Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Aanlopende remmen  (gelezen 3104 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bruud

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon S
Aanlopende remmen
« Gepost op: mei 16, 2017, 10:48:40 pm »

Met dit topic wil een ervaring delen waar wellicht een ander ook wat aan heeft..

Bij mijn vorige VW (Aart Kok Kariba 2008 /Knott onderstel) constateerde ik tijdens een rustpauze ik dat 1 wiel wat warmer was dan de andere. Een uur later was dat probleem weer weg. Thuis de kar opgekrikt en de wiellagers/ remmen gecontroleerd. Beide liepen volledig vrij zonder enig voelbaar of hoorbaar verschil tussen beide wielen. Na een andere korte rit nogmaals gecontroleerd, en 1 wiel bleek pisheet te zijn.. Hiermee ben ik naar de lokale aanhangwagenspecialist gereden, en die vertelde me dat dit wel vaker voorkomt bij dit soort lichte onderstellen... In tegenstelling tot bij een auto, wordt de remschoen middels een kabel naar de trommel gebracht. De schoen roteert hierbij om een draaipunt. Het kan dan gebeuren dat bij het remmen de schoen door de roterende beweging zich a.h.w. 'vastbijt' in de rijrichting. De schoen blijft dan aanlopen en het wiel wordt glimmend heet. De oplossing die ze daarvoor hebben is om aan de inloop van de schoen een schuine kant te slijpen.  Sinds deze ingreep heb ik hier nooit meer last van gehad...
Achteraf kon ik dit probleem wel. In mijn jonge jaren ben ik werkzaam geweest in de fietsenbranche. De trommelremmen van Sturmey-Archer vertoonde een zelfde soort euvel, maar dan wat agressiever. Deze hadden soms de neiging om tijdens het remmen volledig te blokkeren. Een schuine kant aanbrengen aan de inloopzijde van de remschoen verhielp dit probleem.

Ik kan me helemaal voorstellen dat dit soort euvels bij een technische (Bovag)controle niet aan het licht komen. Dus het kan zeker geen kwaad tijdens een rustpauze eens aan de (auto en kk) wielen te voelen. Dat kan een hoop narigheid voorkomen...

Ruud
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Aanlopende remmen
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2017, 11:49:40 pm »

Tijdens pauzes voel ik altijd aan de wielen/remtrommels. Direct na het uitstappen maak ik een rondje.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Aanlopende remmen
« Reactie #2 Gepost op: mei 17, 2017, 08:21:06 am »

Tijdens pauzes voel ik altijd aan de wielen/remtrommels. Direct na het uitstappen maak ik een rondje.
Same here.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 866
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Aanlopende remmen
« Reactie #3 Gepost op: mei 17, 2017, 09:41:11 am »

+1
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.756
Re: Aanlopende remmen
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2017, 02:40:47 pm »

Doe ik ook. Zeker met ritten met hogere snelheden. +110km/u


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Aanlopende remmen
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2017, 04:19:11 pm »

Same here.
En zeker bij lange afdalingen als de vouwwagen de neiging heeft tot opduwen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 639
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Aanlopende remmen
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2017, 07:52:18 pm »

Ben een leek op dit soort technisch gebied dus misschien domme vragen.
dat aanlopen van remmen is dat iets dat elke VW kan hebben? Zo ja wel raar ik ga ervan uit dat je dat niet hoeft te controleren.
En wat is warm dat je je hand er niet meer tegen de velg/rubber kan houden of nog kouder is al te warm?
En als je denkt oei dat si warm wat dan behalve even wachten en af laten koelen. Je moet toch verder. Langzamer rijden en vaker stoppen om te koelen?
Bij afdalen kan ik me iets voorstellen omdat je ook niet moet remmen maar op motor moet dalen maar dat kan je niet tegen de oplooprem vertellen  :P
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Aanlopende remmen
« Reactie #7 Gepost op: mei 17, 2017, 08:33:52 pm »

Je moet op de velgen/banden altijd gewoon je hand kunnen leggen zonder dat je er brandwonden van krijgt.
Bij lichtmetalen wielen kan je de remtrommel aanraken maar die kan echt wel wat heter worden. Precieze temperaturen weet ik niet maar als ik de trommel niet langer dan een paar seconden aan kan raken is er wat mis.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Aanlopende remmen
« Reactie #8 Gepost op: mei 17, 2017, 10:46:24 pm »

Ik voel ook altijd even bij een stop.
De ene keer zijn de wielen koud, de andere keer flink hand warm.  Maar nog altijd zo dat je je hand er gewoon op kan houden.
Zo lang dat kan is het geen probleem (vind ik :-)). Maar wanneer het zo heet zou zijn dat je je hand er niet meer op kan houden zou ik toch even bij een garage langs gaan.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Aanlopende remmen
« Reactie #9 Gepost op: mei 17, 2017, 11:12:38 pm »

Behalve als je aan het afdalen bent. De oplooprem is dan teveel 'bediend'. Dan moet je het laten afkoelen, en proberen zoveel mogelijk trekkend te rijden. Sowieso is het bij het rijden in de bergen verstandig regelmatig te controleren en pauzes te nemen.
Gelogd

CJ-Petra

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 369
  • Merk Vouwwagen: Polynorm met Gordigear Taiga
Re: Aanlopende remmen
« Reactie #10 Gepost op: mei 18, 2017, 07:13:23 am »

Tijdens pauzes voel ik altijd aan de wielen/remtrommels. Direct na het uitstappen maak ik een rondje.
Hier ook, auto & vw worden gecheckt.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Aanlopende remmen
« Reactie #11 Gepost op: mei 18, 2017, 04:20:07 pm »

Als banden te heet worden is zeer waarschijnlijk je bandendruk veel te laag. Maar gaat voornamelijk om de as/remtrommel.
Als je veel afdaalt kun je ook de remmen even lossen door wat gas te geven. Maar als alles goed werkt zullen ze niet snel aanlopen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Bruud

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon S
Re: Aanlopende remmen
« Reactie #12 Gepost op: juni 05, 2017, 11:18:07 am »

Ben een leek op dit soort technisch gebied dus misschien domme vragen.
dat aanlopen van remmen is dat iets dat elke VW kan hebben? Zo ja wel raar ik ga ervan uit dat je dat niet hoeft te controleren.
En wat is warm dat je je hand er niet meer tegen de velg/rubber kan houden of nog kouder is al te warm?
En als je denkt oei dat si warm wat dan behalve even wachten en af laten koelen. Je moet toch verder. Langzamer rijden en vaker stoppen om te koelen?
Bij afdalen kan ik me iets voorstellen omdat je ook niet moet remmen maar op motor moet dalen maar dat kan je niet tegen de oplooprem vertellen  :P

Warm lopen bij afdalen is normaal, maar in mijn geval was het een technisch mankement welke na 15 minuten rijden op het vlakke land al leidde tot een te warme velg. Het andere wiel had er geen last van. Ik kon mij hand er niet meer tegen houden. Dus dat is echt foute boel. Na de ingreep geen last meer gehad.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal