Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Multicon  (gelezen 1246 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thijs

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up
Multicon
« Gepost op: juli 10, 2022, 08:57:14 pm »

Ik heb een issue en ik begrijp het niet. Wellicht dat iemand een idee/oplossing heeft.

De koelkast in onze Raclet (met multicon stekker) deed het opeens niet meer op de 12v aansluiting. De multicon aansluiting van de auto is door de monteur nagekeken en daar zat iets niet goed bleek. Is gefixt en is nu in orde geeft hij aan. Na wat proberen heb ik het volgende opgemerkt:
De koelkast doet het wel wanneer ik hem in de 12V aansluiting van de auto plug. Ook met netspanning doet hij het. Koelkast is dus in orde lijkt me.
Wanneer ik de compressor in de 12V voeding in de vouwwagen plug, doet de compressor het wel. Ballen en banden kan ik dus prima opblazen.
Wanneer ik een oplader voor de mobiel in de 12V aansluiting van de vouwwagen stop, doet hij het niet.
En de koelkast doet het dus ook niet in de 12V aansluiting van de vouwwagen.
De koelkast doet het wel in de 220V aansluiting van de vouwwagen wanneer we deze aansluiten op de camping.

Je zou zeggen dat het issue dan in de vouwwagen zit, alleen dan begrijp ik niet waarom de compressor wel gewoon werkt. Die zou het ook niet moeten doen lijkt me.

Iemand een idee? Alvast bedankt!

Groet, Thijs
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Multicon
« Reactie #1 Gepost op: juli 10, 2022, 09:29:18 pm »

Ik doe iets met testen voor mijn beroep.

Ik zie dat je een aantal zaken heel goed hebt uitgetest. Complimenten! Wel missen er een paar stapjes, waardoor het onderzoeken van het probleem iets minder overzichtelijk wordt. Ik kan uiteraard niet beoordelen of je iets bent vergeten op te schrijven of inderdaad niet getest hebt.

Ik weet ook niet of je de 12V van de kar test met draaiende motor. In mijn auto wordt de constante stroomdraad na 2 minuten afgesloten contact (motor uit zeg maar) uitgeschakeld.
De koelkast zelf werkt: hij werkt op 12V in de auto.
De compressor doet het ookt, zowel aangesloten op de 12V in de auto als in de kar. Dan lijkt de bedrading redelijk in orde.
De oplader van de mobiel, wordt alleen beschreven in de aanhanger. Eigenlijk weten we nu niet of de oplader überhaupt werkt.

Over de bedrading: welk apparaat trekt de meeste stroom? Er kan een kleine beschadiging in de bedrading zitten, waardoor een kleine verbruiker wel werkt, maar een grote verbruiker niet.

Nogmaals, een aantal van deze zaken kunnen wel getest, maar niet beschreven zijn.

Ook het dingetje m.b.t. de al dan niet draaiende motor vind ik als tester interessant.

Kan je hier wat mee? Als het te vaag is, laat me weten via PB. Succes met je speurtocht!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Thijs

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up
Re: Multicon
« Reactie #2 Gepost op: juli 10, 2022, 10:51:31 pm »

Dank voor je reactie.
Mooie vragen. Heb alles wat je zegt wel gedaan, maar inderdaad niet beschreven. Hieronder de aanvullingen.

Heb alles getest met draaiende motor en gewoon met contact aan. Dus dubbel getest. Maakte geen verschil.
Oplader (met 2 USB ports erin) werkt wel in de 12V aansluiting in de auto. Alleen niet in de vouwwagen. Oplader werkt dus naar behoren.
Enkel de oplader (dus zonder mobiel eraan), doet het ook niet in de vouwwagen. Er hoort een lichtje te gaan branden. Dit lijkt me erg weinig stroom vragen dus ook een kleine verbruiker doet het niet in de vouwwagen.
De compressor lijkt me een grotere verbruiker dan enkel de oplader (zonder dat er iets aan hangt) en die doet het wel via de 12V aansluiting in de vouwwagen.

Erg merkwaardig allemaal... In het ergste geval hebben we nu onderweg geen koeling. Op locatie wel weer. Maar het hoort natuurlijk niet zo.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.298
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: Multicon
« Reactie #3 Gepost op: juli 10, 2022, 11:14:46 pm »

Ik had een oplader die het wel deed in mijn ene auto maar niet in mijn andere... had met de vorm van de stekker te maken.

Je verwacht het niet...

 nieuwe oplader geen probleem doet het altijd.



Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk

Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 434
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Multicon
« Reactie #4 Gepost op: juli 11, 2022, 08:48:10 am »

ik mis bij deze testen eigenlijk 1 ding, namelijk de gemeten spanningswaarde.....
ik snap ook dat niet iedereen een multimeter heeft, maar een acculader kan bv op 11,8v niet werken, terwijl de compressor
zelfs op 10v werkt.

verschil draaiende motor (14v) en alleen contact aan(12.....12,5v) is soms ook a; een dingetje, maar dat was al uitgesloten

storing zoeken blijft een moeilijk ding...........

suc6 er mee, hopelijk vindt je iets!
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Multicon
« Reactie #5 Gepost op: juli 11, 2022, 09:37:48 am »

Wat poldertoerist zegt. Kan je wat fröbelen met de stekkers? Die 12V stekkers zijn slechts beperkt solide in hun uitvoering. Zelf buig ik de contacten soms iets uit, maar de formele waarschuwing is: do not try this at home...

Succes met je zoektocht, enne, goed getest!!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

CJ-Albert

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 138
  • Merk Vouwwagen: Gordigear Taiga
Re: Multicon
« Reactie #6 Gepost op: juli 11, 2022, 10:56:35 pm »

De multicon heeft twee massa aansluitingen, zijn deze beide in orde?
Het kan zomaar dat de diverse apparatuur niet op dezelfde massa aangesloten is...,
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Multicon
« Reactie #7 Gepost op: juli 14, 2022, 09:37:01 am »

Even een opmerking, het is je bekend dat de 12 volt aansluiting van de auto alleen werkt als de motor draait ??
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal