Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: mistachterlicht 7polig 13polig  (gelezen 9280 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bugel_jamet

  • Gast
mistachterlicht 7polig 13polig
« Gepost op: augustus 29, 2007, 12:53:52 pm »

Hallo,
Als nieuwkomer in dit forum meteen een vraag. Pas een 2dehands vouwwagen gekocht (jamet canyon).. oudje en je raadt het al: na de koop pas ontdekt dat een mistachterlicht verplicht is en die zit er niet op (hoezo goed voorgelicht?). Dus ik moet nog één en ander aanpassen.
Ik heb totaal geen verstand van de elektrische installatie maar begrijp dat je 7polige stekkers hebt en 13polige. Er zit een 7polige op. Ik moet de trekhaak nog aanschaffen en mijn eerste vraag is: moet ik een 7polige aansluiting trekhaak kopen? Of de vouwwagen aanpassen naar een 13polige stekker?
Tweede vraag: hoe zit het met - wat ik lees - de tweede pin? De constante stroom? Kan ik die missen en 'm vervangen door aansluiting van de mistachterlamp? Heb ik die constante stroom echt nodig? Waarvoor? En zou ik daarom evt. bij een 7polige stekker kunnen blijven?
Laatste vraag: wat gaat het me kosten als ik dit klusje door een bedrijf laat opknappen?
Jullie hebben vast ervaring op dit vlak.

Excuus voor de klokken die ik heb horen luiden zonder dat ik weet waar de klepels zijn. Maar leg het verhaal me dan alsjeblieft nog 'ns uit.

groet,
bugel_jamet
Gelogd

narnia

  • Gast
Re: mistachterlicht 7polig 13polig
« Reactie #1 Gepost op: augustus 29, 2007, 03:18:10 pm »

hoi dat probleem had ik met mijn vouwwagen ook.

gelukkig lag de draadwel al in de bundel


                       1
                  6          2
                        7 
                   5          3

                         4


als  dit je stekker is

1- richtingaanwijzer links
2- mistlamp
3-massa
4- richting rechts
5-achterlicht (en eventueel voorlicht) rechts en kenteken verlichting
6-remlicht links en rechts
7 achterlicht en (eventueel voorlicht) links


in de unit had ik plaats voor een mistlamp en die heb ik daar op aangesloten, je kan ook ff een losse mistlamp unit plaatsen.

succes
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.431
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re: mistachterlicht 7polig 13polig
« Reactie #2 Gepost op: augustus 29, 2007, 04:54:56 pm »

Ik heb het anders opgelost.
Het is niet zoals het volgens de wet moet maar ik neem de gok.
Mijn mist lamp zit aangesloten op mijn verlichting van de vouwwagen.
Dus ik moet uitstappen om hem aan te zetten.
Er zijn trouwens ook mistlampen te koop met afstand bediening zodat je niks hoeft te veranderen.
Die kosten rond de 40 euro volgens mij.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Polleke

  • Gast
Re: mistachterlicht 7polig 13polig
« Reactie #3 Gepost op: augustus 30, 2007, 12:33:04 am »

Praten over caravans kan natuurlijk niet  ::)

Maar kijk eens op de site http://www.caravanhandboek.nl
Bij electriciteit staat alles over de verschillende stekkerdozen.
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:mistachterlicht 7polig 13polig
« Reactie #4 Gepost op: mei 02, 2010, 08:43:06 pm »

(schopje omhoog)

print de schema's uit en leg deze in de vouwwagen ...handig en slim :J


http://www.aanhangcarsnederland.nl/index/aanhangwagen-verlichting-en-aansluitschema-regelgeving-aanhangwagens.html
Gelogd

tvhouwel

  • Gast
Re:mistachterlicht 7polig 13polig
« Reactie #5 Gepost op: mei 02, 2010, 09:36:37 pm »

Het hoeft natuurlijk ook niet perse aan de stekker van de vouwwagen te liggen.
Wij hebben vorige week een nieuwe vouwwagen opgehaald en bij het afleveren werkte het mistachterlicht ook niet.
Blijkt dat de vouwwagen goed is, maar dat onze 10 jaar oude auto, waar een originele trekhaak onder zit met aansluiting door garage gedaan, ipv de mistachterlicht aansluiting een constante stroomdraad heeft. Dus ik moet de aansluiting van de auto nog veranderen  :(
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:mistachterlicht 7polig 13polig
« Reactie #6 Gepost op: mei 02, 2010, 09:42:07 pm »

mijn kabel sleepte over de grond en was dus gedeeltelijk weggesmolten.... :(
dus om problemen tevoorkomen gewoon een schema mee nemen dan heb je een houvast moch er wat gebeuren onderweg.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:mistachterlicht 7polig 13polig
« Reactie #7 Gepost op: mei 03, 2010, 03:35:56 pm »

Een schema in de vw is wel slim, kan altijd wat gebeuren. Onze nieuwe Jametic heeft een 13 plige aansluiting, maar paste meteen op de 7 polige van de Roomster en werkte ook meteen zoals het zou moeten. had dit wel vantevoren uitgezocht natuurlijk. Wij gebruiken geen koelkast, dus geen constante stroomdraad nodig en dus ook geen dure aanpassingen aan de auto. Men gebruikt namelijk bepaalde schakelingen die het mistachterlicht van de auto uitschakelen als er een aanhanger achter hangt. Dit om hinderlijke reflectie van de auto op de aanhanger te voorkomen. De vw is niet zo hoog, zal dus zo'n vaart niet lopen. Uitstappen om het mistachterlicht aan te zetten mag niet volgens de ANWB. Deze moet te schakelen zijn vanuit de auto. Maar er zijn losse sets te koop voor rond de 40 euro die draadloos in en uit te schakelen zijn.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

screech

  • Gast
Re:mistachterlicht 7polig 13polig
« Reactie #8 Gepost op: mei 03, 2010, 03:41:56 pm »

Ik ga vanavond met de nieuwe auto (13-polig) de vouwwagen (7-polig) ophalen. Aangezien het mistlicht van de vouwwagen met onze vorige auto continu brandde, ligt deze in mijn dashboardkastje. Vanavond weet ik dus of ik wat moet gaan uitvlooien om het werkend te krijgen of dat een en ander naar behoren werkt (na het terugplaatsen van het lampje natuurlijk!)
... wordt vervolgt ...
Gelogd

screech

  • Gast
Re:mistachterlicht 7polig 13polig
« Reactie #9 Gepost op: mei 03, 2010, 09:01:49 pm »

Nou, het werkt super!!!
Het mistlicht van de auto wordt uitgeschakeld, en het mistlicht van de vouwwagen gaat netjes aan!
Dus, helemaal goed!!! Dat scheelt weer prutsen met draadjes.  :J
Gelogd

Paulus

  • Gast
Re:mistachterlicht 7polig 13polig
« Reactie #10 Gepost op: mei 24, 2010, 07:37:16 am »

Hoi

ik heb dit weekeinde pin 2 op mijn 7 polige stekerdoos van constant stroom veranderd in het schakelen van de mist achterlichten. Het was echt een klusje van niets bij mijn Ford Focus. Achter in de bak zit een klepje waar de aftakking voor de trekhaak is gemaakt. Hier kon ik makkeijk nog een verbinding bijleggen. De constante spanning was makkelijk te ontkoppelen. Dus ik hoefde niet eens iets door te knippen.

Voor 5 euro wat stekertjes gehaald (mijn buren en ik hadden niets meer liggen, jammer genoeg dus ik zat aan verpakkingen met 15 stuks te kijken) dus het is helemaal netjes gebeurd. Geen gepruts met kroonsteentjes en ik was in 10 minuten klaar. Scheelt weer een zorg want bij een controle zou ik het haasje zijn geweest met mijn uitgedraaide lampjes.

Paulus
Gelogd

Steven

  • Gast
Re:mistachterlicht 7polig 13polig
« Reactie #11 Gepost op: mei 24, 2010, 08:26:58 am »

Wie is er ooit gecontroleerd op het hebben van een mistachterlicht??
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:mistachterlicht 7polig 13polig
« Reactie #12 Gepost op: mei 24, 2010, 09:19:56 am »

Wie is er ooit gecontroleerd op het hebben van een mistachterlicht??

Ik maak er even een poll van, ik ben in ieder geval nog nooit aangehouden om te kijken of het mistachterlicht wel werkt. (kan me ook niet herinneren wanneer ik het voor de laatste keer tijdens het rijden aangezet heb, het gaat alleen aan om te kijken of de verlichting van de vouwwagen nog werkt...)
Gelogd

RdB

  • Gast
Re:mistachterlicht 7polig 13polig
« Reactie #13 Gepost op: juli 20, 2010, 08:32:14 pm »

Vandaag een op afstand schakelbare mistlamp bij de Halfords gehaald. Op de achterklep geplaatst en op de achterlichten aangesloten en wat denk je !!?? Hij "klikt" wel, maar gaat niet aan. Grr%&&##  :X :I Bruin op bruin, zwart op wit (massa).
Morgen maar weer trugbrengen denk ik......
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:mistachterlicht 7polig 13polig
« Reactie #14 Gepost op: juli 21, 2010, 06:22:14 am »

Vandaag een op afstand schakelbare mistlamp bij de Halfords gehaald. Op de achterklep geplaatst en op de achterlichten aangesloten en wat denk je !!?? Hij "klikt" wel, maar gaat niet aan. Grr%&&##  :X :I Bruin op bruin, zwart op wit (massa).
Morgen maar weer trugbrengen denk ik......

Misschien eerst nog even checken of het  lampjes goed is, of alle verbindingen goed vast zitten en eventueel doormeten of er wel stroom ergens loopt?
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal