Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Tijdens korte bochten begint vouwwagen achter de auto knarsend geluid te geven?  (gelezen 1578 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Levensgenieters033

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Indian 2002

Kan iemand ons helpen. Wij hebben voor de vakantie de demper van de oplooprem laten vervangen en een beurt laten geven. De vouwwagen reed de eerste circa 600-700km perfect. Tot ik bij een benzinepomp weg reed en een korter bochtje moest maken. Toen schrok ik van een knarsend gevoel achter de auto. Het leek wel of hij moeite had mef de bocht. We gingen overnachten en bij los koppelen van de auto en in parkeervak duwen reed de vouwwagen soepel. De volgende dag bij de start ook gewoon en naarmate er wat km voorbij waren begon hij achter de auto weed wat meer geluid te geven. We komen er niet uit of het nou komt vanaf de kogel of dat de vouwwagen zelf het knarsend gevoel veroorzaakt.
De laatste 200 km hebben we de 2de dag gereden met iets meer piepen op de kogel en bij bochten op rotondes af en toe dat soorf kreunend geluid... heeft iemand dit al eens ervaren? Er zitten hier in Annecy ( Frankrijk ) geen zaken die er zo naar kunnen kijken, maar wil wel met een goed gevoel de weg op als ik de circa 1100km terug moet over 1,5 week. Wij hebben een Gerjak Tago Indian.

Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 437
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Tijdens korte bochten begint vouwwagen achter de auto knarsend geluid te geven?
« Reactie #1 Gepost op: juli 26, 2022, 01:50:58 pm »

om het uit te proberen waar het geluid vandaan komt een boterhamzakje over de trekhaak doen voordat je aankoppeld, aanhaken ( over het zakje) en rijden.
wel eerst even kijken of de trekhaak/koppeling goed pakt.

je kan ook gewoon een heel klein beetje vet aan de kop van de trekhaak smeren, als het geknars weg is weet je waar het van komt.
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tijdens korte bochten begint vouwwagen achter de auto knarsend geluid te geven?
« Reactie #2 Gepost op: juli 26, 2022, 03:45:30 pm »

om het uit te proberen waar het geluid vandaan komt een boterhamzakje over de trekhaak doen voordat je aankoppeld, aanhaken ( over het zakje) en rijden.
wel eerst even kijken of de trekhaak/koppeling goed pakt.

je kan ook gewoon een heel klein beetje vet aan de kop van de trekhaak smeren, als het geknars weg is weet je waar het van komt.
Ik denk dat de kogel iets smeren de grootste kans van slagen heeft. vast wel bij een garage een likje vet te krijgen. Wellicht ff de eventuele roest van de kogel of uit de kop vegen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

JM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Trigano Alpha
Re: Tijdens korte bochten begint vouwwagen achter de auto knarsend geluid te geven?
« Reactie #3 Gepost op: juli 26, 2022, 03:53:00 pm »

Wij hebben dat ook, meestal begint het knarsende geluid zo rond Lyon, als de temperatuur flink oploopt. Ik maak me er niet zo druk over, ik wijt het aan de warmte. Als we ‘s ochtends weer vertrekken is het ook weer over. Op de terugweg hebben we er meestal ook geen last meer van, omdat het dan veel minder warm is.
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Tijdens korte bochten begint vouwwagen achter de auto knarsend geluid te geven?
« Reactie #4 Gepost op: juli 26, 2022, 04:26:04 pm »

Wij hebben het ook hoor berg op denk ik aaaa… maar alles gaat soepel. Dus het zal wel!
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Tijdens korte bochten begint vouwwagen achter de auto knarsend geluid te geven?
« Reactie #5 Gepost op: juli 26, 2022, 06:17:59 pm »

Kogels doe je geen vet op, die schuur je als ze geluid maken.
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Tijdens korte bochten begint vouwwagen achter de auto knarsend geluid te geven?
« Reactie #6 Gepost op: juli 26, 2022, 06:54:15 pm »

Hoorde ik ook, dat je op de kogel geen vet moet smeren. Maar in de koppeling van onze nieuwe Raclet zat me toch een klodder!!! Waarom doen ze dat dan?
Gelogd

Norro

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 64
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
Re: Tijdens korte bochten begint vouwwagen achter de auto knarsend geluid te geven?
« Reactie #7 Gepost op: juli 26, 2022, 07:16:17 pm »

zolang je geen stabilisator op je dissel hebt is het invetten volgens mij geen probleem.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Tijdens korte bochten begint vouwwagen achter de auto knarsend geluid te geven?
« Reactie #8 Gepost op: juli 26, 2022, 07:18:09 pm »

Beetje vet op de kogel (maakt niet zoveel uit wat, vaseline oid werkt ook) en het gekraak zal wel over zijn. Zelf ook wel eens meegemaakt.
Een 'droge kogel' is alleen belangrijk bij een anti-slinger koppeling. Die werken met frictie blokjes die op de kogel drukken, daar mag uiteraard geen vet gebruikt worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 437
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Tijdens korte bochten begint vouwwagen achter de auto knarsend geluid te geven?
« Reactie #9 Gepost op: juli 26, 2022, 09:50:46 pm »

Ik denk dat de kogel iets smeren de grootste kans van slagen heeft. vast wel bij een garage een likje vet te krijgen. Wellicht ff de eventuele roest van de kogel of uit de kop vegen.
[/het boterhamzakje werkt echt!!
ik wilde het niet geloven, ooit zelf als tussenoplossing geprobeerd en echt waar, het werkt.
heb tegenwoordig altijd busje teflonspray mee, en een busje wd40, is ook overal goed voor.quote]
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal