Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: vouwwagen en een kleine auto  (gelezen 31363 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:vouwwagen en een kleine auto
« Reactie #15 Gepost op: februari 12, 2009, 10:27:42 am »

Ik heb een poll geopend. http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,2644.0.html Kan je zien met hoeveel cc onze leden de auto trekken.
Mag het ook een motorfiets / zijspancombinatie zijn Nel?   ;)  ;)

Sidecarmaniac.
Gelogd

fish

  • Gast
Re:vouwwagen en een kleine auto
« Reactie #16 Gepost op: februari 12, 2009, 03:04:47 pm »

Mag het ook een motorfiets / zijspancombinatie zijn Nel?   ;)  ;)

Sidecarmaniac.


Uhhmmmmmmmmm.........oke dan. Omdat jij het bent ;) :O
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:vouwwagen en een kleine auto
« Reactie #17 Gepost op: februari 12, 2009, 04:40:44 pm »

ik ga het je afraden met je 106, het rijd voor geen meter , en ik kan het weten met mijn ex clio 1.2  :K
Gelogd

fish

  • Gast
Re:vouwwagen en een kleine auto
« Reactie #18 Gepost op: februari 19, 2009, 12:38:12 pm »

We horen niks meer van hem. Hij zou er toch geen ??n gekocht hebben?
Gelogd

mubo

  • Gast
Re:vouwwagen en een kleine auto
« Reactie #19 Gepost op: februari 19, 2009, 03:21:46 pm »

Een goed antwoord is erg moeilijk te geven. Er spelen een hoop factoren een rol. Alleen binnen Nederland zal het geen punt zijn, het kan even duren voor je op snelheid bent, thats all. Maar, zoals al eerder vermeld over de Ardennen en Eifel naar, bijvoorbeeld, de Moezel wordt hard werken. Zelf ooit met een Eend (2CV) en een Alpen Kreuzer (400kg) vakantie gevierd, ging prima op de vlakke weg en heuvel op had ik nooit een file voor me, zeg maar :+. Met 29 pk schoot het niet echt op. Later werd dit een Rapido achter een Skoda Fabia (68pk). Deze had een lekker laag koppel en stookte relatief zuinig met de 750kg aan de haak. Op vlak terein prima, richting de Vogezen toch wel werken, maar we hadden geen haast. De latere Skoda Octavia 1.6 automaat had duidelijk minder moeite met de bak. Inmiddels is deze nu uitgegroeid naar een Esterel klapkar, weegt 950kg. We zijn hiermee naar de Moezel geweest. De Ardennen en de Eifel waren niet echt een feest, hard werken voor de motor, terwijl er volgens kenteken toch 1200kg. gesleept mag worden. Het gegeven op het kenteken van maximaal aanhanger gewicht zegt dus echt niet alles.

Kijk eens op http://www.caravantrekker.nl

Je kunt hier ook kiezen voor de optie vouwwagen, mogelijk wordt je zo nog iets wijzer. Inmiddels rijden we een diesel gestookte turbo met 120pk en 300Nm bij 2000 toeren, dit gaat prima. :J

Oh ja, wat ik wel altijd deed bij het rijden met de aanhangers, was het tanken van een hoger octaan, dus 98 (of 100 in Duitsland) i.p.v. 95 (wel uitkijken met  loodvrij!!!). Waarom? Als een motor zwaarder wordt belast gaat hij eerder pingelen, met de huidige electronica wordt dan ingegrepen en het vermogen loopt wat terug, gevolg; je gaat meer gas geven om toch de zaak gaande te houden. Met een hoger octaan leg je dit punt wat hoger. De automaat van de Octavia schakelde hierdoor een stuk rustiger, liep minder ver door in z'n toeren en liep ietsie pietsie zuiniger.

Succes met het nemen van de beslissing!

Jan
(fotootje is nog de "oude" combinatie)
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2009, 03:42:27 pm door mubo »
Gelogd

fer

  • Gast
Re:vouwwagen en een kleine auto
« Reactie #20 Gepost op: februari 25, 2009, 09:56:55 pm »

Rijden zal het wel, wellicht moet je bij Luik in z'n 2 omhoog terwijl je ingehaald wordt door vrachtwagens en op steile helingen buiten de snelweg misschien wel in 1 omhoog en dikke file erachter, maar als je van deze gedachte niet gaat zweten, zal het wel gaan.

Ernstiger vindt ik het afremmen als je inmiddels de berg over bent. De remmen van een 700kg weegende auto zullen zeer licht zijn uitgevoerd. Uit ervaring moet ik zeggen dat een oude Clio met lege boedelbak zeer slecht remt en ik kan niet voorstellen dat 700kg 106 1.0 volgeladen met volgeladen wagen erachter veel beter remt.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:vouwwagen en een kleine auto
« Reactie #21 Gepost op: februari 27, 2009, 06:55:08 pm »

Rijden zal het wel, wellicht moet je bij Luik in z'n 2 omhoog terwijl je ingehaald wordt door vrachtwagens en op steile helingen buiten de snelweg misschien wel in 1 omhoog en dikke file erachter, maar als je van deze gedachte niet gaat zweten, zal het wel gaan.

Ernstiger vindt ik het afremmen als je inmiddels de berg over bent. De remmen van een 700kg weegende auto zullen zeer licht zijn uitgevoerd. Uit ervaring moet ik zeggen dat een oude Clio met lege boedelbak zeer slecht remt en ik kan niet voorstellen dat 700kg 106 1.0 volgeladen met volgeladen wagen erachter veel beter remt.
juist :X
Gelogd

saabske

  • Gast
Re:vouwwagen en een kleine auto
« Reactie #22 Gepost op: mei 13, 2009, 11:49:57 am »

Volgens mij moet een oude peugeot 106 best zon karretje van max 470kg trekken ook wel in Frankrijk. Zorg gewoon dat je niet te laag in toeren gaat rijden. Kijk even op internet waar je maximale trekkracht ligt dus bij welke toeren of zonder toerenteller bij welke snelheden in welke versnelling (heb ik voor een espace toen ook opgezocht , zoeken bij google onder trekkrachtberekening, of op autoweek)
Met mijn Toyota Picnic 2.0 122pk ben ik ook met een caravan van 1350 kg Frankrijk doorgekomen, beetje op de toeren letten ed dan gaat dat best en niet te hard willen gaan.
Dus als je onder je toeren komt waarbij de Peus zijn maximale koppel heeft terug schakelen, rond de 3300 tot 4000 toeren berg op dus..
En idd vooral naar benden niet te hard!!
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2009, 11:53:19 am door saabske »
Gelogd

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re:vouwwagen en een kleine auto
« Reactie #23 Gepost op: mei 13, 2009, 03:41:20 pm »

.......
Duurder combikamp,zambezi
duur holtkamper.

......

Off topic maar Zambezi zit in dezelfde prijsklasse als de HK.......
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

marcel.s

  • Gast
Re:vouwwagen en een kleine auto
« Reactie #24 Gepost op: mei 23, 2009, 09:52:53 pm »

Volgens mij moet een oude peugeot 106 best zon karretje van max 470kg trekken ook wel in Frankrijk. Zorg gewoon dat je niet te laag in toeren gaat rijden. Kijk even op internet waar je maximale trekkracht ligt dus bij welke toeren of zonder toerenteller bij welke snelheden in welke versnelling (heb ik voor een espace toen ook opgezocht , zoeken bij google onder trekkrachtberekening, of op autoweek)
Met mijn Toyota Picnic 2.0 122pk ben ik ook met een caravan van 1350 kg Frankrijk doorgekomen, beetje op de toeren letten ed dan gaat dat best en niet te hard willen gaan.
Dus als je onder je toeren komt waarbij de Peus zijn maximale koppel heeft terug schakelen, rond de 3300 tot 4000 toeren berg op dus..
En idd vooral naar benden niet te hard!!


echt je trekt het autootje aan gort :)
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:vouwwagen en een kleine auto
« Reactie #25 Gepost op: juni 26, 2009, 08:01:19 pm »

Een fabrikant geeft de maximale massa van een aanhanger op. Daar zijn (in elk geval in Nederland) regels voor: op 1000 m hoogte (ijlere lucht), op een 12% helling moet de combinatie vanuit stilstand en met de auto maximaal geladen 3 maal in beweging komen.

De ANWB heeft dat een keer getest.... Het bleek te kunnen maar ze hebben bij sommige modelle auto wel zo ongeveer een setje banden opgerookt.

Ik denk dat de laatste adviezen juist zijn: zolang je niet naar bergachtig gebied gaat lukt het vast wel, maar wees uiterst voorzichtig in de bergen. Zelf zou ik achter zo'n auto buiten Nederland nooit een aanhanger hangen.

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:vouwwagen en een kleine auto
« Reactie #26 Gepost op: juli 03, 2009, 07:06:17 am »

Rijden zal het wel, wellicht moet je bij Luik in z'n 2 omhoog terwijl je ingehaald wordt door vrachtwagens en op steile helingen buiten de snelweg misschien wel in 1 omhoog en dikke file erachter, maar als je van deze gedachte niet gaat zweten, zal het wel gaan.

Ernstiger vindt ik het afremmen als je inmiddels de berg over bent. De remmen van een 700kg weegende auto zullen zeer licht zijn uitgevoerd. Uit ervaring moet ik zeggen dat een oude Clio met lege boedelbak zeer slecht remt en ik kan niet voorstellen dat 700kg 106 1.0 volgeladen met volgeladen wagen erachter veel beter remt.

Als je maar kalm aan doet kan er veel.
Laats nog met een volvo v 40 een 750kg aanhanger getrokken met 1350kg grond erop
Dat ging ook (maar niet snel) :o :o
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

fer

  • Gast
Re:vouwwagen en een kleine auto
« Reactie #27 Gepost op: juli 05, 2009, 10:00:57 pm »

Rijd vast wel lekker een dikke 1,5 ton erachter, neem aan de die V40 betere remmen heeft dan een 106.

Ben ervan overtuigd dat in plat nederland alles gewoon mogelijk is. Heb je echter ook geprobeerd die 1,5 ton met 80km/u een wallonische helling van 6% naar beneden te nemen?
Gelogd

bert m

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 181
  • CC Valley
Re:vouwwagen en een kleine auto
« Reactie #28 Gepost op: juli 06, 2009, 08:53:09 am »

Ach zo ver weg hoef je niet eens te gaan. Een beetje brug kan ook al voor geweldige taferelen zorgen.

Snap niet dat mensen er zo luchtig over kunnen doen.
Een V40 met een dikke twee ton aan de trekhaak en de zaak dan bagatelliseren met een opmerking "Als je maar kalm aan doet kan er veel".
Onbegrijpelijk.

Gr
Bert
Gelogd

Belgskes

  • Gast
Re:vouwwagen en een kleine auto
« Reactie #29 Gepost op: juli 06, 2009, 09:56:15 am »


Heb je echter ook geprobeerd die 1,5 ton met 80km/u een wallonische helling van 6% naar beneden te nemen?

Eventjes off-topic (sorry):
...een WAALSE helling van 6% is even erg, doch correcter  I:
Dit gewoon eventjes ter info  ;)
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal