Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: zonne-energie op de camping of bij de klapkar  (gelezen 17738 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

boom

  • Gast
zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Gepost op: januari 25, 2015, 11:14:04 pm »

Wie kan mij een beschrijving geven; wat ik nodig heb als ik gebruik wil maken van zonne-energie op de camping.

Naast zonnepanelen/accu/laadregelaar... wat moet ik nog meer hebben.

Ik lees en hoor over.. een 2de accu.. druppelladers.. gasfles als backup... wie helpt mij op weg..
Gelogd

rvesan

  • Gast
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #1 Gepost op: januari 25, 2015, 11:33:53 pm »

Wie kan mij een beschrijving geven; wat ik nodig heb als ik gebruik wil maken van zonne-energie op de camping.
Dat ligt er maar aan wat je van plan bent.
Wij gebruiken normaal elektriciteit van de camping, maar als het er niet is gaat de koelkast op gas en hebben we aan een klein zonnepaneeltje en een oplaadbare "batterij/accu" genoeg om de mobieltjes op te laden en 's avonds ook nog stroom te hebben. We hebben naast onze lamp op 230V ook een lampje op batterijen. En uiteraard ook nog een kaarsje voor de gezelligheid onder de luifel.
Als je ook een koffiezetapparaat, waterkoker, elektrische kachel, tablets, tv en ik weet niet wat allemaal bij je hebt dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2015, 11:45:04 am »

Ook waar je naar toe gaat is van belang. Het effect van een zonnepaneel in Zuid-Spanje is veel groter dan van hetzelfde paneel in Zweden.

Bij onze kanovakanties (10-14d) hebben we geen koeling. We kunnen ook zeer beperkt boodschappen doen. Dus is het veelal blikvoer. Stroom voor mobiel en gps komt uit een afgemeten voorraad (oplaadbare) batterijen. Wel hebben we de mogelijkheid om eventueel via ups-stekkertje de mobiels op te laden met het BioLite kooktoestel. Ook leuk. De zonnebatterijladers werken in Zweden niet is onze ervaring.

Met gewoon kamperen gebruiken we een compressorkoelbox. Deze is vrij zuinig en kan in theorie ook op zonnestroom. Voor panelen kun je ook eens bij het bootjesvolk informeren. Zij hebben platen waar je overheen kunt lopen en die dus niet zo kwetsbaar zijn. George Kniest is een grote handelaar. Maar wij kamperen buiten Zweden altijd aan een stroompaal.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

boom

  • Gast
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2015, 05:02:18 pm »

ik kwam vorig jaar iemand in Zeeland tegen met een zonne-energie systeem; waarvan ik dacht.. dat moet ik opschrijven... (helaas, vergeten)

Hij kampeerde 6-8wkn per zomer zonder stroompaal.

Ik herinner mij dat hij 2 accu's had; een druppellader en voor back up een gasaansluiting - voor de koelkast -
qua apparaten: compressorkoel/box/kast; waterkoker/koffiezetapparaat, led verlichting.
Dit alles had de beste man in een kleine disselbak.

Maar.. bovengenoemde configuratie heb ik ook ongeveer.

de compressorkoeler zal de meeste stroom nodig hebben; ondanks zijn zuinige gebruik; maar.. die andere apparaten; iemand een idee hoe ik zoiets kan berekenen? want die apparaten gebruiken tijdelijk een piek.


Ik zal vast niet de enige zijn die zo'n systeem wil.. of zou wensen.
En dan ipv zonnepanelen.. daglicht-panelen omdat in Scandinavië of Schotland minder zonuren zijn. En op campings in zuid europa je flexibeler kan gaan kamperen.

Bedankt tot zover voor input van anderen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #4 Gepost op: januari 26, 2015, 08:58:03 pm »

Ik heb een standalone zonne-installatie op de garage. 2 panelen van ieder 140Wp, een 25A lader, een 230 Ah semi-tractievrachtwagenaccu (70 kg!) en een Victron Phoenix 1600W zuivere sinusomvormer. In de zomer laadt deze installatie gemiddeld zo'n 10A continu over de dag, dus in zo'n 20 uur gaat de accu dan van helemaal leeg naar helemaal vol. In die accu zit ongeveer 2 kWh aan energie opgeslagen. Een compressorkoelkast is ongeveer 50W, dus per dag heb je daar ongeveer 1 kWh voor nodig. Een koffiezetapparaatje of waterkoker voor de camping is ongeveer 500W. Half uur per dag aan komt dus neer op 0,25 kWh. (Led)-verlichting en laders komen samen op zo'n 30W voor een uurtje of 5, dus zo'n 0,15 kWh.

Even snel rekenend zou je dus toekunnen met een iets kleinere accu (bv 180 Ah), maar eventueel wel iets meer zonnepaneelvermogen. Maar die koelkast maakt er uiteindelijk een (heel) dure hobby van. Als je kookt en koelt op gas en alleen de verlichting en de laders elektrisch houdt, dan kun je met véél minder toe.

Qua accu zou ik overigens eerder voor AGM gaan, die zijn 100% lekvrij en mogen ver leeg getrokken worden.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2015, 09:00:37 pm door sanderv »
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #5 Gepost op: januari 26, 2015, 10:28:27 pm »

Wie kan mij een beschrijving geven; wat ik nodig heb als ik gebruik wil maken van zonne-energie op de camping.

Naast zonnepanelen/accu/laadregelaar... wat moet ik nog meer hebben.

Ik lees en hoor over.. een 2de accu.. druppelladers.. gasfles als backup... wie helpt mij op weg..
veel zon  :#
Waarom zou je zonne-energie willen hebben?
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2015, 07:40:41 pm »


Waarom zou je zonne-energie willen hebben?

onze ervaring, we houden van rust, geen drukte.
de meeste campings hebben stroomaansluitingen, en deze plekken zijn veelal bezet en drukker (lawaai) (caravans met radio, tv, magnetron, veel licht savonds, etc.etc.
plekken zonder stroom zijn vaak te vinden aan de randen van de camping, met als extraatje een mooi  uitzicht.
en stroom is duur, heel duur.

en dat zijn juist een redenen om een plekkie zonder stroom te kiezen
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2015, 11:24:31 pm »

onze ervaring, we houden van rust, geen drukte.
de meeste campings hebben stroomaansluitingen, en deze plekken zijn veelal bezet en drukker (lawaai) (caravans met radio, tv, magnetron, veel licht savonds, etc.etc.
plekken zonder stroom zijn vaak te vinden aan de randen van de camping, met als extraatje een mooi  uitzicht.
en stroom is duur, heel duur.

en dat zijn juist een redenen om een plekkie zonder stroom te kiezen
Daar kan ik me iets bij voorstellen.

De meeste campings waar wij tot nu toe geweest zijn waren rustige campings met stroom.
Waren dan wel de kleine campings.
De prijzen van stroom kun je over discussiëren.
Meestal gaat het om de totaal prijs die wij betalen voor een aantal nachten.
Heb ook wel campings gezien die idd de hoofdprijs voor stroom vragen.

Ik weet niet of de investering (voor ons dan) het waard is.

Wat ben je in totaal krijt aan installatie en hoeveel extra gewicht en ruimte neemt het in beslag?
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #8 Gepost op: januari 28, 2015, 05:06:34 am »

stroom op campings kost meestal tussen de 3 en 5 euro. Op het totale vakantiebudget valt dat wel weer mee. Maar wij kamperen nu al 3 jaar zonder stroom. Koelkast op gas en mobieltjes en laptop en camera opladen in de auto. Lamp is ook op gas. Verder hebben wij geen stroomverbruikers mee. Ja een kachel, ook op gas. Wij hebben dus 2 van die 5 kg gasflessen mee. Verbruiken iets van 6 kg gas in 3 weken op deze manier. We hebben geen zin om een mobiel zonnestation mee te nemen. Alleen al het gedoe om het ding in- en uit te laden en te installeren etc. Buiten de aanschaf kosten.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #9 Gepost op: januari 28, 2015, 06:04:05 am »


stroom op campings kost meestal tussen de 3 en 5 euro. Op het totale vakantiebudget valt dat wel weer mee. Maar wij kamperen nu al 3 jaar zonder stroom. Koelkast op gas en mobieltjes en laptop en camera opladen in de auto. Lamp is ook op gas. Verder hebben wij geen stroomverbruikers mee. Ja een kachel, ook op gas. Wij hebben dus 2 van die 5 kg gasflessen mee. Verbruiken iets van 6 kg gas in 3 weken op deze manier. We hebben geen zin om een mobiel zonnestation mee te nemen. Alleen al het gedoe om het ding in- en uit te laden en te installeren etc. Buiten de aanschaf kosten.
- Daarnaast vallen leuke achteraf plekjes onder de bomen af omdat je dan geen zon en dus geen stroom hebt.
- Als je wat rond trekt moet je om de paar dagen de installatie weer opbreken en opnieuw opbouwen..
- Zo'n installatie is ook niet voor niets, zeker niet als je een deel van je energiebehoefte niet invult met gas en volledig voor stroom gaat. Voor het geld van de installatie kan je heel wat jaartjes stroom op vakantie kopen.

Ik zie meer nadelen dan voordelen. Maar het is wel iets wat bij kamperen past! Het zelf voorzienend zijn en wat aan klooien op de kamping. Je moet het vooral doen als je het leuk vind de uitdaging aan te gaan.. Maar verwacht niet dat je er geld, tijd/snelheid en vrijheid mee wint. Je wordt gevangen door de zon ;-)
Gelogd

boom

  • Gast
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #10 Gepost op: januari 28, 2015, 12:50:36 pm »

stroom op campings kost meestal tussen de 3 en 5 euro. Op het totale vakantiebudget valt dat wel weer mee. Maar wij kamperen nu al 3 jaar zonder stroom. Koelkast op gas en mobieltjes en laptop en camera opladen in de auto. Lamp is ook op gas. Verder hebben wij geen stroomverbruikers mee. Ja een kachel, ook op gas. Wij hebben dus 2 van die 5 kg gasflessen mee. Verbruiken iets van 6 kg gas in 3 weken op deze manier. We hebben geen zin om een mobiel zonnestation mee te nemen. Alleen al het gedoe om het ding in- en uit te laden en te installeren etc. Buiten de aanschaf kosten.

bedankt voor je reactie; je hebt mij in ieder geval weer aan het denken gezet.
Thxs.
Gelogd

boom

  • Gast
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #11 Gepost op: januari 28, 2015, 12:54:46 pm »

- Daarnaast vallen leuke achteraf plekjes onder de bomen af omdat je dan geen zon en dus geen stroom hebt.
- Als je wat rond trekt moet je om de paar dagen de installatie weer opbreken en opnieuw opbouwen..
- Zo'n installatie is ook niet voor niets, zeker niet als je een deel van je energiebehoefte niet invult met gas en volledig voor stroom gaat. Voor het geld van de installatie kan je heel wat jaartjes stroom op vakantie kopen.

Ik zie meer nadelen dan voordelen. Maar het is wel iets wat bij kamperen past! Het zelf voorzienend zijn en wat aan klooien op de kamping. Je moet het vooral doen als je het leuk vind de uitdaging aan te gaan.. Maar verwacht niet dat je er geld, tijd/snelheid en vrijheid mee wint. Je wordt gevangen door de zon ;-)

Het nut van dit forum bewijst zichzelf weer eens. Samen ideeen uitwisselen voors en tegens, gaaf toch.

Bedankt voor je input, telkens weer.
Gelogd

boom

  • Gast
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #12 Gepost op: januari 28, 2015, 01:05:20 pm »

onze ervaring, we houden van rust, geen drukte.
de meeste campings hebben stroomaansluitingen, en deze plekken zijn veelal bezet en drukker (lawaai) (caravans met radio, tv, magnetron, veel licht savonds, etc.etc.
plekken zonder stroom zijn vaak te vinden aan de randen van de camping, met als extraatje een mooi  uitzicht.
en stroom is duur, heel duur.

en dat zijn juist een redenen om een plekkie zonder stroom te kiezen

OK; hele legale redenen.

Maar hoe voorzien jullie jezelf in stroom? Of hebben jullie koeling op gas?
Gelogd

boom

  • Gast
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #13 Gepost op: januari 28, 2015, 01:11:17 pm »

stroom op campings kost meestal tussen de 3 en 5 euro. Op het totale vakantiebudget valt dat wel weer mee. Maar wij kamperen nu al 3 jaar zonder stroom. Koelkast op gas en mobieltjes en laptop en camera opladen in de auto. Lamp is ook op gas. Verder hebben wij geen stroomverbruikers mee. Ja een kachel, ook op gas. Wij hebben dus 2 van die 5 kg gasflessen mee. Verbruiken iets van 6 kg gas in 3 weken op deze manier. We hebben geen zin om een mobiel zonnestation mee te nemen. Alleen al het gedoe om het ding in- en uit te laden en te installeren etc. Buiten de aanschaf kosten.

stroom op campings kost 3-5 euro per dag! (maar die prijzen lopen hard op komende jaren)
dus stel jullie kamperen 14dg x 5 euro is dat 70 euro en dat valt mee.. maar wat ga je doen als die prijzen naar 8-10euro gaan door stijgen?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: zonne-energie op de camping of bij de klapkar
« Reactie #14 Gepost op: januari 28, 2015, 04:16:06 pm »

bedankt voor je reactie; je hebt mij in ieder geval weer aan het denken gezet.
Thxs.
Graag gedaan. Maar laat je niet weerhouden om wat een ander zegt. Wij wilden simpel, eenvoudig en snel kamperen. vandaar zo weinig mogelijk toestanden, alles zo gemakkelijk mogelijk. Wij zijn voor een tientje aan gas kwijt voor de koelbox in 3 weken. En 3 gaspotjes van de Action van nog geen euro per stuk voor de gaslamp. En we zijn in ieder geval niet afhankelijk van de voorzieningen op de camping.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal