Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Achteruitrij blokkerin  (gelezen 5024 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orthensegeit

  • Gast
Achteruitrij blokkerin
« Gepost op: september 13, 2014, 08:20:49 pm »

Ik heb eens iets gelezen over een oplooprem met achteruitrij blokkering (iets wat je voor je achteruit gaat rijdenergens moet inleggen)maar ik heb bij mijn scout pivo alles van boven tot onder bij de dissel nagekeken maar waar zit dat nu eigenlijk,of zit dat er tegenwoordig niet meer op?
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Achteruitrij blokkerin
« Reactie #1 Gepost op: september 13, 2014, 08:49:31 pm »

Dat werkt via de handrem:
-Aantrekken, maar niet helemaal. Als je het goede punt hebt, kan de vouwwagen niet meer naar voren, maar nog wel achteruit.
--> Hij staat nu in de achteruit-automaat-stand
- Nog verder aantrekken en ook achteruit is nu geremd.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Achteruitrij blokkerin
« Reactie #2 Gepost op: september 14, 2014, 07:32:09 am »

Volgens mij bedoelt Orthensegeit die ouderwetse inrichtingen van heeeeel lang geleden bij o.a. landbouwwagens. die hadden een simpele oplooprem met dikke stalen veer. Om achteruit te kunnen rijden moest je dan een palletje omleggen op de dissel zodat de trekstang door het achteruit duwen niet de rem kon bedienen.
Tegenwoordig gaat het allemaal vanzelf, je hoeft ook niet de handrem half aan te trekken o.i.d. Als je achteruit wilt rijden, rij je gewoon achteruit en remt de aanhanger niet. Geen idee eigenlijk hoe het werkt, nooit in verdiept. Is vast voldoende over te vinden op internet.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

orthensegeit

  • Gast
Re: Achteruitrij blokkering
« Reactie #3 Gepost op: september 14, 2014, 10:33:18 am »

Ja het was een verhaal bij een tekening over een oplooprem uit 1972
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Achteruitrij blokkerin
« Reactie #4 Gepost op: september 14, 2014, 11:30:03 am »

zoek caravan en vervang door vouwwagen: :)

Zonder speciale aanpassing op het remsysteem is achteruitrijden met de caravan niet mogelijk. Zowel bij afremmen van de auto als bij achteruitrijden treedt de rem in werking. Bij wat oudere caravans is achteruitrijden mogelijk na het in werking stellen van de handsper. Een handsper is een pal die voorkomt dat het schuifstuk wordt ingedrukt. De remmen worden gewoon even buiten werking gesteld. Dit systeem is in de praktijk natuurlijk erg onhandig. Door de komst van de terugrij-automaat, uitgevonden door de firma Peitz (1969), is het achteruitrijden geen enkel probleem meer. Ook de firma Al-Ko kwam daarna met zo'n terugrij-automaat.
Om te kunnen begrijpen hoe het werkt, moet u weten wat het verschil is tussen een oplopende en een aflopende remschoen. Een normale caravantrommelrem heeft twee remschoenen, een oplopende en een aflopende. De oplopende remschoen zit aan de kant van de dissel. Als de caravan vooruit rijdt en er wordt geremd, krijgt deze remschoen een oploopkracht, doordat de remtrommel de remschoen als het ware wil meenemen. Deze kracht versterkt de remwerking. Als de caravan achteruit rijdt, wil de rem in werking treden. Omdat de remtrommel nu de andere kant op draait, krijgt nu de andere remschoen deze extra-oploopkracht.
Door deze kracht wordt de achterste remschoen iets verplaatst en via een mechanisme komen vervolgens beide remschoenen los. Qua uitvoering is er verschil tussen de rem van Peitz en de rem van Al-Ko. In sommige gevallen is ondanks de achteruitrij-automaat nog een sperinrichting aanwezig; deze is bedoeld voor het achteruitrijden onder extreme omstandigheden, zoals in ongelijk terrein, rul zand en dergelijke.
Het volledig aantrekken van de handrem moet de werking van de terugrij-automaat buiten werking stellen. Het is echter zeer aan te bevelen wielkeggen achter de wielen te plaatsen voordat de caravan wordt losgekoppeld van de auto.

Zoiets. In ieder geval wordt die handsper niet meer gebruikt, was wel erg lastig als je even met de wagen wat wilde manouvreren (wagen uit, sper los, leuk op een heuvel als de wagen al in de remmen stond want dan wilde die sper niet los...)
« Laatst bewerkt op: september 14, 2014, 06:52:11 pm door weep »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Achteruitrij blokkerin
« Reactie #5 Gepost op: september 14, 2014, 04:08:08 pm »

De moderne terugloopautomaat zit inderdaad in de remtrommels zelf ingebouwd. Als je zo'n systeem daar niet in hebt zitten, is het een forse ombouw om het er wel in te krijgen. Voor die enkele keer dat je met een vouwwagen achteruit rijdt en de auto de wagen niet door de rem gedrukt krijgt is het dan op zich te overwegen om zo'n pal te monteren. Da's zo'n ding:

https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/auflaufeinrichtung-fuer-vierkant-und-v-deichsel/auflaufeinrichtung-knott/auflaufeinrichtung-v-deichsel-ohne-stuetzrad-konsole/rueckfahrsperre-fuer-alko-knott-auflaufeinrichtungen-v-deichsel/a-550/

Inderdaad wat omslachtiger in gebruik, maar voor die paar keer per jaar...
Gelogd

orthensegeit

  • Gast
Re: Achteruitrij blokkerin
« Reactie #6 Gepost op: september 15, 2014, 09:02:44 pm »

Hartelijk dank allemaal voor de uitleg, heel interessant.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal