Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => Holtkamper => vouwwagenmerken informatie => Projecten => Topic gestart door: mars op mei 18, 2014, 08:07:34 pm
-
Eindelijk ( hoeveel geduld kan een mens hebben..... :#) mijn basis voor de eigenbouw fietsendrager opgehaald bij de staalboer.
Hij was niet een klein beetje druk, maar heeeeeeeeeel druk.
Vandaar ook zijn naam: Heel Metaal. :P
Zaterdagochtend kwart voor 8 opgehaald en het gehele weekend zo'n beetje druk geweest om e.e.a. te bedenken/ wijzigen en te maken.
Om de drager demontabel te maken is het niet ff vastbraden en klaar.
Maar de basis moet sterk zijn, dus 15 mm dik staal.
Daar zou een paard van achterover slaan. Maar de Cocoon gaf geen kik na het aanbrengen van beide delen. Die gaan van onder de vouwwagen doorsteken naar achteren.
Rechthoekige buis kon ik niet gebruiken ivm de weinige ruimte onder de vw / Kyte keuken.
10 mm dikte veert nog te veel, dus werd het 15mm.
Volgens mijn tekening gemaakt door de staalboer en het past gelukkig ook nog. :#
Dan komt het denkwerk. Drager erop met fiets en uitmeten. Liefst zo kort mogelijk bij de keuken. Meten, denken. Weer meten en meten.
Heerlijk weertje erbij, af en toe een bakje koffie én de tuinstoel ervoor en dan komen de ideeën vanzelf.
Beide 15 mm liggers aan achterste (dwars) chassisbalk gebout. Draad getapt in de 15 mm liggers.
Aanslag is onderzijde keuken( framebuis), dus direct belastbaar achterop.
Wel willen de liggers iets omhoog. Dit kan gebeuren bij bij een drempel. Ondanks eigengewicht drager met fiets.
Dit heb ik opgelost met dik rubber.
Deze geklemd onder de keuken en vastgeboord op de liggers.
Ogen tbv afspannen fiets op de drager erop geboord.
Op de achterkant een alu hoekprofiel geboord.
Deze wordt later op de lichtbalk gemonteerd en is zo dus ook demontabel.
Er zit veel denkwerk in dit project om alles zo eenvoudig mogelijk te kunnen demonteren. En toch degelijk.
Ik ben nu zo ver dat ik alles kan gaan afwerken, voordat alles gecoat gaat worden.
Afmontage materiaal kan ook nog wat veranderen.
De foto's zijn dus van de nog ruwe fabricage.
Ik laat alle delen w.s. grijs coaten.
Wordt vervolgd, ook de foto's.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-YABWLZF3.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-4INL4ZWQ.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-PQSHNGGG.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-CGE4O3WC.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-HXFTYGMI.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y4JMFHVK.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-UCWLUTKS.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-TOYSRFUR.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-IPWTMP4B.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VDFIF6DN.jpg)
-
Mooi werk. Alleen jammer van dat zware materiaal. Waren de strippen niet op de kant te monteren, dan zou je met lichter materiaal toe kunnen? Ik heb ook zoiets in de planning achter onze nog te leveren Cocoon.
-
Ziet er gelikt uit! :J :J
Eén klein puntje: je zult er niet meteen een bekeuring voor krijgen, (hoewel...) maar de steunpoten en feitelijk ook de fiets zelf) dekken een deel van je nummerplaat af. Dat mag niet. Het is het dus wellicht waard om (voor ruim een tientje) een extra witte plaat aan die achterste hoeklijn te popnagelen. :J
-
wat te denken van een verlichtingsbalk....
http://www.aanhangershop.nl/lichtbalken/verlichtingsbalk-80cm-kabel-p-2991.html?gclid=CO6gjqgtr4CFWbItAodeWwA8Q
-
@Jelle
Beperkte ruimte tussen chassis en keuken voor het doorschuiven van de liggers. Vandaar deze oplossing.
@Frankie
Zie mijn tekst boven de foto's. Ik monteer nog een lichtbalk op het alu hoekprofiel.
Zelfs de verlichting is een discussiepunt. Goed te zien, maar er mag feitelijk niks voor de verlichting zitten.
Om discussie met oom agent te voorkomen dus die lichtbalk.
-
oeps...
vergeten een compliment te maken. :O :O :O
ziet er goed doordacht er vooral solide uit.
een likje metalverf of hammerite en het is helemaal top.
veel plezier ermee. :zw :zw
-
wat te denken van een verlichtingsbalk....
http://www.aanhangershop.nl/lichtbalken/verlichtingsbalk-80cm-kabel-p-2991.html?gclid=CO6gjqgtr4CFWbItAodeWwA8Q
Ik heb er 1tje in de garage liggen, die al 5 jaar ligt te wachten op gebruik.
Na wat kleine aanpassingen wordt deze gemonteerd.
-
Om discussie met oom agent te voorkomen dus die lichtbalk.
:J
Strak gelegd klinkervloertje onder de klapper trouwens. :)
-
Ja, in rijnformaat.
-
Goed bezig!
Zo'n project hoort natuurlijk bij de Holtkamper projecten :J
-
Stapje verder.
Lichtbalk aangepast en gemonteerd.
Het mooie is, onder de vw (binnenkant chassis ,rechtsachter) zit standaard een stekker+contrastekker door HK gemonteerd.
Ik heb nu de kabel van de lichtbalk ingekort, zodat stekker gewisseld kan worden voor gebruik mét en zonder de fietsendrager/lichtbalk.
Zonder de fietsendrager de originele verlichting. Met fd de lichtbalk.
Nu alleen nog alle ijzeren delen afronden etc. voor de poedercoating.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-UCSTQKRC.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JVYKZNCF.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VVYG7IQU.jpg)
-
In een woord: wow!
Enne, mooie sticker :)3]
-
Schitterend gedaan. Zit er af HK een stekkerdoos onder de Cocoon?
Heb je ook nog een foto van de zijkant gezien?
En die sticker. :)
-
Dank.
Ben er zelf ook erg content mee.
Heb er vandaag mee proef gereden en je merkt er niks van.
Wel goede kogeldruk houden, omdat je gewicht áchter de vw hangt en verlengd.
HK monteert idd standaard de stekker/contrastekker.
De originele stekker zet ik dan tijdelijk vast met tyraps aan de dwarsbalk achter, bij gebruik fietsendrager.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-S3ZX3VXA.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-M8BTTED7.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-OXCAJOT7.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-XZB3ZDHY.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-KCGGPMOE.jpg)
-
HK monteert idd standaard de stekker/contrastekker.
Ziet er echt goed uit! Maar toch een vraag. Ik weet van het bestaan van de stekker/contrastekker. Ik denk alleen dat HK die geplaatst heeft om het zich zelf makkelijk te maken. Ik heb er ook over nagedacht bij het maken van de trailerhitch maar het niet gedaan omdat HK in de "zwarte doos" de mogelijkheid geeft om daar alles aan te sluiten. Vraag mij nu dus af, niet om te zeuren, of het wettelijk wel mag. Geen verlichting op de wagen, alleen op de lichtbalk?
-
Volgens mij moet je verlichting voeren, die niet belemmerd wordt door obstakels.
Als de fietsendrager erop zit wordt de verlichting van de Cocoon wel belemmerd, dus is de oplossing deze.
Waarom zou het dubbel moeten?
De verlichtingsbalk is breed genoeg , met de rode reflecterende driehoeken en kentekenplaatverlichting voldoet deze ook aan de wetgeving.
Lijkt mij geen probleem.
-
Als er al een probleem is met het niet hebben van dubbele verlichting zit deze niet aan de achterzijde maar aan de voorzijde.
Als je de originele stekker eruit haalt werken de twee witte markeringslichten aan de voorkant van de wielkasten nog wel?
Maar deze zijn pas verplicht als je breder als 2,10 meter bent.
-
Onze is van 2011 en heeft geen breedte verlichting erop zitten. Alleen witte reflectoren.
-
Gisteren de stukken van de demontabele fietsendrager opgehaald. Netjes gecoat in een bijpassende kleur grijs.
Vanmorgen het hele spul gemonteerd en ik ben zeeeeer tevreden. :J :J :J
Het past allemaal. Misschien alleen de oogbouten nog wat inkorten, lijkt wat mooier.
Bevestiging aan de dwars chassisbalk middels vleugelbouten M8 met veerring en met splitpennetje geborgd.
Klemt onder de keuken. Opvullen met paar stukken dik rubber (20mm).
Uiteindelijk zijn het 3 stukken ijzer en een lichtbalk met wat montagemateriaal. That's it.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-NYRR4REF.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZSP38NUF.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-UQUO3MSI.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-AQORJVV6.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-8NFDKNHG.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-WTPU3HH4.jpg)
-
Ziet er heel keurig uit.
-
Heb je er inmiddels al veel mee gereden, ben wel beniuewd naar de bevindingen met het extra gewicht achterop. Bij ons wegen drager (10 kg) en de Alutec (15 kg) en de plaat in de Alutec (3,8 kg) toch aardig mee. Maar zo te zien heb je een erg lichte fiets.
-
Fietsendrager is compleet zo'n 24 kg. Fiets is iets van 12 kg.
Ik heb in mijn Alutec disselbak een stalen gecoate plaat van ongeveer 20 kg liggen. Daarop een watervast verlijmde multiplexplaat met rubber.
Stalen plaat als contragewicht.
In de disselbak staan 2 groene gasflessen en een tot de nok gevulde koelkast met drank.
Dit icm goed beladen bak van de Cocoon, heb ik een kogeldruk van ongeveer 50 kg.
Die 50 kg is zat.
Wij zijn ermee naar Limburg geweest en ligt strak achter de auto.
Ik merk totaal geen verschil mét of zonder de drager.
-
Fietsendrager is compleet zo'n 24 kg. Fiets is iets van 12 kg.
Ik heb in mijn Alutec disselbak een stalen gecoate plaat van ongeveer 20 kg liggen. Daarop een watervast verlijmde multiplexplaat met rubber.
Stalen plaat als contragewicht.
In de disselbak staan 2 groene gasflessen en een tot de nok gevulde koelkast met drank.
Dit icm goed beladen bak van de Cocoon, heb ik een kogeldruk van ongeveer 50 kg.
Die 50 kg is zat.
Wij zijn ermee naar Limburg geweest en ligt strak achter de auto.
Ik merk totaal geen verschil mét of zonder de drager.
dat is nog een pittig gewicht achterop. Bij ons zit de keuken voorop, daar kan dus geen groot contragewicht in. Hooguit een volle jerrycan met 5 liter water. Maar een trailerhitch weegt ook al snel het nodige, plus een fietsdrager en 2 fietsen. Maar ik heb al besloten om 1 van de beide kano's (grootste = 17 kg) maar boven op de Cocoon te transporteren. Bij het uitklappen is deze ook zo gepakt (grote rugzak) en in de Alutec gelegd. Het uitgangspunt van de Cocoon en van de Disselbak achterop was voor ons het gemak van zo weinig mogelijk spullen door handen bij klappen. En dat gaat nu goed lukken.
-
heb er zelf een trekhaak achter gemaakt zie foto
-
Geniaal. Lekker licht van gewicht. Kunnen er 2 fietsen op?
-
heb er zelf een trekhaak achter gemaakt zie foto
ziet er goed uit Peter, kan je er wat meer over vertellen in een nieuw draadje wat je zoal gedaan hebt?
eventueel met wat meer foto's?
-
ziet er goed uit Peter, kan je er wat meer over vertellen in een nieuw draadje wat je zoal gedaan hebt?
eventueel met wat meer foto's?
Peter?
-
Blijkbaar niet
-
Blijkbaar niet
gister nog online geweest :P
-
Ja maar niet meer gereageerd sinds juni 2018
-
Heeft misschien geen notificatie aan staan. Beter ff persoonlijk benaderen denk ik.