Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Enorm fel achterlicht vw  (gelezen 3094 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Enorm fel achterlicht vw
« Reactie #15 Gepost op: juni 18, 2020, 01:19:03 pm »

(Weet niet hoe ik reageer op.een bericht van iemand)


Bij het betreffende bericht rechtsboven de tekst op het 'knopje' 'citaat' klikken
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Enorm fel achterlicht vw
« Reactie #16 Gepost op: juni 18, 2020, 02:26:01 pm »

Als een andere aanhanger niet dat probleem geeft dan kan je er eigenlijk wel van uitgaan dat de VW iets niet goed zit. Succes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Nee, veel aanhangers hebben geen mistlicht (meer), juist omdat er nog zo veel auto's rond rijden met een verkeerd gebruikte pin 2. Dus dat zegt niet zo veel helaas.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Enorm fel achterlicht vw
« Reactie #17 Gepost op: juni 18, 2020, 02:29:20 pm »

Als de verlichting van de V50 helemaal uit staat, brandt het felle licht dan ook?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.226
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Enorm fel achterlicht vw
« Reactie #18 Gepost op: juni 18, 2020, 02:36:29 pm »

Nee, veel aanhangers hebben geen mistlicht (meer), juist omdat er nog zo veel auto's rond rijden met een verkeerd gebruikte pin 2. Dus dat zegt niet zo veel helaas.

Heb op de Flyer nog wel eens een mistlicht opgebouwd
Op een multicon stekker. En ja als je constante stroom op pin 2 zit van een 7 polige, gaat je mistlicht aan. Daarom meten is weten en ook weten wat voor type aansluiting er gemonteerd is, zowel VW als auto. Bomen en bos en dat soort dingen :)2957]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Enorm fel achterlicht vw
« Reactie #19 Gepost op: juni 18, 2020, 02:47:24 pm »


Heb op de Flyer nog wel eens een mistlicht opgebouwd
Op een multicon stekker. En ja als je constante stroom op pin 2 zit van een 7 polige, gaat je mistlicht aan. Daarom meten is weten en ook weten wat voor type aansluiting er gemonteerd is, zowel VW als auto. Bomen en bos en dat soort dingen :)2957]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

In zekere zin valt het mee. Er kan een duplolamp verkeerd om zitten, een te zware lamp zijn gemonteerd of de stekkerdoos van de auto is verkeerd bedraad. Er komt pas spanning op de lichtunit van de aanhanger te staan als er verlichting van de auto brandt. Is alles uit, brandt er toch een lamp op de aanhanger, gaat het fout in de stekkerdoos van de auto. Fel licht hoort bij mistlicht en remlicht (beide 21W, in tegenstelling tot het achterlicht van 5W). Mistlicht hoort links te zitten en doorgaans heeft een aanhanger er maar één. Zit het probleem rechts, gaat er waarschijnlijk dus iets fout met het remlicht. De remlichten zijn samen op dezelfde pin aangesloten. Komt er 12V op de ene lamp (ongeacht de afkomst van die 12V), doet de ander mee. De achterlichten zijn wel ieder op hun eigen pin aangesloten (ivm parkeerlichtfunctie). Zit er een duplolamp verkeerd om (wat bij die goedkope aanhangerarmaturen tamelijk simpel is), brandt er één lamp fel en één lamp zwak, maar gaan beide uit als de lampen van de auto uit zijn. Datzelfde gebeurt als het gelukt is om een 21W lamp in een 5W armatuur te proppen. Een andere aanhanger is helemaal niet nodig om dit te controleren, deze aanhanger achter een andere auto zegt dan nog meer.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Enorm fel achterlicht vw
« Reactie #20 Gepost op: juni 18, 2020, 06:08:23 pm »

Wat ook nog kan is dat er een draad klem zit ergens. De ommanteling beschadigd en zo sluiting veroorzaakt.
Ook kan de stekker slecht zijn, wat corrosie binnenin. Roest breidt zich uit en kan wellicht een andere pin raken. Een draadje van een draad kan losgeraakt zijn en een naastliggend contact raken. Het is gewoon een kwestie van dingen elimineren. Schema van de bedrading downloaden. de boel los halen en bekijken of alles klopt. Dan zie je ook meteen of alles nog in goede staat is. Oudere verlichting kan een boel vreemde storingen hebben.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Enorm fel achterlicht vw
« Reactie #21 Gepost op: juni 18, 2020, 07:44:46 pm »

Wat ook nog kan is dat er een draad klem zit ergens. De ommanteling beschadigd en zo sluiting veroorzaakt.
Ook kan de stekker slecht zijn, wat corrosie binnenin. Roest breidt zich uit en kan wellicht een andere pin raken. Een draadje van een draad kan losgeraakt zijn en een naastliggend contact raken. Het is gewoon een kwestie van dingen elimineren. Schema van de bedrading downloaden. de boel los halen en bekijken of alles klopt. Dan zie je ook meteen of alles nog in goede staat is. Oudere verlichting kan een boel vreemde storingen hebben.

Absoluut. Genoeg gesleuteld aan aanhangers en auto's wat dat betreft. Neemt niet weg dat een aanhanger geen eigen stroomvoorziening heeft. Sluiting of niet, als er geen lampen branden van het voertuig, mag er niets kunnen branden op de aanhanger. Is dat wel het geval, kan het alleen in de auto zelf zitten.
Gelogd

MrViper5

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Trigano Galleon
Re: Enorm fel achterlicht vw
« Reactie #22 Gepost op: juni 25, 2020, 08:49:48 am »

Vroeger was een mistlamp op een aanhangen niet verplicht en werd de pin die nu voor de mistlamp wordt gebruikt aangesloten op de permanente voeding. Misschien dat de bedrading van de auto dus op die manier is aangesloten

Dit is inderdaad aan de orde.
Ik heb het stekkertje er maar uitgetrokken. Het mistachterlicht in een aparte lamp van de overige verlichting..
Anders even de andere tips hierboven proberen.
Gelogd

MrViper5

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Trigano Galleon
Re: Enorm fel achterlicht vw
« Reactie #23 Gepost op: juni 25, 2020, 08:52:57 am »

Bedankt allen!

Het blijkt het mistachterlicht te zijn. Het stekkertje is.blijkbaar aangesloten op de permanente verlichting. Ik heb het stekkertje bij de lamp op de bermkeuken er uitgetrokken en daarmee is het probleem voor nu verholpen. De medeweggebruikers zullen hier erg blij mee zijn!😂
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.226
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Enorm fel achterlicht vw
« Reactie #24 Gepost op: juni 25, 2020, 08:53:38 am »

:)106]:)106]:)106]:)106]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Avec

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix
Re: Enorm fel achterlicht vw
« Reactie #25 Gepost op: juni 25, 2020, 09:33:09 am »

Bedankt allen!

Het blijkt het mistachterlicht te zijn. Het stekkertje is.blijkbaar aangesloten op de permanente verlichting. Ik heb het stekkertje bij de lamp op de bermkeuken er uitgetrokken en daarmee is het probleem voor nu verholpen. De medeweggebruikers zullen hier erg blij mee zijn!😂
Fijn dat je erachter bent waar het aan ligt. Dan nu de volgende stap: de bedrading aanpassen zodat je mistachterlicht op de klapper/aanhanger het doet. Dat is toch echt verplicht tegenwoordig.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Enorm fel achterlicht vw
« Reactie #26 Gepost op: juni 25, 2020, 09:36:33 am »

Fijn dat je erachter bent waar het aan ligt. Dan nu de volgende stap: de bedrading aanpassen zodat je mistachterlicht op de klapper/aanhanger het doet. Dat is toch echt verplicht tegenwoordig.

Vandaar de vraag welke auto TS heeft. Als het een V50 is, is het niet zo maar kwestie van even de goede lamp aftakken. Ergens achter de bekleding in de kofferbak, waarschijnlijk links achterin, zit een relaisbox geschroefd. Van daar af gaat de bedrading naar de stekkerdoos. Daar moet de juiste draad gevonden worden. Met een beetje mazzel ligt die wel al tot in de stekkerdoos en is deze niet kort afgeknipt.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Enorm fel achterlicht vw
« Reactie #27 Gepost op: juni 25, 2020, 10:03:13 am »

Fijn dat je erachter bent waar het aan ligt. Dan nu de volgende stap: de bedrading aanpassen zodat je mistachterlicht op de klapper/aanhanger het doet. Dat is toch echt verplicht tegenwoordig.
Ligt aan het bouwjaar van de aanhanger geloof ik.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.226
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Enorm fel achterlicht vw
« Reactie #28 Gepost op: juni 25, 2020, 11:35:35 am »

Ligt aan het bouwjaar van de aanhanger geloof ik.

Caravans ja, aanhanger lichter dan 750 kg is indertijd verplicht gesteld.


Aanhangwagen met massa tot 750 kg
Voor deze aanhangwagens is het mistachterlicht verplicht, ongeacht datum eerste toelating.
Uit de ANWB site


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Avec

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix
Re: Enorm fel achterlicht vw
« Reactie #29 Gepost op: juni 25, 2020, 01:42:17 pm »

Als je de installatiehandleidingen van ECS moet geloven zou alles al aangelegd moeten zijn, alleen een kwestie van de juiste draden vinden.
De kleuren staan duidelijk aangegeven en in de handleiding voor de 13-polige zie je welke draad de permanente voeding is ter controle. Dan die loskoppelen en aan de draad voor de mistlamp hangen. Dit zou je ook moeten kunnen zie aan de kleur en de locatie staat in de handleiding.

Je kan de handleidingen downloaden op: http://catalogue.ecs-electronics.nl/
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal