Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Neuswiel  (gelezen 12007 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.021
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Neuswiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 19, 2015, 12:58:14 pm »

Zeker weten dat je de veren mee kreeg? Zou me verbazen bij een C3, die heeft bij mijn weten, zoals veel franse auto's, een torsieas.

Hulpveren zijn in principe extra veren die ofwel in de hoofdveer geplaatst worden ofwel er naast gezet worden. In plaats van stalen veren kun je ook kiezen voor airbags, dan kun je de boel aanpassen aan de extra belading. Daarnaast kun je ook kiezen voor versterkte hoofdveren. In dat geval worden de originele veren vervangen door versterkte en soms progressieve exemplaren. Progressief wil zeggen dat de veerkracht niet lineair toeneemt met het inveren.
Ik heb in diverse auto's hulpveren geplaatst en het effect is meestal heel groot. De auto komt onbeladen doorgaans een centimeter of 4 hoger te staan en zakt bij belading minder ver in. Met een aanhanger is dat een groot verschil. Bij één auto (een Cordoba op LPG) had ik eerst hulpveren geplaatst (van MAD, in de McPherson veerpoten), maar de veerweg werd erg beperkt door die dingen. Auto stond wel weer recht, maar bij inveren kwam hij vrij snel op de aanslag. Die veerpoten heb ik uiteindelijk vervangen door versterkte veerpoten van een station-uitvoering. Toen had ik het beste van twee werelden.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.360
Re: Neuswiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 19, 2015, 12:59:11 pm »

toen in de buurt waar ik als kind woonde de eerste drempels werden gelegd zaten wij daar smiddag vaak om souvenis te rapen. Er was een groot verschil in auto's. Een Panda kwam altijd zonder kleerscheuren over de drempel terwijl je bij een Kadett altijw wel wat op kon rapen.  De ene auto is nou eenmaal gevoeliger voor doorhangen dan de ander.  Bekend zijn de renaults, en auto's uit de VW groep. Of he tnou een hatchback is of een station die hebben allemaal hetzelfde laadvermogen en mensen mikken nu eenmaal meer in een stationwagen...

Er bestaan overigens ook systemen waarbij er een blokje tussen de veren wordt gezet waardoor extreem inveren wordt voorkomen. Is goedkoper dan hulpveren.  En voor de doorzakkers onder ons.. an die hupveren heb je ook in het dagelijkse leven wel wat hoor! niet zozeer vanwege de wegligging maar wel omdat je mss echt gebruik kunt maken van de laadcappaciteit van je auto.
Gelogd
Adventure Awaits

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Neuswiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 19, 2015, 01:44:59 pm »

Daarnaast kun je ook kiezen voor versterkte hoofdveren. In dat geval worden de originele veren vervangen door versterkte en soms progressieve exemplaren. Progressief wil zeggen dat de veerkracht niet lineair toeneemt met het inveren.

Ik denk dat ik dan versterkte hoofdveren geplaatst heb gekregen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.021
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Neuswiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 19, 2015, 02:23:42 pm »

Ik denk dat ik dan versterkte hoofdveren geplaatst heb gekregen.

Maar het gekke is dat een C3 dus helemaal geen veren heeft. Die heeft een torsieas met schokdempers. Ik vermoed dat ze (ook) nieuwe schokdempers geplaatst hebben.
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Neuswiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 19, 2015, 02:35:31 pm »

Tja, ik heb er echt geen verstand van, maar achter in mijn auto ligt toch echt een doos (van de nieuwe veren) met van die spiraalveren erin.
En als ik onder de auto kijk zitten daar toch echt blauwe veren (klopt met het plaatje op de doos).
Aangezien e.e.a. door de Leasemaatschappij is gefiatteerd neem ik aan dat er in elk geval een aanpassing heeft plaatsgevonden.
Ik merk het trouwens ook met rijden. Lijkt wat stugger, vooral op drempels. :?
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2015, 04:00:21 pm door WimS »
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Neuswiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 19, 2015, 03:48:40 pm »

Een C3 is niet torsiegeveerd maar heeft wel degelijk spiraalveren in combinatie met een dwarsgeplaatste flexibele as. Zit ook op de C4 (Picasso). Niet meer te vergelijken met de onafhankelijke (veerbollen)vering van weleer maar ook niet zo antiek als torsievering..
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Neuswiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 19, 2015, 04:53:10 pm »

Hoi,
Zelf bij mijn vorige auto behoorlijk veel problemen gehad met drempels en uiteindelijk voor hulpveren gekozen.
De trekhaak was ook niet goed en is tevens door de dealer gecorrigeerd.
De hoogte van het midden van de kogel vd trekhaak moet min 35 cm boven het wegdek zijn, vol beladen. Zie voor een verduidelijking hiervan
http://www.rameder.nl/out/media/100784-04879-1-samples-v1.pdf. Hierin staat een tekening die het eea verduidelijkt.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Neuswiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 19, 2015, 06:17:32 pm »

Ik denk dat ik ze meekreeg om te laten zien dat er echt andere veren waren geplaatst?
Zoals je van de garage wel vaker het defecte en vervangen onderdeel meekrijgt.
Hm, nog nooit een defect onderdeel meegekregen. Alleen in Tsjechie toen we daar problemen met de electronica hadden met onze net nieuwe Skoda. Bleek er een VW onderdeel niet in orde. We kregen het onderdeel mee om thuis aan de garage te laten zien wat er was vervangen. Overigens was het een garantie kwestie dus geen gedoe met rekeningen betalen, wat op zich weer prettig was.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.021
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Neuswiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 19, 2015, 07:56:51 pm »

Tja, ik heb er echt geen verstand van, maar achter in mijn auto ligt toch echt een doos (van de nieuwe veren) met van die spiraalveren erin.
En als ik onder de auto kijk zitten daar toch echt blauwe veren (klopt met het plaatje op de doos).
Aangezien e.e.a. door de Leasemaatschappij is gefiatteerd neem ik aan dat er in elk geval een aanpassing heeft plaatsgevonden.
Ik merk het trouwens ook met rijden. Lijkt wat stugger, vooral op drempels. :?

Ah, wacht, leasemaatschappij... Je hebt een nieuwe C3? Die heeft spiraalveren. Ik ging uit van het (vrij veel verkochte) eerste model.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.021
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Neuswiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 19, 2015, 08:09:59 pm »

Een C3 is niet torsiegeveerd maar heeft wel degelijk spiraalveren in combinatie met een dwarsgeplaatste flexibele as. Zit ook op de C4 (Picasso). Niet meer te vergelijken met de onafhankelijke (veerbollen)vering van weleer maar ook niet zo antiek als torsievering..

de nieuwe C3/DS3 inderdaad wel. Maar de meeste Fransen hebben torsieveren achter. Is niets antieks aan hoor, werkt prima. Oa Peugeot 106, 205, 206, Renault Clio, Megane 1, Scenic, Laguna, Citroen Xsara, C1, C3, allemaal torsiegeveerd:



Van een 206 GTi. De rode stangen zijn de torsieveren voor de linker en rechter achterwielen. Andere veren zitten er niet onder.
Ook daar kunnen gewoon hulpveren onder, alleen moeten er dan vaak een paar extra schotels gemonteerd worden. Die zitten in de kit:



 Bij een Peugeot 306. De twee dunne stangen rechtsboven op de foto zijn de torsieveren. Op de swingarm is een schotel geschroefd en daar zitten de blauwe (Mad) hulpveren bovenop.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2015, 08:13:15 pm door sanderv »
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Neuswiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 22, 2015, 08:50:54 pm »

Zo leer je nog eens wat.
Ik wist niet wat torsie veren waren.  En ik wist ook niet dat mijn vrouws auto (ze heeft een oud model C3)  die heeft en dat mijn auto wel gewone veren heeft! 
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Neuswiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 22, 2015, 09:11:58 pm »

Na het akkefietje vlak bij de camping in Frankrijk (slinger lag 20 mtr bij de ingang) neuswiel stond op de grond. Het laatste deel van de weg zat vol met lelijke hobbels, haal ik nu het neuswiel tijdens de rit eraf.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Neuswiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 23, 2015, 07:52:47 am »

Na het akkefietje vlak bij de camping in Frankrijk (slinger lag 20 mtr bij de ingang) neuswiel stond op de grond. Het laatste deel van de weg zat vol met lelijke hobbels, haal ik nu het neuswiel tijdens de rit eraf.
Was je neuswiel niet stiekum onderweg naar beneden gedraaid?
Onze Cocoon heeft door het gewicht van de disselkeuken de neiging om spontaan in te draaien als deze op het neuswiel staat. Draait enorm soepel. Als je het neuswiel opdraait moet je de laatste slag stevig nog even doordraaien.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Neuswiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 23, 2015, 08:18:08 am »

Was je neuswiel niet stiekum onderweg naar beneden gedraaid?
Onze Cocoon heeft door het gewicht van de disselkeuken de neiging om spontaan in te draaien als deze op het neuswiel staat. Draait enorm soepel. Als je het neuswiel opdraait moet je de laatste slag stevig nog even doordraaien.
Nee door de heftige trillingen was de borgpen van de slinger eruit gegaan. Met als resultaat de slinger op de grond en het wiel op de grond. Gelukkig gebeurde dit letterlijk voor de ingang van de camping.
Stond bij de receptie en zag dat mijn neuswiel op de grond stond en zag verderop een meter of wat de slinger op de grond liggen. Dus veel geluk gehad.
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Neuswiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 23, 2015, 09:44:24 am »

Dan heb je inderdaad geluk gehad....
Ik ben eens enkele kilometers na de camping, gealarmeerd door een wat raar geluid, naar mijn neuswiel gaan kijken om vervolgens te constateren dat het behoorlijk afgesleten was.
Sindsdien controleer ik het opdraaien en vastzetten van het neuswiel altijd extreem goed...
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal