Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Buisklemmen  (gelezen 3006 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Buisklemmen
« Gepost op: september 02, 2014, 01:26:41 pm »

Op onze Trigano Odyssee hebben we een aantal stokken die je met uitschuiven op maat moet maken. Dat gaat niet meer met de aloude draaibevestiging, maar met snel-buisklemmen (buis-snelklemmen ::)).

Nu hebben wij afgelopen vakantie een staartje van de orkaan Bertha over onze tent gehad en gedurende een kleine 10 minuten windkracht 10 ontvangen. De camping was sowieso een tikkie winderig... de rest van de tijd hadden we windkracht 5 en 6. De tent kan het gemakkelijk hebben, hoewel je bij 10 Bft wel je bedenkingen hebt...

Echter, de tent schudt tijdens de heftige vlagen vrij stevig en de verstelbare stokken krijgen aardige krachten te verduren. Gevolg: ze worden langzaam in elkaar geduwd. De buizen glijden, ondanks buisklemmen, langzaam in elkaar. Voor de meeste stokken geeft dat niet heel erg, maar voor de nok-stok en de gargerobestang wel: hiermee breng je stevigheid in het geheel. Maar als het in elkaar glijd, ben je een deel van de stevigheid kwijt. Ik heb eea provisorisch opgelost door een slangeklem erbij te zetten, maar dat vind ik geen mooie oplossing.

Wie heeft hier een oplossing voor: wellicht een ander type buisklemmen? Of... eigenlijk sta ik overal voor open.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Buisklemmen
« Reactie #1 Gepost op: september 02, 2014, 02:06:56 pm »

Ik heb daar een setje stormscheerlijnen voor. Sowieso, als de buizen willen gaan inschuiven zijn de krachten wel zo groot, dat ze van mij mogen. Liever dat dan een andere zwakste plek creëren. Wel heb ik een setje stalen buisklemmen op reserve, van die buisklemmen waarmee je ook extra stormstokken aan je frame bevestigt.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Buisklemmen
« Reactie #2 Gepost op: september 02, 2014, 08:27:00 pm »

Hetzelfde gebeurde bij de onze. Ook zonder storm of harde wind. Ben bang dat alleen iets als een goedkope ouderwetse schroefklem je gaat helpen.
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Buisklemmen
« Reactie #3 Gepost op: september 02, 2014, 08:57:59 pm »

Ik heb daar een setje stormscheerlijnen voor. Sowieso, als de buizen willen gaan inschuiven zijn de krachten wel zo groot, dat ze van mij mogen. Liever dat dan een andere zwakste plek creëren. Wel heb ik een setje stalen buisklemmen op reserve, van die buisklemmen waarmee je ook extra stormstokken aan je frame bevestigt.
Dit was precies de reden dat onze voortent inzakte tijdens een heftige onweersstorm deze vakantie. Ik had op manlief gemopperd dat hij die dingen te strak aandraaide (ik kreeg ze met geen mogelijkheid los) dus hij had ze -heel lief-iets losser gelaten. Met als gevolg dus inschuiven, waardoor de wind de gekegenheid kreeg met de nu wapperende voortent aan de haal te gaan. Gevolg was dat een nokstok afbrak door de oneigenlijke krachten erop. Dus je redenering (die ik tijdens die stom ook volgde) gaat niet helemaal op.

Een oplossing kan zijn om stokken te kopen met gaatjes en pinnetjes erin, die je op verschillende lengtes in de gaatjes kunt laten vallen. Maar als het om vaste stokken gaat s dat alweer veel lastiger natuurlijk.
Gelogd

sidi

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Camp-Let
Re: Buisklemmen
« Reactie #4 Gepost op: september 02, 2014, 09:34:04 pm »

Misschien kun je kijken naar de buisklemmen van Camp-Let. Onze vorige CL van 1992 had vleugelmoerklemmen, maar de stangen zagen toch nog kans om in te schuiven. De snelklemmen van onze wagen van 2010 werken beter en sindsdien hebben we geen last meer van "afzakkertjes". Camp-Let maakt ze trouwens niet zelf, maar haalt ze bij Isabella vandaan (de tent is nl ook van Isabella), dus kun je ook kijken bij de reserve onderdelen van deze fabrikant.
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Buisklemmen
« Reactie #5 Gepost op: september 02, 2014, 09:51:48 pm »

Bedoel je deze?
http://www.dewitschijndel.nl/powergrip-buisklem/

Want die hebben wij en dit probleem zijn we nog niet tegengekomen....
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Buisklemmen
« Reactie #6 Gepost op: september 03, 2014, 08:15:58 am »

Dank voor alle reacties, commentaar, inzichten en meningen.

Die powergrips ga ik zeker proberen, als we de kar weer te voorschijn halen (volgend seizoen). Die lijken een ander systeem te gebruiken om te klemmen dan de standaard Trigano-klemmen.

Ook de opmerking van de schroefklem heeft inspirerend gewerkt: ik kan als de powergrips niet of niet voldoende werken een gaatje erbij maken in de nok-stok om naast de snel-klem nog een draaiklem te maken voor zwaarder weer.

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

kweep

  • Gast
Re: Buisklemmen
« Reactie #7 Gepost op: september 03, 2014, 08:57:49 pm »

Let wel op de buismaat. Voor de buizen van Cabanon, die 23 mm zijn, bestaat geen geschikte powergrip.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal