Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: metalpe op januari 25, 2024, 08:25:27 pm

Titel: Gekke garantieregel
Bericht door: metalpe op januari 25, 2024, 08:25:27 pm
Ik kreeg vandaag een redelijk gekke mail van de  vouwwagenspecialist

We kochten in mei een splinternieuwe combi camp. Er werd toen gezegd dat we een verlengde garantie van 5 jaar kregen als we hem elk jaar lieten onderhouden. Ongeveer €250 per jaar onderhoud dus. Elk jaar vind ik persoonlijk vaak. Onze vorige vouwwagens deden we elke 2 jaar binnen.

Vandaag kreeg ik een mail dat de verlengde garantie veranderd is. Je moet niet meer elk jaar binnen, maar enkel in jaar 2 en jaar 4. (dit jaar moet hij niet binnen dus). Mooi mooi, zou je denken, spaart 2 verre ritten en uren wachten uit. Volgend jaar dus pas op onderhoud.
Maar....

Als we daarvoor kiezen, moet er nu, op voorhand dus, €593 betaald worden. Daar zit de prijs van de onderhouden dus al in, maar 't moet op voorhand betaald en de garantie is dan geregeld voor 5 jaar.

Ik vind dat gek. Nu al betalen voor iets dat binnen 2 en 4 jaar gebeurt. Wie zegt dat we de vouwwagen zo lang houden (ik denk het wel maar je weet nooit), wie zegt dat de VWS er tegen dan nog is etc...

Nog iemand die mail gehad? Ervaring mee?
Komt van hetzelfde adres als altijd, als de VWS mailt, maar ik vraag het hier toch maar even...

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: FriedelP op januari 25, 2024, 09:35:18 pm
Klinkt een beetje zoals bij Vandenborre en meerdere van die ketens waar je bij aankoop extra kan betalen voor een uitgebreidere garantie. In de praktijk betaal je dan voor een verzekering. Is daar een extern product dat ze eigenlijk aanbieden als service naar de klant. En bij sommige ketens zijn de bedrijven achter die verzekering schimmig. Voordeel is wel, dat indien bijvoorbeeld vandenborre over de kop gaat, dat de verzekeraar in principe nog altijd moet zorgen dat de garantie verzorgt wordt, eventueel door een ander dan waar je gekocht hebt. De verzekeraar betaald dus diegenen die de garantiedienst uitvoert en dat kan dan eventueel een ander zijn. De keten verkoopt voor de verzekeraar een verzeker contract.


Op die wijze heb je inderdaad de garantie dat ook bij problemen van de verkoper de dienst waarvoor je vooraf betaalde gaat krijgen. Weet niet of dat wat vouwwagenspecialist dat concept volgt.


Wat punt betreft, van ik weet niet of ik dat product dan nog zal hebben, daarvoor zal men de kleine letters moeten lezen, van kan dat mee doorverkocht worden aan volgende eigenaar of niet. Kans is groot dat het daar niet is. Maar mogelijk willen ze wel een effort doen voor zelfde regeling verder te zetten op de volgende wagen voor een lagere prijs of zo als je de volgende terug bij hen koopt en trachten ze zo klanten aan hun zaak te binden.


Maar zou zeker eerst verder informeren voor er op ingaan. En dus waarvoor je exact een contract afsluit.

Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: C5CCV op januari 26, 2024, 09:04:30 am
Je ziet dit in de autobranche ook overal terug; dat zullen ze wel als voorbeeld hebben genomen. Of de vouwwagenspecialist (tegenwoordig overigens 'Tenttrailercentrum) over 5 jaar nog bestaat? Daar zou ik niet aan twijfelen. Met de electrificering van het wagenpark zal de vraag naar vouwwagens m.i. serieus toe gaan nemen en daarmee ook de bestaanszekerheid. Ook bestaan ze inmiddels ruim 40 jaar.


5 jaar garantie vind ik overigens echt een wassenneus; Het wordt pas interessant als het 10 jaar + is. Ik zou eerder denken is dat geld mij die 2 onderhoudsbeurten waard? Da is de extra garantie mooi meegenomen.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: GJT op januari 26, 2024, 09:37:47 am
Je betaalt voor je auto toch ook niet vooraf het onderhoud? Als ik de auto bij de dealer laat onderhouden verlengen ze steeds de 'gratis' mobiliteitshulp.
Dan moeten ze gewoon transparant zijn en de kosten voor verlengde garantie apart in rekening brengen van het onderhoud. Onderhoud zou ik niet vooraf betalen.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: cewi op januari 26, 2024, 09:43:49 am
Je betaalt voor je auto toch ook niet vooraf het onderhoud? Als ik de auto bij de dealer laat onderhouden verlengen ze steeds de 'gratis' mobiliteitshulp.
Dan moeten ze gewoon transparant zijn en de kosten voor verlengde garantie apart in rekening brengen van het onderhoud. Onderhoud zou ik niet vooraf betalen.

Ik heb voor mijn auto wel een onderhoudscontract voor 5 jaar. Is wel iets anders als hierboven genoemd. Bij mij is het overdraagbaar mocht ik mijn auto eerder verkopen en ik kan er mee naar elke dealer in Nederland.
Zoals ook al genoemd, is het de kosten voor de beurten, de afstand en tijd het waard voor een paar jaar extra garantie....
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: metalpe op januari 26, 2024, 09:48:39 am
Ik denk dat het niet (veel) duurder is dan 2x een BOVAG beurt. Dat de garantie er dan bij is is idd mooi meegenomen.

De afstand wisten we toen we kochten. Dat blijft een nadeel. Toch nog eens goed over denken.

5 jaar garantie mits elke 2 jaar een beurt bij hen vind ik op zich zeker een goed idee, maar het op voorhand betalen vind ik iets geks. 't Is inderdaad een soort onderhoudscontract, maar alle stukken die vervangen worden zullen alsnog gerekend worden lijkt me.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: GJT op januari 26, 2024, 11:13:23 am
Een "Bovag" beurt aan het onderstel, remmen etc kost inclusief reinigen en afstellen van de remmen ca 150 euro bij een grote aanhangerspecialist in de buurt. Bij een caravanzaak is dit al duurder inderdaad.

Aan de tent en al het overige is verder geen onderhoud van toepassing. Als er een keer een gasslang of waterslang vervangen moet worden dan lukt dat prima zelf.
Voordeel is wel dat ze de wagen weer even zien en mogelijk dingen meenemen die ze bij andere wagens ook verbeterd hebben.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: GJT op januari 26, 2024, 11:20:21 am
Ik heb voor mijn auto wel een onderhoudscontract voor 5 jaar. Is wel iets anders als hierboven genoemd. Bij mij is het overdraagbaar mocht ik mijn auto eerder verkopen en ik kan er mee naar elke dealer in Nederland.
Zoals ook al genoemd, is het de kosten voor de beurten, de afstand en tijd het waard voor een paar jaar extra garantie....

Ah, hoort zeker bij de premium beleving. Ik heb nog een ouderwets merk dan denk ik  :#. Standaard 6 jaar garantie en mobiliteit tegenwoordig. Maar dat zal je bij de beurten wel weer betalen.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: xray op januari 26, 2024, 01:35:33 pm
Ik denk dat het niet (veel) duurder is dan 2x een BOVAG beurt. Dat de garantie er dan bij is is idd mooi meegenomen.

De afstand wisten we toen we kochten. Dat blijft een nadeel. Toch nog eens goed over denken.

5 jaar garantie mits elke 2 jaar een beurt bij hen vind ik op zich zeker een goed idee, maar het op voorhand betalen vind ik iets geks. 't Is inderdaad een soort onderhoudscontract, maar alle stukken die vervangen worden zullen alsnog gerekend worden lijkt me.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
Ik heb nu een 2e vw van TTC en ken het concept van verlengde garantie. Ook is het een nette zaak die eerlijk en transparant is maar ook gewoon winst wil maken. de huidige vw is nu 5 jaar oud, en in het voorjaar ga ik zelf de gasslang vervangen en een keer op de brug laten zetten bij een garage, verwacht daar geen gekke dingen en voor 600 euro kan ik dan veel laten maken  :#
Van onder de keuken is een strip losgekomen, slecht gelast en dat zou ik misschien onder garantie vinden vallen (gen idee of dat is na 5 jaar maar dan vind ik eigenlijk ook dat ze dat sowieso moeten maken zonder enig contract. Maaar dat wordt dan een welles nietes verhaal voor iets wat geen functie heeft volgens hun. Kon geen kwaad dat die strip los zat zeiden ze was voor meer stijfheid maar konden ze tegen kostprijs bij een beurt wel maken voor me, dus op zich wel een nette oplosisng vond ik dus zo gelaten. Ik ga dat niet doen een maat van me is handig en dit maken we zelf wel met popnagels zoals de TTC het ook zou doen.
Dus denk dat het altijd wel duurder is dan een BOVAG beurt.
Namelijk 2x150= 300,- tov bijna 600,- kun je aardig wat onderdelen vervangen (of zitten die niet in de prijs? even goed de kleine lettertjes lezen) en de 1e jaren zal dat nihil zijn bij een VW. Immers zijn de slangen nieuw en gaan die 5 jaar mee, remmen en banden idem dito en die vallen vaak buiten garantie claims want dat zijn gebruiks dingen.
Verder wat kan er spontaan in de 1e jaren kapot gaan wat normaal niet onder garantie zou vallen? Zou dan eerder een all risk verzekering afsluiten voor dat geld. Mocht je een storm/ongeluk ofzo hebben dan krijg je ''gewoon'' een nieuwe vw. Dat heb je niet bij deze garantievorm.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: FriedelP op januari 26, 2024, 03:59:55 pm
Bij Camping Zorro ging onderhoud me maximaal rond de 120 euro kosten, betaalde uiteindelijk geen 90 euro. Voor de gevraagde prijs kon ik dus minimaal een onderhoud per jaar betalen over 5 jaar.

Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: sanderv op januari 26, 2024, 05:00:51 pm
Ik ben zeer benieuwd welke garantiegevallen er tussen jaar 1 en 5 nou eigenlijk echt opduiken. Eventuele productiefouten komen doorgaans in het eerste jaar wel bovendrijven. Maar daarna? Na 10, 20 jaar, dan begint het interessant te worden wat mij betreft. Dan wordt de echte duurzaamheid pas zichtbaar.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: KeithWM op januari 29, 2024, 10:48:44 pm
Kort door de bocht: je moet geen dingen verzekeren die je kunt betalen als het misgaat. De verzekeraar schat de risico's altijd beter in dan jij. (Anders zouden zij failliet gaan.) Dus wel zorgen voor een verzekering in geval van ongelukken en voldoen aan de eisen daarvan, maar verder zou ik echt geen onderhoudscontract afsluiten o.i.d.

En zoals Sander zegt: wat gaat er nou in jaar 1-5 stuk? En zodra het interessant wordt om te verzekeren, zal de verzekeraar niet thuis geven of een hoge premie vragen. Misschien wat cynisch, maar ter illustratie: voor de zorgverzekering krijgen verzekeraars een subsidie vanuit het rijk (vereffening heet het, meen ik) die moet voorkomen dat zorgverzekeraars zich alleen richten op fitte, jonge mensen uit goede buurten. In situaties die niet zo strikt gereguleerd zijn, weten verzekeraars maar al te goed waar ze kunnen verdienen en waar niet.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: metalpe op januari 29, 2024, 10:56:19 pm
Een verzekering op de vouwwagen heb ik helemaal niet. Dat is in België niet mogelijk. Ik heb dat bij de vorige vouwwagens ook niet gehad. Deze was wel een pak duurder natuurlijk, maar de maatschappijen waar ik naar belde, verzekerden allemaal geen vouwwagens.

 Daarom dat ik die garantie nog interessant vond.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: Thomas1984 op januari 30, 2024, 09:00:19 am
Kort door de bocht: je moet geen dingen verzekeren die je kunt betalen als het misgaat. De verzekeraar schat de risico's altijd beter in dan jij. (Anders zouden zij failliet gaan.) Dus wel zorgen voor een verzekering in geval van ongelukken en voldoen aan de eisen daarvan, maar verder zou ik echt geen onderhoudscontract afsluiten o.i.d.

En zoals Sander zegt: wat gaat er nou in jaar 1-5 stuk? En zodra het interessant wordt om te verzekeren, zal de verzekeraar niet thuis geven of een hoge premie vragen. Misschien wat cynisch, maar ter illustratie: voor de zorgverzekering krijgen verzekeraars een subsidie vanuit het rijk (vereffening heet het, meen ik) die moet voorkomen dat zorgverzekeraars zich alleen richten op fitte, jonge mensen uit goede buurten. In situaties die niet zo strikt gereguleerd zijn, weten verzekeraars maar al te goed waar ze kunnen verdienen en waar niet.

Dat eerste deel ben ik het helemaal mee eens; verzeker niet iets als je het zelf kan (en wilt) betalen als het misgaat.
Maar dat stuk over 'vereffening' wil ik graag rechtzetten, ook al is het off topic. Zorgverzekeraars moeten voor de basisverzekering namelijk iedereen accepteren (=acceptatieplicht). Voor de aanvullende verzekeringen kunnen echter vragen gesteld worden, omdat 'bestaande schade' immers niet verzekerd kan worden. Zie onderstaande uitleg:

"Financiële compensatie voor hogere risico’s
Sommige zorgverzekeraars hebben naar verhouding meer verzekerden met een hoog risico op zorgkosten. Om ervoor te zorgen dat zorgverzekeraars met veel verzekerden uit risicogroepen (zoals ouderen, laagopgeleiden en chronisch zieken) aan hun acceptatieplicht kunnen blijven voldoen, voert Zorginstituut Nederland de risicoverevening uit. Door middel van risicoverevening worden zorgverzekeraars die meer verzekerden hebben met hoge zorgkosten, hiervoor financieel gecompenseerd. Dat gebeurt via de zogeheten vereveningsbijdrage die het Zorginstituut aan verzekeraars uitkeert via het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) voor de basisverzekering.  Risicoverevening is hiermee een belangrijke pijler van de solidariteit waarop het Nederlandse zorgstelsel is gebouwd."
Bron: Zorginstituut Nederlandhttps://www.zorginstituutnederland.nl/financiering/fondsbeheer-zvf-en-flz-en-subsidies/zorgverzekeringsfonds/wat-is-risicoverevening#:~:text=Door%20middel%20van%20risicoverevening%20worden,(Zvf)%20voor%20de%20basisverzekering. (https://www.zorginstituutnederland.nl/financiering/fondsbeheer-zvf-en-flz-en-subsidies/zorgverzekeringsfonds/wat-is-risicoverevening#:~:text=Door%20middel%20van%20risicoverevening%20worden,(Zvf)%20voor%20de%20basisverzekering.)
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: Sara Tanzer op januari 30, 2024, 12:34:21 pm
Ik kreeg vandaag een redelijk gekke mail van de  vouwwagenspecialist

We kochten in mei een splinternieuwe combi camp. Er werd toen gezegd dat we een verlengde garantie van 5 jaar kregen als we hem elk jaar lieten onderhouden. Ongeveer €250 per jaar onderhoud dus. Elk jaar vind ik persoonlijk vaak. Onze vorige vouwwagens deden we elke 2 jaar binnen.

Vandaag kreeg ik een mail dat de verlengde garantie veranderd is. Je moet niet meer elk jaar binnen, maar enkel in jaar 2 en jaar 4. (dit jaar moet hij niet binnen dus). Mooi mooi, zou je denken, spaart 2 verre ritten en uren wachten uit. Volgend jaar dus pas op onderhoud.
Maar....

Als we daarvoor kiezen, moet er nu, op voorhand dus, €593 betaald worden. Daar zit de prijs van de onderhouden dus al in, maar 't moet op voorhand betaald en de garantie is dan geregeld voor 5 jaar.

Ik vind dat gek. Nu al betalen voor iets dat binnen 2 en 4 jaar gebeurt. Wie zegt dat we de vouwwagen zo lang houden (ik denk het wel maar je weet nooit), wie zegt dat de VWS er tegen dan nog is etc...

Nog iemand die mail gehad? Ervaring mee?
Komt van hetzelfde adres als altijd, als de VWS mailt, maar ik vraag het hier toch maar even...

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Is dit vanuit Boxtel verstuurd? Wij hebben vorig jaar maart een aangeschaft en geen mail ontvangen. Wel hebben wij vorige zomer schade opgelopen an de tent (1 schade door onhandig handelen van ons zelf en 1 schade op een rits) dit gaan ze bij de volgende onderhoudsbeurt gratis verhelpen. Dus ben wel erg blij met de manier waarop ze met je omgaan.

Wel gek om vooruit te gaan betalen voor onderhoud.

gr,

Sara
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: metalpe op januari 30, 2024, 12:43:17 pm
Vanuit Boxtel inderdaad. De mail komt van Wiyanna, de persoon waarmee we ook de betaling etc indertijd regelden.

Misschien hebben niet alle merken die verlengde garantie. Wij kochten een combi camp. Jullie?

Dit is eigenlijk de reden waarom ik het hier vraag. Er zijn zo veel vouwwagens verkocht vorig jaar, ik kan toch niet de enige zijn die deze mail kreeg..

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: WimS op januari 30, 2024, 01:24:41 pm
Ik zou dit eerder zien als een verlengde garantie waarbij je twee onderhoudsbeurten krijgt.

dan is het vooruitbetalen ook wat logischer.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: Rijksen op januari 30, 2024, 02:01:25 pm
Dit is iets wat je steeds meer ziet. Ook bij aanschaf van een telefoon of tv kan je dit soort verlengde garantie bijkopen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit eigenlijk nooit doe, heb nog maar weinig hoeven claimen qua garantie. Mijn gevoel is dan toch dat de kosten niet opwegen tegen de voordelen. Wat ook niet helpt zijn de vele "kleine lettertjes" waarbij er nog van alles uitgesloten is.

Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: Ernst op januari 30, 2024, 02:12:36 pm
In nl heb je 2 jaar MINIMALE garantie.
Verlengdde garantie heeft meestal te maken met 3 punten.
u langer garantie krijgt dan bij wettelijke garantie.
de verkoper u ook gratis helpt als het product door uw eigen schuld kapot gaat.
de verkoper u langer dan 1 jaar na aankoop niet vraagt om aan te tonen dat u het product normaal hebt gebruikt.

Deze zijn vaak onderdeel van de verlengde garantie  echter daar betaal je wel alvast voor. Is een business verdienmodel. Ze krijgen geld waarvoor ze misschien nooit wat hoeven tedoen...


M.a.w. je koopt gemak en minder gezeur af voor langere periode.

Ik vind het dan ook geen gekke garantie regel omdat elke verkoper zijn eigen voorwaardes, zolang deze binnen de wet vallen, mag bepalen


Daarbij is het belangrijk om te weten dat niet altijd elke voorwaarden rechtsgeldig is. Nou verwacht ik dat dat hier wel goed zit, maar toch.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: Sara Tanzer op januari 30, 2024, 02:19:59 pm
Vanuit Boxtel inderdaad. De mail komt van Wiyanna, de persoon waarmee we ook de betaling etc indertijd regelden.

Misschien hebben niet alle merken die verlengde garantie. Wij kochten een combi camp. Jullie?

Dit is eigenlijk de reden waarom ik het hier vraag. Er zijn zo veel vouwwagens verkocht vorig jaar, ik kan toch niet de enige zijn die deze mail kreeg..

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Wij ook een Combi Camp!
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: KeithWM op februari 02, 2024, 07:18:04 pm
Zorgverzekeraars moeten voor de basisverzekering namelijk iedereen accepteren (=acceptatieplicht).
:off ik ga nog even verder:

Die plicht ken ik uiteraard, maar dat weerhoudt verzekeraars er niet van gericht reclame maken ("verzekeringen voor hoger opgeleiden" van Promovendum bijvoorbeeld) en/of gewoon slechte service te leveren voor groepen die zij liever niet verzekeren. Gelukkig heb ik niet de ervaring om te weten of dat laatste nu niet ook al het geval is...
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: metalpe op februari 03, 2024, 01:47:44 pm
Ik heb het toch gedaan.
Ik weet dat er mensen zijn die zelf onderhoud doen, wat maar een fractie kost.
Ik doe dat echter niet zelf, en bij de VWS kost onderhoud €250. Dus op jaar 2 en jaar 4 een onderhoud dat nu niet meer betaald moet, is al €500. Dan heb ik eigenlijk gewoon €95 betaald voor 3 jaar extra garantie. Dat is het me waard.

Bij m'n huidige auto heb ik indertijd ook bijbetaald voor een garantieverlenging van 2 naar 5 jaar. Die heb ik toch een paar keer nodig gehad. Natuurlijk kan aan een auto meer stuk gaan. Ik vind ik dit geval €95 voor 3 jaar extra eigenlijk heel ok.

Onderhoud deden en doen we sowieso altijd elke 2 jaar. We rijden elke zomer 5-6000km met de vouwwagen (komend jaar naar Portugal). Hij maakt dus wel wat mee en ik heb alles (ook de auto) graag heel goed in orde, zodat het risico op panne verkleind wordt.

Dank voor alle adviezen!

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: Theu op februari 03, 2024, 05:34:01 pm
Je gevoel is in dit soort gevallen een goede raadgever denk ik.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: ArnoldusWH op februari 04, 2024, 01:29:49 pm
Als Nederlandse consument ben je niet afhankelijk van (fabriek-) garantie welke je wordt aangeboden (of verkocht ... !) van een verkoper (of fabrikant)
Je hebt op basis van wetgeving gewoon recht op wettelijke garantie en die kost niets.

De aanspraak op garantie haal je altijd bij de verkoper van het product, niet bij de fabrikant.

De 'wettelijke garantie' heeft ook geen vaste termijn. Er is ook niet vastgelegd wat de minimale levensduur is van een product.
De wet bepaalt alleen dat de consument van een normaal verwachte levensduur uit moet gaan.

Ik heb nog nooit garantie bijgekocht maar wel eens problemen gehad na het verlopen van de door de fabrikant en dealer bepaalde garantievoorwaarden.
Ik had ene nieuwe Toyota Prius gekocht waar na 120.000 kilometer en twee jaar gebruik, de inverter (elektrisch onderdeel tussen de accu en de motor)  kapot ging. Er werd mij een rekening van 3.500 Euro gepresenteerd ...

Omdat ik afhankelijk ben van mijn auto heb ik deze onder protest betaald en anderhalf jaar later  :(  toch het volledige bedrag terug gekregen.
De manier van communicatie met de dealer en de importeur was zeer slecht, maar uiteindelijk had ik het recht aan mijn kant.

Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: Thomas1984 op februari 04, 2024, 04:26:47 pm
:off ik ga nog even verder:

Die plicht ken ik uiteraard, maar dat weerhoudt verzekeraars er niet van gericht reclame maken ("verzekeringen voor hoger opgeleiden" van Promovendum bijvoorbeeld) en/of gewoon slechte service te leveren voor groepen die zij liever niet verzekeren. Gelukkig heb ik niet de ervaring om te weten of dat laatste nu niet ook al het geval is...

Haha dan ga ik ook even offtopic verder. Sorry overige lezers.

Gerichte reclame mag, evenals het afwijzen van aanvragen voor schadeverzekeringen. Bijvoorbeeld bestaande gebreken aan een woning, auto of persoon, zoals bestaande herniaklachten voor een  arbeidsongeschiktheidsverzekering of een verhoogde premie voor rokers bij een levensverzekering. Die acceptatiecriteria moet de verzekeraar bij of vooraf de aanvraag mededelen. Promovendum deelt dit ook incl verklaring: https://www.promovendum.nl/hoger-opgeleiden#:~:text=Waarom%20hoger%20opgeleiden%3F,lage%20premie%20%C3%A9n%20uitstekende%20voorwaarden.
Let op; een schadeverzekaar kan een aanvraag accepteren met persoons- of situatiespecifieke uitsluitingen, die worden dan altijd op de polis vernoemd.

Voor zorgverzekeraars is dit voor de basisverzekering niet het geval; ze moeten iedereen accepteren. Voor aanvullende verzekeringen mogen ze weigeren:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/acceptatieplicht-zorgverzekering#:~:text=Aanvullende%20verzekering%3A%20niet%20verplicht%20accepteren,en%20welke%20voorwaarden%20daarvoor%20gelden.


....ik weet het, ik ben de leukste persoon op feestjes  ;)
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: DrLivingstone op februari 04, 2024, 07:56:23 pm
Bijzonder dat je hier ingetuimt bent.

Combi Camp is Aart Kok. En AK zegt dit: https://aartkok.nl/tips-en-service/garantie/
Zes jaar garantie als je het onderhoud regelmatig laat doen bij een BOVAG garage. Nu is het bij veel verzekeringen (oa Univé) verplicht om om de 2 jaar een beurt te laten uitvoeren.
Dus dat komt mooi uit met de regels van AK.

Jullie zijn dus mooi in de aap gelogeerd: en duurder uit én ook nog eens ver moeten rijden voor deze beurt.

Vervelende zit hem in de kosten van een BOVAG garage. Die moeten fors betalen voor hun BOVAG bordje aan de muur en rekenen hierdoor ook hogere tarieven.
Globaal genomen vraagt een normale garage voor alleen een onderstelbeurt zo'n € 150,- en als je dit combineert met die van je auto, dan zijn de kosten lager.

Wettelijke garantie op je vouwwagen heb je altijd. En daar komt bij, dat garantie op het buizenframe en het tentdoek natuurlijk volledig losstaat van de onderstelbeurt die AK vereist.


Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: Ernst op februari 04, 2024, 08:33:12 pm
Bijzonder dat je hier ingetuimt bent.

Combi Camp is Aart Kok. En AK zegt dit: https://aartkok.nl/tips-en-service/garantie/
Zes jaar garantie als je het onderhoud regelmatig laat doen bij een BOVAG garage. Nu is het bij veel verzekeringen (oa Univé) verplicht om om de 2 jaar een beurt te laten uitvoeren.
Dus dat komt mooi uit met de regels van AK.

Jullie zijn dus mooi in de aap gelogeerd: en duurder uit én ook nog eens ver moeten rijden voor deze beurt.

Vervelende zit hem in de kosten van een BOVAG garage. Die moeten fors betalen voor hun BOVAG bordje aan de muur en rekenen hierdoor ook hogere tarieven.
Globaal genomen vraagt een normale garage voor alleen een onderstelbeurt zo'n € 150,- en als je dit combineert met die van je auto, dan zijn de kosten lager.

Wettelijke garantie op je vouwwagen heb je altijd. En daar komt bij, dat garantie op het buizenframe en het tentdoek natuurlijk volledig losstaat van de onderstelbeurt die AK vereist.

de garantie is wettelijk minimaal 2 jaar.
De zogenaamde verlengde garantie van 5 of 6 jaar wordt zo genoemd omdat die langer is dan de wettelijke minimale.
De voorwaarden die daaraan verbonden zijn, mogen de verkopers zelf bepalen.
aart kok heeft deze garantie bepalingen voor zijn producten verandert.

De geplaatste link, dat zijn de oude voorwaarden (2022). De mail die Topicstarter heeft gekregen zijn de nieuwe voorwaarden. Daarin hebben ze dus zaken aangepast wat hun goed recht is. En wil je dat behouden zal je moeten voldoen aan hun eisen, zo niet dan kunnen ze terug vallen op de wettelijke termijn. 2 jaar waarvan zelfs in het 2e jaar jij als consument moet aan tonen dat het niet jou schuld is geweest.


zie nou pas dat topicstarter het niet eens over Aart kok heeft. maar over een andere verkopende zaak ;)

maar goed dat verandert niet de wet.  De wet zegt minimaal zoveel jaar, alles daarboven is verlengde garantie waarbij de verkopende partij zelf zijn voorwaarden van kan bepalen.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: FriedelP op februari 04, 2024, 09:52:16 pm
Het staat zo nog op de site van Aart Kok en daar staat niet dat de voorwaarden veranderd zijn. Het lijkt erop dat de voorwaarden van vouwwagenspecialist veranderd zijn.
Althans in België, zolang dat je officieel op je site aankondigt dat het zo is, dien je aan die voorwaarden te houden en blijven die geldig. En dat is op moment van de koop. Wat je toen hebt afgesproken moet in principe blijven gelden. Je kan niet eenzijdig een contract aanpassen nadat het gesloten is en voor betaald is geweest. Anders heb je betaald voor iets wat je niet krijgt. En de garantie maat daar onderdeel van.


Ik heb hier toch ook de indruk dat vouwwagenspecialist daar iets bovenop verkocht heeft. En uiteraard mag dat, maar of het zinvol is nog eens extra te betalen voor iets wat je al hebt, vrees ik voor. Verzekeringen gaan meestal stellen dat je eerst de andere opties moet gebruikt hebben voor zei tussenkomen. Dus je moet eerst die van Aart Kok aanspreken, en dan pas bij hen komen aankloppen.


Kan zijn dat Aart Kok garantie er enkel is in geval dat je bij Aart Kok zelf aankoopt. De winkel is het aanspreekpunt en kan zijn dat als je via een andere winkel koopt dan bij Aart Kok zelf, die oor de garantie moet zorgen dus onder die zijn voorwaarden en dan heb je dus weer een ander verhaal.

Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: metalpe op februari 06, 2024, 06:53:12 am
Veel negatieve replys (in de aap gelogeerd, ingetuind..)
Hou dit in het achterhoofd: toen we hem kochten zeiden ze dat de 5 jaar garantie er enkel waren als we hem jaarlijks binnen zouden doen.

Dat is 5*250. Veel duurder dan nu. We zijn dus wel degelijk goedkoper uit.  De voorwaarden zijn dus inderdaad veranderd, maar wel in ons voordeel.

Ik heb natuurlijk wel gebeld om te controleren of de mail wel klopt. De site wordt binnenkort aangepast.

Dan kan je natuurlijk stellen dat ze veel te veel vragen voor een beurt en een BOVAG elders minder kost. Daar kan je een punt hebben. Maar we gaan sowieso op onderhoud waar we kochten. Die €250 is dus de prijs. Met m'n auto ga ik ook naar de officiële Renaultgarage, terwijl dat elders vast goedkoper kan.

Ik woon ook niet in NL. BOVAG bestaat hier niet, en ik heb dus geen andere garage waar ik zomaar terecht kan. 

Onze vorige vouwwagen kwam van bij een andere vouwwagenwinkel. De BOVAG beurt die we daar deden kostte toen (5 jaar geleden) ook al rond de €200. Ik denk dus dat die €250 wel aan de hoge kant is, maar niet dat het exorbitant veel is.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: WimS op februari 06, 2024, 09:33:59 am
De Goedkopere bovag beurt zal vermoedelijk meer gericht zijn op de wagenbak en niet op de opbouw, zijnde het tentframe en de tent.
Dan is het ook logisch dat die goedkoper is.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: Rijksen op februari 06, 2024, 10:16:28 am
De Goedkopere bovag beurt zal vermoedelijk meer gericht zijn op de wagenbak en niet op de opbouw, zijnde het tentframe en de tent.
Dan is het ook logisch dat die goedkoper is.

Dit staat op de site van de bovag:

Wat houdt een BOVAG Onderhoudsbeurt nu precies in voor caravans en vouwwagens?
Bij een BOVAG Onderhoudsbeurt controleert een gecertificeerde keurmeester je caravan of vouwwagen. Voor een caravan zijn dat 70 punten en voor een vouwwagen 35 punten. De keurmeester kijkt onder andere naar:


Inderdaad zal er niet naar de opbouw/doek gekeken worden. Daar zal je toch echt voor naar de dealer moeten. Wat Theu al zegt, volg ook vooral je eigen gevoel, Als je het fijn vindt dat je wagen 1x per jaar helemaal nagekeken is voordat je weg gaat kost dat geld en als je dat kan missen en het waard vind prima toch.

Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: winnieandbuzz op februari 09, 2024, 08:07:12 am
De Goedkopere bovag beurt zal vermoedelijk meer gericht zijn op de wagenbak en niet op de opbouw, zijnde het tentframe en de tent.
Dan is het ook logisch dat die goedkoper is.

Er is geen enkele BOVAG die je vouwwagen gaat uitklappen om de staat van het tentframe of doek te controleren. Gebeurt ook niet bij een Aart Kok. Is puur inspectie en onderhoud van onderstel, remmen e.d.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: Alex op februari 09, 2024, 09:27:42 am
En de gas installatie.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: Marcel op februari 09, 2024, 11:00:38 am
Ik kreeg vandaag een redelijk gekke mail van de  vouwwagenspecialist

We kochten in mei een splinternieuwe combi camp. Er werd toen gezegd dat we een verlengde garantie van 5 jaar kregen als we hem elk jaar lieten onderhouden. Ongeveer €250 per jaar onderhoud dus. Elk jaar vind ik persoonlijk vaak. Onze vorige vouwwagens deden we elke 2 jaar binnen.

Vandaag kreeg ik een mail dat de verlengde garantie veranderd is. Je moet niet meer elk jaar binnen, maar enkel in jaar 2 en jaar 4. (dit jaar moet hij niet binnen dus). Mooi mooi, zou je denken, spaart 2 verre ritten en uren wachten uit. Volgend jaar dus pas op onderhoud.
Maar....

Als we daarvoor kiezen, moet er nu, op voorhand dus, €593 betaald worden. Daar zit de prijs van de onderhouden dus al in, maar 't moet op voorhand betaald en de garantie is dan geregeld voor 5 jaar.

Ik vind dat gek. Nu al betalen voor iets dat binnen 2 en 4 jaar gebeurt. Wie zegt dat we de vouwwagen zo lang houden (ik denk het wel maar je weet nooit), wie zegt dat de VWS er tegen dan nog is etc...

Nog iemand die mail gehad? Ervaring mee?
Komt van hetzelfde adres als altijd, als de VWS mailt, maar ik vraag het hier toch maar even...

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Ik vind dit ook een vreemd voorstel. Ik zou er niet op in gaan.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: DrLivingstone op februari 10, 2024, 06:36:24 pm
De Goedkopere bovag beurt zal vermoedelijk meer gericht zijn op de wagenbak en niet op de opbouw, zijnde het tentframe en de tent.
Dan is het ook logisch dat die goedkoper is.
Noem mij 1 bedrijf, die wél bij een beurt de opbouw, tent en frame gaat controleren..
Zelfs AK doet dit niet. Het is puur en alleen gericht op de wagenbak. En dan is die 250€ fors en dubbel en dwars betaald.
Titel: Re: Gekke garantieregel
Bericht door: WimS op februari 13, 2024, 07:54:31 pm
Ik weet dat als ik mijn wagen naar HK breng voor een servicebeurt ze alles, dus de wagenbak en aales wat daarbij hoort, andere installaties (water en gas) alsmede het tentframe en de tent nalopen.

Ik kan mij niet voorstellen dat dat bij AK niet zo is, tenzij een onderhoudsbeurt daar iets ca € 75- € 100 kost.
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal