Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....  (gelezen 4064 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tante

  • Gast
Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....
« Gepost op: mei 21, 2016, 09:20:20 pm »

Al sinds 2012 ben ik hier op het forum, maar momenteel ben ik vw-loos. En nu toch weer op zoek...

Wij hadden ooit een grote Holtkamper Feluka, zo'n bordeaux-rode. In principe een heel erg fijne tent, zeker voor ons gezin toen nog met drie jonge kinderen. Maar het duurde erg lang voordat het ding (nog steeds niet helemaal goed) stond, en omdat er geen vast grondzeil in lag, zijn we ettelijke keren met onze pootjes in de modder beland. (los grondzeil dat steeds wijkte)
Dat verziekte de kampeerervaring behoorlijk, want van vocht krijg je het koud.

Bovendien werd ik helemaal gallisch van de kleur. Dat ligt aan mij, hoor! Als alles altijd rood is om je heen! Ik weet dat dat wat overdreven klinkt, maar als je 's avonds graag vroeg in je tent gaat zitten, om muggen buiten te sluiten, en om bij een gezellige schemerlamp nog een spannend boek te lezen, dan is een aangename omgeving (kleuren en materialen) best belangrijk om je 'thuis' te voelen.

Uiteindelijk hebben we hem (met enige twijfel) toch verkocht (aan mensen met vier of vijf kinderen die er heel erg blij mee waren, dus dat drukte de twijfel) en zijn we overgestapt naar een 'gewone' tent. Ook omdat we een hybride auto gingen rijden, waarmee je niks mag trekken. We hadden wel een mooie tent gekozen, van Eureka.

En toch... en toch... missen we nu het comfort van een vw. Het betere bed, veel minder troep (organisatie) en de mogelijkheid om veel meer mee te nemen, dat missen we! Bij onze gewone tent is het comfort echt een stuk lager. En we rijden weer een 'gewone' auto met trekhaak! Dat biedt mogelijkheden. Maar we willen niet meer terug naar zo'n voor ons te grote Feluka.

Maar wat dan wel?
We hebben een relatief krap budget. (max 5000 euro, liefst minder.)
Onze kinderen zijn 12, 15 en 18. Ze gaan nog alle drie graag mee, maar liggen liever in een apart tentje. Dus een hele grote vw zoals de Feluka is niet meer nodig, maar iets aan leefruimte wel handig, voor als we met slecht weer bij elkaar willen zitten.

We willen naar de wat koudere en nattere landen kunnen (GB en Zweden) dus het goede grondzeil en isolatie is belangrijk.
Liefst niet te groot, of modulair op te zetten, want we willen voor een overnachting of op een kleine standplaats ook snel en compact kunnen staan.
Veel horren (graag veel ventilatie) en licht.
En geen overheersende kleuren zoals groen, donkerblauw, donkerrood,etc.
Dus liever natuurlijke kleuren. (kleuraccenten mag natuurlijk wel, maar niet overheersende donkere of juist felle kleuren)

We hebben gekeken naar CombiCamp (vaak te duur en bij oudere modellen geen inritsbaar grondzeil in voortent), naar Holtkamper (vaak alleen erg oude modellen op Marktplaats) en naar Camplet (toch minder bagageruimte, maar het grootste nadeel is het smalle bed en het feit dat je de keuken niet kan verplaatsen. We koken liever niet in de tent, maar willen de keuken ook buiten onder een luifel kunnen zetten) Belangrijker nog: We vonden de keuken van Camplet erg laag, en wij zijn lang en koken ook als we kamperen graag!

Na enkele weken op marktplaats en bij dealers te hebben rondgekeken zijn we er nog steeds niet uit.

Zien we een bepaald merk of type over het hoofd?

En, wij hebben ooit een 'gewone' tent op marktplaats gekocht, redelijk nieuw, leek erg mooi, maar tijdens een regenbui in Duitsland bleek de tent zo lek als een mandje! Daar viel ook niets meer aan te doen. Zo lek dat impregneren of repareren echt geen zin had.
Waarschijnlijk hadden de vorige eigenaren de tent ooit met een sopje gepoetst!

Dat hadden we met geen mogelijkheid kunnen zien toen we samen met de vorige eigenaar de tent opzetten.
Daardoor zijn we wel wat huiverig om via Marktplaats bijvoorbeeld toch een oudere Holtkamper te kopen.

Hoe weet je of het doek nog goed is?

Ik lees graag en veel op dit forum en heb al veel interessante tips gelezen, maar ben toch benieuwd naar jullie advies specifiek gericht op onze vele eisen.... Alvast bedankt voor het meedenken!

« Laatst bewerkt op: mei 22, 2016, 08:31:37 pm door Tante »
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....
« Reactie #1 Gepost op: mei 21, 2016, 09:55:52 pm »

Weleens bij Roadmaster gekeken? Oké geen vast kuip zeil. Maar als je het onder grondzeil goed oprolt heb je ook daar geen last van. Ik zou zo iets ook niet snel op marktplaats kopen. Maar liever bij een bedrijf met garantie. Kijk eens rustig rond. Succes met de zoektocht

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....
« Reactie #2 Gepost op: mei 21, 2016, 10:33:01 pm »

Al sinds 2012 ben ik hier op het forum, maar momenteel ben ik vw-loos. En nu toch weer op zoek...


Liefst niet te groot, of modulair op te zetten, want we willen voor een overnachting of op een kleine standplaats ook snel en compact kunnen staan.
Veel horren (graag veel ventilatie) en licht.
En geen overheersende kleuren zoals groen, donkerblauw, donkerrood,etc.
Dus liever natuurlijke kleuren.
We hebben gekeken naar CombiCamp (vaak te duur en bij oudere modellen geen inritsbaar grondzeil in voortent)

Na enkele weken op marktplaats en bij dealers te hebben rondgekeken zijn we er nog steeds niet uit.
Wij hebben ook een oudere Combi Camp en hebben ook met heel erg slecht weer gekampeerd. Nooit last van "natte voeten" gehad in de voortent. We leggen altijd (bij langer verblijf) een lap dus plastic van 4x5 mtr in de voortent dat ruim OP de tentflappen ligt. Daarop komt dan het tent tapijt. Zo creëer je ook een kuip. Nooit last van water in de tent gehad.
Verder voldoet de CC wel aan jullie eisen  :J  Op één puntje na: Je kunt die prachtige keuken niet naar buiten zetten, maar die keuken is wel SUPER !!
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2016, 10:34:45 pm door bensi »
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

danny060473

  • Gast
Re: Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....
« Reactie #3 Gepost op: mei 22, 2016, 12:43:49 am »

Ik heb net gekeken op marktplaats en gefilterd op prijs tussen vier en vijfduizend, dan kom je toch een paar leuke vouwwagens tegen met vast grondzeil. Varierend in grootte en merken. Waaronder ook een Holtkamper spacer. En wat Jamets met het 1-2-3 systeem. Volgens mij allen vrij snel op te zetten voor een enkele overnachting.




Sent from my iPad using Tapatalk
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....
« Reactie #4 Gepost op: mei 22, 2016, 06:57:45 am »

ik dacht meteen aan een combicamp of trigano als ik jullie verhaal zo hoor. met regen ga je in de vaste bak zitten en heb je droge voeten, staat snel, genoeg leeefruimte voor gezin. vast kuipgrondzeil is mogelijk en die is er in meerdere kleurcombi's

succes met je zoektocht
Gelogd

Mopo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer
Re: Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....
« Reactie #5 Gepost op: mei 22, 2016, 01:53:53 pm »

Ik zou zeker nog eens op Marktplaats kijken naar een Spacer. Wij, gezin met 4 kinderen in de leeftijd van 13 t/m 20, hebben vorig jaar onze oude verkocht en een maand geleden op Marktplaats en andere uit 2007 gekocht. Wanneer we langer op 1 plek staan, slapen de kinderen in aparte tentjes maar tijdens trekvakanties o.a. in Noorwegen, slapen er 2 op de klep en 2 in de voortent. Bij koud weer de deur in de luifel en het grondzeil erin, bij warm weer alleen de luifel. Voldoende ruimte om met 6 personen rondom een tafel te zitten. Ook de grote bergruimte onder het bed is voor een vakantie met 6 personen erg prettig. Tijdens de reis liggen er 4 slaapzakken en 4 opblaasbare matjes op het bed. Scheelt veel tijd dan wanneer je deze steeds moet oprollen en inpakken. Zou wel voor een inritsbaar grondzeil kiezen; deze is een stuk sneller te plaatsen dan de versie met klitteband.
Gelogd

Drummer-64

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • There is no place like 127.0.0.1
Re: Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....
« Reactie #6 Gepost op: mei 22, 2016, 01:59:48 pm »

Ik kan alleen mijn persoonlijke ervaring delen. Buiten het aantal kinderen :P hadden wij dezelfde eisen/wensen. Voor een lichte natuurlijke kleur tent met een 'vrolijk' binnenklimaat, volledig afsluitbaar met voorwand en inritsbaar kuipgrondzijl, hebben wij voor een Spacer gekozen. Zeker wanneer je de keuken buiten (onder een luifel e/o overdak) laat staan genoeg leefruimte voor een gezin. Ook relatief vlot wél strak op te zetten :J Én, wanneer jullie wel eens zonder kinderen weg willen nog steeds een hanteerbaar formaat. Nog geen moment spijt van gehad.
Gelogd

Tante

  • Gast
Re: Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....
« Reactie #7 Gepost op: mei 22, 2016, 04:10:40 pm »

Ah! Bedankt voor het meedenken.

Een Spacer... ik heb een Spacer XL op marktplaats gezien, maar die heeft een zithoekje en geen bagageruimte onder het bed.

Zo'n bagageruimte onder het bed lijkt me superhandig.
Dan hoef je je bagage (kratjes met wanderschoenen en boeken etc.) ook niet te verplaatsen naar elders in de tent.

Heeft een Spacer of Spacer expedition dat inderdaad?
Gelogd

AnnevdB

  • Gast
Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....
« Reactie #8 Gepost op: mei 22, 2016, 04:19:19 pm »

Er staan ook een paar mooie aart koks op marktplaats. Deze bijvoorbeeld bijv http://link.marktplaats.nl/m1049898404
  Hebben zelf sinds kort een AK Livingstone maar die staan weinig op marktplaats.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2016, 04:21:28 pm door AnnevdB »
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....
« Reactie #9 Gepost op: mei 22, 2016, 04:46:36 pm »

Wij zijn ook ex - spacer bezitters en idd een aanrader.
Ik zou niet voor een spacer xl gaan want die heeft geen bergruimte onder het bed. De andere spacers hebben dit wel.

Ga voor een inritsbaar of een kuipzeil met klittenband en je hebt alles wat je zoekt.
Wij hadden er een origineel holtkamper los kuipzeilbij.  dat werkte ook perfect.
Onze Spacer is vorig jaar verkocht. Hij staat terug te koop bij de nieuwe eigenaars, ik ken de wagen hij is in goede staat, ze zijn er nooit mee weg geweest. Ik zie dat je kan bieden vanaf 1850 euro. Dat is een koopje voor wat er bij is. http://link.marktplaats.nl/m1046320038
Gelogd

Tante

  • Gast
Re: Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....
« Reactie #10 Gepost op: mei 22, 2016, 06:56:33 pm »

Dank jullie wel.
Ik ga de Spacer dan eens nader onderzoeken.
En ondertussen blijven andere tips welkom, zodat ik me nog breder kan orienteren.  :)
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....
« Reactie #11 Gepost op: mei 22, 2016, 07:19:51 pm »

bij een aantal vouwwagencentrums verkopen ze ook tweede hands vouwwagens bijvoorbeeld Bij Vouwwagencentrum Noordbergum staan er een aantal te koop.
Je kan natuurlijk ook Holtkamper Bunnik of Emmen bellen en vragen of ze tweedehands hebben staan. Ze staan nl volgens mij niet allemaal op de site.

succes met zoeken
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....
« Reactie #12 Gepost op: mei 23, 2016, 09:05:30 am »

Heb je ook bij Smitveld gekeken? Of een Raclet Panama en/of Cabanon Malawi? Lijken me alle drie wagens die aan jullie eisen voldoen.
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....
« Reactie #13 Gepost op: mei 23, 2016, 07:52:02 pm »

Er staan ook een paar mooie aart koks op marktplaats. Deze bijvoorbeeld bijv http://link.marktplaats.nl/m1049898404
  Hebben zelf sinds kort een AK Livingstone maar die staan weinig op marktplaats.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wij van WC eend adviseren.....
Voor jullie doeleinden is de Kariba erg geschikt. Met de loungebank voldoende ruimte om een regendag binnen door te brengen. Het kuipgrondzeil en door de de Waard-achtige tent opbouw maken deze wagen zeer water en stormproef. 
Ik spreek uit ruime eigen ervaring met eenzelfde type Kariba... in dezelfde soort landen. (Noorwegen,Schotland,Ierland  etc.)
Met Windkracht 8 op het strand gestaan in Noorwegen.
Zou er wel een Varioluifel en zijschermen bij nemen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

Klapband

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort IQ LL XL
Re: Advies gevraagd over type en merk en waterdichtheid....
« Reactie #14 Gepost op: mei 24, 2016, 11:14:54 pm »

Expert-tip: als je die varioluifel en zijschermen als optie erbij neemt, zou ik de optie van windkracht 8 op het strand laten vervallen. I:
Gelogd
Wat is jouw klapband?
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal