Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Zelf maken softtop extender Cocoon  (gelezen 1995 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Zelf maken softtop extender Cocoon
« Gepost op: maart 27, 2020, 09:52:17 pm »

Om wat meer spullen onder het afdezeil te kunnen vervoeren wil ik graag een softtop extender op onze Cocoon 2007. Voor dit modeljaar is bij Holtkamper geen softtop extender te kopen, tenzij je voor maatwerk kiest wat nogal prijzig is.  Daarom wil ik er zelf een gaan maken.

Van forumlid H2O heb ik het katoenen luifel zijscherm overgenomen wat aan de keukenzijde zit. Het PVC zeildoek zijscherm heb ik nu over en het zeildoek wil ik dus gebruiken om de softtop extender te maken. Voordeel is dat deze in exact dezelfde kleur is als de softtop.

Ik wil het als volgt aanpakken:
- Stroken snijden van +/- 30 cm breed uit de oude zijluifel. De zijluifel is +/- 175 breed/lang, 5 stroken is genoeg voor de omtrek van de softtop
- Deze stroken aan elkaar lijmen met pvc-lijm en eventueel nog een elkaar stikken zodat er een +/- 7m lange strook van 30cm ontstaat.
- De rits van de softtop lostornen
- De strook aan de sofftop naaien. De stiknaad komt op zo'n 7 cm van de rand van de softtop, zodat er in de flap die overblijft RVS ringen geponst kunnen worden waar een elastiek doorgaat.
- Aan de onderzijde van de strook de losgetornde rist vastnaaien op dezelfde manier zoals deze nu aan de rand van de softtop zit.
- klaar.


Ik heb nog wel een paar vragen waar iemand misschien een antwoord op heeft:
- in plaats van de rits lost te tornen van de softtop zou ik deze ook kunnen laten zitten en een nieuwe rits aanschaffen. Dan aan de strook aan weerszijden rits naaien zodat de strook aan de softtop geritst kan worden. Dan moet ik wel exact dezelfde rits kunnen vinden (YKK 10C). Ik heb op Internet gezocht maar geen rits kunnen vinden die lijkt te passen. Voordeel is dat je de extender er weer tussenuit kan halen als je eens minder bagage hebt. Maar of je dat ooit gaat gebruiken. Iemand ideeen?
- Hoe hoog is de softtop extender bij een Cocoon? Kan iemand die opmeten? Ik schat +/- 20cm o.b.v foto's op internet maar kan er best goed naast zitten.
- Als ik de 'extender' strook aan de softtop vastnaai, is er dan een risico dat de softtop gaat lekken op het stiksel? Of moet je hier speciaal garen voor gebruiken wat bijv uitzet als het nat wordt? De rits is er nu tenslotte ook aangenaaid en op het stiksel nog steeds waterdicht.
- heb ik iets over het hoofd gezien in mijn aanpak? Tips/ideeen zijn welkom :-)

Bedankt voor het meedenken.
T.z.t zal ik het resultaat hier posten zodat anderen er wellicht nog wat aan hebben.

Groet,
Edwin
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.182
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Zelf maken softtop extender Cocoon
« Reactie #1 Gepost op: maart 28, 2020, 07:56:18 am »

Maak er dan gelijk even 2 ;)
Had ook aan Holtkamper gevraagt maar wat een prijs van vragen die zeg

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: Zelf maken softtop extender Cocoon
« Reactie #2 Gepost op: maart 28, 2020, 09:48:29 am »

Hi. Ik zou zelf toch kiezen voor een optionele extrender ipv een vaste. Ivm verkoop in de toekomst, maar ook voor het geval je hem eens níet nodig hebt dan ligt alles toch vast.
Als je geen bijpassende rits kunt vinden zou je ook een nieuwe kunnen kopen en beide zijdes vervangen. Dan heb je in totaal dus 2 nieuwe ritsen nodig wat wel prijzig is.

Sowieso moet je speciaal garen gebruiken ivm lekken, en aangezien het pvc is en geen katoen misschien ook wel tape om de naden af te plakken?
Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Re: Zelf maken softtop extender Cocoon
« Reactie #3 Gepost op: maart 28, 2020, 10:12:54 am »

Ritsen vervangen kan, maar ik zie het niet zo zitten om de rits aan de wagenbak te vervangen. Dan moet ik de hele bodemplaat loshalen zodat ik het PVC zeil uit de wagenbak kan halen om het onder de naaimachine te krijgen.
Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Re: Zelf maken softtop extender Cocoon
« Reactie #4 Gepost op: maart 28, 2020, 10:15:05 am »

Ritsen vervangen kan, maar ik zie het niet zo zitten om de rits aan de wagenbak te vervangen. Dan moet ik de hele bodemplaat loshalen zodat ik het PVC zeil uit de wagenbak kan halen om het onder de naaimachine te krijgen.

Citaat
Sowieso moet je speciaal garen gebruiken ivm lekken, en aangezien het pvc is en geen katoen misschien ook wel tape om de naden af te plakken?

Weet je welk garen je moet gebruiken?
Gelogd

sevenup

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 190
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Zelf maken softtop extender Cocoon
« Reactie #5 Gepost op: maart 28, 2020, 09:18:37 pm »

Ritsen vervangen kan, maar ik zie het niet zo zitten om de rits aan de wagenbak te vervangen. Dan moet ik de hele bodemplaat loshalen zodat ik het PVC zeil uit de wagenbak kan halen om het onder de naaimachine te krijgen.

Weet je welk garen je moet gebruiken?

https://www.esvocampingshop.com/nl/accessoires/naaigaren-nl/
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Zelf maken softtop extender Cocoon
« Reactie #6 Gepost op: maart 28, 2020, 10:04:53 pm »

Esvo lijkt ook de goede rits te hebben. Als draad neem je de normale die je ook voor tentdoek gebruikt. Die heeft een polyester kern met katoen omhulsel, dus sterk én waterdicht.
Heb je wel een naaimachine die dit aankan?
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Zelf maken softtop extender Cocoon
« Reactie #7 Gepost op: maart 29, 2020, 12:09:05 am »

Ik zou de rits zeker niet los gaan halen en kiezen voor een losse extender. Heb je altijd een keuze om deze te gebruiken.

Ik zou ESVO bellen voor het type rits, die weten vast wat je nodig hebt voor een Holtkamper.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Zelf maken softtop extender Cocoon
« Reactie #8 Gepost op: maart 29, 2020, 07:36:12 pm »

Ik zou de rits zeker niet los gaan halen en kiezen voor een losse extender. Heb je altijd een keuze om deze te gebruiken.

Ik zou ESVO bellen voor het type rits, die weten vast wat je nodig hebt voor een Holtkamper.

Gewoon altijd eraan laten zitten
Met de elastieken trek je de softtop toch naar beneden en strak
Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Re: Zelf maken softtop extender Cocoon
« Reactie #9 Gepost op: april 01, 2020, 08:12:00 am »

Zo had ik het inderdaad ook bedacht. Zal esvo eerdaags eens bellen of de ritsen er überhaupt zijn. Anders is de keus makkelijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Re: Zelf maken softtop extender Cocoon
« Reactie #10 Gepost op: juni 15, 2020, 09:31:35 pm »

Het project softtop extender heeft even stil gelegen.
Aangezien ik zelf geen industrie naaimachine heb, heb ik nu een zeilmaker benaderd om het stikwerk te doen. Dan weet ik zeker dat het netjes en waterdicht wordt.

Ik heb nog 1 vraag: weet iemand hoeveel extra hoogte een softtop extender geeft? Ik dacht zelf iets van 20cm als ik naar de foto's op internet kijk. Maar het is lastig schatten van een foto. Misschien een forumlid met een cocoon + softtop extender die dit wil opmeten?

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal