van de oplossingen van mede-forummer GJT aangereikt gekregen en dat gecombineerd met oplossingen die ik elders op dit forum heb gevonden - waarvoor dank!!

We wilden een vaste installatie in de Kyte omdat het aanleggen van de elektra een flink deel van de opbouwtijd in beslag nam. De kabel werd via de tentrits aan de disselkant de wagen ingevoerd worden en liep dwars door de wagenbak naar de keuken. In de praktijk betekende dit het deels uitruimen van de wagenbak (onder het bed), gekruip door die bak en het mogelijke gevaar dat de kabel tussen bed en tentframe klemt. Dit overkwam ons en we hadden gelukkig geen schade aan de  kabel - maar stel je voor dat de kabel wel beschadigd raakt en de fase direct contact had gemaakt met het metalen frame van de tent/ bed op een camping zonder aardlek...zoiets kan je dood worden.  :N

Uitgangspunten:
- CEE aansluiting buiten de wagen
- Gezekerde verdeeldoos in de wagen met aardlek
- 2 WCDs in de keuken
- USB aansluitingen - daarmee kunnen veel opladers thuis blijven
- 12V subnet voor USB en verlichting
- Vaste bedrading voor verlichting
- Volledig autonome functie, inclusief de verlichting zodat weekendje weg zonder 220V mogelijk is

Oplossingen:
- CEE aansluiting: dit heb ik volledig overgenomen van GJT. Holtkamper bevestigd een male CEE connector onder de wagen en dat vind ik niet zo slimme plek. De oplossing van GJT is veel beter; een mooie schone plek en makkelijk te bereiken bij aansluiten. De kabeldoorvoering en waterdicht (IP67) en zorgt dat er geen vocht tussen de wagenkuip en het hout van de vloer kan komen.

- Gezekerde verdeeldoos: de bekende Crusader verdeeldoos die ik heb voorzien van 2 aluminium profielen voor eenvoudige bevestiging op de wagenvloer. Ik heb geen foto gemaakt van de binnenzijde van de Crusader maar de schroeven zijn aan de binnenzijde voorzien van krimpkous om zo scherpe delen te voorkomen

- 2 WCDs in de keuken: rechtstreeks overgenomen van dit forum, inclusief de webwinkel die ze aanbiedt. Prachtig design en uitstekende kwaliteit

- USB aansluitingen: aan de achterzijde van de WCD zodat de geboorde gaten volledig onzichtbaar zijn. De USB unit kan worden gecombineerd met een voltmeter - wel zo handig omdat daarmee de conditie van de batterijen zichtbaar is bij autonoom gebruik. Overigens werken de USB aansluitingen niet bij gebruik op batterijen - de batterijen zouden in no-time leeg zijn.

- 12V subnet voor verlichting: dit had nog veel voeten in aarde omdat IKEA de voedingen van de lampjes recent heeft veranderd. In totaal heb ik 2 IKEA lampjes vernield voordat ik begreep hoe dit moest gaan werken. IKEA heeft bij de nieuwste generatie een stroombron voor de LED in de kop van het lampje opgenomen die werkt op een vaste spanning van 4V. Ik heb voor de verlichting een extra laagspanningsnet aangelegd.

- Vaste bedrading voor verlichting: de lampjes kunnen eenvoudig worden aangesloten met kleine connectors terwijl de bedrading netjes mee inklapt. De kabel wordt op z'n plek gehouden door een strook klikkeband in passende kleur.

- Autonome functie: standaard werken kraan en verlichting op batterijen, bij inprikken van de 220V schakelt de zaak automatisch over naar 220V. Hiervoor heb ik een automatische schakelaar gemaakt. Het 12V boordnet wordt gevoed door een labvoeding die ik nog op zolder had staan. Voordeel is dat een labvoeding kortsluitvast is. Kan dus niets mee gebeuren bij eventuele draadbreuken. De voeding levert 2A en dat is aan de krappe kant. In de praktijk willen de lampjes wel eens knipperen bij het aanzetten van de kraan. Daar is mee te leven.

Inmiddels werkt alles en hebben we er 3 testweken opzitten. De opbouwtijd voor de elektra, inclusief verlichting is zo'n 3 minuten waarbij de meeste tijd zit in het leggen van de kabel naar de kast op de camping. Dit zonder lastige handelingen en uitruimen van bagage. Veilig doordat de kabel niet afgekneld kan worden en doordat alles achter een eigen aardlek zit. De WCD in de keuken kan makkelijk verlengd worden naar een stroompunt in de wagen voor bijvoorbeeld een kacheltje. Het was best een klus maar ben zeer tevreden met het resultaat!

Groeten, Matthijs

 
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Vaste elektrische installatie in Kyte
« Reactie #1 Gepost op: september 06, 2015, 08:23:35 am »

CEE aansluiting buiten de wagen
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Vaste elektrische installatie in Kyte
« Reactie #2 Gepost op: september 06, 2015, 08:26:53 am »

Crusader verdeeldoos, WCDs keuken en USB aansluitingen
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Vaste elektrische installatie in Kyte
« Reactie #3 Gepost op: september 06, 2015, 08:29:51 am »

Verlichting
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Vaste elektrische installatie in Kyte
« Reactie #4 Gepost op: september 06, 2015, 08:32:46 am »

De automatische schakelaar en overzichtje installatie in de wagen. Batterijfunctie werkt met de standaard 2 blokbatterijen.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Vaste elektrische installatie in Kyte
« Reactie #5 Gepost op: september 06, 2015, 09:15:44 am »

Netjes gedaan Matthijs!
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vaste elektrische installatie in Kyte
« Reactie #6 Gepost op: september 06, 2015, 09:38:18 am »

Wat een mooie topic! Complimenten hoor voor de uitvoering van het project én de wijze waarop je de topic gemaakt hebt.  WW

Waar heb je die USB aansluiting vandaan of welk merk is het? Dat is een mooi ding en ik zou er zo een ook wel in de wagen kunnen bouwen
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Vaste elektrische installatie in Kyte
« Reactie #7 Gepost op: september 06, 2015, 10:09:48 am »

Bedankt KenJo!

Google maar eens op HABA en USB - dan krijg je verschillende hits van webwinkels. Ik heb dat spul in Duitsland besteld.
Gelogd

Edwinv

  • Gast
Re: Vaste elektrische installatie in Kyte
« Reactie #8 Gepost op: februari 14, 2016, 12:23:05 pm »

Ziet er mooi uit..... Goede bruikbare tips.
Kwam dit stekkerblok tegen op de bol.com. Sla je een paar vliegen in een klap. Aparte schakelaar om alle aangesloten apperatuur in een keer uit te schakelen, 4 stopcontacten op het aanrecht en twee usb aansluitingen. Geen geboor en gezaag verder.........

https://www.bol.com/nl/p/brennenstuhl-stekkerdoos-4-voudig-zilver-1-8-meter/9200000010672263/
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Vaste elektrische installatie in Kyte
« Reactie #9 Gepost op: februari 14, 2016, 12:32:15 pm »

Je hebt een lab voeding gebruikt voor het 12V deel? Kan je niet eenvoudiger een simpele 12V voeding gebruiken?
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Vaste elektrische installatie in Kyte
« Reactie #11 Gepost op: februari 14, 2016, 01:27:17 pm »

Hi Edwinv,

Ja, dat had zeker ook gekund en is inderdaad een erg praktische oplossing. Heb om 2 redenen voor de huidige oplossing gekozen; ten eerste wilde ik graag de USB aansluiting in de tent omdat we daarmee onze iPhones en iPads opladen. Liever niet altijd vol in het zicht, zeker niet 's nachts. Ten tweede vond ik die hoek WCD erg mooi staan in de keuken.  :)

Hi Meeder,

Ook hier 2 redenen voor de labvoeding. Ten eerste stond dat ding niets te doen op zolder dus vond dit mooi hergebruik. Ten tweede omdat een labvoeding kortsluitvast is. Je kunt gewoon de plus en min met elkaar kortsluiten zonder dat er iets kapot gaat. In een (mogelijk) vochtige omgeving vond ik dat een belangrijk pluspunt. De voeding die je suggereert gaat echter ook prima werken en is volgens de beschrijving ook kortsluitvast!

Groeten,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2016, 01:35:52 pm door Matthijs_164 »
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Vaste elektrische installatie in Kyte
« Reactie #12 Gepost op: februari 14, 2016, 01:34:37 pm »

Kortsluitvast is inderdaad wel iets om over na te denken :)
Mooie installatie verder :)
Gelogd

August

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Vaste elektrische installatie in Kyte
« Reactie #13 Gepost op: maart 22, 2023, 11:44:56 am »

Interessant hier weer even naar te kijken, vooral omdat ik bij onze vorige Kyte al wel de uitbreiding van twee extra WCD in de keuken had gemaakt, maar nu sinds zondag een andere Kyte heb die geen CEE aansluiting heeft aan de buitenkant en zo te zien ook geen Crusader stekkerblok met aardlekautomaat. Ik heb de Kyte net eerst naar de stalling gebracht want het is te nat om te klussen, maar dit zijn wel dingen die ik ook op deze 2010 Kyte wil hebben.
Fijn toch deze dingen op het forum ter inspiratie!
Gelogd

August

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Vaste elektrische installatie in Kyte
« Reactie #14 Gepost op: augustus 15, 2023, 10:05:18 pm »

Zo, vouwwagen uit de stalling en tijd om de stroomaansluiting erop te maken, deze had er nog geen.
Op Marktplaats had ik een Crusader vouwwagenblok met 20m lang snoer op de kop getikt. Van het mooie rubber snoer wat overbleef een verlengkabel gemaakt voor op de camping met CEE stekkers.
Toen bij HK Utrecht (ik woon er heel dichtbij) een CEE aansluiting gehaald, gat geboord door de onderkant en vastgezet. Er zit een rubber plaat tussen en volgens HK zou dit verder geen probleem moeten zijn of extra kit o.i.d. vereisen. Voor in de keuken heb ik dan nog een mooi Brennenstuhl Estilo stekkerblok gevonden met 4 stroomaansluitingen en 2x USB-aansluitingen. Deze is speciaal voor in een hoek bedoeld en zit vast met meegeleverd dubbelzijdig tape van 3M. Ik heb een gat achter in de plaat gemaakt zodat de kabel erdoor kon zonder zichtbaar te zijn. Hiervoor was het wel noodzakelijk het snoer door te knippen en daarna weer aan elkaar gesoldeerd en netjes met krimpkous weer dichtgemaakt. Achteraf gezien had ik ook aan het einde bij de stekker kunnen knippen en een nieuwe stekker kunnen plaatsen  ::)

Ik heb ervoor gekozen hem uiterst links te plaatsen waardoor ik uiteindelijk nog een hoek uit de plaat heb moeten zagen. Je zou natuurlijk ook iets verder naar rechts kunnen plaatsen als je dit niet wilt.
Ik hoop dat de oorspronkelijke topicstarter het goed vindt dat ik mijn variatie op dit thema toe heb gevoegd.
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2023, 11:14:15 am door August »
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal