Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: 12V en 230V  (gelezen 8952 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
12V en 230V
« Gepost op: mei 06, 2014, 08:19:55 pm »

Hallo allemaal.
Mede naar aanleiding van een topic van Alex over de verlichting in z'n klapper vroeg ik me af hoe anderen omgaan met de 230 volt voorziening versus de 12V, of laat ik liever zeggen: de laagspannings voorziening.

Naar mijn idee zijn er vier verschillende stroomvoorzieningen waar je in je klapper mee te maken kunt krijgen:
230V AC
12V AC
12V DC
5V DC

Bovendien kun je de 12V  DC bereiken door aansluiting op de akku van de auto of door een voeding plus gelijkrichter.
Daar komt nog bij dat je een deel van de apparatuur op 12V wel onderweg gebruikt (en dus graag op de permanente plus van de auto wilt hebben) maar een deel helemaal niet op de permanente plus hoeft te hebben (led verlichting heb je tenslotte  onderweg niet nodig).

Wat ik me al bij al afvraag: zou er een algemene inrichting van de electrische voorziening van klappers te bedenken zijn waardoor de diverse spanning- c.q. stroombronnen permanent aanwezig zijn en beschikbaar zijn op de manier waarop en onder de omstandigheden waaronder ze nodig zijn? Iemand die daar al eens zijn grenzeloze intelligentie voor ingezet heeft?
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2014, 08:21:35 pm door Frankie »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: 12V en 230V
« Reactie #1 Gepost op: mei 06, 2014, 10:43:19 pm »

Ik heb in de camplet een gestabiliseerde 12V voeding ingebouwd waarmee ik via een tweewegschakelaar de koelkast voed en een accessoireplug ("sigarettenplug") van prik voorzie voor een USB ladertje oid. De andere ingang van de tweewegschakelaar is aangesloten op de 12V stekkeruitgang in de kofferbak van de auto. Ik heb nog 7 polige aansluitingen op de auto's en aanhangers en de mistlichten zijn werkend aangesloten, dus geen permanente 12V op de doos. Vandaar de stekkeruitgang in de bak. Bovendien is daar makkelijk een accubeschermer tussen te schakelen. Heel fijn, aangezien een koelbox ooit in een paar uurtjes onopgemerkt de accu had leeg getrokken.

Maar goed, in praktijk, als de camplet is aangekoppeld schakel ik de schakelaar op 12V autospanning en draait het koelkastje. Onder de 11,5V wordt deze uitgeschakeld, boven de 12,5V weer ingeschakeld. Op een camping met 230V schakel ik om op de 12V voeding voor de koelkast en gebruik ik de 230V direct voor een LED-lampje van 5W. Op een camping zonder 230V gaat de koelkast uit en werkt de led-lamp via een 150W Victron Sinus-omvormer op de autoaccu. Hiermee laad ik dan ook de onvermijdelijke foto/video-accu's op.
Gelogd

Grsnld

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 94
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Stratos
Re: 12V en 230V
« Reactie #2 Gepost op: mei 07, 2014, 02:16:09 pm »

Citaat
Naar mijn idee zijn er vier verschillende stroomvoorzieningen waar je in je klapper mee te maken kunt krijgen:
230V AC
12V AC
12V DC
5V DC

Waar is die 12V AC voor dan? want de kranen, LED verlichting etc werkt ook op 12V DC
En die 5V is voor USB apparatuur neem ik aan? daar zijn genoeg standaard oplossingen (adapters) voor

Naar mijn idee heb je alleen 230V en 12V DC.
Ik zelf gebruik alleen 230V, (met adapters tbv apparatuur)
 http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?action=dlattach;topic=12950.0;attach=14706;image
maar ik kan me voorstellen dat op plaatsen zonder aansluiting een 12V bron makkelijk kan zijn.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 12V en 230V
« Reactie #3 Gepost op: mei 07, 2014, 04:03:45 pm »

Waar is die 12V AC voor dan? want de kranen, LED verlichting etc werkt ook op 12V DC
En die 5V is voor USB apparatuur neem ik aan? daar zijn genoeg standaard oplossingen (adapters) voor
Dat klopt. Ik beschreeft het ook als spanningen waar je mee te maken kunt krijgen. Niet dat je elk van die tussenstappen of versies ook nodig hebt.
Ik redeneerde meer van hoog naar laag en van niet gelijkgericht naar gelijkgericht. Omdat ik me afvroeg of er een soort black box te bedenken is waar je 230V in stopt als het er is, die volautomatisch (met een limiet aan het vermogen) z'n energie betrekt uit de permanente 12V pin van de auto als die er is en er geen 230V is of van een losse akku, die vervolgens automatisch opgeladen wordt zodra er weer 230V beschikbaar is.
5V is inderdaad via adapters beschikbaar, maar mijn visioen was nu juist: één all-in black box. Geen bosje adapters. :I
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: 12V en 230V
« Reactie #4 Gepost op: mei 07, 2014, 04:50:11 pm »

Denk niet dat daar iets voor in de handel is. Je kunt het wel bouwen uit wat omvormers en wisselrelais maar lijkt me nogal omslachtig....
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: 12V en 230V
« Reactie #5 Gepost op: mei 07, 2014, 06:33:55 pm »

Die 'black box' is wel in de handel te verkrijgen. Maar de prijzen zijn niet echt mals. Het is eigenlijk een gecombineerde converter en lader, met een automatische omschakeling. Dit gecombineerd met een goede accu praat je snel over iets van €500,- als startpunt. Wil je iets meer vermogen, dan kost het snel meer. Daarnaast is een accu niet echt licht van gewicht, zeker als je wat langer onafhankelijk wil zijn.

Op dit ogenblik vindt ik dit nog niet echt praktisch. Zeker ook omdat je onderweg weinig 230V zult gebruiken. Daarom vindt ik vooraslnog de prijs te hoog voor het gebruik dat ik inschat dat je nodig hebt. Vooral ook omdat een koelkast (de enigste reden ik zie voor 230V onderweg) een heel hoog vermogen nodig heeft, ivm de opstart-stroom van de compressor, en anders zijn ze al voorzien van een 12V aansluiting en heb je dus geen converter nodig.
Gelogd

Grsnld

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 94
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Stratos
Re: 12V en 230V
« Reactie #6 Gepost op: mei 08, 2014, 07:24:16 am »

Citaat
5V is inderdaad via adapters beschikbaar, maar mijn visioen was nu juist: één all-in black box. Geen bosje adapters. :I

En zoiets als dit dan??
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 12V en 230V
« Reactie #7 Gepost op: mei 08, 2014, 07:55:56 am »

En zoiets als dit dan??
Yep. Dat is sowieso iets wat ik in de plaats van het stopcontact in de keuken had willen monteren. Wat  jammer -maar wel logisch- is is dat dit stopcontact er niet in een badkamer uitvoering (met spatwaterklepje) is. Maar gelukkig zijn ze er ook zonder 230 maar met 2 USB chassisdeeltjes.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2014, 08:09:12 am door Frankie »
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: 12V en 230V
« Reactie #8 Gepost op: mei 11, 2014, 05:00:17 pm »

Op zichzelf is natuurlijk heel veel mogelijk. het probleem is alleen dat er niet zoiets als een kant en klare unit bestaat.
je komt al gauw aan een combinatie van diverse schakelingen en systemen die op maat aan te passen zijn. vergelijk het maar met wat je in moderne caravans en campers tegenkomt, maar dan op een kleinere schaal. Maw de diverse units plus een bedienings/schakelpaneel
Nadeel is het prijskaartje (ruwe schatting 250 Euro bij zelfbouw) en dat je toch wel wat gaten in de wagen moet maken wil je het er professioneel uit laten zien en zijn.

Ik heb zelf een losse kleine accu om eventueel de ledlampen op te laten branden. De accu-unit is los en kan dan op een andere locatie of in de auto opgeladen worden. Ook de acculader is los zodat ik hem ook voor andere accu's kan gebruiken. Een beetje automatische acculader kost toch al gauw 60 euro (CTEK). De accu wordt aan de wagen gekoppeld via de 13polige stekker. Er zit nog iets meer achter maar dit heeft weinig meer te maken met de originele vraag.

Ook enigzins off-topic is mijn usb lader. Zelf hebben we nu straks al 2 tablets en 3 mobile telefoons mee. Om dit allemaal op te laden heb ik een vijfvoudige unit. je hebt dan maar 1 220V stopcontact nodig en ook geen gesleep met 5 adapters.(Kost tussen 15 en 20 Euro)

het is misschien wel eens leuk om te inventariseren wat mensen willen op dit gebied en daarvoor een concept unit op te zetten.
voorlopig laat ik het even hierbij, moet gaan  koken.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2014, 05:32:57 pm door Theun1957 »
Gelogd

danny060473

  • Gast
Re: 12V en 230V
« Reactie #9 Gepost op: mei 11, 2014, 05:30:02 pm »

Is er zoiets mogelijk met de usb units met de voeding van een pc?
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 12V en 230V
« Reactie #10 Gepost op: mei 11, 2014, 05:39:18 pm »

Is er zoiets mogelijk met de usb units met de voeding van een pc?
Dat lijkt me geen probleem maar wel zwaar overbemeten. Een USB aansluiting is niet meer dan een plus 5 volt, twee aders met data en een ground. Dus de 5 volt tak van de PC voeding moet daar volgens mij zonder probleem (met een zekering ertussen) voor kunnen dienen.
Gelogd

danny060473

  • Gast
Re: 12V en 230V
« Reactie #11 Gepost op: mei 11, 2014, 06:52:04 pm »


Dat lijkt me geen probleem maar wel zwaar overbemeten. Een USB aansluiting is niet meer dan een plus 5 volt, twee aders met data en een ground. Dus de 5 volt tak van de PC voeding moet daar volgens mij zonder probleem (met een zekering ertussen) voor kunnen dienen.

Klopt, is inderdaad beetje zwaar. Maar ik heb nog het eea liggen, vandaar. Misschien van de zomer de pc eens uit elkaar halen. Hopelijk mooi in te bouwen.
Gelogd

danny060473

  • Gast
12V en 230V
« Reactie #12 Gepost op: mei 11, 2014, 06:54:48 pm »

Ook enigzins off-topic is mijn usb lader. Zelf hebben we nu straks al 2 tablets en 3 mobile telefoons mee. Om dit allemaal op te laden heb ik een vijfvoudige unit. je hebt dan maar 1 220V stopcontact nodig en ook geen gesleep met 5 adapters.(Kost tussen 15 en 20 Euro)

[/quote]


Is ook een goed idee, ben ze alleen nog niet tegengekomen. Kun je vertellen welke (web) shop deze vandaan komt?
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2014, 07:08:09 pm door danny060473 »
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: 12V en 230V
« Reactie #13 Gepost op: mei 11, 2014, 07:04:44 pm »

Mijn pomp was vastgelopen en mijn omvormer moest hiervoor los (niet op een handig plek ingebouwd).
Zelf vandaag daarom alles opnieuw ingebouwd in een compacte en dichte box. Hierin gaat eenmaal 230 volt via een aardlekschakelaar. Er komt 2 x 230 volt uit tbv verdeeldoos en stopcontacten in keuken. Ook komt er 2 x 12v uit. Eenmaal voor waterpomp en eenmaal voor led verlichting. Hiervoor alle benodigde trafo's in deze box ondergebracht.
De box hangt onder de verdeeldoos op een plek waar je makkelijk bij kan.

 
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: 12V en 230V
« Reactie #14 Gepost op: mei 11, 2014, 07:52:38 pm »


Ziet er netjes uit GJT, maar krijg je geen problemen met de koeling van de voeding ?

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal