Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Welk merk banden?  (gelezen 9624 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Welk merk banden?
« Gepost op: maart 19, 2015, 09:16:57 pm »

Ik kan me herinneren  dat hier onlangs  een topic voorbij kwam over de banden onder de vouwwagen....
Hierin werden ook een paar merken genoemd en volgens mij ook een test...
Na ruim een uur zoeken heb ik het niet gevonden. ... vandaar mijn vraag.
Ik ga nieuwe banden  onder mijn Kariba  leggen (onder andere vanwege de tempo100 keuring)

Welke raden jullie  mij aan?
Maat: 155/70 R13
Max. Snelheid graag boven 140
Max. Belasting minimaal 350kg
Kwaliteit staat op 1, de prijs komt later.
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Welk merk banden?
« Reactie #1 Gepost op: maart 19, 2015, 09:54:36 pm »

Zou er gewoon Michelin Energy's onder gooien voor auto's en geen aanhanger band. Je hebt dan enige reserve als de band ouder wordt t.a.v. de snelheidsindex. Kan ook een ander merk zijn maar heb nu eenmaal goede ervaring met Michelin.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Welk merk banden?
« Reactie #2 Gepost op: maart 19, 2015, 11:14:08 pm »

155/70 R13 is wel een heel makkelijk maatje. Keuze zat. Falken, Continental Eco 3, Michelin Energy, allemaal prima. Mijn ervaring is trouwens dat Michelin Energy onder de auto zeer slijtvast is, maar wel gevoelig voor droogtescheurtjes. Continental eco's haal ik ook altijd meer dan een ton mee onder de auto, maar die krijgt die droogtescheurtjes dan weer niet. Falken is goedkoper, maar doet het ook prima. In deze maat krijg je snelheidscodering en loadindex 75T, dus max 387kg/wiel bij 190 km/h (snelheidscodering en loadindex zijn aan elkaar gekoppeld, vandaar dat je soms een hogere loadindex vindt, maar dan wel met een lagere snelheidscodering).

Ik zou in elk geval wel voor banden gaan die niet richtingsgebonden zijn, dan zijn links en rechts om te wisselen en heb je ook nooit problemen met een reservewiel.

Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Welk merk banden?
« Reactie #3 Gepost op: maart 20, 2015, 06:57:33 am »

Hoewel ik onder de auto's eigenlijk altijd Michelin heb liggen zou ik onder de vouwwagen de Uniroyal RainExpert leggen; Fijne band met goede eigenschappen in alle gebieden voor een nette prijs die o.a. ook standaard door CC gebruikt wordt.
De band heeft weliswaar een iets hogere slijtage maar dat is voor die paar kilometer die je met een vouwwagen maakt helemaal niet interessant. Hij gaat ongetwijfeld 10.000-en kilometers mee. De andere zeer goede eigenschappen zijn veel meer van belang: Aquaplanning in de lengte en dwarsrichting.

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=uniroyal+rainexpert+155%2F70r13
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/bandentest/zomerbandentest-2012/zb12_zb205_9_uniroyal.pdf
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2015, 07:10:07 am door C5CCV »
Gelogd

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Re: Welk merk banden?
« Reactie #4 Gepost op: maart 20, 2015, 09:26:05 am »

Interessant,  voor onze Kariba moeten we ook op zoek naar nieuwe banden vanwege tempo100 keuring.  Ik lees mee.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Welk merk banden?
« Reactie #5 Gepost op: maart 20, 2015, 12:14:48 pm »

Hoewel ik onder de auto's eigenlijk altijd Michelin heb liggen zou ik onder de vouwwagen de Uniroyal RainExpert leggen; Fijne band met goede eigenschappen in alle gebieden voor een nette prijs die o.a. ook standaard door CC gebruikt wordt.
De band heeft weliswaar een iets hogere slijtage maar dat is voor die paar kilometer die je met een vouwwagen maakt helemaal niet interessant. Hij gaat ongetwijfeld 10.000-en kilometers mee. De andere zeer goede eigenschappen zijn veel meer van belang: Aquaplanning in de lengte en dwarsrichting.

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=uniroyal+rainexpert+155%2F70r13
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/bandentest/zomerbandentest-2012/zb12_zb205_9_uniroyal.pdf

Uniroyal heb ik ook zeer goede ervaringen mee (was een tijdje de standaard onder Seats), maar ze zijn wel altijd richtingsgebonden. Niet handig met een reservewiel.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Welk merk banden?
« Reactie #6 Gepost op: maart 20, 2015, 06:36:17 pm »

155/70 R13 is wel een heel makkelijk maatje. Keuze zat. Falken, Continental Eco 3, Michelin Energy, allemaal prima. Mijn ervaring is trouwens dat Michelin Energy onder de auto zeer slijtvast is, maar wel gevoelig voor droogtescheurtjes. Continental eco's haal ik ook altijd meer dan een ton mee onder de auto, maar die krijgt die droogtescheurtjes dan weer niet.
Hmm. hadden onder onze vorige auto Continental. Geen Eco, maar ze hadden wel al na 2 jaar kleine droogte scheurtjes.En de auto daarvoor hadden de Conti's na een jaar of 4 zomaar een snede overdwars. alle 4 de banden. En de buurman met dezelfde auto uit dezelfde tijd had het ook. Toeval? Denk het niet. Voor mij geen Conti's meer.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Welk merk banden?
« Reactie #7 Gepost op: maart 22, 2015, 09:04:14 pm »

Bedankt voor de reacties....
Meer tips zijn nog altijd welkom.
Dat van de rijrichting  wist ik niet..opletten  dus.
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Welk merk banden?
« Reactie #8 Gepost op: maart 22, 2015, 09:34:20 pm »

Hmm. hadden onder onze vorige auto Continental. Geen Eco, maar ze hadden wel al na 2 jaar kleine droogte scheurtjes.En de auto daarvoor hadden de Conti's na een jaar of 4 zomaar een snede overdwars. alle 4 de banden. En de buurman met dezelfde auto uit dezelfde tijd had het ook. Toeval? Denk het niet. Voor mij geen Conti's meer.

Continental maakt wel veel uit welke uitvoering je hebt. De Eco's (verschillende uitvoeringen) zijn blijkbaar tamelijk hard en zijn bij ons onder verschillende auto's echt lang mee gegaan. De Premiumcontact die mijn schoonouders twee keer gehad hebben, waren juist heel snel op. Die snedes overdwars en droogtescheurtjes komen me echter niet bekend voor.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Welk merk banden?
« Reactie #9 Gepost op: maart 23, 2015, 10:27:55 am »

Er zit een klein verschil tussen een auto band en een aanhangwagen band. Een autoband is bedoelt om kilometers te maken en aanhangwagenband niet. Een aanhangwagenband is wat harder en iets anders van samenstelling omdat hij vaak langer op 1 plek stilstaat. Autobanden zijn zachter van samenstelling en vlakken vaak af als ze lang op 1 plek stilstaan (een zgn. vierkante band).

Als je dus een harde autoband koopt ondervang je dat probleem min of meer. Een zachte band zou ik dus zeker niet nemen! Voor een auto is het comfortabeler, zeker als je niet zoveel kilometers maakt. Maar een aanhangwagen krijgt "vierkante" banden en gaat hobbelen achter de auto en dat is héél irritant rijden.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Welk merk banden?
« Reactie #10 Gepost op: maart 23, 2015, 10:49:48 am »

daar zit zeker wat in .....
Gelogd

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Re: Welk merk banden?
« Reactie #11 Gepost op: maart 23, 2015, 10:52:18 am »

Hoe zie je het verschil tussen een harde en zachte band? Wil je wat merken,  typen noemen?
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Welk merk banden?
« Reactie #12 Gepost op: maart 23, 2015, 12:38:34 pm »

De Eco banden zijn de hardere banden (lage rolweerstand)
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Welk merk banden?
« Reactie #13 Gepost op: maart 23, 2015, 01:18:08 pm »

Hoe zie je het verschil tussen een harde en zachte band? Wil je wat merken,  typen noemen?
Dat is heel erg lastig, want dat verschilt per model. Maar globaal zijn de michelin's en Contiental wat zachter en bijvoorbeeld pirelli en Brdigestone zijn harder van samenstelling. Maar de beste richtlijn is inderdaad wat C5CCV zegt: banden met eco/ energy en dat soort termen zijn meestal harder van samenstelling. Dat gaat meestal ook op voor de onbekende merken uit China trouwens, qua comfort en grip moet je ze voor een personenauto niet hebben maar voor een klapper zijn ze best geschikt.

Als je iets op het oog hebt kijk dan eens voor extra informatie op de volgende site, daar wordt heel veel testinformatie verzameld en samengevoegd : http://www.autobandentest.com/
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Re: Welk merk banden?
« Reactie #14 Gepost op: maart 23, 2015, 01:23:26 pm »

Dat is heel erg lastig, want dat verschilt per model. Maar globaal zijn de michelin's en Contiental wat zachter en bijvoorbeeld pirelli en Brdigestone zijn harder van samenstelling. Maar de beste richtlijn is inderdaad wat C5CCV zegt: banden met eco/ energy en dat soort termen zijn meestal harder van samenstelling. Dat gaat meestal ook op voor de onbekende merken uit China trouwens, qua comfort en grip moet je ze voor een personenauto niet hebben maar voor een klapper zijn ze best geschikt.

Als je iets op het oog hebt kijk dan eens voor extra informatie op de volgende site, daar wordt heel veel testinformatie verzameld en samengevoegd : http://www.autobandentest.com/
Ik zie dat je zelf ook een Aart Kok hebt. Wat heb jij voor banden? Of als je nieuwe zou moeten aanschaffen welke zou je dan kopen? (ik heb echt geen verstand van banden, geen idee waar ik naar moet kijken. Ik denk dan duur zal wel goed zijn maar is dat ook zo?)

Ik kan natuurlijk dezelfde banden doen die er nu ook opzitten, heb ik geen klachten over.
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2015, 01:31:48 pm door GuVer »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal