Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?  (gelezen 3600 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost K

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk: kampeermiddel : EX Roadmaster Family S, nu Jamet Jametic AS 2017
Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?
« Gepost op: april 04, 2017, 12:17:17 am »

Hallo allemaal,

We hebben net een nieuwe Jametic AS gekocht, waarschijnlijk in de mei-vakantie voor het eerst ermee op pad. Hiervoor hadden we een Roadmaster Family S, dus vandaar onderstaande vraagjes. Bedankt voor het meedenken:

1 Doen we onder het kuipzeil van de voortent alsnog ook plastic folie of een ander isolatie plastic....?

2 En is een tenttapijt nog wel nodig met het kuipzeil (dubbelop)? Zo ja, leggen we dat dan op het kuipzeil, op maat geknipt bijv?

3 Moeten we onder de wagentent ook nog folie leggen of is dat niet nodig? We gaan het ondertentje namelijk gebruiken voor onze dochter.

Bedankt!
Gelogd

vic36shorty

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.637
  • we klappen tegenwoordig in een gerjak tago indian
Re: Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?
« Reactie #1 Gepost op: april 04, 2017, 02:06:29 am »

Worteldoek onder de gehele wagen onc voortent
Gelogd

Jimmymichiels

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 507
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panema up 2022
Re: Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?
« Reactie #2 Gepost op: april 04, 2017, 06:46:16 am »

Wij leggen eerst een dunne plastiek onder heel de vouwwagen.
Dan blijft alles properder.
En dan op het binnenzeil nog eens een tenttapijt.
Dat loopt aangenamer
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk: kampeermiddel : EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?
« Reactie #3 Gepost op: april 04, 2017, 07:20:32 am »

Wij gaan dit jaar voor dezelfde setup als Jimmymichiels. Vorig jaar worteldoek geprobeerd maar is niet bevallen. Als het even slecht weer is komt er toch zooi door het worteldoek heen, al zijn er heel veel mensen die hier geen last van blijken te hebben. Of het dunnen plastic beter is in die situatie ga ik nog zien  :#  Zal ook afhangen waar je heengaat denk ik, droge/natte regio, hoog/laag seizoen en je ondergrond.

Het is iig goedkoop, klein, licht en je kan het weggooien als het ranzig is. Ik heb nog steeds 10x5 worteldoek liggen van vorig jaar wat nog schoon gemaakt moet worden, maar na de kuip te hebben schoongemaakt bij terugkomst was ik er helemaal klaar mee.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?
« Reactie #4 Gepost op: april 04, 2017, 07:39:39 am »

Wij gebruiken al jaren naar tevredenheid worteldoek onder het kuipzeil. Het grote voordeel is dat het water met een regenbui er niet onder/tussen  blijft zitten en het niet gaat stinken. Als het worteldoek na afloop erg smerig is gaat het de kliko in. Maar gemiddeld gaat het zo'n 3x mee. Je moet het niet brandschoon willen hebben. Als je het goed laat drogen en borsteld kan het zo de zak in.

Het kuipzeil zelf heb je met een natte doek zo weer netjes. Op het kuipzeil hebben wij tenttapijt. Erg prettig voor de kinderen en bescherming voor het kuipzeil. Waar het te groot is vouw ik om bij de randen.

Onder de wagentent zou ik ook gewoon een stukje worteldoek gebruiken. Dat is zo klein. Dat kun je elke vakantie vervangen als het teveel werk is.

Tip. Je kan het ook gewoon bij de bouwmarkt en tuincentra krijgen. Met een kortingsactie vaak veel goedkoper dan wat ze bij de kampeer winkels verkopen.

Verder is worteldoek te hergebruiken voor in de tuin.
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk: kampeermiddel : aart kok livingstone
Re: Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?
« Reactie #5 Gepost op: april 04, 2017, 08:41:45 am »

wij hadden ook worteldoek maar evengoed was onze kuilzeil enorm vies.  nu hadden we ook flinke regenbuien gehad, de tweede week in KroatiĆ« was het droog en was het kuilzeil nog schoon. Wat ik wel doe in vergelijking met vorig jaar is het kuilzeil pas thuis schoonmaken. ik vond het een heel gedoe op de camping.

plastic eronder ben ik niet fan van ivm water wat niet weg kan lopen. ik heb verhalen gelezen van mensen die oud tenttapijt onder de slaranden hebben gelegd ik overweeg een paar stroken mee te nemen en te kijken naar het effect.

op het kuilzeil ligt tenttapijt.. ter bescherming vh kuilzeil en staat leuk en loopt lekker
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?
« Reactie #6 Gepost op: april 04, 2017, 09:12:35 am »

Ik vind het belangrijker dat er een goede bescherming onder het kuipzeil ligt. Dan dat het daadwerkelijk 100% schoon blijft.
Gelogd

Joost K

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk: kampeermiddel : EX Roadmaster Family S, nu Jamet Jametic AS 2017
Re: Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?
« Reactie #7 Gepost op: april 04, 2017, 09:58:33 am »

Bedankt allemaal, het is super duidelijk. Worteldoek en dan kuipzeil eroverheen. Dan tenttapijt erin voor het comfort.

Ik ga naar de bouwmarkt. Bedankt nogmaals.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panama Up GL
Re: Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?
« Reactie #8 Gepost op: april 04, 2017, 07:40:42 pm »

Wij leggen onder de gehele wagen een plasticzeil (is niet overal toegestaan)

Wij hebben dan geen kuipzeil maar we leggen onder het dikke zeil nog een stuk worteldoek.
Ter bescherming van het zeil

tot slot leggen we ons tenttapijt nog in de voortent.

Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?
« Reactie #9 Gepost op: april 04, 2017, 08:47:56 pm »

Wij hebben 5x 10m eco-worteldoek, voor de hele vouwwagen-voortent-luifel-combinatie. Daarna het grondzeil zelf, met daarop een geweven tenttapijt, dat scheelt ook wat er evt. aan kou kan omhoogtrekken.

Daarnaast mag je niet bij alle campings (plastic) zeil gebruiken. Plus elke keer zo'n lap plastic in de container mikken  :N  na gebruik staat ons tegen, we geven liever niet de wegwerpcultuur als voorbeeld door aan onze kinderen.

Hangt ook af wat voor ondergrond je op de kampeerplaats hebt. Ik heb hier op het forum gelezen dat mensen op kiezeltjesrijke ondergrond oid stonden, en dat dan zo'n lap worteldoek net ff wat meer bescherming biedt tegen bv scherpe dingetjes die anders je kuipzeil zouden kunnen (lek)prikken. En er was hier iemand die op een boerencamping in een weiland stond, die na een flinke regenbui een stevige boerenparfumlucht  :ca aan z'n grondzeil had hangen, omdat er een poos daarvoor gegierd was. We vervangen liever een worteldoek dan een grondzeil. Daarom hebben wij gewoon eco/wortel-doek onder de hele vouwwagen-voortent-luifel-combinatie.

Voor ons als gezin met jonge kinderen vond ik het wel handig dat er ecoworteldoek onderligt.
Het scheelde ons wel schrobben, het was meer ff grondzeil met n doek schoonlappen, en daarna laten drogen.
Het ecoworteldoek laten we gewoon drogen. Daarna ff afborstelen oid. en dan opbergen
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.401
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?
« Reactie #10 Gepost op: april 04, 2017, 09:11:50 pm »

wij kamperen meestal in de bergen en dan kunnen er al eens makkelijk stenen op het terrein liggen die je niet meteen gezien hebt. Daarom dat ook bij ons het worteldoek onder het kuipzeil gaat. Verder tenttapijt en zo meer hebben we niet.

Wat opruim betreft, ook de avond ervoor het grondzeil met een doek wat schoon maken, meestal valt dat erg mee. Het wortel doek wat drogen en afborstelen voor het in de zak gaat. Terug thuis wordt het grondiger schoongemaakt.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk: kampeermiddel : Jamet louisiana 2013
Re: Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?
« Reactie #11 Gepost op: april 05, 2017, 08:55:03 pm »

Ter bescherming ligt er worteldoek en daarover het kuipzeil en voor het comfort gaatjes tapijt op het kuizeil. Vorig jaar nieuw worteldoek aangeschaft wat rondom de wagenbak,voortent en luifel aan beide zijden ongv 50 cm uitsteekt. Dan bij regenval geen last van opspattend water en dan blijft de tent ook schoner.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?
« Reactie #12 Gepost op: april 06, 2017, 07:47:07 am »

We hebben tetnttapijt gebruikt, maar lieten het na een paar jaar thuis. scheelt ruimte en gewicht. Onder de kuip de laatste jaren worteldoek, goede bescherming. Met plastic er onder wordt het evengoed smerig als het goed regent.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Scooby-Doo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 19
  • Merk: kampeermiddel : Jamet
Re: Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?
« Reactie #13 Gepost op: april 06, 2017, 09:30:05 am »

Grappig om te lezen. Plastic onder kuipzeil? Volgens mij is het kuipzeil al van een kunststof... beetje dubbelop. Gewoon kuipzeil vegen - doekje - zon en klaar. Gaat toch niet extra materiaal meenemen dat extra vies wordt of weggegooid moet worden? Zeker dat laatste,  :(

Als we heel vroeg vertrekken halen we dit de dag van te voren in de middag er al uit.

Wel doen we een tenttapijt er overheen. Niet tot in alle hoeken, wel het grote deel. Dit loopt veel prettiger en ik denk ook dat je kuipzeil dan echt langer mee gaat. En op campings waar geen zeil kan/mag, kan je nog altijd je tapijt gebruiken.

En bij vertrek doen we dit tapijt als laatste over de stoelen heen, ter bescherming tussen harde stoelen en zeil over vouwwagen. Zo heeft het qua formaat juist een functie.
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk: kampeermiddel : EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Plastic zeil / tenttapijt en kuipzeil...?
« Reactie #14 Gepost op: april 06, 2017, 02:21:18 pm »

Wij gooien het plastic-je straks netjes in de PMD container  :# Hier mag volgens onze gemeente geen worteldoek in, dit wordt gezien als bouw-sloop afval. Ook voor het productie proces is veel meer c02 nodig dan een flinterdun laagje plastic. Dus wat is nou milieu vriendelijker?

Mochten we naar een steenachtig gebied gaan dan neem ik het worteldoek wel mee, dan is het een beschermende factor inderdaad ;) liefst heb ik niks anders dan gras in de voortent.

Ik weet dat voor ons (met een regenbui erbij);
- worteldoek eronder, de kuip nog steeds schoon moet worden gemaakt, maar dit gaat wel vrij makkelijk.
- niks eronder, er echt een hoop zooi aan zit geplakt, aanzienlijk meer schoonmaakwerk.
- plastic eronder, geen we dit jaar uitproberen.


Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal