3 jaar geleden een oude vouwwagen gekocht (conway cumbria) om te proberen. Toen zaten er nieuwe banden onder. Deze zomer voor de 5e keer met de vw weg geweest omdat het zo goed bevalt en het oude beestje het prima doet.
Na een half uur rijden een "klapband". Bandenspanning was volgens het boekje en zoals afgelopen 5x 2.2 bar.
Vouwwagen bleef prima volgen met platte band op de snelweg trouwens dus geen gevaarlijke dingen gelukkig. Reservewiel eronder gezet. Was erg verbaasd hoe dit heeft kunnen gebeuren. Dacht aan iets scherps maar kon niks vinden aan de band waarvan het loopvlak volledig was afgesneden door de velg.
Na deze wissel veilig op texel, de vakantiebestemming, aangekomen en na een paar dagen met de kapotte band naar een bandenboer gegaan. Die zag het meteen: uw band is drie jaar oud, maar het ventiel misschien wel 10. Ik had dus geen klapband maar een klapventiel op de snelweg...
De vorige bandenboer heeft blijkbaar 2euro per band bespaard door het oude ventiel te laten zitten... onbgegrijpelijk maar het komt steeds vaker voor tegenwoordig volgens de expert...
Op de camping direct de andere twee banden bekeken en hetzelfde verhaal. Als ik het ventiel enigsinds boog zag ik de scheuren zitten. Rubber compleet uitgedroogd... Met een schaarkrikje vw beetje opgekrikt, band eraf gehaald en zo dus twee keer heen en weer over de camping en naar de bandenboer
Uiteindelijk weer veilig met 1 nieuwe band en 3 nieuwe ventielen naar huis gereden. Maar wel weer een hoop geleerd...
Niemand heeft me ooit getipt mijn ventielen te controleren voor vertrek... maar ik zal het nu nooit meer vergeten
Ps. De bandenboer tipte me ook nog gewoon 3bar (aanbevolen max. Druk die op de band staat) te gebruiken ipv de 2.2 in het boekje. Minder warmteontwikkeling...