Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Schoonmaken als de vakantie klaar is.  (gelezen 2117 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

handige-harry

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Jamet
Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Gepost op: augustus 15, 2023, 09:20:28 am »

Beste forumleden.

Mijn vrouw en ik vroegen ons af, hoe doen jullie dat als de vakantie over is.


Maken jullie alles op de camping schoon, zoals de stiknaden enz?

Vegen jullie alle tent tapijten uit voordat jullie ze weer netjes opvouwen?

Kuipgrondzeilen boven en onderkant afnemen met een doek en droog maken?

Dak schoonmaken voor het word opgevouwen?

Wij hebben een Raclet Panama Up, en het opzetten gaat best snel.

Opruimen kan ook heel snel als ik verhalen hier lees, maar maken jullie niet alles al schoon voor de volgende vakantie?

#gewoonnieuwsgierig
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #1 Gepost op: augustus 15, 2023, 09:29:52 am »

Het belangrijkste is dat alles droog is, ook de naden, de elastieken ook.
Schoon maken doe ik zoveel mogelijk op de camping voordat de wagen de stalling in gaat. Thuis doen we wel alles een keertje afwassen van het bestek en de kommen. Thuis wordt ook de GreenCover schoongemaakt en de extensie van het dekzeil. Beddengoed gaat er wel af, als de wagen langere tijd niet open gaat, is beter voor het dons in de slaapzak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2023, 10:06:17 am door OhPeeCee »
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2023, 10:04:20 am »

Schoonmaken…. Als het doek vies is ga ik er even met een zachte bezem over. Het kuipzeil (wat op worteldoek ligt) redelijk schoonmaken. Maar vooral droog. Als daar wat zand op zit vind ik dat verder niet zo’n probleem. De volgende keer ligt het toch weer met de vieze kant naar beneden. Schoonmaken kost ons dus bijna geen tijd. Een van de grote voordelen van een vouwwagen ten opzichte van een caravan vind ik.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #3 Gepost op: augustus 15, 2023, 10:11:02 am »

Voor doen en niet doen waar jullie je goed bij voelen

Maar altijd droog inpakken wat hierboven ook al aangegeven wordt
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2023, 10:23:16 am »

Het is vooral afhankelijk van het weer en de omstandigheden waarin je staat. Als het droog is dan kan je op de camping al wat meer doen anders moet dat thuis. We stonden op de laatste camping dit jaar in het bos op zand/grond ondergrond zonder water bij de plek. Dat maakte het schoonmaken erg lastig omdat je niets op de grond kan leggen en je alleen maar een emmertje water had. Dit jaar dus meer thuis gedaan.

Zeker na de laatste keer kamperen van het seizoen vind ik het prettig thuis alles nog even na te lopen. Grondzeilen en worteldoeken maak ik op de camping niet meer schoon. Gaat thuis 10x makkelijker met de tuinslang en een borstel. (doe ik ook alleen aan het einde van het seizoen.)
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2023, 02:26:40 pm »

Gewoon inklappen en wegwezen. Van de Kuip halen we het ergste even af.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2023, 03:35:49 pm »

Dit jaar na bijna 6 weken in totaal kamperen de matrassen op de camping eruit gehaald om te drogen/luchten en meteen het zand uit de wagenbak en tent geveegd. Als het doek nog nat/vochtig is dan maken we de wagen thuis wel schoon hij moet dan toch open en we hebben plek zat voor of achter het huis. Doek kloppen we af voor het klappen verder niks is een gebruiksvoorwerp en ik wil geen lekke tent door overdreven schrobben/poetsen.
Maar meestal kunnen we de slikranden afdoen met een doek, kuipzeil uitbezemen en de onderkant laten drogen en ergste zooi eraf bezemenop de camping. Zelfde geldt voor het anti worteldoek en tenttappijt wat onder de luifel ligt. Al het keukenspul thuis een keer in de vaatwasser en de keuken even met een doek schoonmaken hij is dan toch leeg  :P
Zonder poetsen/opruimen zijn we in een uurtje of 2 wel weg. Met poetsen geen idee dat doen we dan op de dag(en) voor vertrek als het uitkomt.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #7 Gepost op: augustus 15, 2023, 08:11:07 pm »

onze laatste camping is meestal onze tuin. Daar kunnen we dan voor we ze terug in klappen laten drogen, en dergelijke dingen doen. Op camping vertrekken we meestal voor de dauw opgedroogd is en in de bergen kan het dan nog behoorlijk nat zijn. Dus klappen meestal nat in. Slagen dan meestal nog in de tuin op, kuisen af en toe iets en slapen er af en toe nog eens in. De kinderen laten hun vriendinnen nog komen slapen in de tent ...
Gelogd

tupp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2.1 (2022)
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #8 Gepost op: augustus 16, 2023, 12:06:21 am »

Ik ben ook een luie kampeerder. Het voornaamste is dat alles droog is. We hebben een kuipzeil, dat veeg ik nog even voor hij eruit gaat. Dan leggen we hem op zijn kop, zodat de onderkant kan drogen en daar gaat dan ook nog even de bezem overheen.
Vroegah moesten mijn broer en ik van mijn ouders altijd de slikranden schoonmaken. En in mijn herinnering waren met name die slikranden ook altijd erg vies. Onze vorige vouwwagen had dubbele slikranden. Daartussen kon het wel nat zijn en soms slakken e.d. ertussen. Nu hebben we enkele slikranden en tot nu toe zijn die nooit echt vies geweest. Wat we hooguit doen is met een doek erlangs om was druppels eraf te vegen, zodat het sneller droogt. En haringen schoonmaken? Ik geloof serieus dat dat alleen maar bezigheidstherapie was zodat we net niet in de weg liepen.

Na de laatste vouwwagen vakantie van het seizoen, zet ik hem wel altijd nog even open op de oprit. Dat moet sowieso om het beddengoed af te halen en dan laten we hem ook meteen even goed luchten, zodat het vocht ook uit de matrassen is.
Het keukentje krijgt thuis ook nog even een goede poetsbeurt. En dat is het dan wel.
Gelogd
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #9 Gepost op: augustus 16, 2023, 10:05:47 am »

Als het doek bij thuiskomst smerig was, klapte ik uit op de oprit. en gewoon losse vuil er af spoelen met de tuinslang. Dan gaat er heel veel af. Verder lekker laten drogen. Matras ff buiten luchten.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #10 Gepost op: augustus 16, 2023, 10:23:18 am »

Ik maak hem uit principe helemaal schoon op de camping, al was het maar om aan de buren te laten zien dat kamperen met de vouwwagen het grote voordeel heeft dat je thuis nooit hoeft te poetsen (zoals de gemiddelde caravan dat wel een week aan het doen is 8) )

Dat schoonmaken gaat sinds vorig jaar zelfs zo ver dat we het beddengoed de laatste ochtend snel in de wasmachine en droger op de camping gooien: scheelt een was thuis en het kan er gelijk weer schoon omheen voor de volgende trip.

Verder is het vooral stof afkloppen en de kuipzeill poetsen: gelukkig heeft de cabanon maar een paar slikranden en zijn die zo schoon.

Daarbij herken ik het verhaal over haringen en slikranden poetsen van vroeger: ik denk dat vanaf volgend jaar mijn haringen ook weer blinken  :>
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

martjeklap

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 106
  • Merk Vouwwagen: 3DOG, Traildog
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #11 Gepost op: augustus 16, 2023, 12:28:17 pm »

wij vegen de kuip van de uitklappen goed, kloppen de tenttapijten goed uit, maken de slukranden droog en schoon als het nodig is en maken de onderkant van de kuip droog en schoon. Kost wel ff tijd, maar dan hoeft de vouwwagen thuis niet meer open, kan ie de stalling in tot volgend seizoen.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #12 Gepost op: augustus 16, 2023, 01:57:14 pm »

Ik begrijp al dat gepoets niet. Ik snap dat je zichtbaar vuil even weghaalt, maar mijn tent wordt eigenlijk nooit echt vuil (waarvan?). Als het kuipzeil droog is vallen de ergste zaken er zo af en als je gaat poetsen wordt hij volgend jaar gewoon weer vies. Wat is dan de winst?
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #13 Gepost op: augustus 16, 2023, 04:20:53 pm »

Ik begrijp al dat gepoets niet. Ik snap dat je zichtbaar vuil even weghaalt, maar mijn tent wordt eigenlijk nooit echt vuil (waarvan?). Als het kuipzeil droog is vallen de ergste zaken er zo af en als je gaat poetsen wordt hij volgend jaar gewoon weer vies. Wat is dan de winst?
Niets. Wij maken hem droog, indien nodig borstelen het ergste eraf en vouwen hem dan meerdere keren dubbel en in de zak. Dat bij opnieuw opzetten het kuipzeil aan de onderkant niet schoon is deert niets. Niemand ziet het, niemand merkt het en het maakt geen verschil voor de levensduur.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Schoonmaken als de vakantie klaar is.
« Reactie #14 Gepost op: augustus 16, 2023, 04:24:44 pm »

Wij rijden meestal in 1 dag vanaf de camping, vaak in de Alpes-de-Haute-Provence of Haute-Alpes, Frankrijk, naar huis. s'Ochtends op tijd inklappen en s'avonds laat thuiskomen.

Wij poetsen niet op de camping. Wij trekken normaliter van camping naar camping, zo'n 3 tot 6 campings per vakantie. Bij een doortrekcamping (1 of 2 nachten) kiezen wij soms om minder uit te pakken, inpakken gaat hierdoor ook sneller. Inpakken (inclusief inklappen bijzettentjes, hangmat frame, opblaasboten enz. voor 4 personen) duurt bij ons tot ongeveer 2 uur. Ongeveer een uur werk kunnen wij vooraf doen. Dit doen wij alleen in de avond ervoor als wij de volgende dag vroeg willen vertrekken. De vakantie gaat zo lang mogelijk door, de laatste dag op de camping is ook een vakantiedag. Inpakken voor de thuisreis gaat in principe niet anders dan voor doortrekken.

De wagen wordt na thuiskomst altijd klaar voor een volgend gebruik in de stalling gezet. Wat nodig is wordt schoongemaakt. Het meest belangrijk is dat alles gortdroog de stalling in gaat: Tentdoek, matras, scheerlijnen, koelbox, watervaten en alles wat vocht kan bevatten wordt goed gedroogd. Over het algemeen kamperen wij met goed weer dus meestal moet na thuiskomst alleen de dauw uit het doek en het vocht door gebruik (matras, koelbox enz.) er uit.

- Het belangrijkste is dat de tent gortdroog wordt opgeslagen. Bij droog zonnig wordt de tent thuis voor de deur opengezet om het laatste vocht er uit te laten dampen. De vaste kuip wordt ook gedroogd, meestal is deze nog keurig schoon vanwege gebruik van dicht zeil eronder. Indien nodig wordt plaatselijk met een zachte borstel (tentdoek of stiknaden) of vochtig doekje (kuipzeil) van vuil weggenomen. Dit is meestal minimaal werk dat terloops, ook tijdens de vakantie, tijdens het in- of uitklappen gedaan wordt.
- In de tent met vaste kuip hebben wij een bolon-tapijt. Dit tapijt schudden wij voor inklappen buiten uit waardoor er minimaal vuil in de kuip achterblijft. Voorafgaand aan de stalling wordt met een stoffertje het laatste vuil eruit geborsteld. Ook stof onder en rondom het bed, met Froli bodem, wordt met een stoffertje (en blik) verwijderd.
- Onder de vaste kuip gebruiken wij een zwaar Bisonyl (PVC) zeil. Tijdens trekken vouwen wij dit zeil met de vieze kant naar elkaar toe dubbel. Thuis leggen wij dit zeil met de vieze kant naar boven op straat waardoor blad en dergelijke drogen en los komen. Eventuele klei en ander plakkend vuil wordt met water (waterslang en/of vochtige doek) gereinigd. Nadat dit zeil goed gedroogd is gaat het de vouwwagen weer in (onder het dekzeil). 
- Onder de luifel gebruiken wij een groot aerotex tapijt. Dit stevige tapijt ligt direct op de ondergrond en kan dus gemakkelijk vies worden. Tijdens de reis vouwen wij dit tapijt in een stuk PE zeil, dan worden de naastliggende spullen niet vuil. Thuis dit tapijt schoonmaken is soms de grootste klus. Afhankelijk van hoe vuil het is, wordt het of alleen in de zon gedroogd, met water en borstel gereinigd of in een grote wasmachine (bij een benzinepomp) gewassen. Nadat dit tapijt goed gedroogd is gaat het de vouwwagen weer in (onder het dekzeil).
- De koelbox wordt ontdooid, gereinigd en goed gedroogd. De kookplaat wordt ontvet en gereinigd evenals de rest van de keuken. Watertanken geleegd en gedroogd. Alle etenswaren worden eruit gehaald en kastruimte gereinigd.
- Gasbussen, accu en zonnepaneel en andere ook thuis te gebruiken zaken (vuurschaal, kooltjes, slaapzakken en kussens en ook elektronica) worden ook eruit gehaald. Het bed-matras krijgt een schone hoes.
- Er wordt ook nagedacht over wat er in de vouwwagen moet blijven voor volgend jaar en wat wij niet gebruikt hebben of niet meer verwachten te gebruiken en er uit kan. Dit jaar hebben wij bijvoorbeeld enkele opblaasbare boten met peddels eruit gehaald.   

Dit jaar kwamen wij afgelopen donderdagavond thuis, vrijdag was het goed warm en zonnig dus kon de vouwwagen open voor drogen waarna vrijdagnamiddag de wagen de stalling in is gegaan. De tijd dat de wagen opengezet wordt om te drogen is meestal langer dan de schoonmaakklussen eromheen. (Zaterdag regende het. Het dekzeil zou regenwater buiten moeten houden maar als het even kan zet ik de wagen graag ook met een droog dekzeil in de stalling.)
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2023, 04:47:18 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal