Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Reis naar Toscane  (gelezen 1249 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arent

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: CAMPwerk Family *Besteld
    • Arentschaap
Reis naar Toscane
« Gepost op: februari 03, 2024, 11:32:54 am »

Nadat we jaren een tent hebben gebruikt is de knoop doorgehakt voor meer opzet snelhied en een luxe bed en hebben wij ons een CampWerk Family vouwwagen besteld. Deze wordt rond mei geleverd. Onze keuze is gevallen op Cellai in de Toscane en hebben wij al geboekt met de tent in het achterhoofd. Na wat speurwerk willen wij niet meer over Milaan maar via de brenner pas. Dit is voordeliger als je met iets achter de auto rijd ivm de vignetten. Rekening houdend met nu 70km/h gemiddeld komen wij uit op 21 uur reistijd. Volgens mij zijn hier dan nog geen stops bij ingecalculeerd. Bij Gies am Brenner zitten wij op 1000 km.

Wij gaan normaal gesproken voor een overnachting in het hotel maar aangezien we nu ons hotel in een paar minuten kunnen opzetten lijkt het ons ook wel iets om dat te doen in het wild, parkeerplaats of toch op een (kleine) camping.

Heeft iemand hier ook suggesties voor c.q. dit eerder gedaan?
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2024, 06:35:48 pm door Arent »
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.573
Re: Reis naar Toscane
« Reactie #1 Gepost op: februari 03, 2024, 05:13:32 pm »

In het wild een keer gedaan, en dat leverde een boete op, parkeerplaats zou ik niet doen. Een kleine (doorgangs-) camping werkte voor ons altijd het beste.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Reis naar Toscane
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2024, 12:08:24 pm »

Begrijp ik het goed dat je serieus veel kilometers binnendoor wilt gaan rijden alleen om de vignetten uit te sparen?
Natuurlijk maakt de reis ook deel uit van de vakantie, maar dat geef je niet als motivatie.
(Ik weet het, vroeg niet wat men ervan dacht, dus waarschijnlijk is mijn reactie geheel misplaatst.)

Overnachten in het wild of op een parkeerplaats zou ik nooit doen, in het wild mag niet overal en het zou mij geen veilig gevoel geven.
Gelogd

Arent

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: CAMPwerk Family *Besteld
    • Arentschaap
Re: Reis naar Toscane
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2024, 12:51:11 pm »

Nee, is niet zo ver om maar dik half uur
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Reis naar Toscane
« Reactie #4 Gepost op: februari 06, 2024, 01:32:41 pm »

De meningen zijn erover verdeeld, maar wij slapen altijd een paar uurtjes in de auto als we naar het zuiden rijden.

We vertrekken om 18u, rijden (met een paar stops natuurlijk) tot 1u of zo, slapen dan tot 5-6 u op een parking in de auto, en tussen 10 en 12 zijn we dan op onze eerste bestemming, op 1300km van huis.

Ik zeg bewust tussen 10 en 12, want we haasten ons niet. Stoppen we 4 keer, of 5 keer, of 6 keer .. slapen we 4 u, of 6 u, maakt allemaal niet uit. Of we er nu om 9u zijn of (wat ook al ooit gebeurde) pas om 14u, daar kijken we niet naar. Het moet goed en veilig voelen.

Voor velen lijkt zo'n parkeernacht een hel, wat ik kan begrijpen, maar voor ons werkt het prima. We zetten dan de vouwwagen niet op.

Voor we dat deden, reed ik eens de hele nacht door, maar dat werkte voor mij niet. Dan was ik op dag 1, met opzetten, de hele dag moe, dat voelde niet als vakantie.

Ook zijn we eens om 1u in de nacht vertrokken. Werkte voor mij ook niet, want als ik voor middernacht naar bed ga, kan ik sowieso de slaap niet vatten. 't is dus heel persoonlijk. Voor sommigen werkt in de nacht / vroege ochtend vertrekken, wel.

We hebben het ook ooit in 2 dagen gedaan, maar dan ben je meteen 2 dagen kwijt. Voor mij is dit perfect.

Als we op de bestemming van camping naar camping trekken (doen we 8x dit jaar), en dus moeten afbreken, rijden en opzetten op dezelfde dag, probeer ik een maximum van 550km aan te houden.

Dus: mijn advies, als je op een parking wil slapen, en iedereen voelt zich er goed bij, moet je dat gewoon doen, maar zonder de vouwwagen op te zetten.

Wil je hem wel opzetten, vertrek dan wat vroeger, en zorg dat je nog op een schappelijk uur op een camping, niet op een parking, bent, en maak er al een leuke avond van. In zou in dat geval proberen om op dag 1 zeker meer dan de helft van de afstand af proberen te leggen.

Met of zonder vouwwagen scheelt in tijd niet in landen waar de snelheid gelijk blijft (België, Frankrijk). Als je door NL of Spanje moet, mag je niet zo snel (hoe het in Oostenrijk is weet ik niet. Duitsland is ook traag). Als die landen er tussen zitten, moet je er natuurlijk flink wat uren bijtellen.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2024, 01:37:39 pm door metalpe »
Gelogd

Thomas1984

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up 2016
Re: Reis naar Toscane
« Reactie #5 Gepost op: februari 06, 2024, 01:35:37 pm »

Ook ik zou niet kiezen voor het opzetten op een parkeerplaats of in het wild. Toch dat onveilige gevoel en vooral niet het 'vakantie' gevoel. Er zijn prachtige doorreiscampings te vinden op je route die niet veel hoeven te kosten. Voor 20-30 euro kan je prima je nieuwe 'hotel op wielen' ergens opzetten voor een nachtje en een fikse boete of negatieve ervaring achterwege laten. Ik kies daarom voor doorreiscampings.

Oh en ik heb er ook een hekel om twee vignetten te moeten kopen als ik door Zwitserland moet (auto+aanhangern bijna €100), maar dan ontwijk je toch Zwitserland en rij je over Oostenrijk (Innsbruck & Verona)?  Iets minder dan een uurtje langer rijden en veel lagere vignetkosten.

Advies vervalt als je vaker in Zwitserland zal zijn dit jaar.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Reis naar Toscane
« Reactie #6 Gepost op: februari 06, 2024, 02:08:15 pm »

Ik kijk ook wel naar wat het kost en hoeveel je er bij wint om langs wegen met vignetten en of toll te rijden. Bijna 90 euro extra voor een uur heen en terug winst zou ook ik niet doen. Je ziet ook meer langs de andere wegen en dus daarom ook vaak aangenamer.


Wat overnachten betreft, zou ook ik een doorreiscamping nemen. De kosten daarvan kunnen nogal wat variëren van regio tot regio en land tot land. Wij hebben er al gehad voor een goede 14 euro, ook al voor een kleine 20 euro. Hoe minder toeristisch de regio is hoe goedkoper. En eisen voor dergelijke campings moet niet meer zijn dan propere WC's en voorzieningen.
Gelogd

Arent

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: CAMPwerk Family *Besteld
    • Arentschaap
Re: Reis naar Toscane
« Reactie #7 Gepost op: februari 06, 2024, 03:33:06 pm »

Wij hebben al die landen nog niet gehad dus een beetje sightseeing kan geen kwaad.

De heen reis wil ik in een dag ongeveer 1000km rijden. Maar daar heb ik nog geen doorreiscampings gevonden.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Reis naar Toscane
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2024, 05:15:37 pm »

Nee, is niet zo ver om maar dik half uur

Maar... Deze twee routes gaan allebei niet over de Brenner!
Hier op het forum zijn mooie overzichtjes te vinden van doorreis campings. Ik heb er al meerdere keren dankbaar gebruik van gemaakt!
Oostenrijk bijvoorbeeld: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=17711.0

Het liefst stop ik ook op doorreis op een (doorreis)camping. Dan heb ik het vakantie gevoel meteen helemaal te pakken. 1000km op één dag vind ik wel echt de max als je ook nog beetje relaxed wilt doen en je spullen moet opzetten. Dld met een aanhanger is niet altijd een pretje...
Gelogd

Arent

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: CAMPwerk Family *Besteld
    • Arentschaap
Re: Reis naar Toscane
« Reactie #9 Gepost op: februari 06, 2024, 06:53:36 pm »

Goed dat je het zegt, was mij nog niet opgevallen.
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Reis naar Toscane
« Reactie #10 Gepost op: februari 07, 2024, 12:30:43 pm »

Goed dat je het zegt, was mij nog niet opgevallen.

En beide routes gaan over tolwegen. Als die in Zwitserland liggen dan zul je sowieso 2 vignetten moeten kopen.
Ik weet niet of je van plan bent de tolwegen helemaal te mijden, maar dan zal je gemiddelde snelheid nog een stuk lager liggen dan op de tol(=snel)weg de en de reistijd ook aanzienlijk toenemen.
Gelogd

Arent

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: CAMPwerk Family *Besteld
    • Arentschaap
Re: Reis naar Toscane
« Reactie #11 Gepost op: februari 07, 2024, 12:59:32 pm »

Zo ver ik kan zien rij ik nu over Duitsland naar Oostenrijk. Daar heb ik een vignet en tol € 60 van de Brenner pas. In Italië ook tol € 90 maar daar heb ik een tolbadge van BipenGo voor. Kosten vind ik geen probleem maar hou er niet van om te veel te betalen  :#
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.573
Re: Reis naar Toscane
« Reactie #12 Gepost op: februari 08, 2024, 01:36:44 am »

Wat is teveel? Als je kosten geen punt vindt?
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Arent

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: CAMPwerk Family *Besteld
    • Arentschaap
Re: Reis naar Toscane
« Reactie #13 Gepost op: februari 12, 2024, 01:31:05 pm »

Wij hebben besloten om toch een dag extra te nemen voor het reizen. Anders is het toch niet prettig op vakantie gaan en mochten we wel fille krijgen kom je zeer laat aan op een tussen camping.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Reis naar Toscane
« Reactie #14 Gepost op: februari 12, 2024, 02:59:58 pm »

Ik reken altijd voor de eerste dag ongeveer 800 km en meestal komt dit op 10 uur rijden uit.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal