Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Verplichte NL Sticker  (gelezen 40170 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Verplichte NL Sticker
« Gepost op: maart 03, 2014, 12:22:48 pm »

Beste allemaal,

Voor onze HK Cocoon afgelopen vrijdag een nieuwe (witte) kentekenplaat gekocht.

Volgens mij is het nog steeds verplicht om een NL sticker op je aanhanger te hebben zodra je in het buitenland komt.
Ik plak liever geen stickers op de wagen. Hebben jullie een NL sticker op de wagen en waar is deze dan geplakt?

Nu zag ik op internet dat er ook witte kentekenplaten verkocht worden met het NL logo erop (zoals je dat bij auto's standaard hebt).
Achteraf dus beetje spijt dat ik de kentekenplaat met NL erin niet gekocht heb...

Groet,
Jos
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #1 Gepost op: maart 03, 2014, 12:50:15 pm »

Ja, hebben we.

Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #2 Gepost op: maart 03, 2014, 01:28:12 pm »

Nu zag ik op internet dat er ook witte kentekenplaten verkocht worden met het NL logo erop (zoals je dat bij auto's standaard hebt).
Achteraf dus beetje spijt dat ik de kentekenplaat met NL erin niet gekocht heb...

Groet,
Jos

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat in de landen waar een NL sticker verplicht is, de witte kentekenplaat met NL niet geldig is. Dus misschien maar goed dat je die niet gekocht hebt.

Wij hebben een kleine NL sticker achter op de wagen (volgens mij zijn er geen eisen aan de afmeting) en mag ie ook op het spatbord/wielkast geplakt worden.
Gelogd

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #3 Gepost op: maart 03, 2014, 04:36:31 pm »

hmmm. Op internet weinig over te vinden.

Lees op een overheidssite: De witte kentekenplaat is voor alle getrokken materieel als aanhangwagens, caravans en fietsendragers waarvan het lege voertuig plus het maximum laadvermogen lager is dan 751 kg. De kentekenplaat heeft geen EU-symbool en/of NL-teken.

Op een site van een leverancier lees ik dit:
Witte kentekenplaat (GAIK) voor op de aanhangwagen, caravan of fietsendrager. Deze kentekenplaat wordt geleverd inclusief het blauwe euro logo zodat u veilig door heel Europa kunt rondrijden.

Wat me ook opvalt op deze en andere sites waar je platen kunt kopen is dat dit zonder kentekenbewijs kan. Dit terwijl ik voor mijn witte plaat wel mijn kentekenbewijs moest laten zien.

Bijzonder...  :?
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #4 Gepost op: maart 03, 2014, 05:42:27 pm »

Dit terwijl ik voor mijn witte plaat wel mijn kentekenbewijs moest laten zien.
Dat is denk ik vrij ongebruikelijk maar wel begrijpelijk en eigenlijk heel netjes. In feite behoedt de handelaar daardoor de rechtmatige eigenaar van het kenteken enigszins voor oneigelijk gebruik door derden. Maar strikt genomen hoeft het niet. Loop je bij de Brezan naar binnen, dan loop je in de regel zonder kentekenbewijs vijf minuten later met een witte plaat naar buiten.
Gelogd

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #5 Gepost op: maart 03, 2014, 05:57:45 pm »

Loop je bij de Brezan naar binnen, dan loop je in de regel zonder kentekenbewijs vijf minuten later met een witte plaat naar buiten.

Grappig, ik heb mijn plaat ook bij Brezan (Veghel) gehaald en moest dus wel het kentekenbewijs tonen. Maar het zal inderdaad bedoeld zijn ter bescherming.

Overigens zegt het RDW: "De kentekenplaatfabrikant mag deze kentekenplaat onbeperkt leveren op vertoon van het Voertuigbewijs (Deel IA) van het papieren kentekenbewijs of van het kentekenbewijs op creditcardformaat (ook wel kentekencard genoemd) van het trekkende/voerende voertuig."
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #6 Gepost op: maart 03, 2014, 06:34:02 pm »

Officiëel zou het moeten, maar in praktijk hebben wij bij 3 auto's nog nooit de kentekenpapieren hoeven laten zien.

Ik had ook begrepen dat de witte platen met nl of Europa logo niet officiëel zijn. Maar dat dit juist voor in Nederland verboden is.
Ik dacht dat in het buitenland juist de NL sticker verplicht is omdat aan de witte nummerplaten niet te zien is waar hij vandaan komt, en dat het in de praktijk niet veel uitmaakt of het met een NL sticker is, of met de nummerplaat. Officieel moet de NL sticker ook aan allerlei voorwaarden voldoen. Mijn ouders zijn een voor hun vakantie op zoek gegaan  naar zo''n officiele sticker, maar vonden toen alleen maar NL stickers met vlaggetjes erbij of gouden randjes e.d.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #7 Gepost op: maart 03, 2014, 07:42:02 pm »

Officiëel zou het moeten
Dat klopt kennelijk als je die genoemde tekst leest. Toch heeft de rechter besloten dat het bezwaar op de bekeuring voor te hard rijden op basis van alleen de witte kentekenplaat op een aanhanger terecht was omdat elke burger zonder probleem zonder kentekenbewijs een witte plaat kan halen.
Grappig te constateren dat een rechter er in z'n uitspraak dus eigenlijk vanuit gaat dat de wet niet nageleefd wordt. :#
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2014, 07:55:32 pm door Frankie »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #8 Gepost op: maart 03, 2014, 07:53:09 pm »

Eerste jaar dat wij met de vw naar Polen gingen, dacht ik er in Slowakije ineens aan dat er niks op de Jametic zat. Heb toen op een P plaats van zwarte tape en een schaartje de letters N en L gemaakt en achterop geplakt. Later in Hongarije kregen we een NL sticker van een andere kampeerder die er een paar over had.
Toen de nieuwe keuken op de Jametic kwam moest er ook een sticker op. Volgens Pauw was het niet nodig en verkochten ze dus ook niet. Stet had ze ook al niet. Heb toen bij Brezan een sticker gehaald voor bijna 5 euro. Alsof het goud is.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Muilwijk

  • Gast
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #9 Gepost op: maart 03, 2014, 07:59:02 pm »

Bij onze Combicamp werd hij gewoon netjes door de dealer erop geplakt. Eigenlijk vind ik het zo horen...
Maar dat was bij mijn ouders dus ook niet gedaan door Holtkamper...
Gelogd

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #10 Gepost op: maart 03, 2014, 08:20:08 pm »

Volgens mij is het nog steeds verplicht om een NL sticker op een aanhanger/vouwwagen te hebben. Omdat de Kyte aan de achterkant voorzien is van traanplaat is het lastig om hierop een NL sticker te plakken. Ik heb daarom via internet een NL plaatje van aluminium gekocht. Deze met popnagels vastgemaakt.
Gelogd

RonvanTilburg

  • Gast
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #11 Gepost op: maart 03, 2014, 08:49:54 pm »

 Het is idd verplicht om in het buitenland een nl sticker op je klapper te hebben

Hieronder een citaat van de ANWB
Een NL-sticker is niet vereist. De landcode op de kentekenplaat is voldoende. Heeft uw kentekenplaat geen landcode (aanhangwagen, fietsendrager, oldtimer), dan moet u wel een NL-sticker aanbrengen.

Bij halfords en de ANWB kost zo'n sticker 1,95
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #12 Gepost op: maart 03, 2014, 09:48:37 pm »

Dat klopt kennelijk als je die genoemde tekst leest. Toch heeft de rechter besloten dat het bezwaar op de bekeuring voor te hard rijden op basis van alleen de witte kentekenplaat op een aanhanger terecht was omdat elke burger zonder probleem zonder kentekenbewijs een witte plaat kan halen.
Grappig te constateren dat een rechter er in z'n uitspraak dus eigenlijk vanuit gaat dat de wet niet nageleefd wordt. :#

Zou dit niet zijn omdat het -voor de invoer van de nl kentekens- deze verplichting er nog niet was? De witte platen van toen zijn nog geldig. Ook zijn de witte platen sowieso niet geregistreerd en hoef je geen aangifte te doen bij vermissing?
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #13 Gepost op: maart 03, 2014, 11:05:36 pm »

witte plaat is gewoon te koop zonder legitimatie.
Onze kentekenboer vertelde dat de rdw dit eerst wel verplicht stelde en later weer niet. Hij vertelde ook dat een witte plaat met blauw nl niet mag.
Tenslotte op een cocon is eigenlijk geen mooie plek voor de nl sticker. Die van ons zit op de Side bag.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Verplichte NL Sticker
« Reactie #14 Gepost op: maart 04, 2014, 06:58:21 am »

Nl sticker? Totaal niet aangedacht!
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal