Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Gaslek bermkeuken  (gelezen 1841 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MrViper5

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Trigano Galleon
Gaslek bermkeuken
« Gepost op: juni 24, 2020, 08:25:08 pm »

Goedenavond,
Tijdens de 1e keer kamperen ontdekten we dat de rechterpit van de bermkeuken telkens uit viel. De leiding blijkt lek. Het lijkt dat de koperkleurige leiding lek is. Stroomt door die leiding ook gas net als door de metaalkleurige leiding?
Iemand een tip om dit te repareren?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gaslek bermkeuken
« Reactie #1 Gepost op: juni 24, 2020, 09:43:17 pm »

Die leiding is van het thermokoppel. Daar gaat geen gas doorheen. Hoe is de lekkage geconstateerd?
Gelogd

MrViper5

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Trigano Galleon
Re: Gaslek bermkeuken
« Reactie #2 Gepost op: juni 25, 2020, 08:47:01 am »

Die leiding is van het thermokoppel. Daar gaat geen gas doorheen. Hoe is de lekkage geconstateerd?

Ik kan niet met zekeheid vaststellen waar het vandaan komt. Is het een optie om het gas er op te zetten en dan met zeepsop op de leiding het lek op te sporen?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gaslek bermkeuken
« Reactie #3 Gepost op: juni 25, 2020, 09:52:15 am »

Ik kan niet met zekeheid vaststellen waar het vandaan komt. Is het een optie om het gas er op te zetten en dan met zeepsop op de leiding het lek op te sporen?

Mits goed geventileerd kan dat. De vraag is alleen of je het gaat vinden op die manier. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat die aluminium leiding lek naar de pit toe lek is. Daar staat namelijk bijna geen druk op. Gas moet gemengd worden met lucht (zuurstof) om het in de goede mengverhouding te krijgen. Bij mijn weten gebeurt dat bij de meeste vouwwagen/caravan fornuizen niet bij de branderkop, maar bij de knoppen. De gasleiding heeft daar dus een open verbinding met de buitenlucht en de druk in de leiding is vanaf daar dus gelijk aan de buitendruk.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 639
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Gaslek bermkeuken
« Reactie #4 Gepost op: juni 25, 2020, 10:08:32 am »

Zit er op de meeste bermkeukens ook geen beveiliging zodat als het pit uitwaait ook het gas uitgaat? Bij de onze moet je altijd even de knop om het gas open te zetten inhouden omdat anders de vlam en het gas uitgaan. Kan zijn dat daar een probleem mee is.....
Die koperen leiding is dacht ik voor de ontsteking maar weet niet of daar iets van een sensor inzit die het gas uitzet als die te koud is?
Maar ik zou geen risico nemen met gas en daar door een caravan/vouwwagen bedrijf naar laten kijken.
Gelogd

MrViper5

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Trigano Galleon
Re: Gaslek bermkeuken
« Reactie #5 Gepost op: juni 25, 2020, 10:16:53 am »

Zit er op de meeste bermkeukens ook geen beveiliging zodat als het pit uitwaait ook het gas uitgaat? Bij de onze moet je altijd even de knop om het gas open te zetten inhouden omdat anders de vlam en het gas uitgaan. Kan zijn dat daar een probleem mee is.....
Die koperen leiding is dacht ik voor de ontsteking maar weet niet of daar iets van een sensor inzit die het gas uitzet als die te koud is?
Maar ik zou geen risico nemen met gas en daar door een caravan/vouwwagen bedrijf naar laten kijken.

Zodra ik de knop los laat stroomt er inderdaad geen gas. Zodra ik de knop indruk hoor je het gas van deze pit ook echt "spuiten". Bij de andere 2 pitten hoor ik dat niet.
Gelogd

Binotje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Trigano Vendome
Re: Gaslek bermkeuken
« Reactie #6 Gepost op: juni 25, 2020, 11:45:08 am »

Klinkt als iets mis met de thermokoppel.
Overigens kunnen de leidingen zeker wel stuk gaan, wij hadden vorig jaar een barst in de bocht van de gasleiding. 
Gelogd
Kamperen, met de paplepel ingegoten. Uiteindelijk overgegaan naar een vouwwagen.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gaslek bermkeuken
« Reactie #7 Gepost op: juni 25, 2020, 12:51:59 pm »

Zit er op de meeste bermkeukens ook geen beveiliging zodat als het pit uitwaait ook het gas uitgaat? Bij de onze moet je altijd even de knop om het gas open te zetten inhouden omdat anders de vlam en het gas uitgaan. Kan zijn dat daar een probleem mee is.....
Die koperen leiding is dacht ik voor de ontsteking maar weet niet of daar iets van een sensor inzit die het gas uitzet als die te koud is?
Maar ik zou geen risico nemen met gas en daar door een caravan/vouwwagen bedrijf naar laten kijken.

Ja, daar is dus dat koperen buisje voor. Dat is onderdeel van het thermokoppel. Een pin die in het vuur hangt en een elektrische spanning creëert door een temperatuurverschil. Die elektrische spanning wordt gebruikt om een elektromagneet te bekrachtigen die op zijn beurt de gasklep open houdt. Zolang dat koppel koud is, werkt de magneet niet een sluit de klep. Daarom moet de knop ingedrukt blijven. Elektrische ontsteking staat daar los van, maar dat zie je niet zo vaak op camping fornuizen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gaslek bermkeuken
« Reactie #8 Gepost op: juni 25, 2020, 12:59:48 pm »

Zodra ik de knop los laat stroomt er inderdaad geen gas. Zodra ik de knop indruk hoor je het gas van deze pit ook echt "spuiten". Bij de andere 2 pitten hoor ik dat niet.

Maar in je openingspost schrijf je 'de leiding blijkt lek'. Waar concludeer je dat uit? Dat je het gas hoort stromen is normaal, zeker bij de grotere pitten met grotere injectoren. Ruik je gas onder de plaat? Want het niet aanblijven van de pit is inderdaad een thermokoppel dat stuk is. Zijn slijtage delen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gaslek bermkeuken
« Reactie #9 Gepost op: juni 25, 2020, 01:01:21 pm »

Klinkt als iets mis met de thermokoppel.
Overigens kunnen de leidingen zeker wel stuk gaan, wij hadden vorig jaar een barst in de bocht van de gasleiding.

Alles kan kapot natuurlijk, maar op zich hebben die aluminium leidingen weinig te lijden. Trillingen tijdens het rijden zal het grootste probleem zijn.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 639
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Gaslek bermkeuken
« Reactie #10 Gepost op: juni 25, 2020, 01:22:07 pm »

Ja, daar is dus dat koperen buisje voor. Dat is onderdeel van het thermokoppel. Een pin die in het vuur hangt en een elektrische spanning creëert door een temperatuurverschil. Die elektrische spanning wordt gebruikt om een elektromagneet te bekrachtigen die op zijn beurt de gasklep open houdt. Zolang dat koppel koud is, werkt de magneet niet een sluit de klep. Daarom moet de knop ingedrukt blijven. Elektrische ontsteking staat daar los van, maar dat zie je niet zo vaak op camping fornuizen.
klopt ik was even in de war met de ontsteking thuis  ::). Op de camping moet ik idd een vuurtje erbij houden en de thermokoppel warm laten worden. Lijkt erop dat die stuk is hier idd.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Gaslek bermkeuken
« Reactie #11 Gepost op: juni 25, 2020, 01:46:10 pm »

Het thermokoppel zelf is bijna nooit stuk in een fornuis. In 99 % van de gevallen is er een slecht contact door lichte corrosie. Dit is op te lossen door hem bij de knop los te draaien, het lichtgekleurde contact schoonmaken/schuren met een (ruwe) katoenen doek. Weer in elkaar zetten en klaar.
Gelogd

MrViper5

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Trigano Galleon
Re: Gaslek bermkeuken
« Reactie #12 Gepost op: juni 25, 2020, 04:22:45 pm »

Maar in je openingspost schrijf je 'de leiding blijkt lek'. Waar concludeer je dat uit? Dat je het gas hoort stromen is normaal, zeker bij de grotere pitten met grotere injectoren. Ruik je gas onder de plaat? Want het niet aanblijven van de pit is inderdaad een thermokoppel dat stuk is. Zijn slijtage delen.

Slijtage is best vreemd de vw is 5 jaar oud en de keuken 1x gebruikt (zei de vorige eigenaar)
Ik ruik inderdaad gas onder de gaspit en het klinkt bij die pit anders dan de andere 2. Daarnaast had ik een steekvlam onder de pit
Gelogd

MrViper5

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Trigano Galleon
Re: Gaslek bermkeuken
« Reactie #13 Gepost op: juni 25, 2020, 04:25:04 pm »

Het thermokoppel zelf is bijna nooit stuk in een fornuis. In 99 % van de gevallen is er een slecht contact door lichte corrosie. Dit is op te lossen door hem bij de knop los te draaien, het lichtgekleurde contact schoonmaken/schuren met een (ruwe) katoenen doek. Weer in elkaar zetten en klaar.

Maar er lekt wel degelijk gas onder de pit ergens
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gaslek bermkeuken
« Reactie #14 Gepost op: juni 25, 2020, 05:56:01 pm »

Waar heb je die steekvlam gezien? Daar zit je lek. De wartel is dan wel verdacht. Vraag is ook of de pit niet verstopt zit? Overgekookte pan?
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal