Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Wat weegt jouw vouwwagen?  (gelezen 17195 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Wat weegt jouw vouwwagen?
« Gepost op: juli 25, 2008, 07:12:19 pm »

We weten allemaal dat een vouwwagen te weinig bagageruimte heeft en daarnaast ook nog eens onvoldoende laadvermogen.

Wij gaan heeeel binnenkort (overmorgen om deze tijd sont nous arrivee) op vakantie. Omdat dit onze eerste langere rit wordt (800 KM), leek een weging mij wel verstandig. Dus: vrijwel compleet ingepakte klapper uit de garage gehaald en op naar een weegbrug. Mijn wagen (een Jamet Louisiana) mag volgens de papieren 650 KG wegen. Ik heb geen idee wat hij 'leeg' weegt. Vind ik ook niet zo belangrijk.  Inmiddels heb ik er nieuwe banden onder laten zetten die elk goed zijn voor 400 KG, het chassis blijkt voor aanhangers van 450 - 750 KG gelijk te zijn, dus 'technisch' mag hij 750 KG hebben. Dit is volslagen veilig, maar kan wel een prent opleveren.

Gewogen 'op de bandjes' (hier moet formeel de kogeldruk nog bij worden opgeteld, maar bij een controle gebeurt dat eigenlijk nooit): 600 KG met een foutmarge van + of - 10 KG.

Ik ga morgennacht een stuk geruster (en dus uitgeruster  :ZZZ) de weg op. En dat voor slechts 19,00 EUR.

Ik heb gewogen bij Holleman Oud Papier in Den Haag. Ik denk dat vrijwel alle lompen, schroot en papierhandelaren een weegbrug hebben.

Op de (soms hobbelige) rit naar en van de weegbrug ook gemerkt dat de balans nog nooit zo prettig was. Dat voelt ook prettig.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

martijn-wieteke

  • Gast
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #1 Gepost op: september 01, 2008, 05:06:55 pm »

onze scout weegt leeg 460kg en mag max 640kg wegen.
Gelogd

mr4hughz

  • Gast
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #2 Gepost op: september 01, 2008, 07:22:04 pm »

voor een aanhanger zijn er weinig "grenzën" in de wet het voor die 100 Kg kan je een papieren herkeuring aanvragen bij RDW zodat je 750 KG mag dragen op je VW handig voor fietsen enzv.

ga je boven de 750 KG dan ga je meer betalen aan RDW keuring, met de nodige aanpassingen die erbij horen.
Gelogd

Belgskes

  • Gast
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #3 Gepost op: september 03, 2008, 04:01:31 pm »

Onze Raclet Pinato Sr. mag 650 kg wegen en dat is ruim voldoende om alles mee te nemen.
Gelogd

mr4hughz

  • Gast
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #4 Gepost op: september 03, 2008, 04:15:39 pm »

overgens dat je meer mag dragen hoeft niet altijd een aanpassing aan de VW zelf te gebeuren .. hooguit een herkeuring en een eigen kenteken plaat
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #5 Gepost op: september 05, 2008, 10:39:10 pm »

die van ons weegt iets van 300 nog wat .
Gelogd

Conway Cruiser

  • Gast
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #6 Gepost op: januari 26, 2015, 05:03:03 pm »

Onze Conway Cruiser weegt leeg (volgens de fabriekopgave) 546 kg, dus 204 kg laadvermogen. (max. 750 kg)
Ik ga hem binnenkort eens laten wegen op een weegbrug. Bij Roost Olie in Nederweert (Esso tankstation) kan je hem gratis laten wegen mits je daar de auto tankt.

Ik ben benieuwd naar het werkelijke gewicht en hoe leeg ze hem gewogen hebben bij de fabrieksopgave.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #7 Gepost op: januari 26, 2015, 05:14:27 pm »

Die van mij woog gevuld, op disselbak na waar een gasfles en skottel in ging, 500 kg en mag 750 kg wegen. Afgelopen zomer voor de vakantie hebben we hem laten wegen.
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #8 Gepost op: januari 26, 2015, 05:21:50 pm »

In Almere kun je wegen bij de laadbrug van de vuilstort Braambergen (Waterlandseweg). Kan wel/niet officieel, bepaalt de kostprijs.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #9 Gepost op: januari 26, 2015, 05:44:58 pm »

Leeg volgens opgave Aart Kok 250kg, dus 500kg laadvermogen  :#
Ik ga hem niet wegen, zoveel zit er echt niet in
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2015, 05:47:42 pm door KlapJoeri »
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #10 Gepost op: januari 26, 2015, 06:04:26 pm »

Het maximale gewicht van 750 kg heeft te maken met de Nederlandse wetgeving, een aanhanger met een maximaal gewicht boven de 750 kg dient een eigen kenteken ( gele plaat) te hebben, tot 750 kan worden volstaan met een witte plaat met het kenteken van de trekkende auto.

In het buitenland worden dezelfde aanhangers aangeboden met een hoger maximaal gewicht.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #11 Gepost op: januari 26, 2015, 06:07:33 pm »

Werkelijke gewicht is vaak hoger dan het door de fabrikant opgegeven gewicht. Onze Cocoon bijvoorbeeld weegt leeg, maar wel met keuken, 425 kg. Hk geeft een stuk minder op. En vergis je niet in wat je er allemaal aan zooi in stopt. Je bent zo over het max. gewicht heen. De Cocoon mag 750 kg wegen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #12 Gepost op: januari 26, 2015, 07:13:52 pm »

Onze Livingstone weegt volgens Aart Kok een respectabele 450 kg netto,  dus vol beladen zullen we (we zijn met z'n tweeën) vast wel ergens rond de 650 kilo uitkomen. Maar zelfs met twee gewone Hollandse fietsen erbij komen we  waarschijnlijk nog niet aan de 700kg.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #13 Gepost op: januari 26, 2015, 08:48:31 pm »

Hoeveel er in zit is één. Waar het zit is heel iets anders. Vooral fietsen op de dissel en een (extra) aanhangkeuken zijn wel risico-elementen wat dat betreft.

https://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw

Liever 100 kg te veel op de as, dan qua massa goed zitten, maar alles in kop en staart hebben zitten.
Gelogd

rubends

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 197
  • Merk Vouwwagen: holtkamper Kyte Xl 2012
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #14 Gepost op: januari 26, 2015, 08:56:02 pm »

ik denk wel dat dit iets minder extreem speelt bij vouwwagens wegens het veel lagere zwaartepunt.  ook schokdempers vangen heel veel op.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal