Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: ventielen checken voor de reis... doen!  (gelezen 3597 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Birdy

  • Gast
ventielen checken voor de reis... doen!
« Gepost op: augustus 20, 2016, 11:02:09 pm »

3 jaar geleden een oude vouwwagen gekocht (conway cumbria) om te proberen. Toen zaten er nieuwe banden onder. Deze zomer voor de 5e keer met de vw weg geweest omdat het zo goed bevalt en het oude beestje het prima doet.
Na een half uur rijden een "klapband". Bandenspanning was volgens het boekje en zoals afgelopen 5x 2.2 bar.
Vouwwagen bleef prima volgen met platte band op de snelweg trouwens dus geen gevaarlijke dingen gelukkig. Reservewiel eronder gezet. Was erg verbaasd hoe dit heeft kunnen gebeuren. Dacht aan iets scherps maar kon niks vinden aan de band waarvan het loopvlak volledig was afgesneden door de velg.
Na deze wissel veilig op texel, de vakantiebestemming, aangekomen en na een paar dagen met de kapotte band naar een bandenboer gegaan. Die zag het meteen: uw band is drie jaar oud, maar het ventiel misschien wel 10. Ik had dus geen klapband maar een klapventiel op de snelweg...  :I
De vorige bandenboer heeft blijkbaar 2euro per band bespaard door het oude ventiel te laten zitten... onbgegrijpelijk maar het komt steeds vaker voor tegenwoordig volgens de expert...
Op de camping direct de andere twee banden bekeken en hetzelfde verhaal. Als ik het ventiel enigsinds boog zag ik de scheuren zitten. Rubber compleet uitgedroogd... Met een schaarkrikje vw beetje opgekrikt, band eraf gehaald en zo dus twee keer heen en weer over de camping en naar de bandenboer  ::)
Uiteindelijk weer veilig met 1 nieuwe band en 3 nieuwe ventielen naar huis gereden. Maar wel weer een hoop geleerd...
Niemand heeft me ooit getipt mijn ventielen te controleren voor vertrek... maar ik zal het nu nooit meer vergeten :J

Ps. De bandenboer tipte me ook nog gewoon 3bar (aanbevolen max. Druk die op de band staat) te gebruiken ipv de 2.2 in het boekje. Minder warmteontwikkeling...
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: ventielen checken voor de reis... doen!
« Reactie #1 Gepost op: augustus 20, 2016, 11:42:21 pm »

Wat raar. Bij mijn banden boer altijd nieuwe ventielen is ook standaard. En die worden in de totaal prijs mee genomen. Maar toch een goede tip.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: ventielen checken voor de reis... doen!
« Reactie #2 Gepost op: augustus 21, 2016, 09:54:05 am »

Inderdaad raar. ik zie ook altijd dat er nieuwe ventielen worden geplaatst als ik banden laat wisselen. Maar toch een zeer goede tip. Een bandenboer kan zo veel geld besparen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: ventielen checken voor de reis... doen!
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2016, 10:27:12 am »

Je kan ook stalen ventielen laten plaatsen, die zijn een stuk sterker en gaan ook veel langer mee.
Gelogd

Birdy

  • Gast
Re: ventielen checken voor de reis... doen!
« Reactie #4 Gepost op: augustus 21, 2016, 12:38:55 pm »

Ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat het standaard was, maar de bandenboer zei dat hij dit de laatste jaren steeds meer meemaakte. Blijkbaar bij de snelle en goedkope acties...
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: ventielen checken voor de reis... doen!
« Reactie #5 Gepost op: augustus 21, 2016, 06:37:58 pm »

Gelukkig is het eea goed afgelopen maar toch.. En voor de rest prima naar jullie zin bij ons op Texel?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: ventielen checken voor de reis... doen!
« Reactie #6 Gepost op: augustus 21, 2016, 09:53:50 pm »

Je kan ook stalen ventielen laten plaatsen, die zijn een stuk sterker en gaan ook veel langer mee.

Maar is wel een beetje overkill. Die dingen zijn met name bedoeld voor banden met extra hoge druk, bv de 4,5 bar die onder een caravan gebruikt wordt. In principe is er niets mis met een rubberen ventiel (de meeste auto's rijden er ook gewoon op), maar ze moeten inderdaad wel even mee vervangen worden tijdens de bandenwissel. Een klusje van niets als de band er af is, ventiel wordt met een soort hefboom van binnen naar buiten door de velg getrokken.
Gelogd

Bruud

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon S
Re: ventielen checken voor de reis... doen!
« Reactie #7 Gepost op: februari 14, 2017, 09:40:40 pm »

Yep,
Komt me bekend voor. Maar dan met mijn auto bij de merkdealer. Bij mij geen klapband, maar lekte tussen het rubber en de messing ventieldeel. Kon in tijdelijk verhelpen met een tie-wrap...
Sindsdien check ik altijd of er ook nieuwe ventielen zijn gemonteerd na een bandenwissel...
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: ventielen checken voor de reis... doen!
« Reactie #8 Gepost op: februari 15, 2017, 08:48:48 am »

wat erg.. ik ga er ook vanuit dat alles compleet wordt vervangen.. ik ga het meteen controleren als de vw uit de stalling komt... bedankt voor de tip!!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal