Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Hoe bevalt kamperen zonder kuipzeil met de Zambezi Original?  (gelezen 1522 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jagercode

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Zambezi Original
Hoe bevalt kamperen zonder kuipzeil met de Zambezi Original?
« Gepost op: augustus 21, 2023, 09:47:27 am »

We hebben na 10 jaar onze Trigano Odyssee ingeruild voor een Zambezi Original. Nu zit daar geen kuipzeil bij en ik heb zelf het idee dat dat prima is. De laatste jaren met de Odyssee stonden we toch al zonder kuipzeil, omdat we het liefst op het gras kamperen. We hadden nog wel van dat gaatjestapijt liggen, wat vooral handig is als het gras al kapotgekampeerd is. Ik denk zonder kuipzeil te kunnen maar was al bezig met nieuw tenttapijt en antiworteldoek en nu vraag ik me af of dat wel nodig is. We staan een week of langer op dezelfde plek.

Hoe zijn jullie ervaringen, met name met regen en wind, met kamperen "op vol gras" en op kalere plekken zonder kuipzeil? En wel of geen tenttapijt?
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Hoe bevalt kamperen zonder kuipzeil met de Zambezi Original?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 21, 2023, 10:04:26 am »

Wij hebben de Odyssee ook 5 of 6 jaar gehad. Kuipzeil maar 1x gebruikt. Nu een CCC gekocht, en geen kuipzeil erbij genomen. Enkel gaatjestapijt.



Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Hoe bevalt kamperen zonder kuipzeil met de Zambezi Original?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 21, 2023, 11:24:43 am »

Geen Zambezi, maar een Livingstone. Dus zelfde “tent”, wij kamperen met 2 kinderen en regelmatig hond. Komen uit een de Waard (dus met grondzeil/kuip).

Ervaringen:
Jaar 1 mei: Achterhoek, nachttemperatuur van 2 graden, door kuipzeil is tent zo goed als dicht dus met kleinkacheltje goed warm te krijgen was nodig! Had hem niet willen missen.
Jaar 1 Terschelling, veel regen en aflopende camping dus erg blij met grondzeil (toen ook in de “voortent”, wij hebben dat voor de classic laten maken, dus met voorwand en luifel is alles een zo goed als dichte kuip (stukje naast keuken niet) had niet zonder gewild deze vakantie, ook ivm met wind die je buiten de tent houdt

Jaar 2 Italië Ledro meer, onweersbuien, stort buien met heel veel regen. Alleen grondzeil is vaste tent, onder luifel niets. Water stroomde onder de tent door, ook onder de luifel, maar door temperaturen snel droog, wel fijn om spullen droog te hebben in vaste tent
Jaar 2 Italië Toscane, warm zon. Ook daar alleen in basistent grondzeil, fijn om spullen niet in t zanderige gras/keien te zetten. (Kinderen gooien nog weleens kleding neer ofzo.

Jaar 3 Frankrijk Vogezen, wisselvallig weer. Hier weer overal het kuipzeil op worteldoek (voor t eerst niet vergeten) was wel erg prettig hier alles was modderig en zompig al toen we kwamen zou absoluut niet zonder kuip hadden willen kamperen in de basistent. Onder de luifel had een tapijt genoeg geweest, dat had ik achteraf toch gedaan, aangezien onze hond niet weg loopt en de binnentent groot genoeg is voor echt slecht weer.

Met de Waard tent in oa Denemarken erg koud en nat weer gehad daarom was een kuipzeil voor ons ook echt een eis. Ook onder de luifel, maar dat zou ik achteraf niet doen, mooi tenttapijt was ook prima geweest.

Of je hebt een Zambezi met harde bovenkant, daar heb je dus altijd een kuip;-) dus daar is het geen vraag. (O na het kijken op de site zie ik dat er 3 Zambezi’s zijn)

Mijn ervaringen zijn dus met de River Lodge.
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Hoe bevalt kamperen zonder kuipzeil met de Zambezi Original?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2023, 12:26:27 pm »

Hier ook geen Zambezi maar een Livingstone, in het deel voor het bed hebben wij altijd een kuipzeil. Bij korte tripjes en doorreiscampings slapen de kinderen hier. Wij vinden het ook fijn dat dit deel van je vouwwagen gegarandeerd droog blijft.

Voor de voortent hebben we geen grondzeil, wel een tenttapijt wat eigenlijk bijna nooit gebruiken. In het voor en najaar zit de voortent echt dicht met voorwanden en in de zomer is dit lekker open en hebben we (samen met de vario) een hele grote luifel. In het voor/najaar zitten we meer in de voortent en hebben hier een kacheltje (Zibro) staan. Met de kachel houden we het heel aangenaam bij lage temperaturen. Voor de voortent voor ons een bewuste keuze die goed bevalt. Het is een behoorlijke lap zeil wat je extra meeneemt en neer moet leggen, schoonmaken etc etc.



 
Gelogd

Johan

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 177
  • Merk Vouwwagen: Zambezi River Lodge Soft Top 2020 met boogluifel
  • De ultieme vrijheid aan je trekhaak
Re: Hoe bevalt kamperen zonder kuipzeil met de Zambezi Original?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 21, 2023, 10:28:33 pm »

Wij hebben alleen kuipzeil voor de basistent. Die gebruiken we in het voorjaar wel en in de zomer bijna niet. Tenzij het al erg nat is als we aankomen. We staan nu bijna 6 weken in Italië en nog niet gebruikt.  Nou zijn wij met z'n tweetjes. Geen kinderen dus.  Kan me voorstellen dat dat ook meeweegt in de beslissing. Je moet bij een stortbui wel alles van de grond kunnen halen, want we hebben vaak genoeg een gezellig beekje in de basistent gehad. Ik moet wel eerlijk toegeven dat de tent met kuipzeil sneller netjes staat. Maar bij afbreken kost het iets meer tijd. Als het weer het toeliet haalden we het kuipzeil alvast de dag voor vertrek weg en zetten we de basistent met 4 haringen vast. Dan ben je snel weg de volgende dag.
Gelogd
Johan ZRL 2020

KeesV

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Geen
Re: Hoe bevalt kamperen zonder kuipzeil met de Zambezi Original?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 22, 2023, 08:40:33 am »

Uitstekende aankoop, van de Zambezi ga je veel plezier hebben. Een kuipzuil hebben we nooit gebruikt, soms een gaatjesmat, maar bij voorkeur kamperen we het liefst op gras. Nadeel van een kuipzuil: weer een extra pak erbij. Wij nemen het liefst zo min mogelijk mee. Bij nat weer leggen we een gaatjesmat van 1 bij 0.5 meter bij de ingang neer.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Hoe bevalt kamperen zonder kuipzeil met de Zambezi Original?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 22, 2023, 08:57:46 am »

Afhankelijk van hoe het gras erbij ligt en hoe lang je blijft lijkt mij.
Wij staan nu iets langer op 1 plek en hebben onder de luifel niets liggen. Er beginnen zich nu wel kale plekken in het gras te vormen waar wij vaak lopen of onze voeten hebben staan.
Gelogd

Menno313

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok
Re: Hoe bevalt kamperen zonder kuipzeil met de Zambezi Original?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 25, 2023, 03:19:15 pm »

Wij hebben ook een Zambezi Original en er later een kuipzeil bij gekocht. Bij onze eerste zomer in Nederland stonde we een keer erg ongunstig (zonder kuipzei) met plassen in de voortent. Gewoon pech, maar wel erg vervelend. Toen hebben we uit voorzorg een kuipzeil gekocht, maar dat zit nog in de originele zak, nooit gebruikt, ook niet in het voorjaar.

Wij hebben in de voortent een buitenkleed liggen, wat ongeveer even groot is als 2/3e van van de voortent.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Hoe bevalt kamperen zonder kuipzeil met de Zambezi Original?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 26, 2023, 05:31:05 am »

In de basis tent zou ik altijd een kuip willen. Het is wat extra werk, maar geeft een boel comfort. Het maakt dan niet zoveel uit hoe je ondergrond is en of je onverwacht een stortbui hebt.
Met een kuip staan je spullen schoon en droog op de grond.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

jagercode

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Zambezi Original
Re: Hoe bevalt kamperen zonder kuipzeil met de Zambezi Original?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 27, 2023, 08:33:49 pm »

Dank allemaal voor jullie reacties. We hebben inderdaad een deksel, zodat we altijd een droge schone plek voor het bed hebben. Voor mij zou een kuipzeil vooral een soort verzekeringpremie zijn, voor die ene keer dat het echt nat wordt in je luifeltent en je op een kale plek staat. Eerst maar zonder proberen, ik heb ook geen zin om met extra spullen te zeulen. Maar een gaatjesmat van 1 x 0,5 m voor de ingang lijkt me inderdaad een goed idee, als een soort klompenhok. Verder maak ik de onderste 15 cm van de kratten die onder de luifel blijven waterdicht.
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Hoe bevalt kamperen zonder kuipzeil met de Zambezi Original?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 27, 2023, 09:52:07 pm »

Onder de luifel, nee dan zou ik het zeker zonder proberen eerst (zegt de man met een op maat gemaakt zeil voor zn luifel)
Gelogd

TomDoes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok
Re: Hoe bevalt kamperen zonder kuipzeil met de Zambezi Original?
« Reactie #11 Gepost op: september 13, 2023, 09:25:27 am »

- oops verkeerde topic
« Laatst bewerkt op: september 14, 2023, 11:35:05 am door TomDoes »
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal