Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Heel veel tips gevraagd voor doorreis door Frankijk en vakantie in Spanje.  (gelezen 1374 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.240
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!

We hebben bedacht dit jaar naar (noord)Spanje op vakantie te gaan.
Na vele vakanties in Zwitserland, Oostenrijk en Noorwegen wordt het tijd om eens iets anders te proberen!
Maar we zijn nog nooit in Spanje geweest, en ook met de doorreis door Frankrijk hebben we weinig ervaring. Ik ben namelijk een beetje allergisch voor Frans  :O
Daarom tips van de ervaringsdeskundigen hier gevraagd  :#

Wat is een handige route door Frankrijk?
We reizen niet op een zwarte zaterdag, maar wel op een mogelijk drukkere zondag.  Welke route hebben we de beste kans om een beetje door te kunnen rijden?

Ik lees over de Franse tolwegen en over een tolbadge. Is het handig/nodig om zo’n tolbadge te bestellen, en zoja welke?

Zover ik weet is het in Frankrijk verplicht om reflectievestjes voor alle inzittenden in de auto te hebben, en volgens mij ook alcoholtestjes.
Nog meer van zulke zaken die we moeten weten in Frankrijk?

Zijn overnachtingscampings in Zuid Frankrijk eenvoudig te vinden, en op de bonnefooi te gokken of moeten we iets boeken?
Heeft iemand tips voor overnachtingscampings op zo’n 800-1000km vanaf regio Nijmegen?

En dan Spanje. Wat moet je als verse Spanje-ganger eerst weten over Spanje?
We hebben in het hoofd om een weekje te spenderen in regio Pyreneeën en een weekje regie Picos de Europa/noordkust. 
Ook hier weer: is hier op de bonnefooi te kamperen of moeten we een plekje gaan reserveren? Iemand camping-tips?

NB:  Doorverwijzen naar websites waar we de nodige info kunnen vinden is natuurlijk ook hulpvol!  WW

Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.240
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Heel veel tips gevraagd voor doorreis door Frankijk en vakantie in Spanje.
« Reactie #1 Gepost op: juni 02, 2023, 08:27:41 pm »

Die tol badge denk ik ook wel eens aan maar omdat we toch niet op drukke dagen rijden is het net zo snel om even je creditcard en of betaalkaart boven de kaartlezer bijna net zo snel.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.205
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Heel veel tips gevraagd voor doorreis door Frankijk en vakantie in Spanje.
« Reactie #2 Gepost op: juni 02, 2023, 08:35:51 pm »

Vergeet je milieusticker niet. Aan te vragen op

https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/reisvoorbereiding/milieuzones

Kost 4,61. Reken  wel op een levertijd van 2 a 3 weken over de post


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2023, 08:59:18 pm door OhPeeCee »
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Heel veel tips gevraagd voor doorreis door Frankijk en vakantie in Spanje.
« Reactie #3 Gepost op: juni 02, 2023, 09:39:35 pm »

Op zondagen na zwarte zaterdagen heb ik het nog nooit echt druk geweten in Frankrijk. Echter we rijden ook niet altijd langs de tolwegen. Winnen daar te weinig tijd mee voor de prijs dat het kost. De paar uur eerder dat we daarmee er zijn kan je toch niet zoveel extra doen.


Hier is een site waar zowat alles bij elkaar staat waar je rekening mee dient te houden:
Wegeninfo Frankrijk | VAB
En voor Spanje:
Wegeninfo Spanje | VAB


Milieuticket zou ik inderdaad eerder op de site van Frankrijk zelf bestellen zoals eerder hier aangegeven.


Op kleinere campings vindt je in Frankrijk meestal wel nog plaats, zeker als je geen elektriciteit nodig hebt. Met Spanje heb ik minder ervaring.


Op zondag mogen in Frankrijk de vrachtwagens niet rijden. Dat maakt de weg dan zo wie zo al een stuk rustiger. Als je op zondag rijdt zou ik me minder zorgen maken over het verkeer. Toch niet langs de routes die wij genomen hebben. Als je via Bordeau rijdt en dat de tweede dag passeert daar kan het verkeer wel ernstig verstoord zijn. Dus de tweede dag moet je mijn inziens meer zorgen maken over de drukte dan de eerste dag.


Via waze de navigatie doen of een in gebouwde GPS die ook online verkeersinfo verwerkt, wordt je meestal vlot rond de filles rond geleid ook.

Gelogd

Sara Tanzer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 41
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
Re: Heel veel tips gevraagd voor doorreis door Frankijk en vakantie in Spanje.
« Reactie #4 Gepost op: juni 02, 2023, 09:53:52 pm »

Hoi,

Wij gaan dit jaar voor de tweede keer naar noord Spanje. Vorig jaar zijn wij over Parijs gereden Ipv over de route soleil. Wij gingen op een woensdag en hebben het in twee keer gereden heen. Heel relaxt gereden zonder veel file op een klein stuk in Antwerpen en Parijs na. We reden dus over de A10 en A71. Dit jaar weer en dit jaar voor het eerst met de vouwwagen. We hebben heen twee doorreiscampings gevonden via de site: http://www.frankrijkonderweg.nl/campings/autoroutes/

Wij hebben vorig jaar via Bip and Go een top badge gekocht. Goedkoper als bij de ANWB en proces ging heel soepel. Je betaalt in de maand dat je hem gebruikt €1,70 per maand plus de tol kosten. Ook werkt hij in sommige garages. Is ons erg bevallen omdat je zo snel doorrijdt. We hebben een kortingslink mocht je interesse hebben. Dan krijg je 4 euro korting.

Succes met de voorbereiddingen!

Gr Sara
Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Heel veel tips gevraagd voor doorreis door Frankijk en vakantie in Spanje.
« Reactie #5 Gepost op: juni 03, 2023, 04:16:08 pm »

Een aantal jaar geleden ook combi Costa verde, picos en pyreneeen (Spaanse kant) gedaan. Super leuke reis was dat.

Over Parijs gereden (op doordeweekse dag). Municipal camping de Vauchiron bij Lusignan (iets onder Poitiers) is een erg leuke camping (met zwemmeer) voor een overnachting. Paar dagen in buurt van Biaritz is ook leuk te combineren.


Tolpoortjes doen we ook altijd met de bankpas. Al regelmatig een tolbadge overwogen maar gaat eigenlijk prima zo.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2023, 04:18:59 pm door edwin_t »
Gelogd

frankdrim

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2021 zonder keuken
Re: Heel veel tips gevraagd voor doorreis door Frankijk en vakantie in Spanje.
« Reactie #6 Gepost op: juni 03, 2023, 10:58:28 pm »

Vorige week zondag via Parijs naar camping Bordeaux du Lac gereden, vlak bij de snelweg. Veel campers en huisjes maar prima voor twee nachten. Restaurant was helaas dicht. Op maandag Bordeaux bekeken, leuke stad. Reserveren wel aan te raden, camping was vol!
Daarna camping Itxaspe. Leuke camping, wandeling naar het rotsige strand erg mooi, San Sebastián en Bilbao erg leuk. Camping bijna vol, dus reserveren.
Als je via Parijs rijdt niet naar de navigatie kijken want dan ga je door Parijs, maar consequent de borden “Bordeaux” volgen, dan ga je er vanzelf omheen (A3/A85). Wel ruim voor Parijs even tanken!


Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.356
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Heel veel tips gevraagd voor doorreis door Frankijk en vakantie in Spanje.
« Reactie #7 Gepost op: juni 04, 2023, 09:05:23 am »

Wij zijn een paar jaar met de tolbadge gereden; zou geen abonnement zijn, maar als je hem een jaar niet gebruikt krijg je wel een rekening. Daarnaast doet hij het maar een jaar of 7, dan moet je weer een nieuwe kopen. Als je hem een paar jaar hebt krijg je bij het aanrijden van de tolpoort ook een beetje de zenuwen 'doet hij het nog wel?'.


Omdat we ook niet echt meer plannen hadden om naar of door Frankrijk te rijden toen uiteindelijk maar weer teruggebracht naar de ANWB (moet redelijk officieel; want of hij het doet of niet, gebruikt of niet, je blijft geld betalen zolang jij hem in bezit hebt en wordt gewoon van je creditcard afgeschreven).


Begin mei naar Spanje gereden en de tolpoorten stellen echt niks meer voor; je moet over die route 2x een kaartje pakken en 2x afrekenen (€ 85,- enkele reis met de vouwwagen erachter) en omdat er zoveel mensen met een badge rijden is de kans op filevorming relatief klein.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Heel veel tips gevraagd voor doorreis door Frankijk en vakantie in Spanje.
« Reactie #8 Gepost op: juni 04, 2023, 03:05:54 pm »

Wij gebruiken de tolbadge ook al zo’n 10 jaar zonder problemen
We rijden altijd op zondag heen, nooit extreme drukte meegemaakt
Overnachten doen we in een B&B hotel
Vind het niet de moeite om voor 1 nacht de snelweg km’s af te gaan en de wagen voor 1 nacht op te zetten

Op de parkeerplaats van B&B parkeren, douchen, uit eten met een goed bed en smorgens weer verder
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.629
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Heel veel tips gevraagd voor doorreis door Frankijk en vakantie in Spanje.
« Reactie #9 Gepost op: juni 06, 2023, 01:46:23 pm »

Qua overnachting hangt er heel veel af van je route. Als je over Limoges rijdt, zit daar een half uurtje vanaf Camping Des Alouettes in Cognac La Fôret. 
Prettige camping, ook prima geschikt voor langer dan 1 nacht. Ruime, vlakke plekken, prima sanitair ook zijn er altijd wel kinderen.

Misschien een tip om je topic iets specifieker te maken... dan schieten de postings iets minder alle kanten op.

Enne, als je echt allergisch voor Frankrijk bent: Pak de boot naar Engeland en vanaf daar de boot naar Spanje. Kost wat, maar dan ben j de Fransen, Frankrijk en hun geweldige brood wel kwijt.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal