Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Wat weegt jouw vouwwagen?  (gelezen 17193 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #15 Gepost op: januari 26, 2015, 09:06:35 pm »

Idd het zwaartepunt is bij een vw lager. Maar proefondervindelijk gemerkt dat je bij een te lage kogeldruk met een  wat te nerveuze combi aan het rijden bent. Dit was trouwens geen vakantie rit maar een ritje naar de stalling.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #16 Gepost op: januari 26, 2015, 09:38:57 pm »

ik denk wel dat dit iets minder extreem speelt bij vouwwagens wegens het veel lagere zwaartepunt.  ook schokdempers vangen heel veel op.

De belangrijkste reden waarom je het minder merkt bij een vouwwagen, is omdat die korter is. Zoals je op het filmpje kunt zien gaat een aanhanger slingeren rondom een denkbeeldige vertikale as, door de gewone as heen. Dat is het draaipunt. Hoe verder de beladen massa van die vertikale as af zit, hoe heftiger het hefboomeffect (kracht x arm). Om dat effect te verkleinen kun je twee dingen doen. De kracht verkleinen (dus minder slingerende massa) en/of de arm tot de vertikale as verkleinen (dus spullen op de as). Een hoog zwaartepunt is vooral nadelig als het om kantelen gaat, slingeren is een ander probleem.
Gelogd

rubends

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 197
  • Merk Vouwwagen: holtkamper Kyte Xl 2012
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #17 Gepost op: januari 26, 2015, 09:43:14 pm »

Een HK Kyte is niet zoveel korter hoor ;-)  Maar daar vangen de schokdempers veel op vermoed ik.  Er zit met de keuken nochtans veel gewicht achteraan.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #18 Gepost op: januari 26, 2015, 10:00:55 pm »

Ik heb mijn twijfels of schokdempers daar veel op uithalen. Het gaat om rotatie rondom een vertikale as. Daarvoor hoeft de aanhanger niet in vertikale richting te bewegen. De auto moet die slingering tegengaan door een moment andersom uit te oefenen. Dus als de aanhanger van bovenaf gezien met de klok mee wil draaien om de vertikale as, dan moet de auto een moment (kracht x arm) tegen de klok in uitoefenen en vv. Hoe zwaarder de auto en hoe meer het gewicht op de aanhangeras ligt, hoe makkelijker dat wordt. Maar of aanhangerschokdempers daar iets aan bijdragen?
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #19 Gepost op: januari 26, 2015, 10:02:52 pm »

Ook bij een vouwwagen is een goede belading belangrijk.

Overigens zat ik met mijn kyte vorig jaar vol beladen inclusief fietsen toch op bijna 800kg.
Moet wel zeggen dat de 1500l bagageruimte ook gewoon vol gepropt word.
Hoe meer ruimte hoe meer er mee gaat.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

rubends

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 197
  • Merk Vouwwagen: holtkamper Kyte Xl 2012
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #20 Gepost op: januari 26, 2015, 10:08:29 pm »

Uiteraard is het ook belangrijk, maar toch denk ik dat je met een vouwwagen niet zo snel zulke extreme reacties zal krijgen als bij een caravan
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #21 Gepost op: januari 26, 2015, 10:11:05 pm »

Een HK Kyte is niet zoveel korter hoor ;-)  Maar daar vangen de schokdempers veel op vermoed ik.  Er zit met de keuken nochtans veel gewicht achteraan.
Zoals sanderv al aangaf gaat het om een slingerbeweging rond een verticale as, loodrecht op en dwars door de as van de vouwwagen heen. De schokbrekers spelen daarbij vrijwel geen rol.

De beweging die zich bij een cara :ca wel en bij een vouwwagen bijna niet inzet, is een gelijktijdig optredende, torderende beweging rond de lengte-as, als gevolgen van de vering en de banden. Daar heeft een vouwwagen weinig last van, omdat de massa van een vouwwagen zich vrijwel geheel rond die lengte-as concentreert en bij een cara :ca veel verder van (lees: hoger boven) die as ligt.

Bij zowel een cara :ca als bij een klapper is het die beweging die door de schokdempers afgedempt wordt. Maar zoals gezegd komt die resonantie door de geringe hoogte bij een vouwwagen niet snel voor.

De functie van schokdempers bij een vouwwagen beperkt zich dus ook vooral tot algehele verbetering van wegligging en het voorkomen van 'springen'.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2015, 10:16:02 pm door Frankie »
Gelogd

campingloge

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 386
  • Merk Vouwwagen: Opblaasbare Kyte Full Options
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #22 Gepost op: januari 26, 2015, 10:54:01 pm »

Ik heb mijn twijfels of schokdempers daar veel op uithalen. Het gaat om rotatie rondom een vertikale as. Daarvoor hoeft de aanhanger niet in vertikale richting te bewegen. De auto moet die slingering tegengaan door een moment andersom uit te oefenen. Dus als de aanhanger van bovenaf gezien met de klok mee wil draaien om de vertikale as, dan moet de auto een moment (kracht x arm) tegen de klok in uitoefenen en vv. Hoe zwaarder de auto en hoe meer het gewicht op de aanhangeras ligt, hoe makkelijker dat wordt. Maar of aanhangerschokdempers daar iets aan bijdragen?

Er moet een kracht zijn die de slingerbeweging in gang zet. Bij caravans kan dat door een windvlaag of turbulentie van een vrachtwagen. Een lage vouwwagen heeft hier minder last van. Een andere mogelijkheid is een oneffenheid in de weg. Dit brengt de wagen in beweging wat kan resulteren in een slingerbeweging, zeker als de oneffenheid maar voor 1 wiel zit. Met een beetje pech heb je voor de wagen weer stil achter de auto ligt de volgende oneffenheid. Een soort van resonantie. Hoe sneller de beweging uit de wagen gehaald wordt hoe beter. Hier helpen schokbrekers bij net als een anti-slinger koppeling. Die klemt zich vast om de kogel net als de remmen in je wiel waardoor hij niet makkelijk om de kogel draait.

Heb een keer meegemaakt dat een collega met tandemasser met tegels, op zich goed beladen, kwam niet boven de bak uit, alleen iets te zwaar beladen, op een rechte maar wat hobbelige weg zo de berm in ging. De kar duwde hem zo van de weg af. Auto total loss, hij zelf gelukkig met de schrik vrij. Ook al heb je alles technisch goed voor elkaar, rijstijl en snelheid in acht nemen blijft het belangrijkst.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #23 Gepost op: januari 26, 2015, 11:22:10 pm »

Er moet een kracht zijn die de slingerbeweging in gang zet.
De horizontale slingerbeweging wordt het snelst ingezet door een uitwijkmanoevre. Een hele korte plotselinge ruk aan het stuur (schrikbeweging) is al voldoende.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #24 Gepost op: januari 26, 2015, 11:31:35 pm »

...een anti-slinger koppeling...

Díe gaat inderdaad wel werken. Alleen worden die niet zo vaak toegepast op vouwwagens. Dat de slingering een resonantie-effect is (waar de anti-slingerkoppeling dan weer een gedempt systeem van zou maken) is duidelijk. Dat een vouwwagen veel minder last heeft van turbulentie ook. Maar juist omdat het een resonantie-effect is, hoeft de aanzet volgens mij maar heel klein te zijn. Een uitwijkmanouvre is heftig, maar zijwind kan volgens mij al voldoende zijn bij verkeerde belading.
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #25 Gepost op: januari 27, 2015, 11:32:10 am »

Als complete caravan-nitwit heb ik 3 jaar terug een tweedehands Caravanhandboek van de ANWB op de kop getikt. Er staan veel tips in over rijden en beladen van een caravan. Wij hebben er veel aan gehad om de Eriba Pan in toom te kunnen houden. Ik verwacht dat dezelfde tips/trucs ook voor vouwwagens gelden.

Onze Eriba Pan heeft een kopkeuken met koelkast. Samen met twee volle gasflessen voor geeft dat bij een geheel lege caravan een kogeldruk van 90kg. Het ligt dan voor de hand om te gaan compenseren door achterin zoveel mogelijk gewicht te leggen, je ziet dan ook wel eens een fietsendrager achterop bij andere caravans. Het handboek zegt beslist niet doen en onze ervaring is dat het boek klopt. Onze caravan ligt het beste achter de auto (P. Partner) wanneer hij volkomen leeg is. En dus alles in de auto zit. En dat is niet altijd handig. Het KCK-filmpje laat zien dat alles zoveel mogelijk boven de as moet.

Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Arjen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: Kyte S
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #26 Gepost op: januari 27, 2015, 08:12:24 pm »

Het filmpje zo bekijkend zie ik in het eerste geval een evenwicht: 3 gewichtjes in het midden en 3 gewichtjes op exact dezelfde afstand van het midden. Ga er dan gemakshalve vanuit dat de kogeldruk dan nul (0) is.
In het tweede geval worden de gewichtjes zodanig verdeeld dat er geen kogeldruk meer is, maar dat de kogel omhooggetrokken wordt (optellen van de momenten, waarbij de as het draaipunt is).
Ik denk dat wanneer de kogeldruk voldoende is, het met het slingeren wel mee zal vallen. Wel is het zo dat naarmate je verder van de as je zware spullen gaat plaatsen (lees: keuken aan de achterkant en fietsen op de dissel) de kogeldruk heel snel beïnvloed wordt.
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #27 Gepost op: januari 27, 2015, 08:38:54 pm »

Ik druk me niet helemaal duidelijk uit, denk ik. Gewicht vlak voor, op en achter de as is prima. Maar gewicht op de dissel en, ter compensatie daarvan, achteraan werkt niet handig. Althans, is mijn ervaring.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #28 Gepost op: januari 27, 2015, 09:18:45 pm »

Ik denk dat wanneer de kogeldruk voldoende is, het met het slingeren wel mee zal vallen. Wel is het zo dat naarmate je verder van de as je zware spullen gaat plaatsen (lees: keuken aan de achterkant en fietsen op de dissel) de kogeldruk heel snel beïnvloed wordt.
Je koppelt hier zaken aan elkaar die geen verband hebben. Je lijkt (met het filmpje als illustratie) te zeggen dat de kogeldruk invloed heeft op het slingeren. Maar dat zijn zaken die los van elkaar staan.
Als je gewicht naar voren brengt neemt de kogeldruk toe.
Als je belasting achterop de klapper toeneemt neemt de kogeldruk af. En als je dat compenseert door gewicht op de dissel te zetten neemt de kogeldruk toe.
Maar vergis je niet. Ook dat gewicht op de dissel waarmee je de kogeldruk hebt doen toenemen ter compensatie van het gewicht achterop, zorgt voor een verdere toename van de (kans op) die slingerbeweging.

Punt is wel, dat 90% van dit probleem bij vouwwagens puur theoretisch is, want een keuken die achterop zit, zit nu eenmaal achterop. En met fietsen op de dissel kun je schuiven wat je wilt, maar op de as krijg je ze niet. En wie ze op een imperiaal heeft, heeft ter compensatie van het keukengewicht wel weer een disselbak.
In de praktijk is de enige variabele dus eigenlijk de bagage die in de bak zit. En die zit bijna geheel in de buurt van de as.

Het enige waar je dus een beetje mee op moet passen is met die anderhalve mud eigenheimers en die veertig blikken bruine bonen. Die kun je maar beter tussen de wielen leggen dan in de disselbak. :P
Gelogd

boom

  • Gast
Re: Wat weegt jouw vouwwagen?
« Reactie #29 Gepost op: januari 28, 2015, 12:59:43 pm »

We weten allemaal dat een vouwwagen te weinig bagageruimte heeft en daarnaast ook nog eens onvoldoende laadvermogen.

Wij gaan heeeel binnenkort (overmorgen om deze tijd sont nous arrivee) op vakantie. Omdat dit onze eerste langere rit wordt (800 KM), leek een weging mij wel verstandig. Dus: vrijwel compleet ingepakte klapper uit de garage gehaald en op naar een weegbrug. Mijn wagen (een Jamet Louisiana) mag volgens de papieren 650 KG wegen. Ik heb geen idee wat hij 'leeg' weegt. Vind ik ook niet zo belangrijk.  Inmiddels heb ik er nieuwe banden onder laten zetten die elk goed zijn voor 400 KG, het chassis blijkt voor aanhangers van 450 - 750 KG gelijk te zijn, dus 'technisch' mag hij 750 KG hebben. Dit is volslagen veilig, maar kan wel een prent opleveren.

Gewogen 'op de bandjes' (hier moet formeel de kogeldruk nog bij worden opgeteld, maar bij een controle gebeurt dat eigenlijk nooit): 600 KG met een foutmarge van + of - 10 KG.

Ik ga morgennacht een stuk geruster (en dus uitgeruster  :ZZZ) de weg op. En dat voor slechts 19,00 EUR.

Ik heb gewogen bij Holleman Oud Papier in Den Haag. Ik denk dat vrijwel alle lompen, schroot en papierhandelaren een weegbrug hebben.

Op de (soms hobbelige) rit naar en van de weegbrug ook gemerkt dat de balans nog nooit zo prettig was. Dat voelt ook prettig.

Mijn vouwwagen weegt 380kg en mijn laadvermogen is 1250kg! Dus..
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal