Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Trigano Odysee: zwakke achterverlichtingL vervangen?  (gelezen 1052 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koelkast

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee (2004)
Trigano Odysee: zwakke achterverlichtingL vervangen?
« Gepost op: juli 19, 2022, 11:17:03 am »

Ik heb mijn Trigano Odyssee (2009) weer uit de stalling gehaald; het valt me nu steeds meer op dat de achterverlichting erg zwak brandt. Het betreft de originele Radex-lampen, die middels een 7 punts stekker op mijn auto met 13 punts contact is gemonteerd.
Een deel van de lampjes heb ik al vervangen, die zaten er niet zo strak/vast in, maar dat vervangen heeft het probleem niet opgelost. De stekker van de keuken heb ik ook al schoongemaakt, ook dat scheelt weinig.
Ik heb de neiging om de hele handel te vervangen door een alternatieve set, misschien wel LED, compleet met 13 polige kabel en -stekker, en dan direct de aansluiting met de keuken te verbeteren door er ook 13 polige autostekker op te zetten.

Maar .. hoe krijg ik dan de lampen eraf? Ik heb het niet helemaal helder hoe ik dat doe. Er zitten een soort popnagels aan de binnenkant van de radex lampen, maar die krijg ik er niet uit. Of zijn het wel schroeven?
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.171
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Trigano Odysee: zwakke achterverlichtingL vervangen?
« Reactie #1 Gepost op: juli 19, 2022, 04:05:24 pm »

Kun je die popnagels niet uitboren?
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 241
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Trigano Odysee: zwakke achterverlichtingL vervangen?
« Reactie #2 Gepost op: juli 19, 2022, 04:24:23 pm »

Vooraleer je de lamp units gaat vervangen: is het juiste wattage lamp gebruikt? Uiteindelijk geeft het juiste lampje de juiste hoeveelheid licht.

Als je een multimeter hebt kun je de weerstand tussen je minpool en blank stuk metaal even meten (multimeter op Ohm stand). Als het goed is zou die bijna 0 Ohm moeten zijn. Als dat niet zo is kan de massakabel wel eens de oorzaak zijn.
Of als je geen multimeter hebt even 1 (start)kabel op de - van je accu zetten, en op een blank stuk metaal van je vouwwagen.  Als het dan ineens wel fel gaat branden weet je dat het aan je massakabel ligt.

« Laatst bewerkt op: juli 19, 2022, 04:31:46 pm door winnieandbuzz »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Trigano Odysee: zwakke achterverlichtingL vervangen?
« Reactie #3 Gepost op: juli 19, 2022, 07:37:37 pm »

Als het een massa probleem is kun je dat ook zien als je bijvoorbeeld remlicht en knipperlicht (beide 21watt) tegelijkertijd aanzet gaan ze dan een vreemd lichtbeeld geven, dus zwakker branden en knipperen o.i.d., dan is het hoogst waarschijnlijk een massa probleem.
Maar het kan net zo goed een probleem zijn in de kabel, de 7 polige stekker (meteen voor een 13 polige vervangen?) of de aansluitingen in de lichtunits.
« Laatst bewerkt op: juli 19, 2022, 07:40:16 pm door Theu »
Gelogd

Chrisje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 522
Re: Trigano Odysee: zwakke achterverlichtingL vervangen?
« Reactie #4 Gepost op: juli 19, 2022, 09:48:01 pm »

Ik heb met mijn Arpege hetzelfde probleem gehad. Ik heb de complete kabelboom vervangen en achter overgegaan naar compleet LED. Was wel een werkje, vooral de keukenklep. Maar het resultaat mag er wezen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal