Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5   Omlaag

Auteur Topic: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog  (gelezen 25723 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #60 Gepost op: juli 27, 2020, 08:56:10 am »

Hey Jan,

ondertussen heb ik de geleiders (https://www.schreuderenco.nl/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_category_id=74&virtuemart_product_id=3366&Itemid=539) en de alu profielen besteld alsook de door u aangeraden stekker voor de 12V (https://www.conrad.be/p/procar-67614001-opbouw-powerstopcontact-stroombelasting-max-20-a-geschikt-voor-sigarettenaanstekerstekker-853613?utm_medium=email&utm_source=orderbevestiging&utm_term=853613 ), ik denk dat een verticale opstelling wel het beste zal zijn om zo weinig mogelijk last te hebben van trillingen en ook nog wat plaats-besparend achter de koeler/vriezer.

ik heb gecheckt en idd de pin met constante stroom op mijn wagen is niet doorverbonden, nu ik was sowieso niet van plan de continu 12V te gebruiken, ik ga voor pin  die door het contactslot wordt onderbroken en die is werkende, heb ik gecheckt.
Ik ga ook overwegen toch nog een hoofdschakelaar (https://www.dewitschijndel.nl/dg-rubber-hoofdstroomschakelaar/?qty=1 ) te plaatsen ook.

Vervolgens heb ik nog een paar vraagjes

Ik heb precies begrepen dat u een 2,5mm met 3 aders (vroeg me af waarom 3, brengen je 12 V continu naast 12 onderbroken binnen ?) hebt getrokken van de 13 pin jaeger, ik was van plan een 2 ader te nemen aangezien ik slechts pin onderbroken door contactslot  en bijhorende massa ga gebruiken… Ik vroeg me af of je denkt dat een 2 ader 4mm mogelijk zou zijn, zal zelf nog eens bekijken maar ik vrees er voor. Nu mijn ijskast is 45 W op 12 V dus minder dan 4A en dat zou eigenlijk nog kunnen  met 2,5 mm minder dan 5 m denk ik. Nog even mijn hoofd over breken :-). ALs variant voor de 2,5 mm denk ik aan https://www.dewitschijndel.nl/dg-rubber-dubbele-montagesnoer-zwart-2-x-2-5-mm/?qty=1


De CEE invoer die U gebruikte is deze die van HABA aub, ik vind die als enige met afsluitdeksel? Hier overweeg ik eventueel de CEE invoer aan de dissel te zetten, rekening houdend met de opstelling van de trailer zou die dan meestal aan de achterkant zitten dacht ik of is er een speciale reden dat jij gekozen hebt om hem links achter te zetten ?



Voor de doorvoer van de 12V en de 230V door de bodemplaat hebt U daar speciale doorgeefnippels voor gebruikt ? Ik weet nog niet echt hoe dik de bodemplaat is van de trailer (12 of 15 mm veronderstel ik).
Ben ook benieuwd waar U de aarding op het chassis hebt gekoppeld.
De geleiders zitten 1,2 m ongeveer in de bak vanaf de achterkant, ik was aan het denken de 12 V en 230 V een de linkerkant daar te laten binnenkomen daar ik daar dan een compartiment of plaat kan bevestigen voor de elektro.

De inox beugel en plaatjes heb je die ergens kunnen bestellen aub, ik schijn ze moeilijk te vinden ? Ik veronderstel dat u inox bouten van 6 mm of 8 mm hebt gebruikt om de geleiders (L ALU profielen op bodem) vast te zetten met borgmoeren tegen het lostrillen ?

Het zijn wat schaamteloze vragen, maar ik ben volledig fan van uw concept dus ik vraag maar raak, hope you do not mind.
Wanneer de trailer is opgeleverd zal het ook wat inzichtelijker worden, nu probeer ik me maar zo goed mogelijk voor te bereiden…

Bedankt alvast voor alle tips en tricks reeds verkregen,

 Groetjes Koen
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #61 Gepost op: juli 27, 2020, 10:52:17 pm »

@ KoenW, maak je ook een project topic?
Gelogd

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #62 Gepost op: juli 28, 2020, 11:24:40 am »

@ KoenW, maak je ook een project topic?

Zal ik zeker doen wanneer ik begin aan mijn project, niet mijn bedoeling Jan zijn post te overladen ... grtjs Koen
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #63 Gepost op: juli 28, 2020, 02:13:44 pm »

Hallo KoenW,

Mooi dat de spulletjes al beginnen binnen te komen. Leuk als je een eigen topic gaat maken, ik zal in mijn reacties met name ingaan welke keuzes ik gemaakt heb.

Wat wegen jouw rails? (Die van mij 8,2kg per set, dus in totaal heb ik al 16,4kg rails toegevoegd, dit is meer dan 10% van de eigenbouw wagenbakinrichting, keuken (incl koelbox) en elektrische installatie bij elkaar!)

Jouw compressorkoelbox gebruikt (tijdens bedrijf) minder op 12V dan mijn absorptiebox, 2,5mm2 zou moeten kunnen, 4mm2 is natuurlijk beter al kan dit wel een uitdaging worden om te monteren.
Ik heb zowel de geschakelde als constante 12V aangesloten i.v.m. met de wens voor spanning tijdens de stops (voor o.a. vonkontsteking kookplaat) en de grote stroomafname. Naast de koelbox heb ik ook een acculader, deze 2 samen trekken teveel voor de geschakelde 12V. Vandaar gebruik ik hiernaast ook de constante 12V voor de acculader waar overigens om ongewenste leegloop van de autoaccu te voorkomen de belasting door de geschakelde 12V af en aan geschakeld wordt.
Zoals aangegeven vind ik 12V stekkers bedoeld voor sigaretten aansteker ondingen en zie ik gebruik als spanningsplug als misbruik. De door mij gebruikte 12V (sigarettenaansteker)contactdoos samen met de stekker aan de koelbox blijkt helaas ook niet geheel ongevoelig voor lostrillen van de stekker. Dit overkwam mij helaas enkele dagen geleden en ik ben nu voornemens de koelbox stekker ook te vervangen door een XT60 steker; voortschrijdend inzicht door ervaring. Ik zal dan een sigarettenstekker naar XT60 verloop gebruiken als ik de koelbox aan een sigaretten aansteker in de auto wilt aansluiten. Ik heb trouwens de aansluitdoos vertikaal gemonteerd met de koelboxstekker er van bovenaf in.
De genoemde hoofdstroom schakelaar zou ik achterwege laten, je hebt slechts 1 gebruiker die je zo door de stekker eruit te trekken loskoppeld, waarom zou je zo’n schakelaar toevoegen? Alles wat je weg laat kost niets, maakt het (meestal) eenvoudiger en kan ook geen storingen geven!

Het merk van de gebruikte CEE invoer weet ik niet, ik heb een (voordelige) uitvoering met klep gekozen, deze voldoet maar de kwaliteit maakte verder geen bijzondere indruk.
Hetzelfde geldt voor de 13polige Jeager stekker, bij de online bestelde stekker bleek de kunststof bajonet ring slechte passing te hebben (kwam los!) en ook de pinnen (messing zonder coating) bleek corrosie gevoelig; ik heb onder garantie een andere ontvangen maar heb toch de stekker vervangen voor een exemplaar van een andere leverancier die beter duidelijk beter blijkt te zijn. Ik koop trouwens heel veel online en in de beschrijving van de webshops zijn dit soort verschillen vaak niet waarneembaar, soms heb je pech en soms geluk... (En hier heeft is een fysieke winkel dus soms voordeel.)
De extra toegevoegde 12V kabel vanaf deze stekker is een rubber (blijft ook bij kou soepel) exemplaar (bij Hornbach vandaan) die lijkt op de kabel in het door jouw gedeelde linkje (naar de Wit in Schijndel). Een waterdichte doorvoor in de stekker voor de 3 kabels heb ik gemaakt door om de kabel in de knel-trekontlasting in de stekker met vulkaniserend tape alle tussenliggende ruimte/openingen op te vullen en te omwikkelen en vervolgens in te klemmen.

Doorvoer van de kabel door de (18mm dikke) bodem gaat gewoon via een geboord gat afgewerkt met kit. De doorvoor zit bij mij tussen het reservewiel en de bodem en is dus ook enigzins afgeschermd. Er is hier geen sprake van langdurige waterbelasting, hooguit kortstonding tijdens de reis en hier verwacht ik ook geen enkel probleem. De naden rondom de bodem zijn trouwens door de aanhangwagenbouwer ook afgekit.

Je hebt waarschijnlijk gelijk met de stelling dat een aansluiting aan de voorzijde bij de dissel op veel campings een net iets kortere afstand tussen stroompunt en invoerpunt oplevert. De 230V invoer zit aan de linker zijkant naast de poot omdat dit het dichtst bij de doorvoer door bodem naar de groepenkast zit en dit was de gemakkelijkste oplossing en is mooi symetrisch met de uitvoerdoos (die rechts achter zit). Het scheelt ook 2 meter kabel die naar voren toe onder de wagen vastgezet zou moeten worden en is iets veiliger (er is altijd een klein kansje dat door opspattende stenen leidingen aan onderzijde geraakt worden of deze los gaan zitten). De linker kant is overigens wel optimaal, rechts is vanwege de tent minder goed toegankelijk.
Na het opzetten leg ik het dekzeil linksvoor onder de wagen, dit zou wat lastiger gaan als de kabelinvoer daar ook zou zitten. Al met al denk ik dat in de praktijk elke positie aan de linkerkant zal voldoen, kies vooral de positie die jij voor jouw ideaal vindt, voor mij voldoet links achter goed.
De voor de kabels  gebruikte RVS beugels met rubber binnenkant heb ik ooit gekocht voor gasleidingen, die laatste paar die ik nog had liggen kwamen hier goed van pas. Veel losse RVS bouten (met name m6) en montage materiaal heb ik gewoon bij de doe-het-zelf winkels vandaan, (o.a.) de Hornbach verkoopt ze ook per stuk.
De veiligheidsaarde is met een bout door de bodem van de wagenbak aan het chassis vastgezet, een gekartelde borgringen zijn toegevoegd voor betrouwbaar contact. Deze verbinding zit aan binnenzijde wagenbak en is hiermee afgeschermd van weersinvloeden of opspattend water tijdens het rijden. Dit om slecht contact door corossie te voorkomen.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

muis

  • Gast
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #64 Gepost op: juli 28, 2020, 09:35:52 pm »

Zal ik zeker doen wanneer ik begin aan mijn project, niet mijn bedoeling Jan zijn post te overladen ... grtjs Koen
Gaat vooral om het proces, om dat ook te zien. Ik zou willen dat ik dit soort projecten zelf zou kunnen
, ik vind het leuk om te lezen hoe enthousiast je bent over dit idee, dus geen probleem dat je hier de vragen stelt.  Logisch juist :J
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Eigenbouw keuken, elektrische installatie, wagenbakinrichting enz. in Traildog
« Reactie #65 Gepost op: juli 06, 2022, 03:37:20 pm »


Een kleine aanvulling op het vouwwagen project.
Alles is nu 5 jaar (ongeveer 23 kampeerweken) probleemloos in gebruik en bevallen de zelfbouw keuken en andere beschreven zaken zonder aanpassingen goed.
De elektrische installatie is ondertussen al 4 jaar voorzien van een accu en een zonnepaneel (zie https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=25278.msg324156#msg324156). Hiermee hebben wij zo'n 16 weken off-the-grid hebben gekampeerd waarbij wij geen moment energie tekort hebben gehad.


Wij kamperen trekkend en doen meerdere campings op een vakantie aan. De 3Dog vouwwagen zelf zet met een minimaal aantal handelingen heel snel op, de basis staat in een minuut. Hierna wordt de tent ingericht waaronder het ophangen van de lampjes, telefoonladers en wat andere zaken. Dit koste relatief veel tijd, bijvoorbeeld voor het ophangen van een lampje moeten behoorlijk veel handelingen gedaan worden: Wagenbak open, krat open om vervolgens uit een koffertje de lamp en snoeren te pakken, lamp vastklemmen, snoeren afrollen en aansluiten enz..
Hier is ruimte voor verbetering bijvoorbeeld door de verlichting (en usb laders) aangesloten en nabij of op het gebruikspunt op te bergen. Op locatie kan dan met 1 enkele handeling de lamp opgesteld worden, dit scheelt veel handelingen (zie handelingen lijstje hiervoor).


Op de foto's is een keuken lamp te zien die uit een aluminium kokerprofiel, een LED-strip (warm-wit) en wat elektronica uit China samengesteld is.
De lamp is opgebouwd uit LED strip (warm licht met hoge lichtsterkte, 24 LEDS/10cm) in een aluminium strip. De staander is gemaakt een aluminium kokerprofiel (uit een oude partytent frame) van gelijke afmetingen. De hoekverbindingen zijn gemaakt met hoeklijntjes bevestigd met popnagels. In het aluminium koker profiel is een micro 3-standen schakelaar (gedimd, uit, max) geplaatst met mini DC-DC converter voor de dim stand geplaatst. De stander zit aan een scharnierpunt vast die is gemaakt van enkele plaatjes alumnium en schroeven. De scharnier zit vervolgens weer aan de achterkant van het keukenblok vast. Een kleine gereedschap klemmetje zorgt ervoor dat de lamp verticaal blijft staan. De hoogte van de lamp samen met de positie van het scharnierpunt is zodanig gekozen dat er en voldoende werkhoogte is en dat ingeklapt de lamp precies naast de zijwand van de keuken komt. Opgezet verlicht dit lampje zowel de koelbox als kook en werkgedeelte goed. De dimstand wordt in de praktijk het meest gebruikt.


In de vouwwagen zijn (semi-)vaste lampen wat lastiger aan te brengen. Iets permanent op de buizen vastgemaakt zou kunnen maar dit is dan al snel een compromis met betrekking tot het gewenste lichtbeeld.
Hierom heb ik dit tot nu toe zeer eenvoudig opgelost: De al reeds in gebruik zijnde Jansö lamp(en) van Ikea kunnen, met de aangesloten snoeren erbij, ingeklapt prima tussen de froli elementen onder het bed opgeborgen worden. De opbouw is dan niets meer dan (na het openklappen van de vouwwagen) het lampje pakken en aan de naastliggende staander vastklemmen en klaar:-).
Iets vergelijkbaars heb ik gedaan met het 12V USB laadpunt (op de foto staat een standaard Fast-Charge multi-poort lader, dit jaar zijn er ook snelle 12V QC en PD laders toegevoegd.).
De te laden apparaten hebben een vast plekje gekregen in een bergvak (ook uit China) die met klittenband aan de froli bodem vast zit. Dit kan gewoon blijven zitten, bij het inklappen wordt dit op het matras gelegd.


Al met al enkele kleine aanpassingen die het trekken met de vouwwagen nog iets gemakkelijker maken. Ik hoop dat de foto's helpen de tekst te verduidelijken en verder voor zichzelf spreken.


(p.s. ik heb ook nog enkele uitbreidingen aan de luifel gemaakt, hiervan hoop ik later nog enkele foto's te delen.)
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Pagina's: « 1 2 3 4 5   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal