Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog  (gelezen 25698 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #15 Gepost op: maart 04, 2018, 08:39:14 pm »

Dat klinkt realistisch.


mar-ine
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #16 Gepost op: maart 04, 2018, 08:41:10 pm »

Dat klinkt realistisch.
Al trok een laptop in ons geval wel meer stroom dan we op regenachtige dagen konden laden. Op de laptop werd wel gegamed, als dat niet gebeurt gaat het lang goed.

mar-ine



mar-ine
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #17 Gepost op: maart 04, 2018, 09:19:53 pm »


Dat klinkt realistisch.
Al trok een laptop in ons geval wel meer stroom dan we op regenachtige dagen konden laden. Op de laptop werd wel gegamed, als dat niet gebeurt gaat het lang goed.

mar-ine
Helemaal waar, een (krachtige) laptop kan je niet vol continue voeden met deze setup. Om energie efficiency redenen gebruik ik een 12V laptop voeding (en ga ik niet van 12V->230->19V) en gebruik ik de PC met mate, de beperkte energie is een prima stok achter de deur om de PC uren van de kinderen wat te beperken  :# . Een lichte laptop zou wel (bij zon!) vele uren per dag gebruikt kunnen worden. (Bijvoorbeeld netbook, chromebook of kleine laptop met 'echte' energievriendelijke mobile processor/chipset.)
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #18 Gepost op: maart 05, 2018, 07:44:43 am »

Ik heb 2 jaar teug er ook eens naar gekeken om onafhankelijk te zijn en kwam tot dezelfde conclusie als JanJD.
Wij gebruiken een absorptie koelkast omdat we er met ons oor zo wat boven op liggen. Koelen op zonne-energie is op deze manier niet echt haalbaar. Om hiervoor gas te gebruiken is een optie, maar vind ik niet ideaal.
Dan maar camping-stroom. Scheelt ook weer gedoe met opstellen van de zonne-energie centrale. Maar het blijft een aantrekkelijk idee om onafhankelijk te zijn.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #19 Gepost op: maart 05, 2018, 09:08:18 am »

Ben even benieuwd: wat is er niet ideaal aan het gebruik van gas voor het koelen? De koeling is op gas meestal beter dan op 230v. Als je voor de overige stroomgebruikers op de accu kunt vertrouwen dan scheelt het op veel campings al gauw een euro of twee, drie per overnachting en daarmee is het gas er al snel uit.

Enige is wel dat je de extra warmte kwijt moet kunnen
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #20 Gepost op: maart 05, 2018, 12:23:47 pm »

Ben even benieuwd: wat is er niet ideaal aan het gebruik van gas voor het koelen? De koeling is op gas meestal beter dan op 230v. Als je voor de overige stroomgebruikers op de accu kunt vertrouwen dan scheelt het op veel campings al gauw een euro of twee, drie per overnachting en daarmee is het gas er al snel uit.

Enige is wel dat je de extra warmte kwijt moet kunnen
Het is niet de extra warmte waarom ik het niet ideaal vindt. Ik vraag me af of er veel verschil in warmte ontwikkeling zit tussen gas en 230 V. Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt.
Waarom ik het niet ideaal vind, is omdat we min of meer gebonden zijn aan het dure campinggas. Deze flessen passen mooi in de keuken. Andere flessen zijn te hoog, die zou ik buiten de keuken moeten plaatsen en daar een voorziening voor moeten maken.
Daarnaast geeft de werking op gas mij een wat minder veilig gevoel. Maar dat is wellicht ook het onbekende.
Het is ook niet dat we het niet gebruiken. Zeker voor een weekend of doortrek plek gebruiken we wel eens gas. Of als er een elektrische storing is.
Maar liever niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #21 Gepost op: maart 05, 2018, 12:34:54 pm »


Waarom ik het niet ideaal vind, is omdat we min of meer gebonden zijn aan het dure campinggas. Deze flessen passen mooi in de keuken. Andere flessen zijn te hoog, die zou ik buiten de keuken .....

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De kleine groene fles past op de plek van een 907. Dit is geen campinggaz en wel navulbaar. Scheelt veel knaken. Vakantie van drie weken heeft deze bij ons makkelijk uitgehouden.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #22 Gepost op: maart 05, 2018, 03:35:43 pm »

Wij koelden altijd op gas. De 5 kg grote fles stond gewoon achter de keuken onder de Cocoon. Geen enkel probleem. waarom zou daar een aparte voorzieing voor moeten komen. Laatste jaren mag een gasfles omwille van veiligheid al niet meer geplaatst in nieuwe keukens.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #23 Gepost op: maart 05, 2018, 04:05:13 pm »

Laatste jaren mag een gasfles omwille van veiligheid al niet meer geplaatst in nieuwe keukens.
Is dit een heel recente verandering? Er staan vandaag nog volop vouwwagens met kueken met daarin een campingaz 907 gasbus in de showroom, is dit dan buiten de wet?
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

nikkel1964

  • Gast
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #24 Gepost op: maart 05, 2018, 04:40:52 pm »

inderdaad: op plekken waar de 907 past, past de 2,5kg stalen gasfles ook. En een vulling daarvoor kost ongeveer 1/3 tot 1/4 van een 907.

De warmteontwikkeling bij gas is aanmerkelijk groter dan bij koelen op 230v, althans precies boven de plek waar de vlam brandt.

Nadeel van de 2,5kg fles: hij is minder goed verkrijgbaar.

Wat 'het gevoel' betreft: dat is denk ik even wennen?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #25 Gepost op: maart 05, 2018, 04:59:21 pm »

Is dit een heel recente verandering? Er staan vandaag nog volop vouwwagens met kueken met daarin een campingaz 907 gasbus in de showroom, is dit dan buiten de wet?
Nieuwe vouwwagens. Wij kochten in 2014 een Cocoon. Toen was het al zo. daarom zat de aansluiting met een snelkoppeling buiten de keuken. Zo vertelde Holtkamper het ons.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #26 Gepost op: maart 05, 2018, 05:16:42 pm »

waarom zou daar een aparte voorzieing voor moeten komen.
Omdat de slang te kort is,
Omdat het keukendeurtje dan open moet blijven staan,
Omdat niet iedereen een Cocoon heeft ...
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #27 Gepost op: maart 05, 2018, 07:21:42 pm »

Nieuwe vouwwagens. Wij kochten in 2014 een Cocoon. Toen was het al zo. daarom zat de aansluiting met een snelkoppeling buiten de keuken. Zo vertelde Holtkamper het ons.
Onder meer Campwerk en 3Dog leveren een keuken met gasfles erin, het lijkt erop dat Holtkamper een eigen interpretatie van de wet naleeft of dat factoren zoals ingebouwde koelbox (met open vlam) het verschil maken. Wie kan een link naar de wetgeving geven?
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #28 Gepost op: maart 05, 2018, 07:24:45 pm »


inderdaad: op plekken waar de 907 past, past de 2,5kg stalen gasfles ook. En een vulling daarvoor kost ongeveer 1/3 tot 1/4 van een 907.
De kleine groene fles past op de plek van een 907. Dit is geen campinggaz en wel navulbaar. Scheelt veel knaken.
De diameter van de 2,5kg groene gasfles is 1cm groter dan de campingaz 904 of 907 en de bus met flens is ook aanzienlijk hoger. Het is dus niet automatisch zo dat waar de 907 past ook de 2,5kg past, andersom wel! Helaas lukte het mij niet binnen de beschikbare ruimte een 2,5kg bus passend te krijgen, wel een 2x 907 bus. Als ik in Nederland zonder 230V gaat kamperen zet ik weleens een 5kg propaangasbus ernaast, maar meestal ga ik voor het gemak van de in de keuken geplaatste gasbussen.


Bij het propaan navulpunt bij mij in de buurt koste navullen mij vorig jaar Euro 3,50 per kg. In Frankrijk (waar wij meestal op vakantie gaan) betaalde wij het voorgaande jaar Euro 20,- en Euro 24,- voor het ruilen van een 907, dit is gemiddeld Euro 8,00 per kg. Hiernaast moet je bij de 2,5kg fles de aanschaf over 10 jaar afschrijven. Met deze prijzen komt prijsverschil in de buurt van de 1:2.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #29 Gepost op: maart 05, 2018, 07:32:08 pm »

Omdat de slang te kort is,
Omdat het keukendeurtje dan open moet blijven staan,
Omdat niet iedereen een Cocoon heeft ...
Slangen kunnen langer worden gekocht, moeten toch om de 6 jaar worden vervangen.
Je keuken heeft ongetwijfeld nog ergens een opening om te ventileren.  Je wilt niet dat het een bom wordt als gas zich ophoopt omdat het nergens weg kan.
Had iedereen maar een Cocoon.  :#
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal