Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...  (gelezen 2240 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wvsOnline

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: None
Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...
« Gepost op: september 11, 2023, 01:51:12 pm »

Goedendag,

Wij zijn een gezin met 2 jongens (4j/9j) en hebben besloten een vouwwagen te willen aanschaffen. Na jaren (zonder kinderen) al rondtrekkend kamperen met klein tentje en vanuit de kofferbak van auto leven, de jaren erna (kinderen klein en we buiten seizoen) huur accommodaties en laatste 3 jaar met "leen" caravan weggeweest te zijn, nu op zoek naar een vouwwagen. De camping heeft onze voorkeur (mede ook voor kinderen), de "leen" caravan is niet flexibel qua periode en duur besloten voor een vouwwagen te gaan.

Na veel lezen en verdiepen zijn we uitgekomen om Aart Kok en dan model LivingStone, deze spreekt ons qua looks het meeste aan. Ook denken we hier een goed balans te vinden tussen snel opzetten/inklappen op doorreis en mooie ruime plek van langer dan week op 1 plek.

Ook hebben we gekeken naar tweedehands, maar hier is aanbod laag en prijzen hoog. Het lijkt er dus op (even los van financiering) dat het investeren in een nieuwe met de opties die we willen eigenlijk de enige weg lijkt te zijn.

Opties denken we in 2 fases aan te schaffen, mede afhankelijk van wat we echt nodig gaan hebben. We hebben het volgende idee...

Fase 1
- Aart Kok Livingstone River Lodge Game Drive (standaard boogluifel)
- Kuipzeil wagentent (dacht dat dit wel standaard zou zijn :-()
- Wagenschort
- Super size bed (ben zelf 1,96m, vinden het wel een groot ding)
- Varioluifel
- Windschermenset / zijwanden
- Dometic Absorptie koelbox (ook niet standard :-()
- Disselslot (incl safety-ball)
- Expandable afdekhoes
- Schokdempers (ook niet standard, wie besteld zonder)

Twijfel of in fase 1 of fase 2:
- Voorwanden (mede ook gezien de regen/wind van afgelopen vakantie, kan geheel mooi dicht)
- Thule Superb XT (3fietsen) drager op dissel

Fase 2
- Kuipzeil voortent (tip gekregen om deze alleen aan te schaffen met ook vario luifel ivm schuine voorwanden en inregenen), eigenlijk beoordelen of we dit nodig gaan hebben of achter de hand willen hebben (zweer namelijk wel bij vast grondzeil ten alle tijden).

Dus geen achtertent als verlenging en voor kinderen.

Gezien oudste al in eigen tentje wil en kleinste nog wel bij ons wil slapen dachten we een universeel binnententje te kopen en deze beetje te vermaken en in wagenbak op te hangen (voor die 2/3x seizoenen).
 
Klinkt bovenstaande logisch of zien we echt iets over het hoofd waar we aan moeten denken.

We zijn al langsgeweest bij Aart Kok en daar ook wel een paar tips gekregen over zaken waar we aan moeten denken, maar toch ook vooral vanuit commercieel oogpunt. Verder vooral te horen gekregen dat prijzen in 2024 weer 5% omhoog gaan en dat ze nu nog maar beperkt plek hebben om wagens te leveren, of we dus even snel willen beslissen ;-).

Groet,
Wouter (toekomstige vouwwagen bezitter :) .
« Laatst bewerkt op: september 11, 2023, 09:12:04 pm door wvsOnline »
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...
« Reactie #1 Gepost op: september 11, 2023, 02:24:39 pm »

Ik vind dat je een paar dingen over het hoofd ziet of die ik mee zou nemen in je keuze

Wij hebben geen boogluifel dus of het volledig hetzelfde is weet ik niet.

Fase 1.
- Koelkast
- Kuipzeil
- Zijwanden (die heb je niet op je lijst volgens mij? Zonder zou ik niet willen. (Zie mijn andere berichten voor meer info over onze keuzes)
Ik zou de voorwand en wat stokken nenen ipv de varioluifel (maar dit aspect is dus met de classic luifel) is voor ons meer dan genoeg ruimte met 4 en hond. Met de voorwand en vario valt het nut van de varioluifel bijna af. (Ook niet eer classic) Daarnaast past je varioluifel op veel campings niet (kan aan onze camping keuze liggen) qua lengte en plek grootte.
- Schokdempers enz…

Voor de slaaptent kan je mss een 2e hands vinden? Of de slaaptent voor in de basistent kiezen. Wij hebben wel de achtertent. Onderweg slapen ze gewoon in de basistent

Fase 2 kijk hoe fase 1 bevalt! Dan of voorwand (die vind ik onmisbaar maar ik kampeer ook in regenachtig gebied.
Grondzeil hebben wij, maar een tenttapijt had ik achteraf ook wel voldoende gevonden. Helemaal dicht is t niet, onder je keuken/rechts van je keuken is altijd ruimte open.

Zelf zou ik het opbergschort rond het bed niet willen missen.
XL bed neemt wel veel ruimte in in de basistent. Hebben wij niet. Ik ben ook maar 1,85 dus heb het niet nodig. Neem aan dat ie het normale bed geprobeerd hebt en te klein vond?

Wij hebben ook een 220 aansluiting in de wagenbak ideaal voor telefoons etc snachts.
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...
« Reactie #2 Gepost op: september 11, 2023, 03:38:10 pm »

Ook wij hebben voor deze keuzes gestaan  :)

Fase 1,
Supersizebed is fijn maar neemt veel extra ruimte in zowel als de wagen staat maar ook in de bak als je deze niet gebruikt. Ik ben ook 1,95 en slaap prima in het normale bed. Blijft een persoonlijk dingetje denk ik.
Varioluifel zeker doen, is een heerlijke toevoeging, bij slecht weer zit droog en bij mooi weer uit de zon. Je kan echt veel meer buiten leven met deze luifel.
Expandable, met supersizebed kan ik mij dit voorstellen omdat je ruimte in de bak gaat missen. Wij hebben deze niet en het moet dus gewoon in de bak passen. Luchtbedden, slaapzakken van de kinderen en ons eigen dekbed passen ook zonder expandable. Let op dat je (zeker met de optie van een fietsendrager en fietsen) niet over je maximale gewicht gaat.
Wij hebben wel voorwanden welke we alleen bij vakanties in het voor en najaar gebruiken.
Fietsendrager is ideaal als je fiets(en) mee wil nemen.
Overige keuzes bij fase 1 lijken mij aardig voor hand liggend.

Fase 2 hebben wij ook zo gedaan en nu nog steeds geen grondzeil  :). Het is een grote lap plastic welke je ook schoon moet houden. Alleen bij veel regen en slecht veld kan ik mij het voordeel voorstellen.
Wij hebben ook over het achtertentje getwijfeld maar onze jongste (toen 5) wou zelf al in een losse tent (net als zijn zus) en dat ging goed. Als het binnententje niet bevalt kan je deze altijd nog kopen.

Tips uit eigen ervaring:
Kijk even goed naar het matras, drie jaar geleden was deze erg hard maar ik heb begrepen dat je inmiddels kan kiezen.
Vraag goed door of opties later gekocht kunnen worden. Niet iedere optie is later nog aan te brengen.
Wij hebben nog een slot op de bak aangeschaft, is toch fijn als je deze dicht kan doen als je dagje weg bent.

Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...
« Reactie #3 Gepost op: september 11, 2023, 05:10:00 pm »

Met jou lengte snap ik de overweging voor het XL bed. Dit gaat natuurlijk wel ten kosten van de binnen ruimte.
Daar waar je het binnententje hangt, zetten wij altijd onze kledingtassen neer. Een tas per persoon + zwemtas + wasmand. Als je dat er allemaal hebt staan, is er niet echt plek over om nog iemand te laten slapen en is de achter-tent (zonder binnen tent) een mooie uitbreiding.

De kuip voor de basis tent is een no-brainer.

Afhankelijk waar en wanneer je op vakantie gaat, is het prettig als de de luifel dicht kan maken tot een voortent. De windschermen zou ik altijd nemen. Dat geeft net wat extra beschutting onder de luifel om spullen droog weg te zetten. Wanneer je alleen maar een mooi weer kampeerder bent, kan je ze achterwegen laten, maar heb je ook niet de mogelijkheid om de luifel dicht te maken tot een voortent.

Een kuip in de voortent is voor ons overbodig. Als nodig / gewenst hebben we daar wel een gaatjes tapijt liggen.

Een fietsendrager voor 3 fietsen op de dissel lijkt mij veel, maar als het kan, kan het  :)

Schokbrekers zorgen toch voor een rustiger rij-gedrag en geven je de mogelijkheid tot een 100 km keuring voor Duitsland.

De vario luifel zou ik laten schieten, het is wat Lars zegt, dan heb je een erg grote plek nodig. In mijn ogen kan je beter een tarp nemen. Daar ben je meer flexibel mee en kan je ook aan je luifel maken als je wil. Wij gebruiken soms ook wel een deur van de voorwand als luifel.

Dus ...
1e fase, vario luifel laten vallen en een achtertent voor in de plaats (tenzij de jongste in een eigen tentje wil of ze met tweeën in een apart tentje willen slapen)
Extender is een must als je het kuipzeil wil laten zitten wanneer je doortrekt.

2e fase, voorwanden zonder kuipzeil, zonder vario luifel!

 



Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...
« Reactie #4 Gepost op: september 11, 2023, 06:51:27 pm »

Ik zie het nut niet zo om iets in fases aan te schaffen. Koop het gewoon direct alles wat je nu denkt nodig te hebben. Anders zit je op de camping te balen omdat je x of y nog niet hebt.
Ik weet dat Aart Kok het forse bedrag zo wat zachter probeert te maken. Zelf ook meegemaakt in een verkoop gesprek. Maar alles wat je nu niet koopt zal volgend jaar of later weer een stuk duurder zijn.
Gelogd

Corien

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 78
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Tent&trailer
Re: Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...
« Reactie #5 Gepost op: september 11, 2023, 07:48:31 pm »

Ik kan niets zeggen over de achtertent en het grotere bed, maar ik zou zeker voor de voorwand en de zijwanden gaan in fase 1. De varioluifel is prachtig en prettig, maar het hangt erg van waar je kampeert of je hem veel gebruikt. Kuipzijl onder de luifel zou ik niet doen, of pas in fase 2.
En het kuipzijl icm de varioluifel zie ik niet voor me. De varioluifel is voor bij veel zon en het kuipzijl vooral bij slecht weer.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...
« Reactie #6 Gepost op: september 11, 2023, 08:43:23 pm »

wat Jer zegt ben ik het op zich mee eens, maar het kan ook een financiële afweging zijn.

Ik vind 3 fietsen op de dissel trouwens best veel, het gewicht zal wel lukken, maar wordt nogal diep, lijkt me met de draaicirkel krap worden?
Ik heb de fietsendrager er al 2 jaar af liggen, niet zo sportief dat ik in de Vogezen of de italiaanse gebergtes ga fietsen. Op Terschelling was ik er wel heel blij mee ....
Gelogd

wvsOnline

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: None
Re: Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...
« Reactie #7 Gepost op: september 12, 2023, 10:25:24 am »

Dank voor alle snelle reactie, het helpt in ons denkproces.

We hebben de boogluifel als voorkeur gezien net iets meer ruimte/hoogte in de voortent. De zijwanden had ik inderdaad sowieso, dit waren in de lijst windschermen (nu aangepast).

Mbt de voorwand bij de boog kan je volgens mij wel omhoog zetten, maar loopt rond en niet recht (zoals bij classic) aan bovenkant, dus qua op spanning zetten net andere (en iets minder handig). De reden van voorwanden is inderdaad zoals LarsNL ook aangeeft, slechter weer en voor-/naseizoen.

Mbt vario luifel in combi met dichte voorwand zie ik ook niet, was meer met of opgerolde voorwand of zonder voorwand erin. Vooral om bij zon schaduw te kunnen creeren, losse tarp is inderdaad ook optie.

Vraag: Hoe is het met regen en kuipzeil in voortent en het inregenen, de voorwanden lopen erg schuin en als die open gaan om in/uit te lopen regent het toch direct naar binnen op grondzeil? Of valt dat mee?

Mbt XL-bed, deze en het gewone bed geprobeerd en echt een grensgeval. Gewone bed zou net gaan, maar nu in "leen" caravan mis ik wel het echt rechtuit kunnen liggen. Gezien het een nu of nooit keuze is neigen we naar XL-bed. Bij XL-bed is het opbergschort erg klein en eigenlijk niet de moeite waard. Bij XL-bed kan je geen slot op wagenbak krijgen doordat XL-bed naar binnen klapt.

Mbt matras, je kan niet keizen. Het lag (zo snel) wel oke, maar inderdaad wel hard. Maar is dus geen keuze, kan later altijd vervangen worden (denk ik dan maar).

Mbt fietsendrager, denk dat 2 beter is, vooral voor de kinderen, die nemen altijd fiesten mee voor op de camping en met vriendjes.

Mbt extender, het was inderdaad uit de overweging mbt XL-bed en minder ruimte in wagenbak en kindertentje, slaapzakken en stoelen.

Vraag: Passen er nog kratjes in de bak bij een XL-bed ingevoegen, wie weet dat?

Mbt binnenruimte met een XL-bed, dat is inderdaad hetgene ons doet twijfelen aan XL-bed. Is een erg groot ding en beetje overkil door constructie, maar mbt lengte wel fijn. Indien het toch te krap wordt, kan ik inderdaad altijd nog achtertent zonder binnentent aanschaffen.

@LarsNL: Zag wat topics langskomen over stopcontact in wagenbak, hebben jullie dit bij Aart Kok laten doen of zelf gedaan?

@Rijksen: Zal even goed navragen of dan inderdaad grondzeil voortent en evt. vario luifel later kan, indien we dit toch willen. Voor nu worteldoek met tenttapijt om te beginnen in voortent.

Genoeg input om nog even door lijst te gaan en te kijken of we willen splitsen vnauit (inderdaad) financieel oogpunt of toch maar alles in 1x ...
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...
« Reactie #8 Gepost op: september 12, 2023, 11:08:03 am »

regen/kuipzeil. Ja dat regent in, wij gebruiken bij hevige regenval eigenlijk altijd de zij ingang. Ook ivm met bukken om rits van voorwand open te krijgen.

Stopcontact, laten doen.. luiheid, maar netjes gedaan!

Grondzeil etc kan altijd later, Esvo maakt het en heeft de maten dus dat is hooguit duurder dan het standaard product (wat al jaren hetzelfde is qua maatvoering)

Wij kunnen btw 2 kratten op elkaar in de wagenbak kwijt. Dus dat xl bed zal dan wel op 1 laag kunnen liggen lijkt me?
Gelogd

wvsOnline

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: None
Re: Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...
« Reactie #9 Gepost op: september 12, 2023, 12:31:13 pm »

2 lagen kratten, dan past er echt veel in. Zag dat het groot was, maar had niet direct dat beeld gekregen.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...
« Reactie #10 Gepost op: september 12, 2023, 04:25:14 pm »

Voor het bed kun je de lengte in een caravan niet vergelijken met die in een vouwwagen. Dit omdat je harde wanden tegenover een zachte wand hebt. Ikzelf ben 1,92 en heb in een bed van 200 nooit problemen in een vouwwagen gehad.
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...
« Reactie #11 Gepost op: september 12, 2023, 05:37:58 pm »

Ligt natuurlijk  aan de krat 8)

Wij hebben deze

https://www.schiphorstshop.nl/artikel/6604/basicline-dekselbak-300x200x235-mm.html dus bijna 50cm hoogte in die bak. Wij gaan serieus niet met weinig op vakantie, maar eigenlijk kan alles in de vouwwagen. (Behalve de kinderen en hond)
« Laatst bewerkt op: september 12, 2023, 05:42:30 pm door LarsNL »
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...
« Reactie #12 Gepost op: september 12, 2023, 06:09:30 pm »

(Behalve de kinderen en hond)

Maar als het moet ….. en een slot! :o)
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...
« Reactie #13 Gepost op: september 12, 2023, 07:23:29 pm »

Dan zou ik wel de expendable moeten hebben  WW
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Tips/advies gevraagd -> Livingstone - welke opties in welke fase ...
« Reactie #14 Gepost op: september 12, 2023, 07:25:57 pm »

"Genoeg input om nog even door lijst te gaan en te kijken of we willen splitsen vnauit (inderdaad) financieel oogpunt of toch maar alles in 1x .."

Aangezien je bij AK nagenoeg geen korting krijgt, kan dit zeker ook later aangeschaft worden.

De varioluifel is wel een echte aanwinst en meerwaarde, zowel bij zon als bij regen een hoop ruimte en beschutting.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal