Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Achteruitrijdautomaat afstellen (al-ko)  (gelezen 2023 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

feestbeestzaandam

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 17
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Family
Achteruitrijdautomaat afstellen (al-ko)
« Gepost op: oktober 27, 2021, 09:32:43 am »

Ik wil/moet de achteruitrijdautomaat waarschijnlijk nog (opnieuw)instellen, heb namelijk alles los gehad.
Nu vraag ik me alleen af HOE?

Op internet vind ik van alles over terugloopremmen en achteruitrijdautomaten (ook al-ko) maar dan met moeren vast en los draaien
Ik heb geen moeren maar gaatjes afgedekt door dopjes waarachter een tand radartje zit.
zie afbeeldingen onder deze post.
bovenste foto is van mij, onderste is van internet geplukt en alleen als voorbeeld hoe het er bij mij van binnen uit ziet.
Kan iemand mij een link geven of vertellen hoe deze GOED af te stellen.

In het topic https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=26550.msg338963#msg338963
had ik het ook al gevraagt,maarin overleg met een admin plaats ik het hier ivm dat deze remmen niet alleen op de holtzkamer zitten.


Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Achteruitrijdautomaat afstellen (al-ko)
« Reactie #1 Gepost op: oktober 27, 2021, 09:41:45 pm »

Met dat radertje doe je, volgens mij, hetzelfde als met een moer op de achterkant van de ankerplaat. De ene kant stel je de remschoenen losser en de andere kant……
Zat ook op auto’s vroeger, maar dat weten alleen nog mensen die ……. :)23]


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Gelogd

feestbeestzaandam

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 17
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Family
Re: Achteruitrijdautomaat afstellen (al-ko)
« Reactie #2 Gepost op: oktober 27, 2021, 10:59:40 pm »

Als ik over 1.5 mnd weer bij mijn vouwwagen ben ga ik het proberen.
Maar hoe weet ik of recht en links gelijk zijn?
Vooruit rem heb ik getest door mijn vrouw op de dissel te laten zitten en ik duwen tot we een flinke vaart hadden en dan aan de handrem trekken van de vouw wagen. Hij trok niet naar 1 kant dus zou redelijk oke moeten zijn.

Maar achteruit testen lijkt me lastig.
Iemand nog tips?
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Achteruitrijdautomaat afstellen (al-ko)
« Reactie #3 Gepost op: oktober 28, 2021, 04:41:25 pm »

Jullie zijn niet bang aangelegd. Als er 1 wiel blokkeert stapt je vrouw met een salto van de disselbak af.
Met dat radertje stel je alleen je remschoenen af naar de remtrommel toe. Dus hoe snel grijpen ze aan en lossen ze. Als je dit goed afstelt voel je de vouwwagen amper remmen of uit zijn remmen los komen. Dit is een klusje wat ik op gevoel doe. De remmen mogen nog heel licht slepen door de trommel en met de hand het wiel draaien lopen beide wielen even soepel. Het licht slepen word vanzelf minder.
De achteruitrijautomaat kan je volgens mij niet veel aan afstellen. Als je achteruit rijd mag de vouwwagen niet gaan remmen. Doet hij dat wel dan moet daar de oorzaak van worden gezocht. Maar dat heb ik nog nooit aan de hand gehad.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Achteruitrijdautomaat afstellen (al-ko)
« Reactie #4 Gepost op: oktober 28, 2021, 07:03:13 pm »

Als ik dit en de andere topic van je lees blijft bij mij toch de vraag of je er voldoende verstand van hebt om de zaak goed af te stellen. Daarom mijn advies: ga naar een aanhangwagenbedrijf of een garage, stellen ze voor een paar 10 tjes de zaak voor je af, en testen ze de remmen op de remmenbank. Weet je zeker dat alles goed werkt, en je niet het risico loopt dat de zaak blokkeert als je zachtjes afremt. 
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

feestbeestzaandam

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 17
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Family
Re: Achteruitrijdautomaat afstellen (al-ko)
« Reactie #5 Gepost op: oktober 29, 2021, 11:12:05 pm »

Ik had al getest met zelf van kleine helling af en dan handrem aantrekken. Daar blokkeerde niks bij.
Maar dacht dat hij iets naar links trok bij remmen.
Met mijn vrouw op de dissel en ik dus er achter de aanhanger duwen met de hand ging mijn vrouw elke nieuwe proef steeds wat harder / heftiger remmen.
Maar remmen deden tegelijk hun werk.

Heel soms hoor ik bij het draaien van de wielen (als de aanhanger op de krik staat) zeer kort en zacht een schraap geluidje.
Hij remt zeer snel dus zal strak zijn afgesteld.

Wat betreft remmen bij achteruit rijden.
Ik heb gelezen dat het maar 40 of 60 procent dan mag remmen.
Zodat je toch achteruit kan ondanks dat de oplooprem wordt geactiveerd en dat je bij een helling niet al je gewicht je auto naar achteren trekt.

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal